
www.memo98.sk

Prezentácia politických subjektov vo
vybraných elektronických médiách

Prezentácia politických subjektov vo vybraných elektronických médiách
(1. máj – 31. júl 2002)

Grafy:
STV
TV Markíza
TA3
JOJ
Slovenský rozhlas
Rádio Twist

21. augusta 2002

Táto správa obsahuje výsledky monitoringu prezentácie politických subjektov v celoplošne
pôsobiacich elekronických médiách – STV, TV Markíza, TA 3, TV Joj, Slovenský rozhlas a Rádio
Twist. Monitoring zahŕňa obdobie od 1. mája do 31. júla 2002. Predmetom monitoringu boli hlavné
spravodajské relácie uvedených médií (v oboch rozhlasových médiách to boli relácie o 12. a 18. hod)
a sledovanými kategóriami boli:

priestor venovaný politickým stranám, vláde a prezidentovi,
spôsob, akým boli subjekty a ich jednotliví predstavitelia zobrazovaní,
príspevky, v ktorých absentovali niektoré zásady novinárskej etiky (tzv. mediálne efekty).
Vláda SR bola najviac zobrazovaným subjektom vo všetkých sledovaných médiách (z
televízií najviac v STV - 46,3% a z rádií najviac v Rádiu Twist - 45,9%), pričom zároveň aj
najviac kritizovaným (296 negatívnych zmienok v Sro a 145 v TV Markíza)
Z politických strán bolo HZDS-ĽS vo všetkých médiách najprezentovanejším subjektom
(najviac v TV Joj - 22,9%), pričom bola aj najviac kritizovaným subjetkom (najviac 99 v SRo)
V rámci monitorovaného obdobia boli zaznamenané aj spravodajské príspevky, kde
absentovala vyváženosť a v niektorých boli zaznamenané komentatívne prvky zo strany
redaktorov (TV Markíza)
Z monitorovaných médií venovala najviac priestoru tzv. bulvárnym informáciam TV Joj, pričom
pri politických správach prevládala snaha o senzáciu

MEMO 98 sa od svojho vzniku venuje problematike mediálneho prostredia na Slovensku a pri tejto
príležitosti už viackrát v minulosti poukázalo na zodpovednosť, ktorú majú elektronické médiá v
súvislosti so šírením informácií v súlade so zásadami novinárskej etiky. Informovanie verejnosti s
dôrazom na dodržiavanie týchto zásad je dôležité najmä v hlavných spravodajských a publicistických
reláciách, ktoré sú hlavným zdrojom informácií nevyhnutných pre kvalifikované rozhodovanie
občanov vo voľbách. Tieto etické, no predovšetkým zákonné povinnosti, vystupujú do popredia
omnoho naliehavejšie práve v predvolebnom období. Na elektronické média sa vo všeobecnosti kladú
vyššie kritériá ako na tlač, keďže vysielacie frekvencie sú pokladané za verejný majetok a národné
bohatstvo slúžiace potrebám verejnosti. Väčšina demokratických štátov vrátane Slovenska si z tohto

https://memo98.sk/www/uploads/_media/2002-maj-jul-STV.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/2002-maj-jul-MAR.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/2002-maj-jul-TA3.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/2002-maj-jul-JOJ.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/2002-maj-jul-SRO.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/2002-maj-jul-TWI.gif


www.memo98.sk

dôvodu vytvorila licenčné podmienky so snahou zabezpečiť vhodné a spravodlivé prevádzkovanie
týchto zdrojov a zároveň umožniť ich plnohodnotný rozvoj v konkurenčnom a pluralitnom prostredí.
Prevádzkovatelia a majitelia jednotlivých médií majú tak na určitý čas výlučné právo používať časti
televízneho a rozhlasového spektra, čo na druhej strane umocňuje ich zodpovednosť za vysielanie
médií. Táto podmienka je o to naliehavejšia, že na Slovensku zatiaľ absentuje vyspelé a konkurenčné
prostredie, predovšetkým v oblasti celoplošných televíznych staníc.

Slovenská televízia

STV vo svojej hlavnej spravodajskej relácii Noviny STV prezentovala najvýraznejšie vládu SR
(46,3%), čo je z dlhodobého hľadiska takmer nezmenený trend. Hoci väčšina informácií mala
neutrálny charakter, vláda SR bola najnegatívnejšie prezentovaným subjektom, keď na jej adresu
odznelo v sledovanom období 60 negatívnych zmienok. Z ostatných subjektov boli
najprezentovanejšími HZDS-ĽS (10,4%) a R. Schuster (7,2%). Prezident SR bol zároveň jediným
subjektom, u ktorého za sledované obdobie prevažovali pozitívne zmienky nad negatívnymi (4 oproti
3), pričom u ostatných subjektov prevažovali negatívne informácie nad pozitívnymi.

Verejnoprávna televízia poskytuje priestor pre jednotlivé subjekty v rámci príspevkov vyvážene, teda
so snahou osloviť všetky zainteresované strany. STV zároveň informuje aj o niektorých pozitívnych
aspektoch smerovania Slovenska, aktivitách vlády, príp. vládnych strán. Na druhej strane STV
pomerne často prezentuje negatívne vyjadrenia voči HZDS a celkovo poskytuje pre opozičné strany
menej priamych možností na vyjadrenie. Za sledované obdobie nebol zaznamenaný výskyt
mediálnych efektov.

Televízia Markíza

Spravodajská relácia Televízne noviny patrí k najsledovanejším televíznym programom nielen v
rámci najpopulárnejšej slovenskej súkromnej televízie, ale aj vzhľadom na programy ostatných
televíznych vysielateľov. V monitorovanom období bola podobne ako v ostatných médiách najviac
prezentovaná vláda SR (33,7%), pričom išlo o takmer výlučne neutrálnu alebo negatívnu
prezentáciu. Spomedzi všetkých televízií bol zaznamenaný jednoznačne najkritickejší obraz vlády,
keď za celé obdobie odznelo na jej adresu iba 5 pozitívnych zmienok oproti 145 negatívnym (počet
negatívnych referencií bol zhruba na úrovni zvyšných troch televízií, ktoré spolu o vláde priniesli 158
kritických zmienok). O koaličných stranách spolu odzneli iba 3 pozitívne zmienky (o SDKÚ a SZS)
oproti 58 negatívnym. V porovnaní s minulým rokom teda pretrváva tendencia vykresľovať aktivity
vlády vo veľmi kritickom štýle, pričom pozitívne správy o vláde (a z vládnych strán najmä SDKÚ) sa
takmer vôbec neobjavujú. Čo sa týka politických strán, najviac kritiky odznelo na adresu koaličnej
SDKÚ a opozičných strán HZDS-ĽS a Smer, pričom najvýraznejší priestor zo všetkých politických
strán získalo HZDS-ĽS (10,9 %).

Mimoparlamentné subjekty ANO a Smer získali v hlavnej spravodajskej relácii porovnateľný priestor
(5,7% oproti 5,3%), pričom spôsob prezentácie bol rozdielny. Pokiaľ strana SMER bola vykreslená
výrazne negatívne (20 kritických zmienok oproti 2 pozitívnym), u ANO bol pomer pozitívnych a
negatívnych zmienok takmer rovnaký (6 pozitívnych oproti 7 negatívnym). Všetky negatívne zmienky
voči strane ANO odzneli v júli pri vyjadreniach M. Dzurindu na adresu P. Ruska, ktoré boli potom
následne opakované pri ich hodnotení Alianciou pre podporu fair play.

V rámci monitorovaného obdobia boli zaznamenané spravodajské príspevky, ktoré svojím
charakterom niesli znaky mediálnych efektov. Vo väčšine týchto príspevkov absentovala vyváženosť a
v niektorých boli zaznamenané komentatívne prvky zo strany redaktorov. Išlo o príspevky, ktoré
informovali o politickej strane ANO, no aj o iných stranách:



www.memo98.sk

V úvode a najmä v závere niektorých príspevkoch sa pri prezentovaní udalostí a postojov
objavovali zo strany redaktorov komentatívne prvky, teda slová s istým hodnotiacim
charakterom, ktoré z hľadiska vyznenia skutočnosti, či subjektu, mohli vyvolať dojem zaujatosti
alebo náklonnosti -

14.6. – Najväčší škandál v akom lieta SDKÚ a M. Dzurinda osobne... Značne rozladený premiér
Dzurinda hral dnes na brífingu s novinármi doslova pingpong. Mal pre nich pripravenú
šablónu dvoch základných odpovedí – o tendri sa svojim bratom nerozprával a na otázky týkajúce
sa poslanca Kresánka musí odpovedať poslanec Kresánek sám (A. Lemesanyiova),

24.6. – Zákon o zdravotnom poistení by mal byť teda kľúčom k ozajstnej reforme (o návrhu
zákona, ktorý predstavil nezávislý expert ANO R. Zajac) (E. Barkolová),

6.7. – Na dnešnej tlačovej konferencii pripomínal líder SDKÚ ním toľkokrát kritizovaného Vladimíra
Mečiara... Ani nie dve minúty po svojich výrokoch sa premiér ukázal ako charakter: “Neznamená
to, keď som hovoril o populizme Roberta Fica a o intrigách Pavla Ruska, že som vylučoval príslušné
politické strany z potenciálnej spolupráce“. Premiér tiež poukázal na svoju nevinnosť, konkrétne v
kauze tendra na dodávku 35 moderných vlakov... Premiér si ale zrejme nevšimol, že celej kauze a
prepojeniu na jeho brata sa denníky začali venovať o niekoľko dní skôr ako televízia Markíza. (B.
Kráľ),

9.7. – Každá politická strana si môže zvoliť akýkoľvek spôsob svojej prezentácie. Ak ňou neporušuje
platné zákony, nikto jej to nemôže zakázať. A ak sa aj do kampane zapoja známe tváre zo šoubiznisu,
je to v každom prípade ich slobodné rozhodnutie. (J. Tribula),

28.7. – Samotný kódex fair play nakoniec môže mať veľmi krátku existenciu. Predstaviteľka SDKÚ sa
totiž dnes vyjadrila, že keby komisia takto rozhodla (SDKÚ porušila ustanovenia kódexu Aliancie pre
podporu fair play vyjadrením M. Dzurindu na adresu P. Ruska) tesnejšie pred voľbami, zažalovala by
ju. Otázkou teda je, či to, že strana namieta proti jasnému rozhodnutiu komisie, z nás práve
nerobí toľkokrát spomínanú banánovú republiku. (B. Kráľ).

Prezentovanie aktivít, názorov a riešení strany ANO v oblastiach, ktoré sú z pohľadu jej
programu nosné a kľúčové – predovšetkým ide o oblasti zdravotníctva, školstva, ako aj financií.
Príspevky boli najčastejšie monotematické a s riešením danej otázky vystúpili iba zástupcovia
strany ANO – 13.5., 24.6., 2.7.;
Pri prezentácii niektorých aktuálnych problémov, resp. káuz chýbala vyváženosť vo
vyjadreniach zainteresovaných, resp. tieto boli sprostredkované moderátorom, príp. sa vyskytli
aj príspevky bez názoru dotknutej strany. Tento spôsob bol používaný predovšetkým na úkor
predstaviteľov vládnych rezortov (napríklad Ministerstva zdravotníctva) – 13.5., 5.6. (kauza
odchodu dvoch redaktorov z STV – nedostalo možnosť zareagovať KDH, aj keď bolo označené
ako jedna z možných príčin), 14.6. (správa o možnom pozadí tendra na dodávku ľahkých
motorových vlakov – názory M. Dzurindu boli vo veľkej miere sprostredkované, minimum času
bolo venovaného aj ďalším aktérom - Miroslav Dzurinda, P. Kresánek. Naopak vlastnými
vyjadreniami bez sprostredkovania mohli reagovať iní predstavitelia – D. Lipšic a P. Rusko),
25.7.;
V rámci bloku názorov predstaviteľov jednotlivých strán vystupovali zástupcovia ANO často
ako poslední v závere príspevku, pričom ich stanovisko už nebolo doplnené moderátorom,
alebo naopak bolo moderátorom podporené – 20.5., 10.6., 20.6., 2.7., 13.7.;
Správa pri príležitosti 1. Republikového kongresu strany ANO bola prezentovaná v značne
slávnostnom duchu s vizuálnym zvýraznením pozitívnych momentov kongresu (nástup väčšiny
členov pred zaplnenú sálu, potlesk prítomných delegátov, ako aj nadšené vypúšťanie balónov v
závere príspevku) – 8.6. Na rozdiel od podobných akcií iných strán, ktoré boli zobrazené v



www.memo98.sk

štandardnom spravodajskom duchu (SDĽ, HZDS, SNS), príp. sa dokonca zamerali na úplne iné
súvislosti a samotnej akcii sa venovali iba okrajovo (SDKÚ).

TA 3

Spravodajská televízia priniesla vo svojich polhodinových blokoch, v ktorých pravidelne aktualizuje
denné udalosti, pomerne vyvážený obraz o vnútropolitickom dianí. Tak ako v ostatných médiách
dominuje prezentácia vlády s prevahou neutrálno-negatívnych referencií. Prezidentovi R.
Schusterovi bol vo vysielaní TA 3 venovaný najširší priestor spomedzi sledovaných médií – 7,4%.
Pokiaľ ide o jednotlivé politické strany najvýraznejšie a zároveň najkritickejšie bolo zobrazené HZDS-
ĽS, pričom takmer rovnako kritický obraz bol zaznamenaný v súvislosti s vládnou SDKÚ.

Spravodajstvo TA 3 sa snaží o zachovanie vyváženosti, bez snahy o jednostrannosť, skreslenie,
prípadne využitie mediálnych efektov. Vzhľadom na vysielaciu štruktúru sa objavuje menej domácich
politických správ v porovnaní s STV alebo TV Markízou. Na druhej strane sú tieto správy často
podrobnejšie a informatívnejšie. Podobne ako na STV sa objavujú aj správy informujúce o pozitívnom
vývoji v súvislosti s integračným procesom. Naopak pomerne často je stredobodom negatívnej
charakteristiky HZDS–ĽS v spojení s kauzami ako napr. zadržanie I. Lexu, amnestie V. Mečiara.

TA 3 má v porovnaní s ostatnými televíznymi stanicami aj kvalitné zahraničné spravodajstvo,
postavené predovšetkým na príspevkoch zahraničných spolupracovníkov.

TV Joj

TV Joj vo svojej spravodajskej relácií prezentuje politicky relevantné správy odlišným spôsobom
oproti zvyšným monitorovaným médiám. Podobne ako v iných médiách je to vláda SR, ktorej je
venovaná najväčšia pozornosť (25,4%), ktorá je takisto prevažne neutrálno-kritická. Zároveň je nutné
spomenúť, že ide o najmenší priestor zo všetkých médií. Spomedzi strán venovala TV Joj aktivitám
HZDS-ĽS pozornosť takmer na úrovni vlády (22,9%), pričom v tomto prípade ide o najväčší priestor
medzi jednotlivými médiami. Druhou najprezentovanejšou stranou bol ďalší opozičný subjekt – SNS
(7,9%).

TV Joj je komerčnou televíziou, ktorá prezentuje jednoznačne najmenej klasických politicky
relevantných správ. Politické správy sa snaží prinášať najmä vo forme šokujúcich bulvárnych
súvislostí. Vyberá si politické témy, pri ktorých je možné určitým spôsobom škandalizovať celú
politickú scénu, čo navodzuje všeobecný negatívny dojem o politických predstaviteľoch, bez snahy
uprednostňovať určité politické zoskupenie.

Niekoľko krát častejšie sa objavujú správy, ktoré vzhľadom na skutočnosť, že ide o hlavnú
spravodajskú reláciu, sú značne irelevantné s výrazným akcentom bulvárnosti.

Slovenský rozhlas

V druhom verejnoprávnom médiu sme zaznamenali veľmi podobný obraz informovania o politicky
relevantných udalostiach ako vo verejnoprávnej STV. Signifikantnou bola opäť skutočnosť, že vláda
SR bola prezentovaná na najväčšom priestore, takmer na polovici spravodajského priestoru oboch
sledovaných spravodajských relácií – presne 44,9%. Zároveň je významným počet negatívnych
zmienok o vláde (296), ktorý bol najvýraznejší spomedzi všetkých médií. Prezentácia ostatných
subjektov bola pomerne vyvážená s prevahou kritických referencií o HZDS-ĽS, ktoré bolo
najzobrazovanejšou politickou stranou (13,6%). Subjektom s najväčšou prevahou informácií
pozitívneho charakteru bol prezident R. Schuster (28 oproti 14 negatívnym), okrem toho bol podobný
štýl zaznamenaný aj pri prezentácii niektorých ďalších subjektov (SOP, OKS, DS, KSS). Zaujímavým
faktom je nízke zastúpenie vládnej SDKÚ (1,9%), ako aj preferenčne veľmi výraznej strany SMER



www.memo98.sk

(2,5%).

Výsledky monitoringu relácií Slovenského rozhlasu potvrdili dlhodobejší trend, ktorý hovorí o
dôveryhodnosti tohto média bez náznakov nekorektných príspevkov, príp. hrubších porušení vo
forme mediálnych efektov.

Rádio Twist

Súkromné Rádio Twist prinieslo z hľadiska celkového objemu asi o polovicu menej správ oproti
verejnoprávnemu Sro. Pokiaľ ide o spôsob prezentácie poskytnutých informácií, dá sa povedať, že
išlo o veľmi podobný štýl zobrazenia skutočnosti. Prejavuje sa to prakticky identickým pokrytím
politických subjektov medzi oboma médiami – vláda SR bola prezentovaná na úrovni 45,9% pri
výraznom zastúpení negatívnych zmienok (190), spomedzi strán to bolo HZDS-ĽS na priestore
12,3%, nasledované prezidentom R. Schusterom (6,2%). Aj tu boli na pomerne malom priestore
zobrazené aktivity vládnej SDKÚ (2,7%), či mimoparlamentných strán SMER a ANO (1,6%, resp.
0,5%).

Vo vysielaní Rádia Twist bol taktiež zaznamenaný jeden nevyvážený príspevok:

4.7. (po hlasovaní parlamentu o antidiskriminačnom zákone bol poskytnutý priestor iba poslancom
strán podporujúcich tento zákon. Naopak poslanci KDH, voči ktorým smeroval väčšina výhrad,
nedostali možnosť reagovať, príp. vysvetliť vlastný postoj),

Správu aj súvisiace grafy nájdete na našej internetovej stránke: www.memo98.sk a
www.infovolby.sk

Vytvorenie tejto správy bolo podporené National Endowment of Democracy, Freedom House a
British Embassy.

https://memo98.sk/www/uploads/_media/http:/www.memo98.sk/
https://memo98.sk/www/uploads/_media/http:/www.infovolby.sk/

