
  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

 

                     
 

 
 
 

	
	

	
	
	
	

How	the	Media	Cover	Political	and	Social	Issues	
Myanmar	

	
	
	
	

15	December	2017	-	15	March	2018	
1	-	31	May	2018	

	
	
	
	

	
	
	

	
	
	
	
	
	
	

Yangon,	28	September	2018	
	

	
	
	
	
	
	
	
	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

INTRODUCTION	
	
The	Myanmar	Institute	for	Democracy	(MID),	a	non-partisan	organization	dedicated	
to	 freedom	 of	 expression	 and	 the	 media,	 in	 cooperation	 with	 the	 Slovak	 media-
monitoring	 organization	MEMO	98,	 has	 been	 systematically	monitoring	 the	 level	 of	
political	and	social	diversity	 in	Myanmar’s	media	reporting.	The	overall	objective	of	
this	initiative	has	been	to	keep	the	public	informed	about	the	conduct	of	the	media,	in	
particular	 through	 a	 comprehensive	 analysis	 of	 trends	 and	 tendencies	 of	 media	
reporting,	 and	 to	 facilitate	 a	 discussion	 about	 the	 objectivity	 and	 quality	 of	 media	
reporting.	 The	 project	 is	 supported	 by	 the	 National	 Endowment	 for	 Democracy	
(NED).	
	
The	 monitoring	 is	 intended	 to	 offer	 professional,	 comprehensive,	 and	 objective	
assessment	 of	 political	 and	 social	 diversity	 and	 balance	 in	 news	 reporting	 on	 four	
television	 channels,	 two	 radio	 stations,	 four	 newspapers,	 and	 two	 online	 media	
outlets.1	The	project’s	findings	are	not	intended	to	support	any	one	political	actor,	but	
the	 integrity	 of	 the	 media	 environment	 as	 a	 whole.	 This	 is	 the	 second	 of	 three	
monitoring	reports	concerning	media	performance	that	are	to	be	disseminated	to	the	
public,	media,	civil	society,	political	parties,	and	international	community.		
	
The	methodology	was	developed	by	MEMO	98	which	has	carried	out	similar	projects	
in	 more	 than	 50	 countries	 in	 the	 last	 20	 years,	 including	 in	 Myanmar.2	 Given	 its	
comprehensive	content-oriented	approach,	the	methodology	is	specially	designed	to	
provide	 in-depth	 feedback	on	pluralism	and	diversity	 in	media	 reporting,	 including	
coverage	 of	 chosen	 subjects	 and	 themes,	 examined	 in	 the	 proper	 context,	 and	
incorporating	detailed	comparisons	and	analysis.		
	
	
BACKGROUND	
	
The	coverage	of	the	Rakhine	issue	has	been	dominant	also	in	the	last	two	monitoring	
periods	 (2017-2018).	 The	 unresolved	 issue	 escalated	 to	 an	 unprecedented	 level	 of	
the	crisis	right	on	the	day	of	the	release	of	the	Kofi	Anan	Commission’	report.3		Most	
of	 the	 coverage	 in	 some	private	media	 outlets	 reflected	 the	 reaction	 of	 the	UN	and	
international	community	 to	 the	crisis	and	direct	or	 indirect	 impact	on	 the	economy	
and	 the	government’s	effort	 to	 contain	 the	 impacts.	Much	of	 the	media	 focus	 in	 the	
monitored	 periods	 was	 on	 the	 reform	 process	 of	 the	 NLD-led	 government,	
particularly	 in	 the	 most	 populated	 region	 such	 as	 Yangon	 and	 Mandalay.	 The	 2nd	
Panglong	conference	was	the	event	covered	as	the	most	important	issue	in	the	recent	
monitoring	 periods.	 The	 President	 U	 Htin	 Kyaw	 resigned	 in	 March	 2018	 and	
President	U	Win	Myint,	the	speaker	of	Pyithu	Hluttaw,	was	elected	as	the	successor.	

                                                
1		 Television:		 MRTV,	Myawaddy	TV	(state-owned),	Democratic	Voice	of	Burma	(DVB)	and	Up	to	Date;	

Radio:		 Radio	Myanmar	(state-owned)	and	BBC	Radio	(foreign	service)	
Newspapers:		 Myanmar	Ahlin	(state-owned),	Eleven,	Voice	and	7	Days	
Online	media:		 Irrawaddy	and	Mizzima	

2		 For	the	previous	projects	conducted	in	2010-2011	and	2015-2017,	see	www.memo98.sk	
3		 For	more	information,	see	“TOWARDS	A	PEACEFUL,	FAIR	AND	PROSPEROUS	FUTURE	FOR	THE	PEOPLE	OF	RAKHINE”	

Final	Report	of	the	Advisory	Commission	on	Rakhine	State	here:	
https://storage.googleapis.com/kofiannanfoundation.org/2017/08/FinalReport_Eng.pdf	

	
 



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

The	 coverage	 reflected	 the	 expectation	 of	 the	 people	 of	 the	 country	 placed	 on	 the	
NLD-led	 government	 and	 their	 policies	 and	 implementation	 to	 manage	 the	
expectation.	
	
This	 is	the	second	report	published	in	the	framework	of	this	project,	with	both	MID	
and	MEMO	98	jointly	publishing	seven	monitoring	reports	during	and	after	the	2015	
elections.4	 Following	 is	 the	 summary	of	 the	main	monitoring	 findings	 covering	 two	
monitoring	periods	-	from	15	December	through	15	March	2018	and	between	1	and	
31	May	2018:	
	
	
EXECUTIVE	SUMMARY	
	

• The	 monitoring	 results	 in	 2017	 and	 2018	 indicate	 that	 there	 was	
generally	a	limited	diversity	of	political	views	and	opinions	presented	by	
most	monitored	media,	most	notably	those	funded	by	the	state.		
	

• Regrettably,	 the	 state-funded	media	did	not	 provide	 ample	diversity	 of	
views	which	 is	 important	 so	 that	 citizens	 are	 properly	 informed	 about	
important	events	and	issues	affecting	their	lives	
	

• By	 contrast,	 a	 few	 private	 media,	 namely	 BBC	 and	 DVB,	 continue	 to	
provide	a	greater	plurality	of	views,	thus	meliorating	to	some	extent	the	
negative	trends	observed	on	the	state	funded	media.					

	
• The	government	continues	to	dominate	the	coverage	of	most	monitored	

media.	 Other	 key	 actors	 receiving	 substantial	 coverage	 were	 the	
Tatmadaw	and	the	local	government.		

	
• Among	 parties,	 the	 National	 League	 for	 Democracy	 (NLD)	 clearly	

dominated	the	media	coverage,	and	received	significantly	more	airtime	
or	 space	 than	 other	 political	 parties.	 The	 Union	 Solidarity	 and	
Development	Party	 (USDP)	 and	Arakan	National	 Party	 (ANP)	were	 two	
parties	to	receive	also	some	coverage,	but	much	less	than	the	NLD.			

	
• The	 state-owned	 media	 as	 well	 as	 some	 private	 ones	 continued	 to	

portray	political	actors	in	a	predominantly	neutral	or	positive	way.	Only	
a	few	media	demonstrated	a	more	analytical	and	probing	approach	when	
it	comes	to	covering	the	activities	of	state	officials,	most	notably	BBC.	

	
• Regrettably,	 state-funded	 and	 some	 private	 media	 covered	 sensitive	

issues	and	topics,	such	as	 the	situation	 in	 the	Rakhine	state	or	 the	case	
involving	two	Reuters	journalists,	only	from	the	official	perspective	and	
often	did	not	include	any	other	views.	As	such,	people	were	deprived	of	
receiving	more	 objective	 and	balanced	 information	on	 some	 important	
topics	that	dominated	during	the	two	monitoring	periods.		

	
                                                
4		 The	first	report	covered	the	period	from	1	August	to	15	September	2017. 



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

• A	 few	 media	 that	 attempted	 to	 report	 about	 the	 situation	 in	 a	 more	
balanced	way	used	in	their	reports	a	greater	variety	of	sources,	including	
information	reported	by	some	international	news	agencies.		

	
MEDIA	MONITORING	FINDINGS	
	
Television	
	
Between	15	December	2017	and	15	March	2018,	MRTV	devoted	more	than	half	of	its	
political	news	coverage	to	the	government,	with	the	president,	the	vice	president,	the	
local	government	getting	around	83	per	cent	of	the	coverage.	More specifically, MRTV 
provided substantial coverage of various decrees and orders by the president, vice 
presidents’ foreign trips, and activities by government members. Also, the state-funded TV 
covered efforts by the government to negotiate peace between ethnic armed groups and the 
military. Additionally, similar type of coverage was devoted to the State Counsellor and to 
some extent also to the Senior General U Min Aung Hlaing with his foreign trips and 
meetings with foreign diplomats. When	 it	 comes	 to	 the	 coverage	 of	 the	 Hluttaw	
(Parliament),	 MRTV	 provided	 coverage	 of	 questions	 and	 answers	 of	 the	 MPs,	
ministers	and	deputy	ministers,	and	the	speakers	reading	the	approved	bills	–	usually	
presented	from	the	day	the	Hluttaw	sessions	were	conducted. 
	
Moreover,	the	NLD	was	the	most	presented	political	party	receiving	more	than	7	per	
cent.	By	contrast,	all	other	political	parties	received	a	combined	total	of	only	less	than	
2	per	cent	of	the	coverage.	The	Tatmadaw	 (Army)	received	more	than	3	per	cent	of	
the	coverage.	Virtually	all	monitored	subjects	were	portrayed	in	a	positive	or	neutral	
manner.	 In	 so	doing,	 the	 state-funded	 television	did	not	 provide	 ample	diversity	 of	
views	 which	 is	 important	 so	 the	 citizens	 are	 properly	 informed	 about	 important	
events	and	issues	affecting	their	lives.		
	
Between	1	and	31	May	2018,	MRTV	continued	to	allocate	the	bulk	of	its	coverage	to	
the	 government.	 The	 coverage	 was	 again	 mainly	 neutral	 and	 positive.	 The	 NLD	
received	 7.4	 per	 cent	 of	 the	 coverage	 while	 the	 USDP	 only	 0.5	 per	 cent.	 The	
monitoring	 results	 indicate	 that	 there	 is	 a	 clear	 need	 to	 transform	MRTV	 from	 the	
state	into	an	independent	public	broadcaster	which	would	provide	a	greater	diversity	
of	political	views	and	act	as	a	watchdog	of	the	government.		
	
In	both	monitored	periods,	MRTV	provided	most	of	its	topics-related	news	coverage	
to	Politics	 (some	47	and	56	per	 cent),	 followed	by	Foreign	news	 (around	11-12	per	
cent)	and	Others	(some	10	per	cent	in	both	monitored	periods).	A	total	of	1.6	and	1.4	
per	 cent	 of	 its	 news	 coverage	 was	 allocated	 to	 the	 National	 Peace	 Process	 (NPP),	
respectively.	When	comparing	with	previous	monitoring	periods,	it	is	visible	that	the	
coverage	is	slowly	decreasing	(3.5	per	cent	in	March	against	2.9	per	cent	in	August-
September	2017).	While	 it	 is	 an	obligation	of	 the	publicly	or	 state	 funded	media	 to	
give	voice	to	voiceless,	different	types	of	minorities	received	insignificant	coverage	on	
MRTV	during	the	monitoring	periods.	More	specifically,	3.9	(and	1.2	in	May)	per	cent	
was	 devoted	 to	 Religious	 Groups	 (RG)	 5,	 3.1	 (and	 2.4	 in	 May)	 per	 cent	 to	 Social	

                                                
5	 Buddhist,	Christian,	Hindu,	Muslim	and	Other	religious	groups.		



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

Minorities	 (SM)	 and	 only	 2.1	 and	 0	 per	 cent	 to	 Ethnic	 Minorities	 (EM)	 in	 both	
monitoring	periods.		
	
Similar	 to	previous	monitoring	periods,	Myawaddy	TV	(MWD)	offered	an	extensive	
and	very	favourable	coverage	of	the	Tatmadaw	that	was	given	almost	65	per	cent	of	
the	coverage.	The	 rest	of	 the	coverage	went	 to	other	 state	 institutions,	primarily	 to	
the	government	(21	per	cent).	There	were	only	two	political	parties	to	receive	some	
coverage	 on	Myawaddy	TV,	 namely	 the	 NLD	 (2.7	 per	 cent)	 and	 the	 USDP	 (0.2	 per	
cent).	The	coverage	of	all	subjects	was	overwhelmingly	positive.	Apart	from	covering	
the	 activities	 of	 Tatmadaw	 and	 the	 government,	 Myawaddy	 TV	 also	 aired	 songs	
praising	the	peace	process	and	Tatmadaw.	In	general,	Myawaddy	TV	channel	focused	
primarily	on	the	activities	of	the	Tatmadaw,	very	openly	promoted	them	and	in	fact	
served	 as	 its	 propaganda	 tool.	 While	 different	 commanders	 and	 officers	 were	
presented,	 the	 Tatmadaw	 was	 personified	 mainly	 by	 the	 senior	 general	 Min	 Aung	
Hlaing.	 For	 example,	 during	 the	 ceremony	 of	 presenting	 honour	 awards	 for	 the	
Independence	Day,	Myawaddy	TV	gave	more	attention	to	him	than	to	the	president	U	
Win	Myint.		
	
The	May	monitoring	results	indicate	that	Myawaddy	TV	continued	to	allocate	the	bulk	
of	its	coverage	to	the	Tatmadaw.	The	coverage	was	again	exclusively	positive.	There	
was	 an	 increase	 in	 the	 coverage	 of	 the	 government	 (41	 against	 21	 per	 cent	 in	 the	
second	 monitoring	 period).	 The	 Myawaddy	 TV	 only	 reflects	 the	 position	 of	 the	
Tatmadaw	and	state	authorities,	completely	lacking	any	independent	editorial	policy	
which	would	make	it	useful	for	citizens.		
	
The	editorial	policy	of	 the	channel	appears	 to	convey	a	message	 that	 the	military	 is	
very	benevolent,	helpful,	and	protective	of	people,	working	for	them	and	profoundly	
supporting	 country’s	 majority	 religion.	 For	 example,	 during	 the	 evening	 news,	
activities	 of	 the	military’s	mobile	medic	 team	providing	 health	 care	 services	 to	 the	
poor	in	rural	remote	areas	across	the	country	were	regularly	emphasized,	 including	
encouragements	of	 relevant	 commanders’	 for	 such	health	 care	 services.	 	Numerous	
reports	covered	religious	issues,	especially	Buddhism	–	the	channel	presents	reports	
about	 military’s	 goodwill	 actions	 and	 support	 for	 Buddhism	 and	 its	 religious	
teachings.	In	most	of	the	news,	the	channel	presented	military	leaders’	contributions	
to	 the	 religion,	 including	 donations	 to	 religious	 buildings,	 or	 building	 stupas.	 By	
comparison,	 there	 was	 little	 coverage	 of	 any	 other	 actors,	 including	 the	 regular	
civilian	government	(or	vice	president).	Their	activities	were	presented	only	on	some	
special	occasions	at	the	union	level	and	usually	only	in	the	evening	news	programme	
(after	22:00).	

	
However,	when	presenting	news	about	the	situation	in	the	Rakhine	state,	the	channel	
presented	 only	 the	 official	 military	 position,	 following	 the	 line	 that	 the	 military	
handles	the	conflict	only	under	the	guidance	of	the	civilian	government	in	compliance	
with	the	adopted	rules	and	regulations.	Moreover,	the	news	about	the	insurgencies	of	
ethnic	 armed	 organizations	 was	 also	 given	 significant	 airtime.	 At	 the	 same	 time,	
reports	about	 the	National	Ceasefire	Agreement	(NCA)	signing	ceremony	with	Lahu	
and	New	Mon	 State	 Party	were	 emphasized	 as	well.	 However,	 the	 channel	 entirely	
ignored	 any	 news	 concerning	 protests	 of	 various	 factories’	 workers,	 students	 and	
journalists.	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

	
When	it	comes	to	the	coverage	of	topics,	Myawaddy	TV	allocated	the	largest	share	of	
its	news	coverage	to	Religious	Groups	(39.7	and	46.5	per	cent	in	May	2018),	followed	
by	Military	with	19	(and	11.3	in	May)	per	cent,	and	Politics	with	8.5	(and	11	in	May)	
per	cent	of	the	coverage.	The	most	presented	topic	–	Religious	Groups	-	concentrated	
mainly	on	the	Buddhist	religion.	The	National	Peace	Process	as	whole	was	also	given	
only	slightly	bigger	coverage	than	on	MRTV	(3.5	and	2.3	per	cent	in	May).		
	
The	privately	owned	 television	Up	 to	Date	 also	devoted	majority	of	 its	 coverage	 to	
the	authorities,	all	together	some	67	per	cent	of	its	political	coverage.	The	tone	of	the	
coverage	 was	 mainly	 positive	 or	 neutral	 although	 it	 should	 be	 noted	 that	 the	
government	 also	 received	 some	 negative	 coverage.	 The	 channel	 featured	 various	
activities	 and	 press	 conferences	 by	 the	 government,	 military’s	 actions	 and	
parliamentary	parties’	 activities.	The	government	 received	27	per	cent,	 followed	by	
the	 local	government	with	almost	22	per	cent	of	 the	coverage.	The	State	Counsellor	
Daw	Aung	San	Suu	Kyi	received	almost	7	per	cent	of	the	coverage,	while	the	president	
around	 3	 per	 cent.	 When	 it	 comes	 to	 the	 coverage	 of	 political	 parties,	 the	 NLD	
received	almost	23	per	cent	while	the	USDP	only	some	0.7	per	cent	of	the	coverage.	
Other	parties	 to	 receive	 some	coverage	were	 the	ANP	 (2.2	per	 cent),	 and	 the	SNLD	
(0.7	per	cent).		
	
The	 third	 monitoring	 period	 (1-31	 May	 2018)	 results	 indicate	 that	 Up	 to	 date	
continued	supporting	the	current	ruling	establishment,	devoting	the	bulk	of	 its	May	
political	 coverage	 to	 the	 activities	 of	 the	 authorities,	 with	 a	 big	 portion	 of	 this	
coverage	being	positive.	There	was	a	slight	increase	of	the	coverage	for	the	USDP	(3.1	
per	 cent	 against	 0.7	 in	 the	 second	 monitoring	 period).	 By	 comparison,	 the	 NLD	
received	20.4	per	cent	of	mainly	positive	coverage.	
	
Up	to	Date	allocated	22.3	per	cent	(and	30.8	per	cent	in	May	monitoring	period)	of	its	
news	 to	 Politics,	 followed	 by	 Foreign	 news	 (16.2	 per	 cent)	 in	 the	 first	 monitoring	
period	 and	 by	 Business/Economy	 (12.9	 per	 cent)	 in	 the	 second	 period.	 Religious	
groups	received	14	(and	6.8)	per	cent	of	coverage	(with	the	vast	majority	of	this	time	
being	allocated	to	the	Buddhist	religion),	Social	Minorities	2.8	(and	0.9)	per	cent	and	
both	 Ethnic	 Minorities	 and	 the	National	 Peace	 Process	 were	 allocated	 1.8	 per	 cent	
respectively	(0.9.	and	0.6	per	cent,	respectively,	in	the	second	period).	Concerning	the	
coverage	of	 the	Rakhine	 issue,	 statements	of	 the	government	and	 the	military	were	
mostly	 referred	 and	 the	 activities	 of	 the	 union	 government	 and	 local	 governments	
were	 emphasized.	While	 presenting	 news	 related	 to	 the	Myanmar’s	 peace	 process,	
discussions	 and	 speeches	 were	 focused	 only	 the	 information	 announced	 by	 the	
military,	in	most	occasions.		
	
Similar	to	the	previous	monitoring	periods,	DVB	again	provided	greater	diversity	of	
political	views	in	comparison	with	other	monitored	TV	channels.	While	different	state	
actors	received	approximately	67	per	cent	of	the	coverage,	the	tone	of	their	coverage	
was	 not	 overwhelmingly	 positive	 as	 on	 other	monitored	 channels.	 The	 bulk	 of	 the	
coverage	went	to	the	local	government	(28	per	cent),	followed	by	the	government	(21	
per	 cent)	 and	 the	 State	 Counsellor	 (11.5	 per	 cent).	 While	 64	 per	 cent	 of	 the	 local	
government	coverage	was	positive,	12	was	negative	(in	 the	 first	monitored	period).	
DVB	 adopted	 similar	 approach	 when	 covering	 the	 central	 government	 and	 the	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

Tatmadaw.	The	NLD	received	approximately	18	per	cent	of	the	coverage	which	was	
more	 than	 a	 combined	 total	 of	 all	 other	 covered	 parties	 (5	 of	 them).	 However,	 as	
mentioned	above,	 it	 still	 covered	more	parties	 than	any	other	monitored	 television.	
Moreover,	unlike	other	TV	channels,	while	DVB	covered	activities	of	state	officials,	it	
also	 provided	 platform	 to	 independent	 voices,	 including	 citizen	 journalism	 reports	
from	 rural	 areas	 that	 include	 variety	 of	 sources.	 Importantly,	DVB	 always	made	 an	
effort	to	provide	a	variety	of	sources	in	vast	majority	of	its	stories.	For	example,	DVB	
provided	 regular	 updates	 about	 the	 two	 Reuters’	 reporters	 who	 were	 recently	
prosecuted	 in	 connection	with	 their	 journalistic	 investigations	 in	 Rakhine	 and	 also	
included	views	from	some	journalists	and	political	commentators.		
	
Between	 1	 and	 31	 May	 2018,	 DVB	 allocated	 the	 bulk	 of	 its	 coverage	 to	 the	 NLD,	
followed	by	the	local	government	and	the	central	government.	There	continued	to	be	
primarily	a	positive	and	neutral	coverage	of	the	subjects,	with	occasional	criticism	of	
the	NLD,	 the	 local	 government	 as	well	 as	 the	 central	 government.	While	 there	was	
clearly	a	greater	diversity	of	views	presented	on	DVB,	the	channel’s	news	programme	
still	 has	 a	 room	 for	 improvements	 when	 it	 comes	 to	 a	 hard-hitting	 and	 probing	
coverage	of	the	activities	of	incumbents	–	something	that	would	enable	the	citizens	of	
Myanmar	 to	 receive	more	 diverse	 views	 on	 the	 way	 the	 government	manages	 the	
public	funds.		

	
Reporting	on	 the	 Inn-din	massacre	 in	Maungdaw	district	 of	 the	Rakhine	State,	DVB	
aired	news	on	the	arrest	and	interrogation	of	villagers	who	witnessed	the	case.	In	the	
footages,	the	villagers	refused	to	give	responses	because	of	fear	of	being	shown	in	the	
media.	The	repatriation	process	 implemented	by	 the	Rakhine	 local	government	and	
union	government	were	covered	positively.	DVB	provided	comprehensive	coverage	of	
the	situation	in	the	Rakhine	state,	including	visits	by	international	ambassadors	and	
delegates	 to	 refugee	camps	 in	Bangladesh,	as	well	as	 the	UN	meeting	 trying	 to	 take	
actions	 towards	 the	Myanmar	government	and	military.	 In	 this	 context,	 criticism	of	
the	Tatmadaw	and	the	government	was	aired	on	a	daily	basis.	

	
DVB	also	provided	coverage	of	IDPs	–	more	specifically	their	conditions	in	Kyaukme	
because	 of	 the	 clashes	 between	 the	 state	 army	 and	 the	 Ta’ang	 National	 Liberation	
Army	 (TNLA).	 The	 public	 engagement	 of	 the	 All	 Burma	 Students	Democratic	 Front	
(ABSDF)	 in	 the	peace	building	process	 as	well	 as	 the	 application	of	 the	 resignation	
letters	from	some	regional	ministers	were	also	covered.	In	relation	to	the	murder	of	
militants	 from	 the	Karenni	National	Progressive	Party	 (KNPP)	and	a	 civilian,	 it	was	
reported	 that	 youth	 and	 civil	 society	 organizations	 protested	 in	 front	 of	 the	 Kayah	
regional	government	office,	with	the	voiced	criticism	against	subsequent	government	
action	 to	 arrest	 some	 protesters.	 Overall,	 the	 programmes	 in	 different	 ethnic	
languages	reporting	the	challenges	faced	by	ethnic	minorities	were	aired	daily.	

	
In	 addition,	 various	 other	 stories	 were	 covered	 by	 the	 channel,	 with	 an	 apparent	
editorial	policy	to	present	all	opposing	point	of	views,	such	as	updates	on	the	murder	
of	 Ko	 Ni,	 an	 advocate	 supporting	 constitutional	 amendment;	 the	 progress	 of	 the	
repatriation	 process,	 as	well	 as	 the	 signatory	 event	 of	 two	 new	 parties	 in	 the	NCA	
agreement.		
	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

DVB	allocated	22.9	(in	May	2018	it	was	19.3)	per	cent	of	its	news	coverage	devoted	to	
topics	to	cent	of	 its	news	coverage	devoted	to	topics	to	Politics,	 followed	by	Foreign	
news	with	16	(15.1	 in	May)	per	cent	and	Business/Economy	with	13.3	(11.2	 in	May)	
per	cent.	By	contrast	to	other	monitored	TV	channels,	DVB	provided	more	coverage	
to	 Social	 Minorities	 (6.4	 and	 7.2	 per	 cent	 of	 the	 coverage	 in	 May),	 to	 the	National	
Peace	Process	(5.8	and	even	8.1	per	cent	in	May)	and	also	Ethnical	Minorities	(5.6	and	
7.5	per	cent	in	May).		
	
	
Radio	
	
The	 state-funded	 Myanmar	 Radio	 allocated	 the	 majority	 of	 its	 political	 news	
coverage	 to	 the	 activities	 of	 government	 that	 received	66	per	 cent	 of	 the	 coverage,	
followed	by	the	local	government	(8.6	per	cent),	the	vice	president	(4.5	per	cent),	and	
the	State	Counsellor	(4.5	per	cent).	This	coverage	was	mainly	positive.	When	it	comes	
to	the	coverage	of	political	parties,	 the	NLD	received	almost	7	per	cent,	 followed	by	
the	ANP	and	 the	SNLD	(0.4	and	0.3	per	cent	 respectively).	This	coverage	was	again	
positive.		
	
In	May,	 the	Myanmar	Radio	gave	even	more	 coverage	 to	 the	government	 (76.7	per	
cent	 against	66	 in	 the	previous	period),	with	 the	exclusively	positive	 coverage.	The	
state	radio	should	be	reformed	along	with	the	state	television	as	mentioned	above.		
	
The	volume	of	 the	Myanmar	Radio’s	news	broadcasts	 increased	in	comparison	with	
previous	 years.	 In	 particular,	 besides	 presenting	 the	 activities	 of	 the	 government	
ministers,	 the	 activities	 of	 local	 government	 officials	 as	 well	 as	 government	 staff	
working	 at	 different	 levels	 were	 covered	 too.	 Such	 news	 was	 not	 included	 in	 the	
regular	news	programs,	but	rather	broadcast	separately.	Moreover,	 it	 is	noteworthy	
that	 the	 variety	 of	 news	 coverage	 has	 also	 broadened.	 Programs	 regarding	 laws,	
women,	disabled,	children	and	awareness	have	been	increasingly	presented.		

	
Regrettably,	 there	 was	 very	 little	 coverage	 of	 the	 anti-government	 protests	 and	
demonstrations	 against	 various	 draft	 laws.	 In	 addition,	 while	 only	 very	 a	 limited	
number	 of	 news	 about	 internal	 conflicts	 was	 presented,	 there	 was	 no	 news	 about	
protests	organized	by	various	social	groups.		

	
The	Rakhine-related	issues	were	presented	only	occasionally,	and	in	most	of	the	cases	
from	 the	 official,	 government’s	 point	 of	 view.	 In	 this	 respect,	 a	 number	 of	 reports	
covered	Dr	Win	Myat	Aye,	 the	Minister	 for	 Social	Welfare,	Relief	 and	Resettlement.	
Also,	 the	 radio	devoted	 significant	portion	 to	news	about	arrangements	 for	 refugee	
camps	in	conjunction	with	invited	international	diplomats	and	other	activities	for	the	
stability	and	development.	In	addition,	the	case	involving	the	two	Reuters	journalists	
received	 only	 a	 limited	 coverage	 and	when	 covered,	 it	 was	 only	 by	 presenting	 the	
government’s	point	of	view.		

	
Overall,	most	activities	of	the	government	were	presented	positively.	The	activities	of	
the	Hluttaw	were	 covered	 in	 the	 framework	 of	 the	 “People’s	 voice,	 Hluttaw’s	 voice”	
programme	which	 is	 aired	after	 the	news.	During	 the	program,	audio	 recordings	of	
proposals,	 questions,	 and	 answers	 from	 ministers	 and	 deputy	 ministers	 from	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

respective	 ministries	 were	 presented.	 There	 was	 some	 negative	 coverage	 of	 the	
government	when	MPs	 criticised	 the	 answers	 of	 the	 relevant	 officials.	 Noteworthy,	
when	airing	the	news	about	regional	Hluttaws,	only	the	news	of	the	Yangon	Regional	
Parliament	was	aired	with	no	information	about	other	regional	Hluttaws.	 
	
Myanmar	Radio	allocated	27.6	(42.2	in	May)	per	cent	of	its	news	coverage	devoted	to	
Politics,	 followed	 by	 Foreign	 news	with	 10.1	 (9.3	 in	 May)	 per	 cent	 and	 by	 Social	
Minorities	with	9.3	 (5.2	 in	May)	per	 cent	 (it	was	Health	Care	with	8	per	 cent	 in	 the	
second	 period).	 From	 among	minorities-related	 coverage	Religious	 Groups	 received	
4.2	 (3.2	 in	May)	per	 cent,	 the	National	 Peace	Process	 3.8	 (1.7	 in	May)	per	 cent	 and	
Ethnic	Minorities	1.3	(0.1	in	May)	per	cent	of	this	coverage.		
	
It	 should	 be	 mentioned	 that	BBC	 clearly	 stands	 out	 for	 its	 more	 independent	 and	
impartial	 reporting	 in	 comparison	 to	 all	 other	 monitored	 media.	 Between	 15	
December	 2017	 and	 15	 March	 2018,	 it	 allocated	 the	 bulk	 of	 its	 coverage	 to	 the	
Tatmadaw.	 This	 coverage	 however	 was	 overwhelmingly	 negative	 and	 neutral.	 The	
government	 received	 almost	 20	 per	 cent	 of	 the	 coverage,	 followed	 by	 the	 local	
government	and	the	State	Counsellor	(almost	7	per	cent	respectively).	As	for	the	tone	
of	the	coverage,	while	the	government	received	slightly	more	negative	than	positive	
coverage,	the	coverage	of	the	State	Counsellor	was	more	positive	than	negative.	The	
NLD	 received	 22	 per	 cent	 of	 the	 coverage,	 followed	 by	 the	 ANP	 (8.2	 per	 cent)	 the	
SNLD	 (6.1	 per	 cent)	 and	 the	 USDP	 (2.7	 per	 cent).	 The	 tone	 of	 the	 coverage	 of	 all	
parties	was	mainly	neutral	and	positive.		
	
It	is	good	for	the	Myanmar	citizens	to	have	at	least	one	broadcaster	(apart	from	DVB)	
that	provides	them	with	a	greater	plurality	of	views	–	this	trend	was	confirmed	also	
in	the	May	monitoring	of	BBC.		
	
During	 both	 monitoring	 periods,	 BBC	 covered	 the	 peace	 building	 process	 in	
Myanmar,	 providing	 comprehensive	 coverage	 which	 included	 special	 sections	 and	
interviews.	For	example,	 an	exclusive	 interview	with	 the	chairman	of	 the	Mon	New	
Society	Party	which	recently	became	a	signatory	party	in	the	NCA	was	broadcast.	

	
Importantly,	BBC	also	reported	news	related	to	the	repatriation	of	Rohingyas	almost	
every	day.	BBC	reflected	 local	and	 international	opinions	as	well	 as	progress	of	 the	
lawsuit	 against	 the	 two	Reuters	 reporters	 that	 covered	 the	Rakhine	 issues.	Overall,	
the	cases	of	marginalization	towards	Muslims	in	Myanmar	were	reported	very	often.	
In	most	of	the	reports,	voices	of	ethic	armed	forces	(EAOs)	were	raised,	and	the	state	
military	was	portrayed	regularly	in	a	negative	manner.	Also,	BBC	covered	attempts	of	
the	 international	 sanctions,	 including	 bringing	 the	 military	 authorities	 to	 the	
International	Criminal	Court	(ICC).	By	the	end	of	the	first	monitored	period,	the	news	
on	a	Thai	royal	gift	in	the	form	of	a	White	Elephant	to	Myanmar’s	commander	in	chief	
was	aired.	

	
In	 some	 reports,	 there	 was	 harsh	 criticism	 towards	 the	 State	 Counsellor	 –	 for	
example,	 on	 18	 December	 it	 was	 reported	 that	 mass	 murders	 of	 Rohingya	 by	 the	
Myanmar	security	forces	are	done	under	the	admission	from	the	State	Counsellor.	On	
25	and	26	February,	similar	highly	critical	reports	were	presented.			
	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

BBC	devoted	31.3	(21	in	May)	per	cent	of	its	coverage	to	Politics,	followed	by	Foreign	
news	with	26.1	(25.3	in	May)	per	cent	of	the	coverage	and	the	National	Peace	Process	
with	 11.7	 (14.3	 in	May)	 per	 cent.	 It	 was	 the	 highest	 portion	 of	 the	 coverage	 from	
amongst	 the	 monitored	 media	 devoted	 to	 the	 NPP.	 Also	 Social	 Minorities	 received	
relatively	visible	 coverage	with	4.3	 (3.8	 in	May)	per	 cent	Ethnic	Minorities	 received	
1.6	 (0.7	 in	 May)	 per	 cent,	 and	 Religious	 Groups	 0.4	 (0.3	 in	 May)	 per	 cent	 of	 the	
coverage.	
	
Newspapers		
	
State-owned	Myanmar	Ahlin	allocated	majority	of	 its	coverage	to	the	authorities	as	
follows:	the	government	received	almost	36	per	cent,	the	local	government	8	per	cent	
and	 the	State	Counsellor	 almost	16.7	per	 cent	of	 coverage.	The	Tatmadaw	 received	
almost	7	per	cent	of	the	coverage.	The	tone	of	the	coverage	was	mainly	neutral	and	
positive.	As	 for	 the	political	 parties,	 the	NLD	 received	6.5	per	 cent	 of	 the	 coverage,	
followed	 by	 the	 ANP	 (0.8	 per	 cent),	 and	 the	 USDP	 (0.3	 per	 cent)	 and	 the.	 The	
portrayal	of	these	subjects	was	primarily	neutral.	While	there	was	also	some	positive	
coverage,	the	critical	views	were	missing	overall.		
	
Myanmar	Ahlin	primarily	focused	on	the	activities	of	the	government	and	other	state	
actors.	In	May,	the	state	newspaper	gave	even	more	coverage	to	the	activities	of	the	
government	members	(44.4	per	cent	against	36	per	cent	of	the	coverage	in	the	second	
monitoring	period).	The	government	should	consider	privatization	of	Myanmar	Ahlin	
as	state-funded	newspapers	exist	only	in	autocratic	states	but	not	in	countries	with	a	
democratic	system	of	governance.			
	
As	a	state-owned	newspaper,	an	overwhelming	portion	of	space	was	allocated	for	the	
authorities	–	in	particular	for	the	actions	of	ministers,	regional	development	activities	
and	attendances	at	national	ceremonies.	Daw	Aung	San	Suu	Kyi’s	participation	at	the	
Loikaw	 Peace	 Dialogue,	 president’s	 appearance	 at	 the	 children’s	 literature	 festival	
and	the	vice	president	U	Myint	Swe’s	trip	to	Naga	areas	were	included	to	such	news.		

	
Conversely,	 coverage	of	views	and	opinions	different	 from	those	of	 the	government	
were	 almost	 non-existent.	 For	 example,	 anti-government	 protests	 regarding	 local	
issues	 (Latpadaung	 issue,	 strikes	of	Paleik	 textile	 factory	workers,	 condemnation	of	
the	murder	 of	 three	 KNPP	 soldiers	 and	 one	 civilian);	 or	 in	 cases	 of	 the	 rights	 to	 a	
peaceful	 assembly,	 and	 Taxation	 Bill,	 only	 the	 views	 presenting	 the	 position	 of	 the	
government	 were	 presented.	 In	 comparison	 to	 the	 coverage	 of	 the	 Hluttaw,	 and	
similarly	 to	 the	 first	monitored	period,	 the	coverage	of	 the	State/Regional	Hluttaws	
was	 limited	 and	 presented	 only	 on	 special	 occasions	 (Rakhine,	 Kachin	 and	
Taninthayi).	

	
During	the	first	monitored	period,	the	news	about	the	Rakhine	State	were	presented	
separately	on	pages	10-11	–	they	included	situations	mapping,	actions	of	the	Office	of	
the	Union	Enterprise	for	Humanitarian	Assistance,	Resettlement	and	Development	in	
Rakhine	(UEHRD),	escorts	of	 international	diplomats	to	Maung	Daw	or	donations	of	
the	government	ministers	to	Rakhine	State.	However,	the	paper	was	almost	entirely	
silent	about	the	international	criticism	concerning	Rakhine	including	from	the	UN	and	
international	opinions	–	whereas	the	information	about	the	US	sanction	and	a	global	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

political	 commitment	 Responsibility	 to	 Protect	 (the	 R2P	 commitment)6	 was	
widespread,	there	was	no	coverage	of	it.		
	
The	 privately	 owned	 newspaper	 Eleven	 also	 focused	 on	 the	 government	 which	
received	over	32	per	cent	of	the	coverage,	followed	by	the	NLD	with	more	than	18	per	
cent,	the	local	government	with	17.3	per	cent,	the	State	Counsellor	with	9.5	per	cent	
and	the	Tatmadaw	with	8.8.	When	it	comes	to	the	coverage	of	other	parties,	the	ANP	
received	3.6	per	cent,	followed	by	the	SNLD	and	the	USDP	(with	1.5	and	1.1	per	cent	
of	 the	 coverage	 respectively).	While	 all	 these	 subjects	were	presented	 in	 an	overall	
neutral	or	positive	light,	there	was	some	critical	coverage	of	the	government,	the	local	
government	and	the	army.	By	contrast,	the	NLD	was	the	only	subject	to	receive	more	
positive	 than	 neutral	 coverage.	 In	May,	 Eleven	 continued	 to	 allocate	 the	 bulk	 of	 its	
coverage	to	the	government	with	the	tone	of	the	coverage	being	again	mainly	neutral	
and	positive.		
	
The	 privately-run	 newspaper	 regularly	 presented	 a	 broad	 variety	 of	 sources,	 often	
opinions	 that	 were	 different	 from	 those	 of	 the	 government,	 and	 at	 the	 same	 time	
news	 presented	with	 a	 strong	 criticism	 towards	 the	 ruling	 authorities,	 highlighting	
the	government’s	failures.		

	
In	 addition,	 the	 local	 political	 movements	 were	 emphasized,	 such	 as	 the	 local	
activists’	movements	in	the	Latpadaung	issue,	Mon	people	assembly’s	actions	for	the	
integration	of	two	Mon	political	parties,	strikes	at	various	textile	factories	around	the	
country	(Sittaung	paper	factory,	Paleik	textile	factory,	Panda	factory),	disapproval	of	
the	 local	 Karenni	 population	 concerning	 a	 coal	 factory	 project,	 the	 Mandalay	 trial	
concerning	nationalist	monks,	the	condemnation	of	local	population	in	relation	to	the	
murder	of	three	KNPP	soldiers	and	one	civilian,	and	the	Rakhine	hluttaw’s	activities.			

	
Regarding	 the	coverage	of	 the	Rakhine	 issue,	 the	newspaper’s	position	appeared	 to	
correlate	with	the	official	government’s	stance.		Nevertheless,	international	opinions	
and	various	opinions	 from	diverse	perspectives	were	presented.	There	were	strong	
criticisms	regarding	the	proposed	legislation	concerning	rights	to	peaceful	assembly,	
as	well	as	the	Taxation	Bill.		
	
In	 May,	 the	 news	 about	 the	 Rakhine	 issue	 intensified,	 including	 analytical	
comparisons	 of	 the	 human	 rights	 situation	 on	 one	 side	 and	 the	 sovereignty	 of	 the	
Myanmar	 territory	 on	 the	 other	 side.	 Additionally,	 a	 reference	 to	 the	 strong	
international	 criticism	and	pressure,	 something	 that	was	 completely	 omitted	 in	 the	
state-controlled	media,	was	covered.		
	
In	general,	Eleven	tries	to	offer	its	readers	a	more	comprehensive	coverage	than	the	
one	 presented	 by	 the	 state-run	 media.	 The	 paper	 often	 criticised	 the	 national	
authorities	 and	 official	 bodies,	 including	 the	 NLD-dominated	 parliament	 –	 e.g.	 the	
proposed	Taxation	Bill	was	 strongly	 criticized.	 In	addition,	 activities	of	 the	 regional	
and	 state	 governments,	 in	 particular	 of	 the	 Yangon	 regional	 government,	 were	
criticised	(e.g.	Yangon	new	town	projects).	Alongside,	the	paper	covered	stories	such	
                                                
6  It is the principle that first obligates individual states and then the international community to protect 

populations from genocide, war crimes, ethnic cleansing and crimes against humanity. It was 
universally endorsed at the 2005 World Summit and then re-affirmed in 2006 by the UN.    



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

as	frictions	between	Hluttaw	and	the	government,	high	gasoline	prices,	articles	about	
cronies	 monopolising	 the	 market	 and	 the	 inadequate	 controlling	 measures	 of	 the	
government	to	prevent	it;	a	trial	of	the	charged	chairman	of	the	Arakan	National	Party	
(ANP)	and	his	positions.	When	covering	the	peace	protests,	the	paper	always	tried	to	
present	also	opinions	of	the	protesters.	
	
Voice	allocated	almost	26	per	cent	of	its	coverage	to	the	local	government,	followed	
by	24	per	cent	of	the	coverage	allocated	to	the	government	and	more	than	20	per	cent	
to	the	NLD.	The	Tatmadaw	received	9.3	per	cent	and	the	State	Counsellor	9,2	per	cent	
of	 coverage.	 Voice	 portrayed	 all	 subjects	 predominantly	 in	 a	 neutral	 light.	 Voice	
adopted	a	similar	approach	in	May	2018	as	confirmed	by	the	monitoring	results.		
	
The	Voice	 presented	news	 about	 the	Kyauk	Phyu	deep	 sea	 port	 project;	 discussion	
between	the	military’s	senior	general	Min	Aung	Hlaing	and	the	Karen	National	Union	
(KNU)	to	resolve	the	tension	in	Karen	State;	a	proposal	of	the	Yangon	deputy	to	the	
Speaker	of	the	Yangon	regional	parliament	to	investigate	the	business	activities	of	the	
Yangon	regional	government,	a	return	of	the	Muse	conflict-inflicted	IDPs	from	China	
to	 Myanmar.	 Moreover,	 the	 paper	 covered	 various	 other	 political	 stories,	 such	 as	
NLD’s	summary	of	the	work	of	its	40	ministerial	officials	during	the	two	years	term,	
resignation	of	the	minister,	government	group’s	meeting	with	the	NCA	signatories	to	
hold	 21st	 Century	 Panglong	 Conference	 in	 June,	 the	 military’s	 opinion	 on	 why	
KIA/KIO	 does	 not	 sign	 the	 NCA	 and	 the	 Myanmar	 government’s	 acceptance	 of	
returned	IDPs	from	Bangladesh.		
	
News	 regarding	 the	 international	 Amnesty	 International’s	 May	 report	 about	 the	
ARSA’s	 deadly	 attacks	 in	August	 2017	with	 evidence	was	 presented.	Moreover,	 the	
paper	 brought	 the	 news	 about	 the	 British	 Parliamentary	 Committee’s	 attempt	 to	
terminate	assistances	to	Myanmar	and	the	article	written	by	Larry	Jagan	(former	BBC	
World	Service	news	editor)	about	the	rising	international	pressure	on	Daw	Aung	San	
Suu	 Kyi	 in	 relation	 to	 the	 Rakhine	 crisis	 were	 shown	 too.	 Other	 stories	 related	 to	
Rakhine	 informed	 about	 the	 union	 minister	 U	 Thein	 Swe’s	 remark	 about	 15,000	
holders	 of	 national	 verification	 card	 (NVC)	 in	 Rakhine	 State;	 and	 local	 and	
international	religious	leaders	of	different	faiths’	meeting	with	Daw	Aung	San	Suu	Kyi	
and	their	visit	to	Rakhine	State.	
	
	
7	Day	 allocated	 almost	 24	 per	 cent	 of	 its	 coverage	 to	 the	 government,	 and	 further	
almost	20	per	cent	to	the	local	government.	The	NLD	received	more	than	20	per	cent.	
The	 State	 Counsellor	 received	 13.6	 per	 cent	 of	 the	 coverage.	 By	 comparison,	 other	
parties	received	only	marginal	coverage	–	the	ANP	(2.2	per	cent),	 the	SNLD	and	the	
USDP	(1.9	and	1.5	per	cent	respectively).	Overall,	the	presented	subjects	were	mainly	
portrayed	 in	a	neutral	or	positive	and	 light	but	 there	were	also	 some	critical	views	
presented	 about	 the	Tatmadaw	 and	 the	 local	 government.	 7	Day	 adopted	 a	 similar	
approach	in	May	2018	as	confirmed	by	the	monitoring	results.		
	
During	the	monitored	period,	the	newspaper	covered	various	areas,	mostly	devoted	
to	 activities	 of	 authorities	 (President,	 State	 Counsellor,	 Cabinet	members,	 and	 local	
government)	-	summaries	of	government	activities,	as	well	as	reshuffle	of	union	level	
cabinet	 members	 and	 appointments	 in	 state/regional	 governments,	 State	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

Counsellor’s	 activity	 (meeting	 with	 EU’s	 delegates	 for	 Human	 Rights;	 Japanese	
business	 delegation	 and	 her	 forthcoming	 visit	 to	 ASEAN-Australia	 summit),	
preliminary	meetings	 and	 subsequent	 event	 concerning	 the	 new	NCA	 signatories	 -	
Mon	 New	 Society	 Party	 (MNSP)	 and	 Lahu	 Democratic	 Union	 Party	 (LDU).	 In	 this	
respect,	government	meeting	with	Karen	National	Progressive	Party	(KNPP),	United	
Wa	State	Army	(UWSA)	and	National	Democratic	Alliance	Army	(NDAA)	 to	prepare	
for	 NCA,	 a	 request	 of	 the	 China	 special	 delegate	 to	 seven	 northern	 ceased	 fire	
organizations	 to	 take	part	 in	NCA	process,	 as	well	 as	 an	appointment	of	 the	United	
Nationalities	 Federation	 Council	 (UNFC)	 leadership	 with	 Commander-in-Chief	 and	
State	Counsellor	were	also	covered.		
	
At	the	end	of	the	first	monitoring	period,	the	paper	reported	on	news	related	to	peace	
process	 that	 covered	 the	 meeting	 of	 government	 with	 ethnic	 armed	 organizations	
(EAOs)	 as	 well	 as	 existing	 clashes	 between	 State	 Army	 and	 some	 EAOs.	 News	 on	
scheduling	third	session	of	21st	Century	Panglon	Peace	Conference	on	early	May	2019	
was	released.	
	
In	 relation	 to	 Rakhine,	 it	 reported	 impeachment	 of	 Rakhine	 State	 Minister	 of	
Municipal	Affairs,	the	visit	of	British	Foreign	Minister	to	refugee	camps	in	Maungdaw	
and	 State	 Counsellor,	 and	 assertions	 of	Win	Myat	Aye,	 the	Union	Minister	 of	 Social	
Welfare	 that	 Myanmar	 is	 ready	 for	 repatriation	 process	 for	 the	 refugees	 in	
Bangladesh.	Also	the	R2P	commitment	related	to	Rakhine	issues	was	mentioned.	On	
the	 37th	 Human	 Rights	 Council,	 U	 Thaung	 Tun,	 Union	 Minister	 of	 Office	 of	 the	
Government	,	was	reported	to	present	conditions	in	Rakhine	state.	Overall,	the	paper	
did	not	presented	the	crisis	in	Rakhine	as	a	genocide.	
	
Moreover,	 registration	 of	 the	 Tetra-Eight	 (8888)	 party,	 the	 obstruction	 of	 a	 public	
rally	 to	 support	 the	 Shan	 national	 political	 talk	 in	 the	 Shan	 state	 were	 also	 in	 the	
headlines.	 Additionally,	 the	 paper	 reported	 on	 criticism	 of	 regional	 parliaments	
towards	a	new	urban	planning	 to	be	 implemented	by	Yangon	regional	government,	
encouragements	 of	 the	 Speaker	 of	 Pyithu	 Hluttaw	 to	 deputies	 to	 report	 financial	
abuses	in	public	sector	with	evidence.		
	
Noteworthy,	 the	 following	 news	 were	 also	 covered	 -	 government’s	 amendment	 of	
Peaceful	Assembly	and	Association	law	and	subsequent	protest	of	more	than	200	civil	
society	 organizations	 (CSOs);	 as	 well	 as	 discussions	 about	 undergoing	 corruption	
amongst	public	officials,	as	affirmed	by	Union	Vice	Minister	of	Planning	and	Finance	U	
Maung	Maung	Win.	
	
In	May,	the	paper	continued	to	bring	a	variety	of	political,	economic	and	social	news,	
presenting	them	from	different	perspectives.	The	news	about	civilian	deaths	caused	
by	the	ambush	of	the	Kachin	Independence	Army/Kachin	Independence	Organisation	
(KIA/KIO)	 joint	 armed	 group	 in	 Muse	 in	 Northern	 Shan	 State;	 the	 Chinese	
government’s	 condemnation	 of	 the	 conflicts	 in	 the	 Muse	 border;	 the	 police’s	
crackdown	 on	 protesters	 to	 stop	 wars,	 and	 the	 Chinese	 government’s	 urge	 to	 the	
Northern	Alliance	to	attend	the	Panglong	conference	were	presented.	Also,	the	news	
about	setting	the	minimum	wage,	the	NLD’s	central	committee	assembly,	and	changes	
amongst	the	ministers	were	also	presented.	
	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

In	 relation	 to	 the	 Rakhine	 State,	 the	 news	 about	 Amnesty	 International’s	 report	
concerning	 the	 August	 2017	 attack	 of	 Arakan	 Rohingya	 Salvation	 Army	 (ARSA),	
religious	leaders	of	different	faiths’	visit	to	Maungdaw;	the	Myanmar’s	acceptance	of	
people	who	came	back	from	Bangladesh,	the	minister	U	Win	Myat	Aye’s	discussion	in	
Hluttaw	about	Rakhine	State	stability	and	accepting	IDPs	were	covered.	
	
In	 addition,	 the	 newspaper	 also	 informed	 about	 the	 speech	 of	 the	 permanent	
secretary	 of	 the	 Ministry	 of	 Defence	 that	 the	 military	 will	 comply	 if	 the	 president	
instructed	to	stop	the	attacks;	military	officers	forced	retirement	in	Rakhine	State	and	
negotiations	 between	 the	 government,	 military,	 ethnic	 armed	 groups	 for	 the	 	 21st	
century	Panglong	conference.	
 
	
Online	media	
	
Similar	to	DVB,	Irrawaddy	also	provided	a	greater	diversity	of	political	opinions	and	
allocated	 almost	 16	 per	 cent	 of	 its	 coverage	 to	 the	 NLD,	 followed	 by	 the	 State	
Counsellor	who	was	given	almost	15	per	cent,	and	the	local	government	that	received	
more	than	14	per	cent	of	the	coverage.	The	government	received	12,4	per	cent,	and	
the	 ANP	 almost	 12	 per	 cent	 of	 coverage.	 While	 most	 subjects	 received	 neutral	 or	
positive	 coverage,	 Irrawady	 was	 not	 shy	 to	 criticise	 a	 few	 subjects,	 such	 as	 the	
Tatmadaw,	the	State	Counsellor,	the	government	as	well	as	the	NLD.		
	
The	most	 frequently	 featured	 issue	was	 the	 peace	 process.	 Irrawaddy	 covered	 the	
voices	 of	 the	 ethnic	 armed	 groups	 in	 interviews	 and	 articles.	 It	 also	 presented	 the	
government	and	the	army’s	points	of	view.		
	
The	Tatmadaw	was	under	heavy	criticism	by	Irrawaddy	in	May,	mainly	in	connection	
with	the	crisis	in	the	Rakhine	state.	By	comparison,	the	NLD-led	government	received	
only	 a	 slightly	more	 coverage,	 but	 the	 tone	was	 different.	While	 17	per	 cent	 of	 the	
Tatmadaw’s	 coverage	 was	 negative	 and	 15	 positive,	 as	 much	 as	 16	 of	 the	
government’s	coverage	was	positive	and	10	was	negative.		
	
Irrawaddy	usually	presented	news	in	the	feature	formats.	However,	the	news	related	
to	 the	 government,	 the	 Tatmadaw	 and	 EAOs	 were	 presented	 in	 the	 form	 of	
interviews.	For	example,	the	media	outlet	offered	its	readers	various	interviews	and	
commentaries	focusing	on	the	two	arrested	Reuters	reporters,	 including	criticism	of	
the	government.		

	
Reshuffling	cabinet	positions	were	analysed	by	articles	and	commentaries,	including	
criticism	 of	 the	 NLD-led	 government.	 Noteworthy,	 the	 site	 published	 an	 article	
describing	Daw	Aung	San	Suu	Kyi	as	a	media	oppressor	by	the	Committee	To	Protect	
Journalists	(CPJ).	In	another	instance,	an	article	depicted	a	wedding	reception	of	the	
son	of	Win	Htein	(the	NLD	Spokesperson),	with	a	title	recalling	night	of	diamonds	(as	
once	 celebrated	 by	 the	 Military	 Junta’s	 daughter	 under	 dictatorship).	 The	 vote	 for	
impeachment	 of	 the	 Rakhine	 State	 Minister	 Min	 Aung,	 protests	 (police	 controlling	
protest	 with	 gun	 shots)	 surrounding	 arrest	 of	 a	 Rakhine	 political	 leader	 Dr	 Aye	
Maung	(he	was	arrested	on	17	January)	and	his	subsequent	resignation	letter	to	the	
Rakhine	National	Party	were	covered.		



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

	
Also,	Irrawaddy	conducted	interviews	with	ethnic	leaders	on	the	Independence	Day.	
In	 relation	 to	 the	peace	process,	 the	 outlet	 covered	 activities	 of	 EAOs	 and	UNFC	as	
well	as	signing	of	the	NCA	by	two	additional	parties	-	Mon	New	Society	Party	(MNSP)	
and	Lahu	Democratic	Union	Party	(LDU).		Alongside,	reports	presented	conditions	of	
IDPs	 in	Kyaukme	as	a	consequence	of	on-going	clashes	between	the	Tatmadaw	 and	
TNLA.	News	and	articles	on	women’s	rights	were	also	published.	
	
Mizzima	provided	the	largest	share	of	its	coverage	to	the	NLD	(almost	29	per	cent),	
followed	by	the	local	government	(22.1	per	cent)	and	the	government	(17.3	per	cent).	
The	 State	 Counsellor	 received	 11.4	 per	 cent	 and	 the	 USDP	 4.8	 per	 cent	 of	 the	
coverage.	 All	 these	 subjects	 were	 presented	 overwhelmingly	 in	 an	 overall	 neutral	
manner.	In	May,	the	coverage	on	Mizzima	continued	to	reflect	on	the	activities	of	state	
officials	 and	 main	 political	 parties.	 While	 there	 continued	 a	 general	 neutral	
presentation	 of	 the	 subjects,	 there	 was	 also	 some	 positive	 coverage	 of	 the	
government	and	the	local	government	as	well	as	some	criticism	of	the	Tatmadaw	and	
the	government.		
	
The	Mizzima	news	agency	presented	the	news	about	 the	government,	ethnic	armed	
organizations	and	the	Tatmadaw	in	an	equitable	manner.		Changes	in	the	ministries,	
criticism	of	 the	 government	 and	positive	 opinions	were	presented.	News	 about	 the	
conflicts	between	ethnic	armed	organizations	and	the	Tatmadaw	as	well	as	the	peace	
process	was	also	presented.		

	
Moreover,	 the	 online	 outlet	 also	 informed	 about	 protests	 in	 Yangon	 and	 farmland,	
often	accompanied	with	interviews.		
	
Topics		and	Structure	in	the	Print	and	Online	Media		
 
Noteworthy,	all	monitored	print	and	online	media	prioritised	Politics	over	other	topics.	It	
appears	that	by	dedicating	to	Politics	between	69	(online	media)	and	65	per	cent	(print	
media)	of	their	space,	they	offered	their	readers	less	space	for	social	topics.	At	the	same	
time	it	is	noteworthy	that	one	year	ago	(findings	from	March	2017),	the	share	of	Politics	
in	newspapers	was	significantly	higher,	amounting	to	almost	79	per	cent	of	their	space.			
	
If	 comparing	 the	respective	media	outlets,	Politics	was	 the	most	presented	 in	 the	state-
owned	newspaper	Myanmar	Ahlin	and	private	 online	Mizzima	with	 79	 per	 cent	 during	
May	2018	respectively,	followed	by	Voice	with	some	74	per	cent,	also	during	the	second	
monitored	 period	 in	 May.	 Conversely,	 the	 least	 coverage	 of	 Politics	 was	 observed	 in	
Eleven	daily	in	the	first	period	(December	2017	to	March	2018)	with	some	56	per	cent.		
 
Additionally,	 the	 media	 dedicated	 rather	 high	 attention	 to	 the	 National	 Peace	 Process	
(overall,	 if	combining	all	newspapers,	 it	amounted	to	some	9	per	cent	and	to	almost	20	
per	 cent	 if	 combining	 all	 online	 media).	 In	 all	 print	 and	 online	 media,	 such	 news	
presented	 the	 second	 or	 third	 most	 covered	 topic	 -	 the	 highest	 level	 was	 seen	 at	
Irrawaddy	with	27.9	per	cent	in	May	(and	23.1	per	cent	in	the	first	monitored	period).	On	
the	 other	 side,	 state-owned	 newspaper	Myanmar	 Ahlin	 devoted	 only	 limited	 share	 of	
their	 coverage	 of	 the	 NPP	 –	 some	 6	 per	 cent	 in	 each	 of	 the	 monitored	 period.	 In	
combination	with	less	than	2	per	cent	devoted	to	the	topic	in	each	of	the	periods	by	the	
state	MRTV,	it	is	a	rather	alarming	tendency.	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

	
Importantly,	 as	 Myanmar	 is	 a	 diverse	 country,	 including	 various	 religious,	 ethnic	 and	
social	 groups,	 most	 of	 the	 broadcast	 media	 reflected	 this	 plurality.	 If	 taken	 in	 total,	
including	the	share	of	the	National	Peace	Process	(NPP),	the	mentioned	groups	altogether	
received	 some	 18	 per	 cent.7	 While	 online	 media	 devoted	 more	 attention	 to	 Social	
Minorities	 (4.7	 per	 cent	 combined)	 and	 less	 than	 2	 per	 cent	 to	 each	 of	 remaining	 two,	
print	media	covered	more	Religious	Groups	(with	4.5	per	cent).		
	
	
CONCLUSION	
	
The	 monitoring	 results	 from	 2017	 and	 2018	 revealed	 that	 there	 were	 no	 major	
differences	in	comparison	with	the	previous	periods	in	the	way	the	political	subjects	
and	 topics	 were	 portrayed	 and	 in	 the	 amount	 of	 coverage	 provided	 to	 different	
political	subjects.		
	
The	 state	 authorities,	 primarily	 the	 government	 and	 the	Tatmadaw,	 as	 well	 as	 the	
NLD	continued	to	dominate	the	media	coverage.	Similarity	as	in	the	past	and	during	
the	 previous	 monitoring	 periods,	 the	 portrayal	 of	 the	 political	 actors	 remained	
neutral	or	positive,	with	only	a	few	media	offering	critical	views.	The	developments	in	
Rakhine	 state	 reflected	 in	 the	 situation	 of	 Rohingyas	was	 presented	 in	most	media	
only	from	the	perspective	of	authorities	including	the	Tatmadaw.		
	
The	way	the	state-funded	media	cover	domestic	and	 international	 topics	and	 issues	
remains	to	be	problematic.	As	recipients	of	state	resources,	state-funded	media	have	
an	 enhanced	 duty	 to	 ensure	 balanced	 and	 fair	 treatment	 of	 politicians	 as	 well	 as	
comprehensive	reporting	on	politically	relevant	events.	Yet,	 they	often	showed	only	
the	 activities	 of	 state	 authorities	 and	 usually	 from	 a	 positive	 perspective;	 whereas	
largely	ignored	views	independent	or	critical	of	the	government.	There	was	generally	
no	profound	discussion	on	social,	economic	and	political	problems	of	the	country,	or	
serious	alternative	viewpoints	to	the	citizens	on	the	country’s	governance.		
	
It	is	important	to	reiterate	that	citizens	need	a	more	analytical	and	in-depth	coverage	
of	 political	 and	 social	 issues	 to	 better	 understand	 important	 events	 and	 issues	
affecting	their	 lives.	The	media	need	to	be	more	proactive	in	setting	the	agenda	and	
formats	of	their	political	coverage	to	better	facilitate	the	exchange	of	opinions,	public	
debate,	 investigation	 and	 commentary	 that	 would	 offer	 the	 public	 fully	 informed,	
analysed	and	assessed	views	of	persons	seeking	public	office.		
	
	
	
METHODOLOGY	

	
The	monitoring	focused	on	basic	aspects	of	programming	of	monitored	media	outlets	
trying	 to	 assess	 to	what	 extent	 are	 the	Myanmar	media	moving	 towards	 a	 greater	
                                                
7	 For	 comparison,	 when	 combined	 all	 TV	 stations,	 the	 aggregate	 share	 is	 25.1	 per	 cent,	 while	 for	

combined	 radio	 stations	 it	 is	 17.1	per	 cent.	The	 share	 for	TV	 channels	 is	 influenced	by	 the	 coverage	
presented	by	Myawaddy	TV,	where	the	Religious	Groups	was	the	most	covered	topic	with	41.6	per	cent	
of	its	news	coverage	(for	both	periods	combined).	Without	Myawaddy	TV,	the	portion	which	channels	
devoted	to	these	four	topics	is	significantly	lower	–	17.3	per	cent.				



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

range	 of	 public	 interest	 programming.	 The	monitoring	 also	 aimed	 to	 contribute	 to	
creating	more	room	for	cultural	diversity	 in	 the	media	 -	creating	the	atmosphere	of	
collaboration	and	solidarity,	and	of	condemning	intolerance.	

	
News	diversity	–	Political	and	topical	diversity	

	
The	media	monitoring	included	quantitative	analysis	of	the	coverage	focusing	on	the	
amount	of	time	allocated	to	selected	political	subjects	and	the	tone	of	the	coverage	in	
which	these	political	subjects	were	portrayed	–	positive,	neutral	or	negative.		

	
The	qualitative	analysis	assesses	the	performance	of	media	against	specific	principles,	
such	as	ethical	or	professional	standards	-	balance,	accuracy,	timely,	choice	of	issues,	
the	omission	of	 information,	 the	advantage	of	 incumbency,	 the	positioning	of	 items,	
inflammatory	 language,	 that	 cannot	 be	 easily	 quantified.	 These	 data	 are	 reported	
separately	 and	 integrated	 into	 the	 comments	 and	 conclusions	 of	 the	 narrative	
reports.		

	
Additionally, in	 continuity	 with	 the	 previous	 project	 (2016-2017),	 an	 additional	
aspect	of	monitoring	was	preserved	–	 topical	 structure	of	 the	news,	with	an	aim	 to	
assess	 diversity	 and	 comprehensiveness	 of	 the	 monitored	 media.8	 In	 addition,	 the	
monitoring	also	 focused	on	the	coverage	of	specific	groups,	namely	religious,	ethnic	
and	social	ones,	as	well	as	on	the	presentation	of	the	National	Peace	Process.		
	

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                
8		 When	analysing	political	diversity,	only	relevant	information	is	scrutinised	-	those	stories	in	which	any	of	

the	 monitored	 subjects	 is	 presented.	 For	 the	 purpose	 of	 topical	 analysis,	 all	 stories	 within	 the	 news	
programme	were	analysed	(for	broadcast	media)	–	thus,	also	the	stories	 in	which	none	of	the	monitored	
subjects	is	presented.	However,	for	the	purpose	of	topical	analysis	in	print	and	online	media	only	relevant	
information	is	scrutinised	-	those	stories	in	which	any	of	the	monitored	subjects	is	presented.	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

 
 

ANNEX	A	
	
	
List	of	Monitored	Subjects	
	
President		 	
Vice	President		 	 	 	 	 	 	 	
State	Counsellor	 	 	 	 	 	 	 	
Government	|	Ministers	and	Deputy	Ministers		 	 	 	
Speakers	of	the	Parliament	 	 	 	 	 	
Local	Government	(incl.	mayors	of	Nay	Pyi	Taw,	Mandalay	and	Yangon)		 	
Army	|	Four	top	commanders			 	 	 	 	 	
	
Arakan	National	Party	 	 	 	 	 	 	
All	Mon	Regions	Development	Party		 	 	 	 	
Democratic	Party	Myanmar	 	 	 	 	 	 	
Kachin	State	Democracy	Party	 	 	 	 	 	
Kokang	Democracy	and	Unity	Party	 	 	 	 	 	
Kayin	People’s	Party	 	 	 	 	 	 	 	
La	Hu	National	Development	Party	 	 	 	 	 	
Lisu	National	Development	Party	 	 	 	 	 	
Mon	National	Party	 	 	 	 	 	 	 	
National	League	for	Democracy	 	 	 	 	 	
National	Unity	Party	 	 	 	 	 	 	 	
Pa-O	National	Organization	 	 	 	 	 	 	
Shan	National	Democratic	Party	 	 	 	 	 	
Shan	National	League	for	Democracy	 	 	 	 	
Tai-Leng	Nationalities	Development	Party	 	 	 	 	
Ta-ang	(Palaung)	National	Party	 	 	 	 	 	
Unity	and	Democracy	Party	of	Kachin	State	 	 	 	 	
Union	Solidarity	and	Development	Party	 	 	 	 	
Wa	Democratic	Party	 	 	 	 	 	 	 	
Wa	National	Unity	Party	 	 	 	 	 	 	
Zomi	Congress	for	Democracy	 	 	 	 	 	
Independent	Deputies	 	 	 	 	 	 	
Other	Political	Parties		 	 	 	 	 	 	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	



  
 

 Myanmar	Institute	for	Democracy	
Address	|	Myaynigone	Zay	Street,	No.	50(B),	4th	Floor,	Sanchaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
Contact	person	|	Yae	Htut,	Project	Coordinator,		+95	9	2500	54538	(mobile),	koyae.la@gmail.com	(e-mail)	

  

	
	
ANNEX	B	
	
	
List	of	Monitored	Topics	and	Subtopics	
	
Agriculture	
Army	(military)	 	 	
Business,	economy	 	 	
Culture	 	 	 	 	 	
Civil	society	organisations	 	
Crime	/Accidents	 	 	 	
Elections	 	 	 	 	 	
Education	 	 	
Environment	 	 	 	
Ethnic	groups	
Foreign	news	 	 	 	 	 	
Health	care		 	 	
Judiciary	 	 	 	
Media	 	
National	Peace	Process	

.Negotiations,	agreements,	peace	talks	

.Ongoing	fights	and	reservations	

.Internally	Displaced	Persons	(IDPs)	caused	by	the	civil	war	

.Other	developments	
Politics	
Religious	groups	

.Buddhist	religion	

.Christian	religion	 	

.Hindu	religion	

.Islam	religion	

.Other	religions	
Social	groups	

.Disabled	

.Sexual	minorities	(LGBTI,	...)	

.Women	

.Youth	 	

.Other	Social	Minorities	
Sport	
Others		

	
	

	
	

 


