
www.memo98.sk

FINAL MEDIA REPORT - OSCE/ODIHR
Election Observation Mission deployed to
observe the 2003 Presidential Election in
Armenia

MEMO` 98 expert worked as media analyst for the OSCE/ODIHR Election Observation Mission
deployed to observe the 2003 Presidential Election in Armenia. Following is the final media report.

FINAL MEDIA REPORT

Background to the Media in Armenia

Television is the main source of news in Armenia. The Armenian public TV is among few
broadcasters to have a nationwide outreach and considered to be the most influential media outlet in
the country. Apart from the public TV, approximately 45 TV stations operate in the country, around
21 of them based in Yerevan. The most significant private TV stations are: Prometevs, Armenia, Alm
and Shant. The two State-funded newspapers and several private outlets offer a wide range of views
and political positions. However for economic reasons, newspapers suffer from localized circulation
and are financially dependent on sponsors.
The media environment in Armenia prior to the 2003 presidential elections was negatively affected
by the cases of two private TV broadcasters A1+ and Noyan Tapan that remained off throughout the
entire campaign period as a result of problematic tender processes in 2002. TV A1+, in particular,
was largely expected to offer an independent and diverse range of information about candidates. The
December 2002 killing of the head of public TV council – who was close to the President – and an
October grenade attack on another journalist had a chilling effect on the pre-electoral environment.
The combination of lost licenses and incidents of violence, as well as credibly reported intimidation
cast shadow over the media atmosphere and led some journalists and broadcasters to exercise self-
censorship.

Legal Framework for the Media

Article 24 of the Constitution guarantees “the right to freedom of speech, including the freedom to
seek, receive and disseminate information and ideas through any medium of information, regardless
of state borders”. Journalists are guaranteed to have freedom of reporting and access to information.
Article 44 does limit freedom of speech “for the protection of state and public security, public order,
health and morality, and the rights, freedoms, honour and reputation of others”. Article 70 of the
Criminal Code punishes publishing of classified information. The 1996 Law on State Secrets divides
classified information into four wide categories including military, international, economic and
intelligence information, but remains vague in providing sufficient details on the definition of each
category. Further, Article 208 of the Soviet-era Criminal Code stipulates that ''publicly insulting
authorities with regard to their conduct during official duties'' is a crime punishable by up to one
year in prison. The code also provides criminal liability for defamation of character. If defamation is
made in writing or through broadcasting, it can lead to a three-year prison term. Defamation does
not have to be malicious to be deemed as crime.



www.memo98.sk

The Law on Radio and TV was passed by the Parliament in October 2000. Article 28 of the law
obligates the public TV and radio to provide its audience with information free from prejudice or
preference. In its Article 39, the law stipulates for creation of National Commission for Radio and
TV, which has nine members all appointed by president. Article 2 provides for creation of Council of
Public TV whose five members are also appointed by president. In its Resolution 1304 of 2002, the
Parliamentary Assembly of the Council of Europe called on the Armenian authorities to amend the
Law on Radio and TV without delay. The 1991 Law on Press and Mass media permits libel suits
against journalists and media organizations. Advocating “war, violence, ethnic and religious
hostility, prostitution, drug abuse, or other criminal acts” and “publishing state secrets, false and
unverified reports” and the details of citizens` private lives without permission is illegal. The law
stipulates the first offence to be a three-month suspension of one`s publishing license. A second
offence warrants a six-month suspension. The Parliament continued to delay passage of a new media
law. Nevertheless, the new draft of the Law on Mass Media proposed by the Government contains
the notion of defamation by prohibiting journalists to publish information “harmful to a person`s
integrity or business”. The election law includes provisions to govern the conduct of electronic and
print media in Armenia during a pre-election campaign, inter alia providing for free and paid
broadcast-time and print-space to all candidates on equal conditions for campaign purposes. To
supplement the regulations in the election law, CEC adopted a decision on January 15 to further
specify the campaign in the media. In its Article 5, the CEC decision obligated the employees of
mass media not to create uneven conditions between the candidates or influence the citizens
through a prejudiced support.

Media monitoring

The EOM media monitoring was carried out from January 21 through February 17 in the period prior
to the first round of elections and from February 21 through March 3 in between two rounds, using
qualitative and quantitative method of analysis. The EOM monitored five televisions and six print
media outlets as follows: Armenian public TV; four private channels Prometevs, Armenia, Alm and
Shant; one State newspaper Hayastani Hanrapetutyun and five private newspapers Azg, Hayots
Ashkharh, Golos Armenii, Aravot and Orran.

Publicly-funded media did not meet its obligation outlined in the Law on Radio and TV Broadcasting,
as well as in a CEC decision of 15 January, to provide voters with information about the candidates
free from prejudice or preference. While public TV adhered to the legal provisions relating to
providing free advertising time for all political contestants, its news coverage was biased, as were its
analytical and other programs. These clearly supported the incumbent, who received extensive
coverage beyond what was reasonably proportionate to his role as head of state. The President
received 41% of primetime coverage on public TV news and analytical programs, almost all of it
(93%) in his capacity as a candidate rather than engaged in presidential duties. The next most
covered candidates received 19% and 11%. Moreover, virtually all public TV coverage (93%) of the
incumbent was positive or neutral, while opposition candidates received roughly equal proportions
of negative and positive primetime news and analytical coverage.

Private broadcasters were even more biased in favour of the incumbent, largely ignoring opposition
candidates. For example, one of the private channels with nationwide outreach, Prometevs, allocated
61% of its prime-time news to the incumbent with an exclusively positive tone. In contrast, two
candidates considered as opposition front-runners accounted for 5% and 3% respectively, with this
coverage mainly negative.

Another nationwide private broadcaster, TV Armenia, was even more vigorous to show its support to
the incumbent by allocating him 65 % of its primetime news coverage, which was overwhelmingly



www.memo98.sk

positive in tone. By comparison, the channel ignored the opposition front-runners who received each
only 2 % of roughly equal proportion of negative and positive primetime news coverage.

The private TV channel Alm showed its viewers a similar picture by allocating 61 % of its primetime
news coverage to the incumbent, with an overwhelmingly positive slant. In contrast, one of the two
leading opposition candidates received less than half a minute of the channels primetime news
coverage in the entire campaign period prior to the first round of elections.

TV Shant did not offer a level playing field for the opposition candidates. While somewhat less biased
than the other private broadcasters monitored by the EOM, the channel allocated 47 % of its
primetime news coverage to the incumbent, once again mainly positive. The next most covered
candidates, Manoukyan and Karapetyan, received respectively 15% and 14% of mainly neutral or
positive primetime news coverage.

The rate set for paid political advertising by private broadcasters, at U.S. $120 per minute, was very
high by local standards, limiting candidates’ possibilities to campaign in the media. The rate
emerged from an unusual price-fixing agreement among public television and five private television
stations that offered air time for political advertising. This rate for political advertising was
approximately three times higher than comparable rates for commercial advertising on private
television.

The National Commission on Radio and Television reported receiving and adjudicating 54
complaints. In two cases private broadcasters were fined for violating the Law on Radio and TV
Broadcasting and the CEC decision of 15 January, by broadcasting paid advertisements that were
not clearly designated as such. The Commission reported receiving no media related in the period
between the rounds.

The print media provided a plurality of views, but invariably showed strong bias either in favour of
or against a candidate. Consequently, voters could form an objective view of the campaign only if
they read several publications. The state-funded Hayastani Hanrapetutyun showed clear support for
the incumbent by allocating him 66% of its candidate coverage, with an overwhelmingly (99%)
positive or neutral slant. In comparison, two candidates considered as opposition front-runners
received only 5% and 2% of the coverage, which was mainly negative in tone. Private newspapers
monitored by the EOM were clearly divided in terms of showing their position towards the
incumbent president. While Golos Armenii, Azg and Hayots Ashkharh showed their overt support to
the incumbent, Aravot and Orran were clearly against him and provided more coverage of the
opposition candidates. The Aravot daily, for example, allocated 37% of its coverage to the
incumbent, with an overwhelmingly negative tone.

Second round

In the period between the first and second rounds, public TV comprehensively failed to meet its
obligation to provide voters with information about the candidates free from prejudice or preference.
While public TV adhered to the legal provisions to provide 15 minutes of free advertising to both
candidates during the official campaign period for the second round, its news and analytical
programmes overtly promoted the incumbent, who continued to receive extensive coverage. Public
TV also produced a primetime news item discrediting the opposition candidate. The President
received 69% of primetime coverage on public TV news and analytical programs, almost all of it
positive or neutral (93%). In contrast, Stepan Demirchyan received 31% of the coverage, of which
67% was negative. In the course of analytical programs such as “Yerekoyan Yerevan”, the opposition
candidate was invariably under heavy criticism from the public TV. In addition, there was a



www.memo98.sk

consistent problem with the lack of balance, since public TV as a practice aired one-sided and
unbalanced stories. Generally, Armenian public TV, which is reliant on public funds, did not properly
serve the Armenian citizens throughout the entire campaign period prior to the first and second
round of elections.

In a positive development, for the first time during an Armenian presidential election, a TV debate
between the two main contestants took place on public TV and was aired by several other TV
channels. Six journalists representing Armenian private TV companies were invited to ask questions
to both candidates. However, the format of debate and selection of participating journalists was
unfriendly against the opposition candidate. In addition, several private TV stations organized a
number of debates and discussions between candidate representatives.

Private broadcasters monitored by international observers once again failed to provide a level
playing field for the opposition candidate and remained openly biased in favour of the incumbent in
their primetime news coverage in the period between the two rounds. In contrast to the first round,
five private television stations decided not to offer air time for paid political advertising, further
limiting the possibility for the opposition candidate to present his views.

The print media continued to show clear bias in favour of their chosen candidate to the extent that it
was almost impossible for a voter to rely on any one source of information to gain an objective view
of the campaign. The state-funded Hayastani Hanrapetutyun remained heavily biased in favour of
the incumbent by allocating him 57% of its candidate coverage with an exclusively positive tone. In
comparison, the opposition candidate received 43% of coverage, of which 67% was negative. The
only alternative sources of political information were a limited number of opposition newspapers
that showed clear bias against the incumbent and offered a platform to his opponent. The Aravot
daily, for example, allocated 62% of its coverage to the incumbent, with an overwhelmingly negative
tone. However, due to low impact and localized circulation, the few opposition newspapers could not
compensate for the lack of balance in the electronic media.

International observers continued to receive credible reports of intimidation and harassment of
journalists. In the period between the two rounds some journalists reported that they experienced
pressure, coercion and editorial interference akin to censorship following their coverage of
opposition gatherings and subsequent detentions. The Russian independent TV station NTV, which
provided full coverage of the events, went off air in Armenia since 26 February; the local company
Paradise, which re-broadcasts NTV programs in Armenia, reported technical problems with its
transmitters. Senior public TV sources also reported that its journalists received threats. In general,
the media’s biased coverage of the election demonstrated that Armenia still lacks a strong and
independent media able to provide sufficient, balanced information to enable the electorate to make
a well-informed decision.

RECOMMENDATIONS

To amend the Law on Radio and TV – in particular Article 39 which stipulates that all nine members
of the National Commission for Radio and TV are appointed by president. There should be an
independent and impartial body to monitor and regulate the conduct of media. It should receive and
promptly adjudicate complaints concerning media related breaches of the law. The body should
receive complaints from candidates and citizens and it should be empowered to order prompt
rectification, retraction or right to reply and to seek enforcements of its orders – usually, a common
practice is to issue a warning in case of first violation followed by a fine and if it is necessary, the
third option is the court and possible lost of license or registration. The composition of the body
should include representatives of at least the major political parties as well as independent media



www.memo98.sk

professionals. It is also recommended that the election broadcast regulatory body should monitor all
campaign-related broadcasts to assess their compliance with laws and regulations. The body should
meet on regular (daily) basis throughout the whole election campaign. Similarly, the Law on Radio
and TV should be amended in its Article 29 which stipulates creation of the Public TV council of
which five members are currently appointed by president. The council should oversee the public TV
and radio independently to control whether the publicly funded media live up to their public
mandate.

The Election Code should clearly divide the responsibilities of the public and private broadcasters.
The public media should remain neutral in the news and current affairs programs. As stipulated in
the Council of Europe` Recommendations on measures concerning media coverage of the elections,
news and current affairs or discussion programs are considered to be particularly important for
observance of fairness and impartiality given that some people for their voting intentions, to some
extent, on the basis of such programs. Therefore, the state media should develop a neutral, objective
and independent editorial line and the reporting should be more balanced even when covering
government activities during the election periods State authorities should refrain from interfering in
the activities of journalists and other media personnel with a view to influencing the elections. There
should not be any intimidation, threat, closures or pressures on the media by public authorities.


