
																																							 

Martinengova	8,	811	02	Bratislava	
www.memo98.sk	|	www.infovolby.sk	
E-mail:		 memo98@memo98.sk	
Phone:	 0905/493	591	(R.	Kužel)			

0905/581	251	(M.	Mračka)	
	
	
	

Prezentácia	politických	predstaviteľov	a	subjektov	pred	voľbami	do	NR	SR	
(6.2.	–	19.2.2016)	

	
Vydané	25.	februára	2016	

	
MEMO	98	sa	dlhodobo	venuje	zobrazovaniu	politických	subjektov	a	ich	predstaviteľov	v	

médiách	 na	 Slovensku	 ako	 aj	 v	 zahraničí.	 Táto	 správa	 analyzuje	 prezentáciu	 subjektov	
kandidujúcich	vo	voľbách	do	NR	SR	2016.	Mediálny	monitoring	bol	realizovaný	vďaka	podpore	
Nadácie	otvorenej	spoločnosti.	
	 	

Správa	prináša	analýzu	mediálnej	prezentácie	všetkých	kandidujúcich	strán	a	koalícií	(23)	
a	zároveň	 aj	 niektorých	 iných	 politických	 subjektov	 (prezident	 SR,	 vláda	 SR).	Monitoring	 bol	
zameraný	 na	 hlavné	 spravodajské	 relácie1	 celoplošne	 vysielajúcich	 televízií	 –	 RTVS,	 TV	
Markíza,	TV	Joj	a	TA3,	a	zahŕňal	týždeň	pred	začiatkom	oficiálnej	volebnej	kampane	v	médiách	
(6.2.-12.2.)	a	prvý	týždeň	oficiálnej	volebnej	kampane	(13.2.-19.2.).	
	 	

Sledovanými	kritériami	bol	priestor,	ktorý	médiá	venovali	subjektom	a	kandidátom,	ako	aj	
spôsob	(pozitívny/neutrálny/negatívny),	akým	boli	subjekty	a	kandidáti	prezentovaní.	

	
• V	 monitorovanom	 období	 dominovali	 viaceré	 celospoločenské	 témy	 a	podobne	

ako	v	roku	2012	aj	jedna	politická	kauza	–	v	televízii	JOJ	to	bol	štrajk	zdravotných	
sestier	a	učiteľov,	TA3	venovala	výraznú	pozornosť	kauze	účtovníctva	I.	Matoviča.	
Naopak,	 RTVS	 a	TV	 Markíza	 	 sa	 venovali	 predovšetkým	 kampani	 samotných	
politických	subjektov.			

	
• Okrem	 spomínaných	 tém	 venovali	 televízie	 podstatný	 priestor	 aj	 témam	 zo	

zahraničia,	 obzvlášť	 otázkam	 spojeným	 s	utečeneckou	 krízou.	 Pokiaľ	 ide	 o	
štruktúru	správ,	zahraničie	tvorilo	viac	ako	štvrtinu	spravodajského	priestoru	v	
RTVS	(28%)	a	TA3	(27%)	–	čo	je	v	porovnaní	s	obdobím	volebnej	kampane	2012	
viditeľný	nárast	(vtedy	na	úrovni	18-20%).			

	
• RTVS,	 ako	 aj	 TV	 Markíza,	 zatiaľ	 poskytujú	 relatívne	 vyvážené	 zobrazenie	

kandidujúcich	subjektov	a	tém,		ktoré	rezonovali	v	monitorovanom	období.	RTVS	
poskytla	aspoň	minimálny	priestor	všetkým	kandidujúcim	subjektom.	
	

																																																													
1		 Dlžka	monitorovaných	 večerných	 spravodajských	 relácií	 je	 rozdielna	 –	 správy	 TV	Markíza	 a	 RTVS	

trvajú	približne	50	minút,	TV	Joj	približne	40	minút,		a	správy	TA3	okolo	25	minút.	



	
• TA3	 vo	svojom	 večernom	 spravodajstve	 priniesla	 iný	 obraz	 niektorých	

politických	 udalostí.	 Strana	 OĽANO-NOVA	 bola	 najviac	 najnegatívnejšie	
prezentovaným	 subjektom,	 pričom	 v	týždni	 pred	 začiatkom	 kampane	 dosiahlo	
informovanie	 o	strane	 viac	 ako	 štvrtinu	 spravodajského	 priestoru	 (skoro	
rovnako	ako	pre	všetky	ostatné	kandidujúce	subjekty	spoločne).		

	
• Tak	 ako	 v	 minulých	 sledovaných	 obdobiach,	 všetky	 televízie	 venovali	 najväčší	

priestor	 vláde.	 Najväčší	 podiel	 za	 obdobie	 2	 týždňov	 je	 venovala	 TA3	 (48,2%).	
Spravodajská	televízia	bola	zároveň	jediná,	kde	o	vláde	prevažovali	pozitívne	nad	
kritickými	informáciami.	Naopak,	najviac	kritická	voči	vláde	bola	TV	Markíza.			

	
	
Témy	a	kauzy	kampane	

	
Pokiaľ	 ide	 o	tématické	 vymedzenie	 spravodajstva,	 správa	 zachytáva	 obdobie,	 kedy	

vrcholil	 celoslovenský	 štrajk	 učiteľov	 a	pokračoval	 aj	 štrajk	 zdravotných	 sestier	 (po	 čase	
zúžený	na	niektoré	krajské	mestá).	Zároveň	sa	rozbiehala	politická	kauza,	ktorú	otvoril	premiér	
R.	 Fico,	 ktorý	 spochybnil	 prevod	 firmy	 I.	 Matoviča	 z	roku	 2008,	 a	 s	tým	 súvisiace	 otázky	
účtovníctva	a	zaplatenia	daní.						

	
Hoci	tieto	tri	témy	sa	bezprostredne	prekrývali	s	monitorovacím	obdobím,	už	niekoľko	

mesiacov	 sa	 verejne	 pertraktuje	 téma	 utečencov	 a	to	 zo	 všetkých	 uhlov	 pohľadu	 –	
jednak	z	pohľadu	dopadov	na	fungovanie	Európskej	únie	a	jej	Schengenského	priestoru,	
ako	 aj	 z	pohľadu	 možných	 dôsledkov	 pre	 Slovensko.	 V rámci tejto	 témy	 sa	 často	
akcentujú	 aspekty	 ohrozenia	 a	potreby	 ochrany,	 výrazne	 živené	 predovšetkým	
politikmi,	pričom	médiá	sú	často	iba	vo	vleku	diskurzu	politických	lídrov,	predovšetkým	
vládnej	strany	SMER-SD	a	jej	predsedu	R.	Fica.		

	
Téma	utečencov	 je	preto	prítomná	vo	viacerých	 iných	 sledovaných	 témach	 (Európska	

únia,	 Zahraničná	 pozícia	 SR	 v	otázke	 utečencov)	 a	jej	 prítomnosť	 je	 zreteľne	 viditeľná	 aj	 zo	
štruktúry	 spravodajstva	 –	 zahraničné	 správy	 totiž	 aj	 v	RTVS	 (28%),	 aj	 v	TA3	 (27%)	 tvorili	
veľmi	 výrazný	 podiel.2	 V	porovnaní	 s	obdobím	 kampane	 pred	 parlamentnými	 voľbami	 2012	
ide	 o	celkový	nárast	 zahraničných	 správ	 -	 v	RTVS	o	10%	a	 v	TA3	o	7%.	Naopak,	 TV	 Joj	 (18%	
oproti	17%	v	roku	2012)		a	Markíza	(13%	oproti	14%	v	roku	2012)	ostali	na	podobnej	úrovni	
ako	v	roku	2012.	Dá	sa	to	interpretovať	aj	ako	dôvera	vo	vlastný	komerčný	formát,	bez	potreby	
ho	 výraznejšie	 prispôsobovať	 politickej	 agende	 (teda	 málo,	 niekedy	 dokonca	 minimum	
politického	 spravodajstva)	 –	 napriek	 tomu	 istý	 posun	 k	diverzifikácii	 je	 vidieť	 aj	 u	týchto	
televízií	–	v	roku	2012	v	oboch	dominovala	téma	kriminality	(31%	v	TV	Joj	a	30%	v	Markíze),	
v	roku	2016	majú	v	TV	Joj	stále	najväčší	priestor	správy	s	kriminálno-bulvárnym	charakterom	
(ale	teraz	na	úrovni	19%)	a	v	Markíze	majú	správy	tohto	typu	už	menší	podiel	ako	dominantné	
politické	správy	(20	voči	23%).			

	

																																																													
2		 Zahraničné	správy	sú	zaznamenávane	ako	jeden	celok,	zatiaľ	čo	domáce	správy	sú	štrukturované	aj	

tématicky	(graf	Štruktúra	spravodajstva),	aj	podľa	rôznych	káuz	(tabuľky	najprezentovanejších	káuz	
Kauzy	a	témy).				



RTVS	a	Markíza	reflektovali	hlavne	politické	témy	priamo	súvisiace	s	kampaňou	–	
kampaň	 politických	 subjektov	 a	aj	 organizačné	 zabezpečenie	 volieb.	 Takisto	 venovali	 veľkú	
pozornosť	štrajku	učiteľov	(druhá	a	tretia	top	téma	na	RTVS,	resp.	Markíze).	Na	druhej	strane	v	
TV	Joj	výrazne	dominovala	téma	štrajku	zdravotných	sestier,	ktorej	bol	venovaný	podobne	
veľký	priestor	 ako	ďalším	 trom	 témam	 spolu.	Spravodajská	TA3	 sa	počas	 celého	obdobia	
kampane	 venovala	 výrazne	 téme	 účtovníctva	 I.	Matoviča	 (druhá	 top	 téma)	 –	 ako	 však	
vyplýva	z	analýzy	obsahu,	išlo	často	o	nekorektné,	nevyvážené,	až	účelové	pokrytie	(viď	
nižšie	Kandidujúce	subjekty).					

	
Vláda		

	
Tak	 ako	 aj	 v	predchádzajúcich	 obdobiach	 pred	 voľbami,	 prezentácia	 vlády	 získala	 aj	

tentokrát	 dominantný	 priestor,	 no	 v	každom	 zo	 sledovaných	 médií	 bol	 podiel	 vlády	 iný	
a	odlišoval	 sa	 z	viacerých	 pohľadov	 –	 jednak	 medzi	 samotnými	 televíziami,	 jednak	 medzi	
oboma	 monitorovanými	 týždňami	 a	rovnako	 aj	 v	porovnaní	 s	obdobiami	 posledných	 dvoch	
kampaní	pred	voľbami	do	NR	SR	(v	rokoch	2010	a	2012).	

	
Je	 určité	 dôležité	 si	 všimnúť,	 ako	monitorované	 televízie	 reagovali	 na	 zmenu	obdobia	

kampane,	 keďže	 od	 13.2.	 začala	 v	zmysle	 zákona	 oficiálna	 volebná	 kampaň	 v	médiách.	 Táto	
skutočnosť	 mala	 viditeľný	 vplyv	 na	 obsah	 spravodajstva	 každej	 z	televízií	 –	 zatiaľ	 čo	 v	
spravodajských	reláciách	RTVS	a	Markízy	sa	podiel	vlády	so	začiatkom	kampane	razantne	
znížil	–	v	RTVS	o		14%	(zo	47,9	na	34,1%),	v	Markíze	o	13%	(zo	42,9	na	29,8%),	v	ďalších	
dvoch	televíziách	naopak	výrazne	stúpol	–	v	TV	Joj	o	19%	(z	39	na	57,9%)	a	v	TA3	o	8%	(zo	
44,9	 na	 53,1%).	 Pri	 Markíze	 ide	 o	dlhodobú	 tendenciu	 venovať	 počas	 kampane	 priestor	
vládnym	aktivitám	iba	v	nevyhnutnej	miere	(podiel	vlády	v	kampaniach	v	rokoch	2010	a	2012	
bol	 29	 a	31%),	 v	prípade	 RTVS	 ide	 o	pokračovanie	 trendu,	 ktorý	 bol	 mierne	 naznačený	
v	minulých	 kampaniach	 –	 teda	 takisto	 klesajúci	 podiel	 správ	 o	vláde	 a	jej	 predstaviteľoch	
v	období	oficiálnej	kampane	(42	a	41%	v	rokoch	2010	a	2012).		

	
Naopak,	 historické	 porovnania	 naznačujú	 podobný	 spôsob	 zobrazovania	 kampane	 zo	

strany	TV	Joj	a	TA3	–	výrazne	vyššie	podiely	vlády	vo	volebných	rokoch	vlády	Smeru-SD	
(45	 a	40%	 v	roku	 2010,	 58	 a	53%	 v	prvom	 týždni	 kampane	 roku	 2016),	 a		 výrazne	 nižší	
podiel	vlády	v	roku	2012,	keď	vládla	koaličná	vláda	pravice	(25	a	26%).								

	
Pokiaľ	 ide	 o	 spôsob	 prezentácie	 –	 predovšetkým	 Markíza	 vo	 svojom	 spravodajstve	

prezentovala	 voči	 vláde	 veľmi	 kritický	 postoj	 (v	 súhrne	 oboch	 týždňov	 bolo	 32%	 informácií	
negatívnych	 a	7%	 pozitívnych)	 –	 v	súvislosti	 s	viacerými	 témami,	 najviac	 v	spojení	 s	kauzou	
účtovníctva	 I.	Matoviča,	ktorú	do	verejného	priestoru	vniesol	premiér	Fico	a	pokračoval	v	nej	
z	pozície	svojej	vládnej	funkcie	aj	v	nasledujúcich	dňoch.3		

	
V	spravodajstve	RTVS	a	TV	Joj	takisto	prevažovali	negatívne	informácie,	hoci	ich	pomer	

oproti	 pozitívnym	 informáciam	 bol	 nižší	 oproti	Markíze	 –	 v	RTVS	 18%	 kritických	 oproti	 9%	
pozitívnych	a	v	TV	Joj	15%	oproti	9%.	V	oboch	televíziách	však	v	období	od	začiatku	kampane	

																																																													
3		 Samotný	premiér	 sa	objavoval	predovšetkým	ako	predstaviteľ	vlády	počas	 celého	monitorovaného	

obdobia	 –	 85%	 infomácií	 o	ňom	 bola	 v	pozícii	 predsedu	 vlády	 (vo	 všetkých	 médiách	 prakticky	
identická	úroveň).		V	sumáre	o	ňom	prevažovali	kritické	nad	pozitívnymi	informáciami,	jedina	v	TA3	
bol	ich	podiel	vyrovnaný.				



prevažovali	pozitívne	 informácie	nad	negatívnymi	–	predovšetkým	v	súvislosti	 s	infomáciami,	
že	výber	daní	priniesol	do	štátneho	rozpočtu	o	pol	miliardy	EUR	viac,	čo	vláde	umožní	peniaze	
investovať,	 ako	 aj	 pokračovať	 vo	 financovaní	zatepľovania	 rodinných	 domov,	 s	informáciami	
o	znižovaní	nezamestnanosti,	či	o	výstavbe	diaľnic.	

	
TA3	bola	jedinou	monitorovanou	televíziou,	ktorá	informovala	o	vláde	prevažne	

pozitívne	v	oboch	obdobiach.	Televízia	často	pri	materiáloch	o	členoch	vlády	využívala	formy	
pozitívneho	PR	členov	vlády,	keď	správy	boli	unikátne	vysielané	len	na	TA3,	alebo	priestorovo	
dlhšie	 a	obsahovo	 jednostrannejšie	 (napr.	 v	 dvoch	 správach	 z	10.2.	 o	 budovaní	 čističky	
odpadových	vôd	z	eurofondov,	a	rekorde	v	počte	turistov	sú	pozitívne	vykreslení	ministri	Žiga	
a	Počiatek).			

									
Kandidujúce	subjekty	
	

V	 súhrne	 všetkých	 médií	 sa	 dá	 povedať,	 že	 občania	 dostali	 možnosť	 získať	
v	spravodajských	 reláciách	 informácie	 o	všetkých	 23	 kandidujúcich	 subjektoch	 	 -	 išlo	 však	
predovšetkým	 o	spravodajstvo	 RTVS	 a	Markízy,	 ktoré	 od	 začiatku	 kampane	 pomerne	
vyvážene	 informovali	 a	predstavovali	 kandidujúce	 subjekty.	 Obe	 televízie	 predstavili	
v	rámci	 spravodajstva	 vlastný	 krátky	 formát	 s	ambíciou	 predstaviť	 divákom	 hlavné	
programové	 zameranie	 strán	 a	koalícií	 a	zároveň	 predstaviť	 ich	 lídra.	Markíza	 svoj	medailón	
poňala	 voľnejšie,	 s	bulvárnejšími	 prvkami,	 naopak	 RTVS	 sa	 snaží	 prezentovať	 subjekty	 vo	
formálnejšej	rovine.		
	

RTVS	samotná	venovala	aspoň	minimálny	priestor	všetkým	stranám,	pričom	predsa	len	
čiastočne	 výraznejší	 priestor	 (aspoň	 1	 spravodajskú	 minútu)	 poskytli	 14	 stranám	 (v	 prvom	
týždni	 kampane	 dostalo	 takýto	 priestor	 11	 strán)	 –	 čo	 je	 badateľný	 nárast	 v	porovnaní	
s	podobným	 obdobím	 roku	 2012	 (vtedy	 priestor	 aspoň	 30	 sekúnd	 dostalo	 7	 subjektov).		
Navyše,	televízia	sa	snaží	ku	subjektom	pristupovať	rovnako	a	reflektovať	politické	udalosti	–	
dôsledkom	 je	 skutočnosť,	 že	v	sumáre	dvoch	monitorovaných	 týždňov	mala	najväčší	priestor	
OĽANO-NOVA	(išlo	zároveň	o	prevažne	negatívnu	publicitu)	so	14,5%,	v	období	kampane	bolo	
na	podobnej	úrovni	prezentovaných	až	10	subjektov	–	najviac	pre	Sieť	a	SMER-SD	s	8,9%).	

	
Markíza	ukázala	počas	sledovaného	obdobia	podobný	prístup,	ale	predsa	len	zobrazila	

o	niečo	menšie	spektrum	strán	a	koalícií	(21).	Aspoň	1	spravodajskú	minútu	poskytli	dokonca	
17	 stranám	 (v	 prvom	 týždni	 kampane	 dostalo	 takýto	 priestor	 9	 strán).	 Takisto	 aj	 spôsob	
prezentácie	strán	bol	podobný	ako	pri	RTVS	–	v	sumáre	dvoch	monitorovaných	týždňov	mala	
najväčší	priestor	OĽANO-NOVA	(išlo	takisto	o	prevažne	kritické	informácie)	s	15,7%	priestoru,	
v	období	kampane	bolo	na	podobnej	úrovni	prezentovaných	8	subjektov	–	medzi	nimi	najviac	
SMER-SD	 s	8,7%).	 V	prvom	 týždni	 kampane	 však	najviac	 priestoru	 venovala	 televízia	 koalícii	
Odvaha	–	Veľká	národná	a	proruská	koalícia	–	predovšetkým	v	súvislosti	so	správou	z	13.2.,	že	
strana	na	kandidačnú	listina	nominovala	niekoľko	kandidátiek	bez	ich	vedomia.		

	
Iný	 prístup	 bol	 počas	 celého	 obdobia	monitoringu	 evidentný	 z	hlavnej	 večernej	

spravodajskej	relácie	TA3	–	televízia	sa	už	dlhodobo	profiluje	ako	tzv.	soft	media	outlet,	keď	
nie	 je	 klasickým	 predstaviteľom	 ‘watch-dog’	 prístupu,	 teda	 kritického	 zdroja	 informácií,	
ktorého	primárnou	úlohou	je	kontrolovať	prácu	verejných	orgánov	a	predovšetkým	vlády,	ako	
základného	nositeľa	výkonnej	moci.	Naopak	televízia	využíva	svoj	potenciál	vo	forme	ľahkých,	
jednostranných	 a	 nekonfrontačných	 PR	 príspevkov	 v	prospech	 vládnych	 predstaviteľov	 (viď	



predošlú	 časť	 Vláda).	 Táto	 tendencia	 bola	 badateľná	 aj	 počas	 sledovaného	 obdobia,	 jednak	
skutočnosťou,	 že	 televízia	 bola	 jediným	 monitorovaným	 médiom,	 ktoré	 bolo	 pozitívne	
naladené	k	vláde	a	jednak	spôsobom	prezentácie	kauzy	účtovníctva	I.	Matoviča.	Strana	OĽANO-
Nova	mala	najväčší	priestor	za	celé	obdobie	(podobne	ako	pri	iných	televíziách)	–	20,3%.	No	na	
rozdiel	 od	 iných	 televízií	 bola	 strana	 I.	 Matoviča	 najprezentovanejšou	 a	negatívne	
zobrazovanou	aj	v	prvom	týždni	kampane,	teda	po	čiastočnom	ukľudnení	kauzy,	ktorú	premiér	
Fico	inicioval	tlačovou	konferenciou	na	Úrade	vlády	5.2.,	a	ktorá	v	iných	médiách	kulminovala	
medzi	 8.	 a	 12.2.	 Navyše	 spôsob	 informovania	 o	kauze,	 často	 nevyvážený	 priestor,	
manipulatívne	 titulky,	 komentáre	 a	audio	 doprovod	 voči	 osobe	 I.	 Matoviča	 opätovne	
otvárajú	otázku	o	novinárskej	profesionalite	média.							
	
Diskusie		
	
	 Interaktívna	 a	 dynamická	 diskusia	 s	účasťou	 viacerých	 kandidátov,	 moderovaná	
skúseným	novinárom	a	nezviazaná	príliš	úzkostlivým	dodržiavaním	pravidiel	o	rovnakom	čase,	
je	 počas	 volebných	 kampaní	 divácky	 najpríťažlivejším	 formátom.	 Práve	 dialóg	 medzi	
samotnými	 kandidátmi	 umožňuje	 voličom	 azda	 najlepšie	 porovnať	 a	 posúdiť	 ich	 silnejšie	 a	
slabšie	stránky.			
	

V	minulosti	 sme	 počas	 volebných	 kampaní	 kritizovali	 niektoré	 médiá,	 predovšetkým	
STV,	 za	 príliš	 formalistický	 postup	 pri	 napĺňaní	 ustanovení	 volebného	 zákona,	 čo	 malo	
negatívny	vplyv	na	formát	a	realizáciu	diskusií.	Vzhľadom	na	fakt,	že	predvolebné		diskusie	sú	
iba	v	úvodnej	fáze,	ich	širšie	zhodnotenie,	ako	aj	porovnanie	s	inými	spravodajskými	formátmi	
a	 s	 politickými	 diskusiami	 vysielanými	 v	nevolebnom	 období,	 prinesieme	 v	nasledujúcej	
správe.		

	
		
	

Táto	správa	bola	vytvorená	vďaka	podpore	Nadácie	otvorenej	spoločnosti.		
	
	


