29.09.2003
Media Monitoring
29. septembra 2003
Táto správa prináša výsledky mediálnej prezentácie vlády SR, politických subjektov a prezidenta SR v celoplošných elektronických médiách – STV, TV Markíza, TA3, TV Joj, Slovenský rozhlas, Rádio Twist, Rádio Expres a Rádio Okey za obdobie posledných piatich týždňov prázdninového obdobia (24.7.2003 – 31.8.2003). Monitoring zahŕňal hlavné spravodajské relácie (v rozhlasových médiách boli monitorované večerné relácie a v prípade TA3 to bol spravodajský blok vysielaný o 20. hodine).
Sledovanými kategóriami boli priestor venovaný sledovaným subjektom a zároveň spôsob, akým boli tieto subjekty a ich jednotliví členovia zobrazovaní.
Táto správa je ďalšou v poradí (nadväzuje na predošlé dve správy vydané 4. júna a 31. júla tohto roku), ktorá mapuje odraz slovenskej politickej scény vo vysielaní celoplošných elektronických médií v roku 2003.
Druhá polovica skončenej prázdninovej sezóny priniesla mnohé turbulentné a pokračujúce témy, z ktorých niektoré prerástli až do dlhodobejších káuz. Boli to a doteraz vlastne stále sú kauzy „skupinka“, ako aj pokračujúce, no zároveň s novou kauzou súvisiace otázky spadajúce pod tému „spory v koalícii“. Celkom jedinečnou témou bol „príchod pápeža Jána Pavla II.“ na Slovensko, ktorá získala v súhrne všetkých médií najvýraznejší priestor (1:30.40 hod.), hoci iba o niečo väčší ako kauza „skupinka“. Pri pohľade na jednotlivé médiá však bol „príchod Jána Pavla II.“ pomerne prekvapujúco prevládajúcou témou iba v jednom z nich – v Rádiu Expres. Kauza „skupinka“ bola najzobrazovanejšou v dvoch médiách – v TA3 a v TV Markíza.
V tomto období sa objavili aj niektoré témy, objavujúce sa veľmi pravidelne. Išlo predovšetkým o tému integrácie Slovenska do EÚ, ktorej venovali Sro a Rádio Okey najviac priestoru vôbec. Rovnako je z hľadiska praktického prínosu pre občanov potešiteľné, že sa veľká pozornosť upriamila aj na právne prostredie Slovenska, ktorého zmeny dostali najväčší priestor zo všetkých tém v STV a v Rádiu Twist. Výraznejšie ostali akcentované aj otázky daňovej reformy.
Na druhej strane sa takmer vôbec nerezonovala predtým veľmi ostro diskutovaná téma interrupcií.
Keďže prakticky každé médium venovalo počas prázdnin najväčší spravodajský priestor inej téme, je zrejmé, že neexistovala ani jedna natoľko atraktívna téma, aby dominantne pritiahla pozornosť väčšiny médií. Neexistencia klasického parlamentného rytmu spôsobila, aby médiá samotné hľadali najvhodnejšie témy. Výsledok však naznačuje, že médiá vo svojich spravodajských reláciách príliš neotvorili otázky a problémy, ktoré čakajú Slovensko v blízkej budúcnosti a skôr pasívne čakali na postoj politikov. Pozornosť venovaná dôchodkovej reforme, či reforme verejnej správy, bola iba minimálna a v porovnaní s predchádzajúcim obdobím dokonca sčasti poklesla napriek ich očakávanému prerokovávaniu na septembrovej schôdzi NR SR. Podobne ani diskusia k otázkam blížiacej sa medzivládnej konferencie v Ríme o návrhu ústavnej zmluvy EÚ nebola v centre pozornosti.
Z pohľadu politických subjektov venovalo každé jedno zo sledovaných ôsmich médií najväčší priestor koaličnej Aliancii nového občana – najviac v TV Joj (26,1%). Tieto výsledky vychádzali z viacerých hore uvedených tém, i keď ani „príchod Jána Pavla II.“, ani kauza „skupinka“ neboli priamo spojené so stranou ANO. Na druhej strane bola frekventovanou témou tzv. kauza „sporov v koalícii“, a relatívne výraznú pozornosť venovali médiá aj kauze „vyšetrovania P. Ruska a podnikateľa F. Mojžiša“, v ktorých už figurujú predstavitelia strany a samotný predseda ANO P. Rusko.
Zatiaľ čo druhou najprezentovanejšou stranou bola v šiestich médiách opozičná strana Smer (najviac na TA3 – 8,6%), vo zvyšných dvoch médiách (Rádiá Expres a Okey) to bola SDKÚ.
Pokiaľ ide o tón vysielaných informácií, ANO bola zároveň najnegatívnejšie zobrazeným subjektom (celkovo 116 negatívnych zmienok) vo všetkých monitorovaných médiách – ani jedna televízia nepriniesla o ANO (ani o inej koaličnej strane) jedinú pozitívnu zmienku. Zaujímavým faktom je prezentácia opozičného HZDS, ktoré bolo ako jediné z politických strán zobrazené v súhrne všetkých médií s prevahou pozitívnych nad negatívnymi zmienkami (z jednotlivých médií tomu tak bolo v STV, TA3, Sro a Rádiu Expres). Od začiatku roka je možné sledovať menšiu kritickosť médií smerom k HZDS, ktoré následne po referende úplne „opustilo“ pozíciu najkritizovanejšieho subjektu. V tejto súvislosti je evidentná zmena postoja ostatných politických subjektov, ako i médií voči HZDS, čoho dôsledkom je viac-menej neskrývaná akceptácia HZDS zo strany vládnych strán a predstaviteľov.
Prezentácia politických činiteľov sa za posledné obdobie zmenila. Na rozdiel od dlhého úseku od januára 2003, keď bol najkritizovanejším politikom podpredseda vlády P. Csáky (až 189 negatívnych zmienok za necelých sedem mesiacov), ho na tejto pozícii tentokrát vystriedal predseda ANO P. Rusko, keď na jeho adresu odznelo za päť týždňov celkovo 58 kritických referencií. Ide o súhrn viacerých udalostí - o kritiku spojenú s vyšetrovaním obchodných aktivít P. Ruska, s tým súvisiacimi vzájomnými „prestrelkami“ s vrcholnými predstaviteľmi Ministerstva vnútra, sporom s KDH vo veci novely zákona o umelom prerušení tehotenstva, kritikou ostatných koaličných partnerov a v neposlednom rade s problémami vo vlastnej strane. Zo všetkých médií venovala P. Ruskovi najvýraznejší priestor TV Markíza, pričom aj jeho priestor na priamu reč v tejto televízii bol spomedzi všetkých predstaviteľov najväčší, ktorý jedno médium poskytlo niekomu na priamu reč (odhliadnuc od interview, ktoré poskytol prezident R. Schuster TA3).
Druhým najnegatívnejšie prezentovaným politikom bol premiér M. Dzurinda (32) – predovšetkým ako iniciátor kauzy „skupinka“, tretím najkritizovanejším predstaviteľom bol „víťaz“ posledných období podpredseda P. Csáky. Významný obrat nastal vo vzťahu k prezidentovi R. Schusterovi – na jeho adresu zaznela iba jediná negatívna zmienka (oproti 39 v minulom období) a naopak 5 pozitívnych, čo z neho urobilo jediného pozitívne zobrazeného politika na celej politickej scéne.
Obraz šéfa NBÚ J. Mojžiša, ktorý sa v poslednom období stal jedným z najsledovanejších verejných činiteľov – jemu venovaný priestor bol na úrovni desiateho najprezentovanejšieho P. Hrušovského, pričom iba TV Joj priniesla o ňom pozitívny obraz.
Tak ako aj v predošlých sledovaných obdobiach, informácie o aktivitách vlády SR naďalej veľmi výrazne prevládajú pri prezentovaní politických správ. Tento trend je viditeľný ako v televíziách (asi 50 % politicky relevantných informácií venovaných vláde), tak aj v rozhlase, kde je to dokonca ešte viditeľnejšie (na úrovni 60 – 65 %). Vypovedá to o spôsobe získavania informácií zo strany novinárskej obce, ktorej práca tak často postráda výraznejší investigatívny charakter, keď sa väčšinou spolieha na overené výstupy z oficiálnych zdrojov. Tento stav sa v podstate nijako nemení už dlhšiu dobu, skôr by sa dalo hovoriť o jeho posilňovaní v ostatných mesiacoch.
Za posledných približne päť týždňov odvysielalo o vláde najväčší podiel informácií Rádio Okey (72,3 %) – rovnako ako za predchádzajúce dva mesiace, a najmenej TA3 (41,3 %). Aj tento krát priniesli verejnoprávne médiá o vláde viac ako 50 % zo všetkých informácií o politických subjektoch (STV – 52,7 %, ide však znova o mierny pokles, SRo – 61,9%, ide o udržanie úrovne). Pokiaľ ide o tón informácií o vláde, takmer z 90% išlo o neutrálne zmienky. Najviac kritických zmienok na adresu vlády odznelo v TV Markíza a v Rádiu Twist (po 46), najmenej v TV Joj (8). SRo bolo médiom, ktoré prinieslo o vláde najviac pozitívnych zmienok (18).
Aj v tomto období sa vyskytli určité príspevky (tzv. mediálne efekty), ktoré považujeme za nekorektné v dôsledku popretia či nedôsledného dodržania profesionálnych a etických zásad novinárskej praxe:
Správu aj súvisiace grafy nájdete na našich internetových stránkach: www.memo98.sk
Vytvorenie tejto správy bolo podporené National Endowment of Democracy.
© 1998-2024 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591