
  
  

 

 

 
 

 
Monitoring of Political Diversity in Myanmar Media Reporting  

15 August - 30 September 2016 
 

Yangon, 17 February 2017 – The Myanmar Institute for Democracy (MID), an independent, 
non-partisan organization dedicated to freedom of expression and the media, in cooperation 
with the Slovak media watch-dog organization MEMO 98, has been systematically 
monitoring the level of political diversity in Myanmar media reporting. The overall objective 
of this initiative is to keep the public informed about the conduct of media, in particular 
through a comprehensive analysis of the trends and tendencies of media reporting and to 
facilitate discussion about the objectivity and quality of media reporting. The National 
Endowment for Democracy (NED) provided support to this one-year project. 
 
The monitoring is intended to offer a professional, comprehensive, and objective assessment 
of political diversity, accuracy, and balance in news and current affairs coverage on four 
television channels, two radio stations, three newspapers, and two online media outlets.1 The 
project’s findings are not intended to support any political actor, but the integrity of the media 
environment as a whole. This is the second of three monitoring reports concerning 
performance of selected media outlets and are disseminated to the public, media, civil society, 
political parties and international community.  
 
The methodology was developed by MEMO 98 which has carried out similar projects in more 
than 50 countries in the last 18 years, including in Myanmar.2 Given its comprehensive 
content-oriented approach, the methodology is specially designed to provide in-depth 
feedback on pluralism and diversity in media reporting, including coverage of chosen subjects 
and themes, examined in the proper context, and incorporating detailed comparisons and 
analysis.3  

 
One of the most significant events that received substantial coverage during the monitoring 
period was the Panglong Peace Conference. The media focused on the point of view presented 
by the Chief of Defence who expressed his intention to roll out the peace process within the 

                                                
1  Television:  MRTV, Myawaddy TV (state-funded), Democratic Voice of Burma (DVB) and Up 

to date; 
Radio:  Radio Myanmar (state-funded) and BBC Radio (foreign service); 
Newspapers:  Myanmar Ahlin (state-funded), Eleven and Voice; 
Online media:  Irrawaddy and Mizzima. 

2  For previous projects conducted in 2010-2011 and 2015 see www.memo98.sk 
3  The media monitoring includes quantitative analysis of the coverage, which focussed on the amount 

of time allocated to each subject, as well as the tone of the coverage in which the relevant political per 
cent are portrayed: positive, neutral or negative. The qualitative analysis assesses the performance of 
the media against specific principles or benchmarks – such as ethical or professional standards – that 
cannot be easily quantified. Monitors report on lies, distortions, unbalanced coverage, unfairness, 
inaccuracy, bias, and anything else that is relevant to presenting the quality of reporting. This data is 
reported separately and integrated into the comments and conclusions of the narrative reports.  

 



  
  

 

space provided by the Constitution (2008) which he pledged to uphold. Overall, the media 
coverage of the peace process can be evaluated as cautiously optimistic with the media 
covering the conference mentioned above extensively as well as other related events and 
statements. Another important event that drew media attention was the formation of the 
Advisory Commission for the Rakhine issue. The Commission is headed by the former 
Secretary-General of the United Nations, Kofi Annan, and the media provided a diverse range 
of views both in support and against the commission. The monitoring team found out that 
while the incumbent president has received somewhat smaller coverage in comparison with 
the 2015 election periods, the newly established position of the State Counsellor held by Daw 
Aung San Suu Kyi received considerably significant media attention.  
 
Following is the summary of the main monitoring findings covering the period 15 August  

- 30 September 2016: 
 
 
EXECUTIVE SUMMARY 
 

Overall, the media continued to focus their coverage on the activities of the state 
authorities and the ruling NLD. The government was by far the most presented 
subject. Major share of the coverage allocated to the government focused on the 
State Counsellor.  

• The state-controlled TV channels MRTV and MWD continued to offer biased 
and uncritical coverage promoting either the government (MRTV) or the 
Tatmadaw (MWD).  The state radio and the state newspaper Myanmar Ahlin 
also focused on the government but their support to them, in comparison with 
the state television, was less pronounced.  
 

• Private media offered a more diverse and balanced picture of developments in 
the country and unlike during the previous monitoring period also included 
some negative coverage when it comes to implementation of the activities 
conducted by the government. In the same time, the State Counsellor was often 
portrayed in a very positive light. State Counsellor received the single largest 
share of the coverage in four out of seven private media outlets monitored.   

 
 

MEDIA MONITORING FINDINGS 
 
Television 
 
The State-funded MRTV gave 38.5 per cent of its political news coverage to the government, and 
14.6 per cent to the State Councellor. The NLD received 22.5  per cent. The president was given 
almost 6 per cent of coverage, followed by the military (the Tatmadaw)  with 4.5 per cent of the 
coverage, and the vice-president with up to  four per cent of coverage. In addition to airtime 
allocated to the NLD, only two other parties, the ANP and the USDP, each received around 3 per 
cent of the coverage. All political actors were portrayed in an overwhelmingly positive light – this is 
a long-lasting trend in the way MRTV covers political subjects in its news programs. The most 
covered event during this monitoring period was the 2016 Panglong Conference that began on 31 
August with an aim to negotiate the country-wide peace agreement between various armed groups. 
The MRTV did not offer objective news coverage of the conference and included only those views 
and positions which supported it but failed to report on those who opposed it and decided not to 
participate (like the United Wa State Army). Moreover, songs endorsing the Panglong Conference 
were frequently aired before and during the conference. The key message was that all the ethnic 



  
  

 

groups welcomed the conference and that the government made efforts to implement the 
conference’ goals. The MRT aired live broadcasts of the event.  
 
Myawaddy TV news broadcasts were dominated by the coverage of the Tatmadaw and authorities 
in general. This TV gave almost two thirds (65 per cent) per centof its prime-time news political 
coverage to the Tatmadaw. The government received 10 per cent of the coverage, and the State 
Counsellor almost 5 per cent. Vice-president was allocated almost 6 per cent, and the president 
some 4 per cent of the coverage. The NLD obtained 3.7 per cent. Similar to MRTV, the subjects 
were portrayed in an overwhelmingly positive light. The broadcasts focused on the activities of the 
Tatmadaw, in particular, the commander in chief (Senior General Min Aung Hlaing), and gave clear 
preference to the views of the military both in time and tone of the coverage which was very 
positive. An example of such positive coverage was the medical assistance provided by the army in 
the rural areas of the country. After the news program, the peace process related songs were 
broadcast. 
 
Similar to the state-funded TV channels, the privately-owned Up to Date devoted most of its 
coverage to the authorities which were portrayed primarily in a neutral manner. The government 
received more than 41 per cent of the channel’s news prime time news political coverage, and the 
State Counsellor was given additional almost 19 per cent.  The local governments received 13.6 per 
cent. The NLD was given 7.6 per cent of the coverage. The political subjects were portrayed 
primarily in a neutral manner, but the portrayal of the State Counsellor was rather positive. 
Negative coverage was almost absent. The Panlong Conference was also among the key events 
featured on this channel during this monitoring period and presented as being endorsed by most 
people in the country. Up to date offered relatively diverse coverage of various topics ranging from 
politics to religion, social issues or education. Reports about natural disasters like floods or 
earthquakes received notable coverage; in comparison, the coverage of military operations in the 
northern territory was limited. Songs dedicated to the peace process were broadcast after the 
evening news programmes. 
 
DVB gave more than 34 per cent of its political news coverage to the State Counsellor, and 
additional 20.6 per cent of the coverage to other government officials. The NLD received more than 
18 per cent and the Tatmadaw was allocated up to 9 per cent of coverage.  The local government 
followed with 7.5 per cent of the coverage. By comparison, the USDP received 5 per cent of 
coverage. The political subjects were presented mainly in a neutral way; the State Counsellor was 
portrayed in a rather positive light while there was some critical coverage of the Tatmadaw. The 
news programs of DVB focused on the key issues of the day in a relevant manner.  For instance, the 
DVB coverage of the Panglong Conference provided the necessary context in which the event took 
place. The reports included the information on the results of the conference with the proper 
background regarding the situation regarding ethnic armed groups and the fact that the United Wa 
State Army decided not to take part in the conference. When it comes to the activities of the 
government, the Tatmadaw, and the ethnic armed groups, the news items included experts’ 
analyses. Overall, DVB offered its viewers coverage of economic and social topics and issues 
relevant to citizens.  

 
Radio 
 
The Myanmar state-funded radio also allocated the majority of its political news coverage to the 
state authorities, with the government receiving almost 35 per cent of coverage. The State 
Counsellor was further given almost 10 per cent of the news coverage. The Tatmadaw received 
some 12 per cent, the speaker of the parliament 4 per cent and vice-president and president received 
some 3 per cent of the coverage respectively. From among the political parties, the NLD received 
the largest share of the coverage – almost 14 per cent. All other political parties received 
significantly less coverage. For example, the KPP, the ANP, and the PNO received respectively 2.5, 



  
  

 

2.2 and 1.7 per cent of the coverage. The tone of the coverage was mainly neutral or positive. The 
state radio provided live coverage from the Panglong Conference. The event was presented 
positively, and radio aired promotional songs.  
 
BBC allocated the bulk of its prime-time news coverage to the authorities - the government 
received combined over 40 per cent (the State Counsellor received more than 13 per cent of 
coverage and other government officials were given more than 27 per cent of such coverage) and 
the Tatmadaw was allocated almost 29 per cent. Unlike with the other broadcast media, the tone of 
the coverage was more negative, particularly vis-à-vis the Tatmadaw and to some extent also 
towards the government. The political parties to receive some more substantial coverage were the 
NLD (almost 11 per cent), the ANP (over 7 per cent) and the USDP (over 4 per cent). The activities 
of the cabinet ministers, the peace process, and the armed conflicts were the key topics featured 
during this monitoring period.  

 
Newspapers  
 
The state-funded newspaper Myanmar Ahlin devoted the bulk of its coverage to state authorities. 
More specifically, the government received as much as almost 60 per cent (the State Counsellor was 
given over 21 per cent and other government officials received 37,7 per cent), the Tatmadaw over 9 
per cent, the president almost 8 per cent, and the vice-president up to 6 per cent per cent of the 
coverage. From among the parties, the biggest share of the coverage was allocated to the NLD (8.7 
per cent). By comparison, the USDP and the ANP received only some 1.6 and 1.2 per cent of the 
coverage, respectively. The tone of the coverage was predominantly neutral unlike the other state-
funded media which portrayed the ruling powers mainly in a positive light. Similar to other state-
funded media, Myanmar Ahlin allocated substantial coverage to the Panglong Conference.  
 
The private newspaper Voice allocated more than 43 per cent of its coverage to government (the 
State Counsellor received more than 26 per cent and other governmental officials were given up to 
17 per cent of the coverage) while more than 17 per cent of its coverage was allocated to the NLD. 
per cent. Local governments received more than 12 per cent and the Tatmadaw  almost 10 percent. 
The ANP and the USDP received some 7 and 6 per cent of the coverage, respectively. The subjects 
mentioned above were presented mainly in a neutral way (with exception of the State Counsellor, 
who was portrayed overall in a positive manner) with some occasional criticism which was more 
visible than during the previous monitoring period.  

 
Another private paper Eleven also focused on the government which received more than 50 per cent 
of the coverage (State Counsellor was given almost 20 per cent of the coverage, and other 
government officials received more than 31 per cent of the coverage), followed by the NLD (19 per 
cent), the local government and the Tatmadaw (respectively more than 6 per cent) and the president 
(some 4.5 per cent). Other parties to receive some coverage were the ANP (over 4 per cent), the 
USDP (up to 3 per cent) and the SNLD (2 per cent). The presented subjects were portrayed 
predominantly in a neutral and light. Similar to other monitored newspapers, the tone of coverage 
was less positive when compared with the previous monitoring period. 

 
Online media 
 
Irrawaddy gave the largest share of its coverage (almost 42 per cent) to the government (composed 
of over 31 per cent of the coverage allocated to the State Counsellor and additional 10.5 per cent to 
other government officials) , followed by the NLD which received over 26 per cent. The next most 
covered subjects were the Tatmadaw (over 10 per cent), the USDP (9.5 per cent) and the ANP (over 
7.5 per cent). The tone of their coverage was rather neutral, although some subjects were portrayed 
somewhat negatively, in particular, the ANP and the Tatmadaw.  
 



  
  

 

Similarly, Mizzima also allocated the largest share of its coverage to the Government (the State 
Counsellor received 38.5 per cent of the coverage, followed by other governmental officials who 
were given over 16 per cent of the coverage). The next most covered subjects were the ANP and the 
NLD which received each respectively almost 9 per cent of the coverage. By comparison, the 
USDP received 6.5 per cent of the coverage. The local government received more than 8 per cent 
and the president up to 5 per cent of the coverage. While most political actors were presented in a 
positive light, there was also some negative tone of the coverage, particularly when it comes to the 
coverage of the Tatmadaw (which received over 3 per cent of the coverage). Besides, while some 
negative coverage was also devoted to the government and the NLD, they were both mainly 
portrayed in a positive light. By comparison, no negative coverage was given to either the ANP or 
the president. 
 

 
CONCLUSIONS 
 
The coverage of the state authorities by the state-funded television channels resembles the 
uncritical style of reporting from the previous periods when reporting about the former state 
administration. This approach reveals their lack of editorial freedoms as well as the lack of 
interest to serve the general public. There are however signs of the less submissive way of 
coverage of the authorities noted in some state media, more critical tone of reporting about 
political actors and more diverse reporting on political developments identified in some 
private media. This trend could signal a shift in the role of the state media, from obedient 
servants to more mature watchdogs, and could be a sign of some ‘normalization’ of the media 
scene. The so-called honeymoon period when the media cut the new government a lot of slack 
in its first months of their tenure, identified in the first monitoring report in connection with 
relatively positive tone of coverage of the government, noted not only in the state, but also in 
the private media, seems to slowly come to an end. MID and MEMO 98 will continue their 
media monitoring to provide regular feedback on the quality of Myanmar media reporting. 
 
 
 

 
 
 
 

 
 
 

__________________________________________________________________________ 
For further information, please contact: 

 
Myo Min Zaw, Project Coordinator, Myanmar Institute for Democracy   

53rd Street Middle Block, No.10, 2nd Floor, Botahtaung Township, Yangon, Myanmar  
Mobile: 0945 001 6483, E-mail: myominzaw1998@gmail.com 

Online: Facebook/Myanmar Institute for Democracy 


