
www.memo98.sk

SK Report 8

SPRÁVA O PREZENTÁCII SLOVENSKEJ POLITICKEJ SCÉNY V MÉDIÁCH
Správa č. 8: obdobie od 12.októbra do 8. novembra 1998

Uverejnená 27. novembra 1998

Projekt MEMO 98 sa formoval v období apríl - jún 1998 za účelom systematického sledovania
mediálnej prezentácie volieb do Národnej rady Slovenskej republiky. V období júl - september 1998
monitorovalo MEMO 98 štyri najmienkotvornejšie elektronické médiá – TV Markíza, STV, Rádio
Twist, SRo a päť tlačených médií – Nový čas, Prácu, Pravdu, Slovenskú Republiku a  SME.

Počas troch mesiacov MEMO 98 pravidelne vydávalo správy o výsledkoch monitoringu médií a
poskytovalo ich širokej verejnosti, médiám, politickým stranám, dozorným orgánom, zástupcom
pozorovateľských misií a ďalším zainteresovaným inštitúciám. Zistenia MEMO 98 nemali slúžiť na
podporu niektorého kandidáta alebo politickej strany. Dodržiavaním presne stanovených a prísnych
metód sa MEMO 98 usilovalo poskytovať informácie, ktoré slovenskej verejnosti napomohli dozvedieť
sa skutočnosti, nevyhnutné pri správnom rozhodovaní sa vo voľbách.

MEMO 98 je nezávislá a nadstranícka organizácia, ktorá v súčasnosti už viac ako pätnásť týždňov
monitoruje vysielanie významných elektronických médií s celoštátnou pôsobnosťou a pripravuje
projekt monitoringu vysielania vybraných regionálnych elektronických médií v súvislosti s voľbami
do orgánov samosprávy obcí. MEMO 98 plánuje realizáciu ďalších projektov, súvisiacich s právami
občanov na získavanie vyvážených a neskreslených informácii. Realizáciou týchto projektov sa chce
MEMO 98 aktívne podieľať na procese vytvárania korektného a demokratického mediálneho
priestoru na Slovensku.

Ôsma správa zahŕňa výsledky monitoringu významných elektronických médií v období od 12. októbra
do 8.novembra. Predkladáme vám výsledky za obdobie viac ako dvoch týždňov pred vymenovaním
novej slovenskej vlády. K dispozícii máme aj výsledky monitoringu elektronických médií počas
desiatich dní odo dňa vymenovania vlády. Závery nášho monitoringu naznačujú, že zmena vládnej
moci sa prejavila v odlišnosti prezentovaných informácií o vláde i v istej zmene dlhodobých trendov v
prezentácii skutočností o účastníkoch politickej súťaže. Výsledky nášho monitoringu sú prístupné na
internetovskej stránke MEMO 98 na adrese: http://www.memo98.sk

NAJDÔLEŽITEJŠIE POSTREHY

V ostatnom období prebiehalo konštituovanie nového parlamentu a vlády. V období pred
vymenovaním vlády bolo vysielanie médií poznamenané prebiehajúcimi rozhovormi štvorkoalície,
pričom priestor vo vysielaní mala najmä kauza SDĽ – SMK a formovanie vlády.
Po zostavení vlády bola pozornosť médií sústredená na jej predstavenie a činnosť, čo sa prejavilo na
množstve priestoru, ktorý vláda v médiách dostala.

Počas prvých desiatich dní od dátumu vymenovania vlády venovali elektronické médiá podstatnú
časť svojho vysielacieho priestoru informáciám o vláde – STV 39,8 %, TV Markíza 45,9 %, SRo 57,1
% a Twist 66,2%, pričom tieto informácie boli zväčša pozitívne a neutrálne.



www.memo98.sk

Na rozdiel od predchádzajúceho obdobia STV sprostredkovala divákom väčší počet neutrálnych
správ o vláde. Monitorovací tím zaznamenal pozitívnu aj negatívnu prezentáciu vlády. Tento posun
ku vyváženejšiemu charakteru spravodajstva STV možno hodnotiť pozitívne, avšak prezentácia
skutočností o ostatných politických subjektoch zostáva v podstate nezmenená.

STV ponúkla divákom väčšinou negatívny obraz o SDK, SMK a SOP. Pozitívne aj negatívne boli
zobrazované HZDS a SDĽ.

Časový priestor, venovaný jednotlivým koaličným i opozičným politickým stranám v TV Markíza bol
rozdelený rovnomerne. Prezentácia HZDS bola prevažne negatívna, všeobecne vyvážený obraz
priniesla TV Markíza o stranách SDĽ, SDK, SMK a SOP.

Rádio Twist venovalo dvojnásobný priestor stranám vládnej koalície – 19,3 % v porovnaní so
stranami súčasnej opozície – 9,6 %. Zo strán získala najviac priestoru SDK – 12,7 %. V SRo dostali
skupiny koaličných i opozičných strán približne rovnaký priestor, pričom najviac priestoru získala
strana SDĽ – 9,2 %.

TELEVÍZIA

Výsledky monitorovania STV a televízie Markíza v období pred a po vymenovaní novej slovenskej
vlády do 8. novembra naznačujú, že STV si ako verejnoprávna inštitúcia stále dostatočne neplní svoju
úlohu vyvážene informovať občanov. Pozitívnou zmenou v ostatnom období je väčší počet správ,
ktoré MEMO 98 charakterizuje ako neutrálne a taktiež spravodlivejšie poskytovanie priestoru
stranám koalície a opozície. Prítomnosť poslancov koalície i opozície v STV sa prejavila v pestrejšej
palete názorov, ktoré STV divákom ponúka. Avšak MEMO 98 od začiatku pôsobenia projektu, teda
od júla 1998, upozorňuje na spôsob, akým sú informácie zo strany verejnoprávnej STV prezentované.
Dá sa povedať,  že STV v čase kreovania novej vlády i po jej vymenovaní pokračuje vo vysielaní
príspevkov, ktoré prezentujú iba jednu časť názorového spektra. Tento trend sa viditeľne prejavuje
najmä v produkcii komentárov či relácii " Bez komentára", " Názory" a "Poznámka". Tieto zaujaté a
tendenčné príspevky sú súčasťou spravodajstva STV a ich vysielaním STV hrubo porušuje kritériá
vyváženosti a nenapĺňa želaný verejnoprávny charakter. Vysielanie STV bolo výrazne poznačené aj
zmenami vo vedení televízie, kedy STV produkovala emocionálne podfarbené príspevky, obhajujúce
vedenie STV ako aj činnosť STV v období pred voľbami.

STV v období po vymenovaní vlády venovala 38,9 % vysielacieho času vláde, pričom jej obraz bol
pozitívny i negatívny. Prezentácia súčasných koaličných strán SDK, SMK a SOP bola prevažne
negatívna a tieto strany mali spolu 17,4 % vysielacieho priestoru. SDĽ bolo  venovaných 11 %
priestoru, ktorý obsahoval množstvo vyvážených informácii. Rovnako pozitívne, negatívne aj
neutrálne informácie boli ponúkané o HZDS, ktoré malo v spravodajstve STV 19,7 % vysielacieho
času.

V období po vymenovaní vlády TV Markíza venovala 45,9 % vysielania informáciám o aktivitách
vlády, pričom tento priestor bol prevažne pozitívny. Dlhodobý trend negatívneho zobrazovania vlády
v TV Markíza bol teda prerušený dňom vymenovania novej slovenskej vlády. Spravodajské pokrytie
HZDS bolo naďalej prevažne negatívne. Obraz ostatných politických subjektov v TV Markíza bol
pozitívny, negatívny aj neutrálny.

V ostatnom monitorovanom období TV Markíza odvysielala niekoľko spravodajských blokov, ktoré
boli názorovo nevyvážené:

12.10. Správa o činnosti SIS z pohľadu zástupcu SDK. V príspevku odzneli iba kritické názory jednej



www.memo98.sk

strany, bez vyjadrenia dotknutých zástupcov bývalej vládnej koalície a SIS. Nad rámec vecného
spravodajstva boli v správe pri slovách komentátora o odchádzajúcej vláde použité ilustračné zábery
volebného bilboardu HZDS s V. Mečiarom, odvážaného z mítingu, alebo spomalené zábery fajčiaceho
Ivana Lexu, zahaleného v oblakoch dymu, ktoré mali pravdepodobne evokovať neprehľadnosť a
tajuplnosť bývalého riaditeľa SIS.

14.10. Správa o spore denníka SME a MZV. Priestor na vyjadrenie svojho stanoviska dostali iba
zástupcovia SME. Vyjadrenia zástupcov druhej strany v správe neodzneli.

16.10.  Príspevok venovaný pôsobeniu STV z hľadiska jej verejnoprávnosti očami vtedajších
opozičných politikov. Išlo o zjavne nevyváženú správu, pretože chýbalo stanovisko predstaviteľov
STV a bývalých koaličných poslancov. Správa bola uvedená informáciami z denníka Mladá Fronta,
kde boli v negatívnej súvislosti spomínaní STV a V. Mečiar.

18.10.  Príspevok o financovaní pobytu členov Britskej helsinskej skupiny na Slovensku Slovenskou
informačnou agentúrou. V správe odzneli názory, obviňujúce riaditeľa SIA – M. Zöldyho z
úmyselného prisluhovania vtedajšej vládnej moci a zneužívania prostriedkov SIA. Správa bola
názorovo nevyvážená a obvinená strana nemala možnosť sa ku spomínaným obvineniam vyjadriť.

29.10. Redaktor TV Markíza požiadal v parlamente I. Lexu o odpoveď na otázku. I. Lexa sa odmietol
k otázke vyjadriť a redaktora ignoroval. Namiesto toho, aby v správe jednoducho uviedli, že sa
odmietol vyjadriť, ukázali jeho dvadsaťsekundové "ignorovanie" redaktorovej otázky, čím umocnili v
príspevku prezentovaný obraz "zlého" I. Lexu.

TV Markíza odvysielala niekoľko spravodajských blokov, ktoré neinformovali o skutočnostiach
vyčerpávajúco. Tento trend má však trvalo výraznejšiu podobu vo verejnoprávnej STV. Na množstvo
nevyvážených správ v STV sme upozorňovali v priebehu celého obdobia monitoringu a je zrejmé, že
STV pokračuje v produkcii nevyvážených správ aj po parlamentných voľbách:

V októbri sa niekoľkokrát v roli komentátora vnútropolitickej situácie objavil riaditeľ STV I. Kubiš.
Komentáre boli venované prudkej kritike budúcej vlády a jej predstaviteľov. I. Kubiš sa tiež venoval
téme svojho pôsobenia vo funkcii riaditeľa STV a obhajobe politiky bývalého predsedu vlády:
12.10.    Vnútropolitický komentár – ( 5.min. 15.s.) " Opozícia nevie prežiť fakt, že STV neprijala po
vzore Markízy a jej ideologicky podobných médií úlohu besného odstreľovača výnimočného človeka a
všetkého pozitívneho, čo pre tento národ urobil."
20.10.    Vnútropolitický komentár – (4.min. 19. s.)" Opozícia na základe svojho teoretického
víťazstva, mimochodom ktoré vôbec nie je jej vlastným dielom, ale pomstou zahraničných
síl...,....preto vážení opozičníci, samozvaní mediálni experti... prestaňte ohlupovať a zavádzať."

12.10.    Správa o vývoji hosp. politiky. Novo sa tvoriaca vláda bola obvinená z nepriaznivých
ekonomických opatrení, realizovaných NBS, ešte v období, kedy nebolo jasné kto bude budúcu vládu
tvoriť.

14.10.    Správa o odročení súdneho konania medzi spoločnosťou Gamatex a P. Ruskom. V príspevku
bol P. Rusko okrem iného obvinený z tunelovania Markízy. M. Dzurinda a I. Budaj boli označení ako
Ruskovi napomáhači pri znovuovládnutí Markízy. Správa bola tendenčná a obvinené osoby nedostali
žiaden priestor na vyjadrenie svojich stanovísk.

19.10.    Bez komentára. Venované ekonomickej dôveryhodnosti Nafty Gbely. V príspevku bol
niekoľkosekundový výrok B. Schmögnerovej dve minúty komentovaný predstaviteľom Nafty Gbely. V
takto koncipovanom príspevku bolo možné vnímať B. Schmögnerovú ako niekoho, kto má minimálne
nedostatočné informácie a nerozumie sa problematike.



www.memo98.sk

21.10.    Poznámka.  Venovaná možným, pre Slovensko negatívnym dôsledkom vstupu SMK do vlády.
" Známa je veta slovenského klasika, že Moravčíkova vláda visela na šnúrke od Durayových gatí.
Teraz sa k Durayovi pridali Bugár a Nagy a zo svojich šnúrok splietajú pevnejšiu slučku. Do nej už
nedočkavo strkajú hlavu strany doterajšej opozície."," Pokiaľ chodili Durayovci, Bugárovci a
Nagyovci ako poslanci Slovenskej Národnej Rady sa radiť do Budapešti, čo budú robiť, ak budú
sedieť v ministerských kreslách slovenskej vlády?"

23.10.    Komentár týždňa. Venovaný kritike opozičných strán, najmä v súvislosti s avizovaným
vstupom SMK do vlády.
   "... je na mieste zapochybovať, či budú papierové sľuby SMK skutočnou zárukou , že sa maďarský   
nacionalizmus a iredenta nestane súčasťou oficiálnej vládnej politiky."

26.10.    Bez komentára.  STV uviedlo zábery z predvolebného mítingu SDK, kde M. Dzurinda
prezentoval názor, že SDK je za neprivatizáciu plynárenského priemyslu. Príspevok pokračoval
aktuálnymi zábermi z tlačovej besedy SDĽ, kde J. Migaš oznámil, že SDĽ nie je za vstup súkromných
prostriedkov do niektorých "strategických" podnikov na rozdiel od ostatných koaličných partnerov. V
tejto súvislosti spojené názory mohli vyvolávať dojem, že SDK porušuje svoje predvolebné sľuby.

29.10.    Bez komentára.  Zostrih obrazov a situácii z politického života V. Mečiara. Celý zostrih mal
apoteózny charakter a trval takmer 6. minút. STV tým v predvečer vymenovania novej vlády
pripomenula divákom STV množstvo "pozitívnych" obrazov zo života V. Mečiara, ktoré by si asi
občania Slovenska mali zapamätať.

STV uviedla zábery z tlačovej konferencie , kde B. Schmögnerová predstavila pohľad
novovymenovanej vlády na hospodársku politiku. Na niektoré tvrdenia B. Schmögnerovej reagoval S.
Kozlík, vopred pripravený reagovať na tému. Okrem iného S. Kozlík označil niektoré ekonomické
pohľady za smiešne naivné, na jeho názory už však nemala možnosť reagovať B. Schmögnerová, ani
iný zástupca vlády.
Tento spôsob umelo vyvolanej konfrontácie je na STV veľmi frekventovaný a na STV bol v uplynulých
mesiacoch využívaný v prospech predstaviteľov bývalej vládnej koalície.

2.11.    Správa informujúca o otvorenom liste redaktora STV P. Kapustu. Autor naznačil všeobecný
trend prenasledovania novinárov s iným politickým názorom ako má súčasná vládna koalícia.
Výpoveď P. Kapustu bola namierená voči P. Schusterovi ako aj J. Čarnogurskému bez možnosti ich
vyjadrenia sa.

5.11.    Poznámka.   Časť správy z bola venovaná oznámeniu poslancov NR SR o fyzickom útoku na
redaktora STV P. Kapustu s komentárom, ktorý hovoril o znevažovaní až bagatelizovaní tejto
informácie súčasnými vládnymi činiteľmi. V príspevku bol naznačený trend ďalšieho vývoja v takomto
štýle ( Útoky na novinárov " ...súdiac podľa dnešných reakcií sa asi stanú všednou súčasťou nášho
života.").

Správa o fyzickom útoku na redaktora STV P. Kapustu. P. Kapusta dostal priestor na opísanie celej
situácie útoku na svoju osobu, ktorú spáchal podľa jeho tvrdenia priaznivec SDK. P. Kapusta
neobvinil z útoku SDK, no nepriamo obvinil z vytvorenia takejto nenávistnej atmosféry voči určitým
ľuďom a názorom celú vládnu koalíciu.

7.11.     Vnútropolitický komentár.  Ostrá, tendenčná kritika zo strany komentátora P. Kapustu
na celú vládnu koalíciu s výnimkou SDĽ a osobitne R. Fica, ktorý však doplatil podľa komentátora na
svoju zásadovosť neobsadením žiadneho významného postu. Inak sa komentár niesol v jasne
diskreditačnom tóne hlavne voči SDK – " militantná SDK " a SMK. Vládna koalícia je obvinená z
neúprimnosti a vynútenej ústretovosti voči západu i maďarskej lobby. Vládny kabinet "Dzurindovci"



www.memo98.sk

má na svedomí "celoplošný revanš " a " masové čistky " .

         Bez komentára.   Účelový príspevok zameraný voči B. Schmögnerovej. Správa o privatizácii
neprivatizácii š. p. Slovenský energetický podnik s použitím viacerých archívnych materiálov,
účelovo zostrihaných do jedného celku relativizujúceho pravdivosť tvrdení B. Schmögnerovej.
ROZHLAS

Počas obdobia pred parlamentnými voľbami informoval Slovenský rozhlas o vláde prevažne
pozitívne. V období po parlamentných voľbách bol obraz vlády v SRo viac neutrálny ale aj pozitívny.
Tento trend neutrálnej a pozitívnej prezentácie vlády v Slovenskom rozhlase sa nezmenil ani po
vymenovaní novej vlády. SRo naďalej informuje o vláde prevažne neutrálne a pozitívne. Z politických
strán najviac priestoru v SRo dostalo v období pred aj po vymenovaní vlády HZDS, pričom tieto
informácie boli väčšinou neutrálne. Pomerne veľký priestor v porovnaní s ostatnými koaličnými
stranami bol venovaný SDĽ – 9,2 %. Ostatné koaličné strany SDK, SMK a SOP mali v Slovenskom
rozhlase v období po vymenovaní vlády spolu 3,8 % vysielacieho času.
Spravodajské vysielanie Twistu bolo v posledných štyroch týždňoch venované informáciám o tvorbe
novej vlády a jej činnosti. Od 12. do 29. októbra v čase konštituovania vlády získali strany SDĽ, SDK,
SMK a SOP 67,1 % vysielacieho priestoru a boli vykresľované prevažne kladne. Počas prvých
desiatich dní vlády od 30. októbra do 8. novembra mala novovymenovaná vláda 66,2 % priestoru a
bola zobrazovaná viac pozitívne a neutrálne. Informácie o vláde tvorili prevažnú časť spravodajstva
Twistu, informácie o jednotlivých politických stranách tvorili 29 % spravodajského priestoru vo
vysielaní. Súčasným opozičným stranám HZDS a SNS bolo venovaných 9,6 % vysielania, pričom tieto
subjekty boli vykreslené pozitívne, negatívne alebo neutrálne.

ZÁVER

Údaje z posledných týždňov monitoringu poukazujú na pokračujúcu tendenciu niektorých médií
ponúkať občanom názor iba jednej časti politického spektra. Alarmujúcou je najmä produkcia
zaujatých a nevyvážených spravodajských príspevkov, v ktorých verejnoprávna STV porušuje
základné pravidlá novinárskej etiky a svojim divákom predkladá skreslené, zaujaté alebo neúplné
informácie. MEMO 98 pokračuje v monitoringu elektronických médií a o svojich zisteniach bude
pravidelne informovať formou pravidelných mesačných správ. V prípade, že objavíme skutočnosti,
ktoré významným spôsobom znemožnia občanom prístup k presným a neskresleným informáciám,
MEMO 98 na tieto skutočnosti upozorní.

V prílohe prinášame grafické zobrazenie priestoru, ktorý významným politickým stranám a vláde
poskytli jednotlivé monitorované média. Súčasťou prílohy sú tiež grafy ilustrujúce tendenciu daných
médií vykresľovať tieto politické strany v pozitívnom alebo negatívnom svetle.

MEMO 98 je čiastočne financované z grantu od Pro MEDIA Slovakia, programu pomoci médiám,
ktorý riadi IREX a financuje USAID.


