
www.memo98.sk

Súhrnný monitoring vybraných
elektronických médií

Súhrnný monitoring vybraných elektronických médií
(1. január 2002 - 31. apríl 2002)

Grafy:
(kliknutím na X sa zobrazí príslušný graf)

Médium Politické subjekty Štruktúra Kauzy a témy
Súhrn X X X
STV X X X
TV Markíza X X X
TA3 X X X
TV Joj X X X
Slovenský rozhlas X X X
Rádio Twist X X X

Táto správa obsahuje kvantitatívnu a kvalitatívnu analýzu hlavných spravodajských a publicistických
relácií vybraných elektronických médií za obdobie štyroch mesiacov (od 1. januára do 31. apríla
2002)  zameranú predovšetkým na prezentáciu  aktivít  politických strán,  vlády a  prezidenta SR.
V rámci monitoringu hlavných spravodajských a publicistických relácií boli hodnotiacimi kritériami
priestor  venovaný  jednotlivým sledovaným subjektom,  ako  aj  spôsob,  akým boli  dané  subjekty
zobrazené.

Najväčší priestor vo všetkých médiách získala vláda SR, pričom bola zároveň aj
najviac kritizovaným subjektom
Z politických strán získali najviac priestoru v médiách HZDS, SDĽ a SMK, pričom však
boli súčasne aj najviac kritizované
Súhrnný monitoring sprav odajských a publicistických relácií STV nepreukázal
propagáciu konkrétneho politického subjektu, najviac priestoru získala vláda SR
(40,8 %) a najprezentovanejšou stranou bolo opozičné HZDS (16,3 %).
Z kvalitatívneho hľadiska bola vláda a HZDS najviac kritizované, keď o vláde odznelo
na STV za monitorované obdobie 249 negatívnych zmienok.
Najsledovanejšia súkromná televízia TV Markíza aj naďalej prezentovala v hlavnej
spravodajskej relácií viac pozitívnych ako negatívnych zmienok iba o jednej politickej
strane - mimoparlamentnej Aliancii nového občana
TV JOJ poskytla zo všetkých monitorovaných médií najmenší priestor vláde, pričom
však poskytla najväčší priestor tzv. bulvárnym informáciám
Najviac kritiky na adresu vládneho kabinetu odznelo na oboch monitorovaných
rádiách, pričom Slovenský rozhlas bol zo 460 negatívnymi zmienkami o vláde SR
najkritickejší zo všetkých monitorovaných médií

Minulý týždeň rozvírila hladinu verejnej mienky kauza v súvislosti s odchodom dvoch redaktorov
relácie  O päť  minút  dvanásť  z  verejnoprávnej  STV,  ktorí  tak  reagovali  na  zasahovanie  do  ich

https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-suhrn1.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-suhrn2.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-suhrn3.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-s1.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-s2.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-s3.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-m1.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-m2.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-m3.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-t1.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-t2.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-t3.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-j1.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-j2.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-j3.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-sro1.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-sro2.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-sro3.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-tw1.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-tw2.gif
https://memo98.sk/www/uploads/_media/jan02-apr02-tw3.gif


www.memo98.sk

novinárskej slobody zo strany vedenia. Spomínaná kauza podnietila sériu diskusií na tému skutočnej
verejnoprávnosti Slovenskej televízie a spomínal sa aj možný tlak zo strany niektorých politických
subjektov. V tejto správe sa preto zameriavame na analýzu spravodajských a publicistických relácií
STV  vzhľadom  na  dlhodobú  prezentáciu  jednotlivých  politických  strán  a  vlády  SR,  keďže
predovšetkým v súvislosti s blížiacimi sa voľbami sa od verejn oprávnej televízie očakáva vysoká
miera objektívnosti a vyváženosti. Už v minulosti sme taktiež viackrát poukázali aj na zodpovednosť
súkromných vysielateľov pri šírení šírením vyvážených informácií určených širokej verejnosti, najmä
v hlavných spravodajských reláciach, keďže vysielacie frekvencie sú pokladané za verejný majetok
slúžiaci potrebám verejnosti, a preto by nemali byť zneužité na propagáciu určitých politických alebo
ekonomických záujmov. Z uvedeného dôvodu, ako aj pre možnosť komparácie, sme do tejto správy
začlenili aj výsledky monitoringu hlavných spravodajských relácií televízií JOJ, TA3 a TV Markíza,
ako aj Rádia Twist a SRo.

Vo svojom tlačovom vyhlásení z dňa 4. júna 2002 MEMO 98 zaujalo stanovisko k situácii v súvislosti
s odchodom dvoch redaktorov z relácie O päť minút 12, keď na jednej strane kritizovalo vedenie STV
za direktívny postup pri presadzovaní konkrétneho politika do uvedenej relácie, na druhej strane
predovšetkým na  základe  monitoringu  potvrdilo,  že  strana  ANO nemala  vzhľadom na  súčasné
preferencie a v súvislosti so schválenou Chartou spravodajstva a publicistiky v spomínanej relácii
adekvátne zastúpenie. Za obdobie troch mesiacov (od začiatku februára do konca apríla) získala
strana  ANO  len  2,6  %  celkového  priestoru  v  tejto  relácii,  čo  je  o  polovicu  menej  ako  iný
mimoparlamentný subjekt Smer ( 5, 3 %). Ďalej z uvedeného monitoringu vyplýva, že predstavitelia
ANO sa ku konkrétnym témam inkriminovanej diskusnej relácie, teda k Zákonu o konflikte záujmov
a k sociálnym zákonom, vyjadrovali vo všetkých monitorovaných médiách minimálne.

Súhrnný  monitoring  spravodajských  a  publicistických  relácii  STV,  kde  sme  okrem Novín  STV
zaradilo aj Noviny plus, Minúty dňa a O päť minút 12 nepreukázal preferovanie konkrétnej politickej
strany, najviac priestoru získala vláda SR so 40,8% z celkového priestoru, po nej nasleduje opozičné
HZDS  so  16,3%,  ďalej  SDĽ  so  6,3%.  Čo  sa  týka  spôsobu  prezentácie  jednotlivých  subjektov
v  spravodajských  a  publicistických  reláciach  STV,  zaznamenali  sme  jednoznačn  ú  prevahu
neutrálnych a negatívnych informácii o všetkých sledovaných subjektoch. Najviac kritiky išlo na
adresu vlády, po nej nasleduje HZDS, z koaličných strán zase SDĽ a SMK. V hlavnej spravodajskej
relácii Noviny STV bola prezentácia politických strán pomerne vyvážená, keď napríklad v porovnaní
s predchádzajúcim obdobím získalo opozičné HZDS viac priestoru (9,3%). Dosť veľký priestor bol
venovaný SDĽ najmä v súvislosti s udalosťami vo vnútri strany (predovšetkým v rámci odchodu
niektorých členov zo str any a založením SDA) ako aj opätovnými hrozbami predsedu SDĽ o odchode
z  vládnej  koalície.  Vláda  SR  opakovane  dostala  najväčší  priestor,  takmer  polovicu  celého
spravodajského času, čo je dlhodobý trend u všetkých monitorovaných médií. S prihliadnutím na
blížiace sa voľby bude však veľmi dôležité, aby sa aktivity vlády jednoznačne a zreteľne oddelili od
aktivít politických strán vo vládnej koalícii,  kedže zneužívanie štátnych prostriedkov na kampaň
v prospech určitých politických strán by bola v rozpore s Kod aňským dokumentom schváleným
v roku 1990 a ktorého signatárom je aj SR. Z toho dôvodu sa nazdávame, že ak sa napríklad premiér
Dzurinda vyjadruje jednoznačne k veciam suvisiacich s vládou SR, nemalo by byť v pozadí figurovať
logo SDKÚ. Tento jav sa vyskyt ol aj v iných televíziách.

Najpopulárnejšia súkromná televízia TV Markíza aj naďalej prezentovala mimoparlamentnú Alianciu
nového občana ako jedinú stranu, o ktorej v hlavnej spravodajskej relácii odznelo viac pozitívnych
ako negatívnych zmienok a ktorá aj  vzhľadom na pridelený časový priestor je  dlhodobo treťou
najprezentovanejšou politickou stranou. Zákon o vysielaní a retransmisii ako aj odporúčania Rady
Európy  č.  (15)  99  hovoria  o  jednoznačnej  potrebe  zachovania  vyváženého  a  nestranného
spravodajstva aj u súkromných vysielateľov, predovšetkým počas predvolebnej kampane. Z ostatných
monitorovaných subjektov sa kritike vyhol iba prezident Schuster, u všetkých ostatných strán (najmä



www.memo98.sk

HZDS, SDĽ a SMK), predovšetkým pri prezentácií vlády (170 negatívnych zmie nok) jednoznačne
prevažovali negatívne zmienky nad pozitívnymi. Čo sa týka celkového priestoru, najviac ho ziskala
vláda SR (43,1%), po nej nasleduje SDĽ, ANO a SMK (5,7 %). Hoci priestor venovaný Nadácii
Markíza  nebol  v  Televíznych  novinách  taký  výrazný  ako  v  predchadzajúcom  období,
v demokratickom svete býva bežnou praxou, že členovia politickej strany, ktorá sa uchádza o dôveru
občanov vo voľbách, pozastavia svoje členstvo v charitatívnych a mimovládnych organizáciach aspoň
počas predvolebnej kampane, aby tak nemohli zneužívať svoje postavenie na pozitívnu prezentáciu.

TV JOJ  poskytla  zo  všetkých  monitorovaných  médií  najmenší  priestor  vláde  SR (29,1%),  čo  je
približne o 15% menej  ako ostatné monitorované médiá.  Aj  prezentácia ostatných subjektov je
takmer ukážkovo rozdelená podľa tzv. tretinového modelu, keď tretinu priestoru získali koaličné
a tretinu opozičné politické strany. Po vláde ziskalo najviac priestoru HZDS (14 %), nasleduje SDĽ
(13 %), SNS (12,1 %), SMK (5,9 %) a SDKÚ (5,9 %). Čo sa týka prez entácie jednotlivých subjektov,
popri vyváženej prezentácii prezidenta SR prevládajú negatívne zmienky nad pozitívnymi takmer
u všetkých politických strán (najviac SDĽ, HZDS a SMK) a predovšetkým u vlády SR, ktorá ich opäť
obdržala najviac. Vzhľadom na celkovú kvalitu hlavnej spravodajskej relácie v TV JOJ treba povedať,
že spomedzi všetkých médií prezentovala táto súkromná televízia najviac tzv. bulvárnych informácií,
ktoré tvorili takmer 20% priestoru hlavnej spravodajskej relácie.

Spravodajská  televízi  a  TA3 obohatila  slovenské  mediálne  prostredie  predovšetkým o  pomerne
rozsiahle zahraničné spravodajstvo, ktorému za monitorované obdobie vyčlenila 33,4% z celkového
časového priestoru (vzhľadom na vysielaciu štruktúru tejto televízie MEMO 98 monitoruje iba dva
spravodajské bloky v hlavnom vysielaciom čase).  Čo sa týka prezentácie jednotlivých subjektov,
monitoring nezaznamenal propagáciu konkrétnej politickej strany, najviac priestoru získala vláda SR
(43,2%), po nej nasleduje SDĽ (11,2%), ďalej opozičné H ZDS (9,2%) a SMK (7,3%). Strana premiéra
Dzurindu  a  bývaleho  zamestnávateľa  riaditeľa  televízie  M.  Lengyela  získala  4,4%  celkového
priestoru, pričom o nej za sledované obdobie nebola zaznamenaná ani jedna pozitívna zmienka.
Práve naopak, podobne ako u ostatných monitorovaných médií, prevládali s výnimkou prezidenta SR
a SDA u všetkých ostatných subjektov negatívne informácie nad pozitívnymi, najviac sa ich opäť ušlo
vláde SR, následne HZDS, SDĽ a SMK.

Slovenský rozhlas si už dlhšiu dobu udržiava povesť najdôveryhodnejšieho média, keď mu podľa
posledného prieskumu dôveruje približne 75% obyvateľstva SR. Na základe výsledkov monitoringu
tohto verejnoprávneho média jednoznačne nemožno hovoriť  o lojálnosti  k súčasnej vláde, keďže
v  spravodajských  reláciach  Slovenského  rozhlasu  odznelo  na  adresu  Dzurindovej  vlády  najviac
kritických zmienok (460).  Kritizované však boli  aj  ostatné subjekty,  predovšetkým HZDS,  SMK
a SDĽ. Čo sa týka celkového priestoru, najviac ho znovu získala vláda SR (47, 6%), po nej nasleduje
H ZDS (11, 2%), SDĽ (6,2%) a prezident Schuster (4,7%). Dôležitým faktom je však aj skutočnosť, že
v spravodajstve SRo majú jednoznačnú prevahu neutrálne zmienky, ktorých za sledovane obdobie
o všetkých monitorovaných subjektoch odznelo 10718.

Podobne ako SR o, aj Rádio Twist podrobilo súčasnú vládu rozsiahlej kritike, čo sa premietlo do
celkového  počtu  300  negatívnych  zmienok.  Kritike  sa  však  nevyhli  ani  ostatné  subjekty
(predovšetkým HZDS, SDĽ a SMK), keď jedinou stranou, kde prevládali pozitívne nad negatí vnymi
zmienkami bola DS. Najviac piestoru získala v hlavných spravodajských reláciach vláda SR (45,4%),
po nej nasleduje HZDS (10 %), SDĽ a SMK.

Morálny kódex správania sa médií počas volebnej kampane

Od vyhlásenia oficiálneho termínu volieb predsedom parlamentu začala na Slovensku neoficiálna
predvolebná  kampaň,  počas  ktorej  budú  občania  získavať  dôležité  informácie  o  politických
subjektoch predovšetkým zo strany médií,  ktoré by mali výrazne prispieť k ich kvalifikovanému



www.memo98.sk

rozhodovaniu sa v deň volieb. MEMO 98 v tejto súvislosti už v minulosti viackrát poukázalo na
morálnu povinnosť predovšetkým štátom financovaných médií, ale aj súkromných, pri poskytovaní
vyvažených a neskreslených informácii o všetkých aktéroch predvolebného zápasu. Vzhľadom na
nedokonal osť volebnej a mediálnej legislatívy, ako aj v súvislosti s odporúčaniami Rady Európy č.
(99) 15 a v neposlednom rade s prihliadnutím na niekoľkoročné skúsenosti MEMO 98 pri pozorovaní
volieb v štruktúrach OBSE a OSN, sa MEMO 98 rozhodlo iniciovať tzv. morálny kódex správania sa
médií počas volebnej kampane, na tvorbe ktorého asistujú mediálni odborníci z viacerých krajín.
Morálny  kódex  je  súhrnom  pravidiel,  ktoré  platia  počas  volebnej  kampane  vo  vyspelých
demokratických  krajinách,  pričom  však  samozrejme  n  ie  sú  v  rozpore  so  súčasnou  platnou
legislatívou na Slovensku. MEMO 98 osloví v krátkom časovom horizonte médiá ktoré budú prinášať
informácie o volebnej kampani a zároveň budú mať záujem dodržiavať základné zásady objektívneho
informovania  o  voľbách zhrnuté v  morálnom kódexe.  Dodržiavanie  spomínaných pravidiel  budú
potom  kontrolovať  predovšetkým  samotné  médiá,  nezávislí  zahraniční  mediálni  odborníci,  ale
v neposlednom rade hlavne samotní občania SR, ktorí tak budu mať jedinečnú príležitosť posúdiť,
ktoré mé diá im poskytujú neskreslené, vyvážené a objektívne informácie o kampani.

Vytvorenie tejto správy bolo podporené National Endowment for Democracy a Freedom House
Slovakia.


