
www.memo98.sk

Prezentácia politických subjektov vo
vybraných elektronických médiách

Morálny kódex – prezentácia politických subjektov (1. august – 20. august 2002)

Grafy:
STV
TV Markíza
TA3
JOJ
Slovenský rozhlas
Rádio Twist
Rádio Expres
Rádio Okey

4. septembra 2002

Toto je v poradí druhá správa, ktorá reflektuje predvolebné obdobie v médiách a pri hodnotení ktorej
MEMO 98, v spolupráci s nezávislým poradným výborom, postupovalo v súlade s kritériami
zhrnutými v Morálnom kódexe správania sa médií v predvolebnom období. Obdobie monitoringu
zahŕňa posledné tri týždne pred začiatkom oficiálnej volebnej kampane, konkrétne od 1. do 20.
augusta 2002. Predmetom monitoringu boli hlavné spravodajské relácie vybraných celoplošných
elektronických médií – STV, TV Markíza, TA3, TV Joj, Slovenský rozhlas, Rádio Expres, Rádio Okey a
Rádio Twist (vo všetkých rozhlasových médiách boli monitorované poludňajšie a večerné relácie).
Sledovanými kategóriami boli:

priestor venovaný kandidujúcim politickým stranám a hnutiam, ako aj vláde a prezidentovi,
spôsob, akým boli jednotlivé politické subjekty a ich predstavitelia zobrazovaní.

Všetky médiá, ktoré svojim podpisom podporili spomínaný dokument, tak zároveň aj pochopili hlavný
zámer autorov projektu – výzvu na dialóg o novinárskej etike a samoregulácii. Podľa nášho názoru
profesionalitu spravodajstva jednotlivých médií posudzujú predovšetkým samotní diváci či
poslucháči, čo sa zákonite premietne aj v sledovanosti, príp. počúvanosti daných médií. O to viac
oceňujeme ochotu väčšiny uvedených médií, ktoré sa popri dodržiavaní svojich interných zásad a
pravidiel nebránia ani spätnej väzbe vo forme názoru nezávislého poradného výboru. Plne však
akceptujeme aj rozhodnutie tých médií, ktoré sa rozhodli nepodpísať projekt morálneho kódexu.

Vo všetkých médiách naďalej dominuje prezentácia vlády (z televízií najviac v STV –
55,5% a v rádiách Twist a Expres – 53,6%, resp. 53,5%). Zároveň ide stále o
najkritizovanejší subjekt (89 negatívnych zmienok v Slovenskom rozhlase a 32 v TV
Markíza)
Z politických strán bolo takmer vo všetkých médiách (okrem Rádia Okey)
najprezentovanejším subjektom HZDS-ĽS (z televízií v TV Joj - 18,6% a z rádií v Rádiu
Twist a v Slovenskom rozhlase – 12,9%, resp. 12,8%). Zo všetkých kandidujúcich strán
išlo aj o najnegatívnejšie zobrazenie (30 negatívnych referencií v Rádiu Twist a 7 v TV

https://memo98.sk/www/uploads/_media/01-08_20-08-2002-stv.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/01-08_20-08-2002-markiza.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/01-08_20-08-2002-ta3.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/01-08_20-08-2002-joj.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/01-08_20-08-2002-sro.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/01-08_20-08-2002-twist.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/01-08_20-08-2002-expres.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/01-08_20-08-2002-okey.gif


www.memo98.sk

Markíza)
Iba pozitívne a neutrálne zmienky odzneli pri prezentácii strán DS a DÚ (spolu 11
pozitívnych a 91 neutrálnych zmienok)
Ani sekundu priestoru nedostalo v médiách 6 strán (Béčko-Revolučná robotnícka
strana, Ľudová strana, Nezávislá občianska strana nezamestnaných a poškodených,
ROSA, Strana za demokratické práva občanov, Ženy a rodina).
Morálny kódex správania sa médií počas volebnej kampane podporil aj denník Nový
čas

Televízie (STV, TV Markíza, TA 3, TV Joj)

Z nášho porovnania vyplýva, že prezentácia vlády a politických strán sa u jednotlivých televízií líši
predovšetkým z hľadiska priestoru venovaného týmto subjektom. Dá sa povedať, že televízie aj v
predvolebnom období zachovávajú štýl komunikácie, ktorý bol pre ne v oslovovaní divákov typický v
predchádzajúcich mesiacoch. Tento spôsob je charakterizovaný predovšetkým niektorými
základnými črtami – vstup súkromnej televízie TV Joj v marci tohto roku bol a doteraz stále je
spojený s orientáciou na regionálne spravodajstvo, keď neustále prevláda odľahčená prezentácia
informácií. Na druhej strane iná súkromná televízia TA 3 si od svojho vzniku udržuje formát
spravodajskej televízie so zjavným dôrazom na aktuálne politické dianie. Najdlhšie pôsobiaca
súkromná stanica TV Markíza si dlhodobo zachováva spravodajstvo s pomerne významným
zastúpením politických príspevkov. Jej vysielanie je od apríla roku 2001 stále viac konfrontované so
skutočnosťou, že jej bývalý majiteľ a súčasný spolumajiteľ vstúpil do politiky ako líder novovzniknutej
Aliancie nového občana, pričom možnosť vzájomnej previazanosti sa dostáva do pozornosti s
blížiacim sa termínom parlamentných volieb.

Pri porovnaní priestoru venovaného politicky relevantným udalostiam počas sledovaných troch
týždňov môžeme konštatovať, že vo všetkých televíziách dominovali informácie o predstaviteľoch
vlády. Medzi jednotlivými stanicami však existovali dosť významné rozdiely v zastúpení vlády.
Najväčší priestor získala vláda v STV, kde im patrila viac ako polovica politicky relevantných
príspevkov (presne 55,5%), čo je najviac za celé predvolebné obdobie. Menej to bolo v TV Markíza
(40,7%), a takmer rovnako v oboch zvyšných televíziách – v TA 3 31,4% a v TV Joj 31,2%.
Zaujímavým sa v tejto súvislosti javí porovnanie tohto priestoru s priestorom, ktorý jednotlivé
televízie venovali vláde v poslednom sledovanom období (máj – júl 2002), predovšetkým vzhľadom na
fakt, že okrem TA 3 prišlo vo všetkých k zvýšeniu podielu vlády (priestor venovaný vláde bol: STV –
46,3%, TV Markíza – 33,7%, TA 3 – 33% a TV Joj – 25,4%). Znamená to, že v troch televíziách sme v
priebehu mesiaca zaznamenali 6 až 9% nárast informácií o vláde, čo pravdepodobne súvisí s
úbytkom informácií o jednotlivých politických stranách, keďže s blížiacim sa začiatkom oficiálnej
volebnej kampane sa médiá snažia minimalizovať možnosť vysielať v rozpore s platnou legislatívou.
Zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii totiž zakazuje politickú reklamu, ktorej výklad v
spomínanom zákone je problematický a tak médiá radšej volia cestu neinformovania, či iba
obmedzeného informovania o akciách politických strán, aby sa vyhli prípadným sankciám.

Hoci väčšina informácií o vláde mala neutrálny charakter, vláda SR bola najnegatívnejšie
prezentovaným subjektom, keď na jej adresu odznelo v sledovanom období 239 negatívnych zmienok,
najviac v TV Markíza (32) a najmenej v TV Joj (6).

Pokiaľ ide o samotné politické strany, najprezentovanejším subjektom bolo vo všetkých televíziách
HZDS-ĽS (najviac v TV Joj – 18,6% a najmenej v TV Markíza – 12,1%). Informácie o tomto subjekte
boli predovšetkým neutrálne a negatívne, pričom najviac kritických zmienok odznelo na TV Markíza
(7). STV a TA 3 zobrazili HZDS výlučne v neutrálnom duchu.

Z ostatných strán mali významné zastúpenie ešte Smer (najviac v TA 3 – 13,3% a najmenej v TV Joj –



www.memo98.sk

3,5%) s prevažne neutrálnou prezentáciou (okrem TV Markíza, kde prevládali negatívne zmienky),
ANO (9% v TA 3 a 1,9% v STV), kde išlo o vyváženú, príp. mierne pozitívnu prezentáciu (v TV
Markíza a v TA 3), KDH (7,9% v TV Markíza a 1,6% v STV) s vyváženým zobrazením vo všetkých
televíziách, SDKÚ (7,1% v TV Markíza a 0,5% v STV) s vyrovnanou prezentáciou vo všetkých
médiách s výnimkou TV Markíza, kde jednoznačne prevládali informácie pozitívneho charakteru.
Zobrazenie SDKÚ sa v sledovanom období diametrálne odlišovalo od trendu, ktorý bol v TV Markíza
v tejto súvislosti zaznamenaný v takmer všetkých predchádzajúcich mesiacoch, keď najpozitívnejšie
zobrazovanou stranou bola dlhodobo Aliancia nového občana (v tomto období bola ANO druhou
najpozitívnejšie prezentovanou stranou).

Z hľadiska kvalitatívnej analýzy bola STV médiom s najnižším podielom informácií s pozitívnou alebo
negatívnou konotáciou (takmer výlučne neutrálne zmienky), naopak televíziou s najvýraznejším
zastúpením takýchto referencií bola TV Markíza.

Kandidujúce politické zoskupenia mali rozdielne zastúpenie v jednotlivých televíziách – najviac ich
dostalo priestor v spravodajskej TA3 (17), naopak najmenej vo verejnoprávnej STV a rovnako aj v TV
Markíza (po 14). Ani v jednej televízii nezaznela jediná zmienka na adresu 7 strán: Béčko-Revolučná
robotnícka strana, Ľudová strana, Nezávislá občianska strana nezamestnaných a poškodených,
ROMA, ROSA, Strana za demokratické práva občanov a Žena a rodina.

Rádiá (Slovenský rozhlas, Rádio Expres, Rádio Okey a Rádio Twist)

Pokiaľ ide o rádiá, táto správa po prvýkrát zahŕňa aj výsledky monitoringu Rádia Expres a Rádia
Okey, ktoré rozšírili skupinu monitorovaných médií v súvislosti s projektom Morálneho kódexu
správania sa médií. Z tohto dôvodu nie je preto zatiaľ možné urobiť komparáciu s predchádzajúcim
monitorovaným obdobím.

Podobne ako pri televíziách, aj v oblasti rozhlasových staníc je už dlhodobejšie signifikantnou
skutočnosť, že vláda SR je prezentovaná na najväčšom priestore, takmer na polovici spravodajského
priestoru (v posledných obdobiach tomu tak bolo v Slovenskom rozhlase, ako aj v Rádiu Twist). Tento
fakt zostal zachovaný aj v období do 1. do 20. augusta 2002, pričom podobná forma prezentácie bola
zaznamenaná aj u Rádia Expres a Okey. Priestor, ktorý vláde poskytli jednotlivé rádia, bol pritom
veľmi podobný – na najväčšom priestore bola zobrazená vláda v rádiách Expres a Twist (53,6%, resp.
53,5%), na najmenšom v Rádiu Okey (44,9%).

Väčšina informácií o vláde mala podobne ako v televíziách neutrálny charakter, pokiaľ ide o kvalitu
prezentovaných informácií, odlišovali sa Rádio Expres s Rádiom Twist na jednej a Slovenský rozhlas
s Rádiom Okey na druhej strane. Zatiaľ čo prvá dvojica informovala o vláde vyvážene (pomer
pozitívnych a negatívnych referencií o vláde bol takmer úplne rovnaký), v druhej dvojici rádií
jednoznačne prevažovali zmienky negatívneho charakteru (v Slovenskom rozhlase bol počet
negatívnych zmienok na adresu vlády najvýraznejší zo všetkých médií – 89).

Prezentácia kandidujúcich politických strán a hnutí sa v porovnaní s televíznymi médiami
vyznačovala mierne odlišným zobrazením, najprezentovanejším subjektom bolo ale rovnako HZDS-
ĽS (s výnimkou Rádia Okey, kde bolo až piatym spomedzi politických strán). Najväčší priestor získalo
v Rádiu Twist (12,9%) a najmenší v Rádiu Okey (6%). Pokiaľ ide o kvalitatívnu stránku týchto
informácií, zobrazenie tohto subjektu bolo vo všetkých rádiách neutrálne a pritom prevažovali
kritické referencie nad pozitívnymi.

Ďalšími významne prezentovanými politickými stranami boli predovšetkým KDH (najviac v Rádiu
Okey – 7,1% a najmenej v Slovenskom rozhlase – 4,4%), pričom išlo o vyrovnaný obraz, SDĽ s SOP a
SDSS (najviac v Rádiu Expres – 7,6% a najmenej v Rádiu Okey – 1,7%) s vyváženým zobrazením



www.memo98.sk

(okrem Slovenského rozhlasu, kde prevažovali negatívne zmienky), SNS (najviac v Rádiu Okey –
9,7% a najmenej v Rádiu Expres – 1,4%), pričom výrazne prevažovali kritické informácie v Rádiu
Okey a v Slovenskom rozhlase.

Aj rádiá zatiaľ pristúpili odlišne k poskytnutiu priestoru kandidujúcim subjektom - najviac ich dostalo
priestor vo verejnoprávnom Slovenskom rozhlase (17), naopak najmenej v Rádiu Expres (13). Ani v
jednom z rádií nebola zaznamenaná ani jediná zmienka na adresu 9 strán: Béčko-Revolučná
robotnícka strana, Ľavicový blok, Ľudová strana, Nezávislá občianska strana nezamestnaných a
poškodených, ROSA, Slovenská národná jednota, Strana za demokratické práva občanov, Strana
zelených na Slovensku a Žena a rodina.

Projekt Morálneho kódexu správania sa médií počas volebnej kampane zatiaľ podporili:
Médiá: STV, TV Markíza, TA3, Rádio Twist, Rádio Expres, Rádio Okey, Národná obroda a Nový čas
Politické strany: HZDS, Smer, ANO, SMK, SDKÚ, HZD, KDH, SNS, PSNS, SDL a SDA

Správu aj súvisiace grafy nájdete na našich internetových stránkach: www.memo98.sk a
www.infovolby.sk

Vytvorenie tejto správy bolo podporené National Endowment of Democracy, Freedom House a
British Embassy.

https://memo98.sk/www/uploads/_media/http:/www.memo98.sk/
https://memo98.sk/www/uploads/_media/http:/www.infovolby.sk/

