SPRAVA O PREZENTACII SLOVENSKE]
POLITICKE]J SCENY V MEDIACH - report 3

Projekt MEMO 98 bol zorganizovany Helsinskym obc¢ianskym zhromazdenim a Zdruzenim na
podporu lokalnej demokracie za ucelom systematického sledovania medialnej prezentécie volieb do
Narodnej rady Slovenskej republiky naplanovanych na 25. a 26. septembra 1998. MEMO 98 je
nezavislé a nadstranicke usilie monitorovat spravy o politickych stranach a kandidatoch
uverejnované v slovenskych médiach v ¢ase pred septembrovymi parlamentnymi volbami. Zistenia
MEMO 98 nemaju slizit na podporu niektorého kandidata alebo politickej strany. Dodrziavanim
presne stanovenych a prisnych metdéd sa MEMO usiluje poskytovat informécie, ktoré slovenskej
verejnosti pomo6zu dozvediet sa skutocnosti, ktoré s nevyhnutné pri rozhodovani, ¢o je v
demokratickej spoloCnosti samozrejmostou. Po Styroch tyzdnoch monitorovania spravodajskych
relécii dvoch hlavnych slovenskych televiznych a rozhlasovych stanic a po troch tyzdnoch
monitorovania piatich najpredavanejsich dennikov MEMO 98 zistil velké rozdiely v type sprav
ponukanych rozliénymi médiami, ako aj velké rozdiely v sposobe, akym su jednotlivé politické strany
zobrazované. Ponukame vam v poradi tretiu z pravidelnych sprav, ktoré bude MEMO 98 vydévat az
do skoncenia septembrovych parlamentnych volieb

NajdolezitejSie postrehy

Treti a Stvrty

tyzden monitoringu priniesol informéacie, ktoré potvrdzuju tendencie uvedené v predchadzajicich spravach. Pocas
Styroch tyzdnov monitorovania sme zaznamenali nasledujtice tendencie, ktoré prevladaju vo vysielani STV a TV
Markiza.

» 41,8% Casu venovaného pocas Styroch tyzdnov politickym udalostiam patrilo v spravach STV
vlade a dalSich 23,1% HZDS. Stranam, ktoré nie st stcastou vladnej koalicie bolo venovanych
18,3% politického spravodajstva.

e STV prezentuje sicasnu vladu a vladnu koaliciu v pozitivnom svetle, kym opozi¢né strany su
vykreslované prevazne negativne.

 V priebehu toho istého obdobia TV Markiza poskytla 21,4% politického spravodajstva Cinnosti
vlady a dalsich 14,7% HZDS. Politickym strandm mimo vladnej koalicie bolo celkovo
venovanych 41,3% politického spravodajstva.

o TV Markiza vo vSeobecnosti prezentovala HZDS v negativnom svetle. Prezentdcia vlady bola
skor negativna ako pozitivna. Prezentacia opozi¢nych stran a SNS bola pozitivna alebo
neutralna.

« Slovenska televizia stustavne v niektorych reportdZzach neuvadza opozi¢né nazory.
Predstavitelia stran vladnej koalicie alebo ¢lenovia vlady dostavaju priestor na komentovanie
rozlicnych udalosti, kym predstavitelom opozicnych stran je tato moznost upierand. Takato
jednostrannost je Casta aj v pripade, ze opozi¢ny subjekt je napadnuty inou stranou. Tento
nedostatok vyvazenosti je obzvlast znepokojujici preto, ze ide o verejnopravnu instittciu,
ktorej povinnostou je sluzit vSetkym ob¢anom Slovenska. Nemé6zeme sa vyhnut pocitu, ze STV

www.memo98.sk



slazi stranickym zaujmom len jednej skupiny politickych subjektov a neusiluje sa uverejnovat
alternativne nazory, ktoré informovany voli¢ potrebuje na to, aby sa vo volebnej miestnosti
mohol spravne rozhodnut.

e Z piatich monitorovanych dennikov Slovenska republika ako jedinad venovala vacsSinu priestoru
HZDS a vlade, pricom oba subjekty sistavne prezentovala v pozitivnom svetle.

Elektronické meédia

V slobodnych demokratickych krajinach sa na posobenie elektronickych médii vo vSeobecnosti
uplatiiuju iné kritéria ako na tla¢. Kedze rozhlasové a televizne frekvencie moze s pouzitim vhodnej
techniky teoreticky vyuzivat kazdy, vacSina Statov si vytvorila licen¢né predpisy, ktoré zabezpecuju
sporiadané a spravodlivé prevadzkovanie tychto zdrojov. Majitelia jednotlivych stanic maja vylucné
pravo pouzivat ¢asti obmedzeného rozhlasového a televizneho spektra, priCom na seba preberaju
urcitu zodpovednost, ktora sa tyka prevadzkovania média. Vo vacsine vyspelych krajin su vysielacie
frekvencie pokladané za verejny majetok, ktory si vyzaduje zadkony, ktoré su zéarukou, ze média budu
slazit verejnosti.

Pre verejnopravnu televiziu a rozhlas by mali platit eSte prisnejsie kritéria. Tieto média st v pravom
slova zmysle majetkom vSetkych obcanov danej krajiny. Obcania za sluzby poskytované tymito
médiami platia, z Coho vyplyva pravna aj moralna povinnost tychto médii sluzit Sirokej verejnosti a
nie tzkym stranickym zaujmom.

Divakom Slovenskej televizie bol ponukany diametralne odlisSny pohlad na politické udalosti ako
divJkom televizie Markiza. verejnopravna televizia poskytovala pocas Styroch tyzdnov od 23. jula do
9. augusta ovela viac priestoru ¢lenom vlady a stranam vladnej koalicie ako TV Markiza. Na druhej
strane Markiza poskytovala ovela viac informacii o SDK, SDIL. a SOP. Doélezitejsi ako rozsah
vysielania venovany jednotlivym politickym stranam je sposob, akym je ¢innost najvyznamnejsich
politickych subjektov a vlady prezentovana[].

e STV ststavne prezentovala vladu a HZDS v pozitivnom svetle, kym SDK, SD[]JJa SOP boli
vacsinou vykreslené negativne alebo neutralne. Markiza ponutkala pozitivne, neutralne aj
negativne informacie o vlade. Prezentacia HZDS v televizii Markiza bola zvacSa negativna.
Prezentacia SNS je pozitivna alebo neutralna.

Nadalej pretrvavaju rozdiely vo vyvazenosti jednotlivych reportazi oboch televiznych stanic. Aj
Markiza pocas uplynulych tyzdiov odvysielala niekolko reportazi, ktoré sluzili na propagaciu tejto
televizie bez toho, aby podala uplnu informéciu alebo zaujato a nespravodlivo informovala o
niektorych subjektoch. Avsak tato tendencia je ovela vyraznejSia a znepokojujucejsia v pripade
verejnopravneho média, akym je STV.

Pocas uplynulych Styroch tyzdnov TV Markiza odvysielala niekolko reportdzi, ktoré pésobili
nevyvazene alebo nepresne.

e 18.7. 1998 TV Markiza odvysielala reportaz z predvolebnej akcie SDK. Lider SDK M. Dzurinda
bol prezentovany v pozitivnom svetle. Tento dojem bol umocneny rozhovorom s dvoma
stupencami HZDS. Vyber tychto dvoch stupencov, z ktorych jeden pésobil agresivnym dojmom
a druhy vyzeral byt pod vplyvom alkoholu, posobil nevyvazene.

www.memo98.sk



e 23.7. 1998 19:00 Pri prezentacie vysledkov MEMO 98 za tyzden, ktory sa kon¢i 19. julom,
Markiza prezentovala informécie tak, Ze jej spravodajstvo je najobjektivnejsie. Toto uvedenie
nasich vysledkov nebolo presné. Naznacili sme iba to, ze predbezné tidaje odhalili urcity trend,
ktory si bude vyzadovat dalSie skimanie.

e 7.8.1998

TV Markiza informovala o predvolebnej kampani HZDS v savislosti s pouzitim obrazu SvajCiarskej
krajiny pre podklad billboardu.

TV Markiza vo svojom prispevku ukazala zmieneny billboard HZDS. Tento billboard bol poznaceny
sprejovym napisom “Svine”.

Ovela viac prikladov na nevyvazené alebo zavadzajuce prispevky nasiel na$ monitorovaci tim vo
vysielani STV.

e 13.7. Sprava o okrthlom stole opozicie. Opozicni poslanci nedostali priestor na vyjadrenie
svojich nazorov, v prispevku zazneli vyhradne komentare poslancov zo stran vladnej koalicie.

e 14.7. 1998 STV uverejnila Statistické idaje o nezaplatenych pohladavkach za podniky
sprivatizované za vlad J. Carnogurského, J. Morav¢ika a dvoch vlad V. Meciara. STV ponukla
zméatocné Statistické udaje bez uvedenia vysvetlujicich ekonomickych informécii. Reportéaz
bola odvysieland aj 16. a 18. jula. Ani v jednom z uvedenych prispevkov sa neobjavili rozdielne
nazory.

e 15.7. 1998 Minister prace a socialnych veci V. Tkac¢ obvinil SDK z imyslu privatizovat systém
socialneho zabezpecenia a znicit Socialnu poistovnu. Predstavitelia SDK nedostali priestor
vyjadrit svoj nazor.

© 22.7.,24.7.,26.7.1998 0 19:30 - V sérii prispevkov o uspesnosti jednotlivych vlad v oblasti
nesplatenych pohladévok za sprivatizované podniky STV druhy tyzden pokracuje v prezentdcii
Statistickych udajov bez uvedenia inych ekonomickych suvislosti a odbornych nazorov.

¢ 23.7.1998 0 19:30 - STV dala velky spravodajsky priestor prezentacii peti¢nej akcie o
neprivatizovani vybranych strategickych podnikov. Prispevky mali reklamny charakter v
prospech HZDS. K peti¢nej akcii sa STV vratila aj 25.7. a 26.7.1998 .

e 24.7.1998 0 19:30 - V sprave o problematike ochrany uzemia pred povodinami uviedla STV
stanoviska vlady a jej odbornika ako "spravne”. Vdaka “ilustraénym zaberom” a komentarom
redakcie vyzneli ndzory inych oslovenych stran ako nespravne.

¢ 26.7.1998 0 19:30 - Prispevok rozoberajuci ucast podpredsedu SDK Volfa na autonehode.

J.Volf bol predstaveny vo velmi negativnom svetle a sprava bola doplnenda "ilustraCnymi zabermi”
zdemolovaného auta . J. Volf nedostal priestor komentovat tito udalost.

e 25.7.,26.7.1998- " Nazory” , ‘Poznamka”- v sérii prispevkov bola opozicia prezentovana v
negativnom svetle . Na podporu tohto obrazu o opozicii STV pouziva vybrané nazory inych
médii. Vybrané boli iba negativne néazory.

e 31.7. 1998 - "Bez komentara”

STV odvysielala nekomentovany prispevok z predvolebnej akcie SDK. V zavere prispevku odzneli
vybrané nazory obcanov kriticky naladenych voc¢i SDK. Prispevok posobil nazorovo nevyvazene

www.memo98.sk



e 2.8. 1998 - Reklama na vlastnu relaciu ” Echo”

STV uviedla uputavku na relaciu Echo. Tuto reldciu uviedla slovami: ” Viaceri ¢eski analytici
publikovali v poslednom ¢ase nazory, v ktorych hodnotia volebny program SDK, nazvany Zmluva s
obCanmi, za demagogiu najhrubsieho zrna.”

Takto formulovand upttavka na publicisticku relaciu posobi v hlavnej spravodajskej relécii
tendencne a vyznieva vzhladom na SDK znacne diskreditacne.

e 3.8. 1998 - "Nazory”

Prispevok venovany vybranym aktivitdm J. Langosa, experta SDK na bezpecnostné otazky, z obdobia
okolo r.1990. Boli uvedené iba vybrané kritické a diskreditacné néazory. J.Langos nedostal ziadny
priestor na uvedenie vlastnych nazorov a stanovisk ku spomenutym skuto¢nostiam.

e 7.8.1998 - "Bez komentara”

STV uviedla stanoviskd osobnosti z oblasti kultury a Sportu. Témou bolo hodnotenie schopnosti
zahrani¢nych Slovakov porozumiet politickej situacii na Slovensku. Prezentované néazory tieto
schopnosti spochybiiovali. Sprevadzal ich titulok “PETER STASTNY A

VOL'BY 98”. STV tym deklarovala negativny postoj k osobe P.Stastného v stivislosti s jeho spojenim s
predvolebnou kampatiou SDK. V prispevku nedostal priestor na vyjadrenie svojich nazorov P.Stastny,
ani predstavitelia SDK.

¢ 8.8.1998 -"Bez komentara”

Témou bola prezentacia nazorov J. Carnogurského, pri¢om boli pouZité jeho televizne vystipenia z
roku 1992 a 1998, s dérazom na prezentaciu jeho nazorov pri hlasovani o prijimani Ustavy SR a jeho
negativneho postoja ku sposobu prijimania Ustavy SR. V prispevku boli pouZité archivne zabery,
nestvisiace s aktudlnym spravodajstvom. J. Carnogursky nemal moZnost vyjadrit svoj si¢asny postoj.

¢ 9.8.1998. Uvedenie uplne totoznej relacie ” Bez komentara” odvysielanej 8.8.1998 taktiez v
case hlavnej spravodajskej relacie Noviny STV.

STV opakovane venuje ¢ast spravodajstva tym istym informéciam, ktoré s naviac starsieho data,
takze s aktudlnym spravodajstvom nemaju ni¢ spolocné. Uz na minulej tlaCovej konferencii sme
spominali kritiku STV adresovant predchadzajicim vladam a ich privatizaCnej politike, ktora v
jednom tyzdni uviedla STV trikrat. V uplynulom dvojtyZdiiovom obdobi sa STV venovala tejto
problematike opat trikrat a to 28.7., 30.7 a 5.8., ¢o predstavovalo spolu viac ako 6 minat. Znovu
nedostala priestor kritizovana strana, napriek tomu, Ze pan J. Carnogursky poZiadal riaditela STV,
aby sa mohol k uvedenym informacidm verejne vyjadrit.

Dal$im pripadom opakovania tej istej informécie je reportaZ z priebehu peti¢nej akcie o
neprivatizovani strategickych podnikov. V sledovanom dvojtyzdnovom obdobi zaradila STV peti¢nu
akciu do spravodajstva celkovo Sestkrat a suhrnne jej venovala 7,5 minuty. Z hladiska divdka tento
druh spravy prestava mat charakter aktualnej informacie a je vnimany skor ako reklama, alebo
predvolebny spot.

V zahranicno-politickom komentari odznela na STV dna 2.8.1998 neeticka kritika na adresu nasich
susedov (”...slovenské4 ekonomika sa tak ocit4 daleko pred hospodarstvami Madarska a Ceska, ktoré
sa potdacaju okolo celosvetového priemeru, alebo st hlboko pod nim.”) ako aj na slovensku opoziciu
(”...nezmyselnost opozi¢nej kritiky pripomina zurivy Stekot foxteriéra...”). V uvedenom komentari sa

www.memo98.sk



pouziva dehonestujuci jazyk, ktory je vo verejnopravnom médiu nepripustny.

Po mesiaci monitorovania Styroch hlavnych elektronickych médii, z ktorych dve prevadzkuje stat a
dve nezavislé subjekty, je MEMO 98 znepokojené najma posobenim STV. Tato ako verejnopravna
televizia v hrozivej miere neposkytuje ob¢anom Slovenska objektivny a vyvazeny pohlad na udalosti.
V skutocnosti sa da povedat, ze STV sluzi ako propagandisticky néstroj presadzovania uzkych
stranickych zaujmov. Takéto posobenie je v rozpore so vSetkymi prijatelnymi medzindrodnymi a
domadcimi kritériami pre vyuzivanie verejného medidlneho priestoru a zdrojov. Divakom Slovenskej
televizie je ponukany diametralne odliSny a skresleny pohlad na politické udalosti. Obcania, ktori sa
spoliehaji na STV v otazke rozhodovania sa v septembrovych volbéach, st zavadzani.

Rozhlas

Pocas Styroch tyzdnov, ktoré sa koncia 9. augustom, poskytol Slovensky rozhlas ovela vacsi priestor
vlade a vladnej koalicii ako Radio Twist. Radio Twist poskytlo ovela vacsi priestor SDK a SDI..
Prezentdcia vlady a HZDS vo verejnopravnom rozhlase bola ovela ¢astejSie pozitivna ako negativna.
Prezentdcia vlady a HZDS v Radiu Twist bola aj pozitivna aj negativna. Obe stanice odvysielali
viacero prispevkov, ktoré nas monitorovaci tim ohodnotil ako neutralne. Prezentdcia SDK v Radiu
Twist bola Casto pozitivna. Slovensky rozhlas informoval o tomto politickom subjekte aj pozitivne aj
negativne

N4&s monitorovaci tim si vSimol niektoré konkrétne pripady, ked Slovensky rozhlas zdanlivo
vyhladaval prileZitosti zobrazit vladu v priaznivejSom svetle alebo neposkytol priestor odliSnym
nazorom.

¢ 20.7.1998 0 12:00 - Radiozurnal odvysielal spravu o prijati predstavitela chorvatskeho
parlamentu zdstupcami slovenskej vlady a poslancami NR SR za HZDS. Tato informécia sa v
jednom vysielani objavila 4-krat. Vlade bol takto venovany ovela vacsi priestor, ako inym,
rovnako dolezitym spravam.

e 22.7.1998 0 18:00 - Podpredseda vlady SR J.Kalman hovoril o pokojnej socidlnej situacii na
Slovensku , nadstandardnosti mensinovej politiky a ispesnosti pri vstupe do EU a NATO. V
prispevku nebol dany priestor inym polemizujicim nazorom.

e 23.7.1998 0 18:00 - Podpredseda vlady SR S. Kozlik hlavnu vinu na privatizacii Nafty Gbely
kladie kupénovej privatizacii zacatej vlddou J.Carnogurského.

Prispevok nebol vyvazeny, dotknutd strana nedostala moznost sa k vyroku vyjadrit.

V poslednom obdobi stoji za pozornost medializovany pripad “skrytej privatizacie” Slovenskej
poistovne, ktory mal Siroky ohlas v slovenskych médiach uz 5.8.1998. AvSak vo vysielani
Radiozurnalu SRo sa informacia o tejto kauze neobjavila eSte ani 6.8. a 7.8. 1998.

Denna tlac

MEMO 98 v tyzdni od 20. jula monitorovalo pat hlavnych dennikov, Novy ¢as, Sme, Pravda, Praca a
Slovenska Republika, ktoré tiez prindsaju informécie o udalostiach rozlicnym sposobom. Informaécie,
ktoré sme ziskali, poukazuju na skutoc¢nost, ze Styri z monitorovanych dennikov prezentuju vladu a

www.memo98.sk



HZDS najma v negativnom svetle. Slovenska republika sa javi ako silne provladny dennik sustavne
priaznivo nakloneny HZDS.

Tlacené média si vytvorili odliSné tradicie. Tradicia slobodnej tlaCe je najsilnejsia vtedy, ked kazdy
obcan alebo skupina ob¢anov moéze Sirit také informacie, aké chce. Tla¢ je pre kazdého ovela
dostupnejsia bez ohladu na jeho ekonomicku alebo politickii moc; a Siroké spektrum nazorov ktoré
ponuka distribicia konkurenénych novin za pomerne nizke ceny umoznuje ob¢anom pristup k
rozlicnym nazorom na ddlezité otazky. Pokusy cenzurovat alebo obmedzovat tieto prava su
porusenim zakladnych hodnot slobody slova a tlace.

Po troch tyZdiloch monitorovania dennikov Novy Cas, Pravda, Praca, Sme a Slovenska republika
priSlo MEMO 98 k zaveru, ze ob¢anom Slovenska sa prostrednictvom tlace dostava Siroké spektrum
rozlicnych nazorov. Proti Slovenskej republike, ktora ako jediné vytrvalo podporuje vladu a HZDS,
stoja denniky s rozlicnym stupnom opozi¢nych nazorov voci tymto subjektom. Tieto Styri
monitorované denniky podporujui opozi¢né nazory. Dalo by sa povedat, ze Slovenska republika v
porovnani so zvysnymi Styrmi konkurenénymi dennikmi poskytuje ¢itatelom najmenej vyvazeny
pohlad na udalosti; napriek tomu sa staviame proti pokusom obmedzovat Slovensku republiku v
prave publikovat to, ¢o poklada za vhodné. Obcanom Slovenska len davame do pozornosti, Ze pohlad
na udalosti v podani Slovenskej republiky posobi zaujato a voli¢i by mali zvazit, ¢i by nemali Cerpat
informacie aj z inych zdrojov, aby si vytvorili komplexnejsi a vyvazeny obraz o politickych subjektoch.
Aj ¢itatelov inych dennikov vyzyvame, aby siahali aj po inych zdrojoch informaécii. Voli¢ méze
pochopit zlozité otazky a udalosti potrebné pre spravne rozhodnutie vo volebnych miestnostiach iba
vtedy, ked sleduje Sirsie spektrum nazorov a stanovisk.

ZAVER

Udaje zo $tyroch tyzdiiov monitoringu médii vykondvaného zdruZzenim MEMO 98 poukazuji na velké
rozdiely v sposobe prezentacie politickych subjektov, ako aj v rozsahu vysielacieho ¢asu venovaného
jednotlivym politickym strandm. Dva tyZdne monitoringu naznacuju, Ze nie vSetky média sa riadia
zésadami vyvéZenosti a nezaujatosti. Udaje, ktoré sme ziskali, nadalej poukazujii na skuto¢nost, Ze
STV malokedy pontka slovenskému divakovi opacny pohlad na udalosti. MEMO 98 bude pocas
celého predvolebného obdobia zhromazdovat tdaje, ktoré pomozu zistit, ¢i ide o dlhodoby trend.
Nasa nasledujuca sprava vyjde o dva tyzdne a bude obsahovat udaje za takmer Sest tyzdnov
predvolebného obdobia.

Vypracované 13. 8. 1998

www.memo98.sk



