Predbezna sprava o prezentacii srbskej
politickej scény v meédiach

Grafy - Diagrams (Microsoft Excel 97/2000)
Grafy - Diagrams (Microsoft Excel 97/2000, zipped)

V Bratislave 22. septembra 2000.

MEMO 98 realizuje v spolupraci s MEdiaWorks nezavisly a nadstranicky projekt systematického
monitorovania medidlnej prezentacie prezidentskych a parlamentnych volieb vo FR] naplanovanych
na 24. septembra 2000. S vyuzitim medzindrodne uznavanej metodiky sa MEMO 98 usiluje zistit, ¢i
média poskytuju objektivne a vyvazené informacie o udalostiach spojenych s bliziacimi sa
prezidentskymi a parlamentnymi volbami, na zaklade ktorych by sa mohli ob¢ania Srbska
kvalifikovane rozhodnut.

Tato sprava sa tyka monitorovania médii, ktoré sa uskutocnilo od 28. augusta do 18. septembra 2000
a bola pri nom pouzita kvantitativna a kvalitativna analyza. Pomocou kvantitativnej analyzy sa
zistoval priestor venovany vysielaniu suvisiacemu s volbami. Predmetom monitorovania bola Statna
televizia, jedna sikromnej televizia, Styri miestne televizne kanaly a Styri denniky s celoStatnou
posobnostou. Cielom kvalitativnej analyzy bolo zistit ¢i bol obsah informacii o politickych stranach a
kandidatoch pozitivny, neutralny alebo negativny.

Po troch tyZzdiioch monitorovania spravodajskych relacii televiznych stanic RTS, Studio B, TV
Kragujevac, TV Kraljevo, TV BK, TV5 Nis a dennikov Blic, Glas, Vechernje novosti a Politika zistilo
MEMO98 velké rozdiely v charaktere sprav ponukanych jednotlivymi médiami, ako aj v sposobe,
akym boli vyznamné politické subjekty vykreslované. Toto je prva zo sprav, ktoré bude MEMO 98
pravidelne uverejnovat pocas septembrovych volieb, ako aj po ich skonceni.

e 70% c¢asu venovaného politickym udalostiam v spravodajstve RTS patrilo prezidentovi S.
MiloSeviCovi, vlade a koalicii SPS-JUL. Stranam, ktoré nie su sucastou vladnej koalicie, patrilo
9% politického spravodajstva. Statna televizia zobrazovala suc¢asného prezidenta, vladu a
vladnu koaliciu v pozitivnom svetle, zatial ¢o Demokraticka opozicia Srbska a jej kandidat V.
Kostunica boli vykresleni vylucne negativne. RTS neposkytla takmer ziadny priestor opozicnym
nazorom.

« Studio B a TV BK boli vo svojej podpore prezidentovi S. MiloSevicovi, vlade a koalicii SPS-JUL
tiez dosledné jednak z hladiska poskytnutého spravodajského priestoru, ako aj spdsobu
podavania informacii, ktory bol prevazne pozitivny.

e TV Kragujevac, TV Krajevo a TV NIS pontkali svojim divakom odlisSny obraz, poskytli viac
priestoru informéciam o aktivitach opozi¢nych stran a kandiddta Demokratickej opozicie
Srbska V. KoStunicu. Aj charakter spravodajstva bol zvacsa neutralny alebo pozitivny. Na
druhej strane boli Clenovia koalicie SPS-JUL, prezident S. MiloSevi¢ a vlada vykreslovani
prevazne negativne.

e Monitorované tlacené média ponukali ndzorova réznorodost. Kym Statne noviny Politika a

www.memo98.sk


https://memo98.sk/www/uploads/_media/YU_grafy.xls
https://memo98.sk/www/uploads/_media/YU_grafy.zip
https://memo98.sk/www/uploads/_media/http://www.winzip.com

Vecernje novosti boli jednoznacne a otvorene na strane sic¢asného prezidenta a vladnej
koalicie SPS-JUL, Blic a Glas podporovali Demokraticku opoziciu Srbska a jej prezidentského
kandidata V. KoStunicu.

LEGISLATIVNO REGULACNY RAMEC MEDI{

Clanok 46 srbskej istavy zarucuje obéanom Srbska pravo na presné informécie. Ostatné srbské
zakony upravujice televizne a rozhlasové vysielanie zavazuju média k poskytovaniu vyvazenych a
presnych informacii. Okrem toho najzakladnejSie medzinarodné normy platné v oblasti ludskych prav
a obcianskych slobdd, ako aj profesionalnej novinarskej etiky, vyzdvihuju slobodnt a nezavislu tlac,
ktora poskytuje vyvazené, nestranné a presné informécie.

Elektronické média

Statna televizna stanica RTS ma pokrytie takmer v celom Srbsku. Otvorene vyzdvihuje priaznivcov
uradujuceho prezidenta a vlady, pricom vo vSeobecnosti ignoruje akékolvek opozi¢né nézory.
Néklonnost k prezidentovi S. Milo$evitovi, vlade a vladnym sildm je zrejmé z diZky trvania a
charakteru prezentacie, ktory im tato televizia v hlavnych spravach venovala. RTS odvysielala
vyhldsenia vodcov Demokratickej opozicie Srbska, v ktorych sa negativne vyjadrovali o vladnucej
koalicii, ako aj informéciu o neschopnosti DOS a SPO dosiahnut dohodu. Na rozdiel od
vyCerpavajucej prezentécie koalicie SPS-JUL, tato celostatna televizia vobec neinformovala o
volebnej kampani DOS a jej kandidatovi V. Kostunicovi. Venovala mu iba prispevky, v ktorych sa
objavoval v negativnom kontexte (incidenty na zhromazdeniach alebo zabery iba na malé hluciky
priaznivcov, atd.). Na druhej strane vladne sily boli vykreslované v pozitivnom kontexte uspesne;j
obnovy krajiny po bombardovani (vystavba 10 000 bytov), zdravotnych a socialnych reforiem alebo
prosperujuceho polnohospodarstva. V sledovanom obdobi poskytla RTS 70% (13 hod. 44 min.) svojho
politického spravodajstva vylucne prezidentovi S. MiloSevicovi, vlade a koalicii SPS-JUL, ktorych
vykreslovala v prevazne pozitivnom a neutralnom svetle. Pre porovnanie, ¢lenovia DOS ziskali iba
5% c¢asu a informdcie o nich boli prevazne negativne. Z celkového ¢asu sa ¢lenom koalicie SPS-JUL
uslo 9 hodin a 15 minat, prezidentovi S. MiloSevicovi 2 hod. 16 min. a vldde 2 hod. a 6 min
spravodajského priestoru. Kandidat DOS V. Kostunica ziskal iba 30 min. negativnych alebo
neutralnych informdcii.

Studio B, miestna televizna stanica so sidlom v Belehrade, venovalo 36% svojho spravodajstva v
hlavnom vysielacom Case informdaciam o priaznivcoch prezidenta S. Milosevica, vlade a koalicii SPS-
JUL. Néklonnost k tymto politickym subjektom nebola az taka vyrazna ako v pripade RTS, no napriek
tomu boli vykreslované iba v pozitivnom alebo neutralnom svetle. Demokratickej opozicii Srbska bolo
venovanych 21% zvacSa neutralnych alebo negativnych informaécii. Politické zafarbenie tejto
televiznej stanice jasne vypoveda o favorizovani SRS (17% celkového ¢asu) a jej prezidentského
kandidata T. Nikolica, ktorému bolo venovanych 22 min. zvacSa neutralnych alebo pozitivnych
informacii.

TV BK je sukromna televizna stanica, ktorej signal pokryva oblast hlavného mesta, ale aj dalSich
srbskych regidénov. Politické spravodajstvo tejto televiznej stanice sa vyrazne priklanalo na stranu
SPS-JUL, sucasného prezidenta a vlady. Takmer 100% celkového Casu venovala tato televizia
informovaniu o aktivitdch vladnucich sil a prakticky ignorovala opozi¢né nazory. Clenom strany JUL
(najma vSak M.MarkoviCovej, manzelke S. MiloSevica) boli venované takmer 2 hodiny vylucne
pozitivnych informadcii. Pre porovnanie, V. KoStunica “bodoval” na TV BK iba 4 sekundy.

Na rozdiel od predchéadzajucich televiznych stanic miestna televizia TV Kraljevo poskytla dve tretiny
(67%) svojho hlavného politického spravodajstva pozitivnym alebo neutrédlnym informéacidm o
Demokratickej opozicii Srbska. Na druhej strane ¢lenom koalicie SPS-JUL, Gradujucemu prezidentovi

www.memo98.sk



a vlade venovala len 17% zvacésa neutralnych alebo negativnych informacii. Sicasny prezident ziskal
takmer 17 min. zva¢Sa neutralnych alebo negativnych informacii, kym V. KoStunicovi sa dostalo 31
minut zvac¢sa neutralnych alebo pozitivnych informacii.

TV Kragujevac je dalSou televiznou stanicou s miestnym dosahom. Této televizia venovala 82%
vSetkym opozi¢nym stranam. Politické zafarbenie tejto televizie sved¢i o jej jasnej naklonnosti k
stranam Koalicija Zajedno a SPO, o ktorych prinasala zvac¢sa neutralne alebo pozitivne informacie.
Naproti tomu prezident MiloSevic ziskal iba 3% politického spravodajstva, pricom informdcie o iom
boli prevazne neutralne alebo negativne. Spomedzi prezidentskych kandidatov tato televizia
podporovala V. Mihajlovica, ktorému venovala 38 mintt prevazne neutralnych alebo pozitivnych
informacii.

TV Nis, miestna televizna stanica v meste Nis, venovala 33% svojho politického spravodajstva
informovaniu o aktivitich Demokratickej opozicie Srbska, ktora vykreslovala najma neutralne alebo
pozitivne. Najviac ¢asu (takmer 43 min.) venovala neutralnym alebo pozitivnym informéacidm o V.
Kostunicovi. Naproti tomu koalicia SPS-JUL, Gradujuci prezident a vlada ziskali 28% z celkového
casu v podobe kritickych alebo neutralnych zmienok. Prezident S. MiloSeviC ziskal 22 minut a bol
zobrazovany prevazne negativne alebo neutralne.

Tlacené meédia

Tlacené média (pokial nie su financované Statom) nemaju povinnost informovat neutralne. Z
monitorovanych médii sa vSak iba Blic a Glas pokusili priniest svojim ¢itatelom vyvazené informacie.

Glas poskytol 33% priestoru Demokratickej opozicii Srbska s najvacsim poctom neutralnych
informécii. Koalicii SPS-JUL, prezidentovi S. MiloSeviCovi a vlade sa uslo 32%, pricom kritike zo
strany tohto dennika boli podrobeni najma clenovia SPS-JUL. Viac priestoru dostal V. KoStunica,
ktory bol vykresleny najma v neutralnom svetle, kym uradujucemu prezidentovi sa uslo menej
priestoru a viac kritickych zmienok.

Naproti tomu Statne tlacené média maju povinnost zostat nestranné. Monitorovanie dennikov
Politika a Vecernje Novosti, dvoch statom financovanych dennikov, dokdzalo, Ze si tuto povinnost
nesplnili.

Politika venovala takmer tri Stvrtiny svojho politicky relevantného priestoru (72%) pozitivnej alebo
neutralnej prezentacii koalicie SPS-JUL, prezidenta S. MiloSevica a vlady. Na druhej strane,
Demokratickej opozicii Srbska bolo venovanych len 5% v prevaznej miere negativnych informécii z
celkového politického priestoru. Politické zafarbenie tohto dennika ukézalo jeho jasnu a otvorenud
podporu prezidentovi S. MiloSeviCovi, ktorému noviny poskytli najvacsi priestor zo vSetkych
prezidentskych kandidatov, pricom informdcie o iom mali vyluc¢ne pozitivny charakter. Naopak V.
Kostunicovi boli venované iba negativne zmienky.

Vecernje novosti tiez venovali 72% svojho priestoru prezidentovi S. MiloSevic¢ovi, vlade a koalicii
SPS-JUL, pricom vsetci boli vykresleni iba neutralne alebo pozitivne. Okrem toho, Ze dennik zo
vSetkych prezidentskych kandidatov venoval najvacsi priestor prezidentovi S. MiloSevicovi, jeho
prezentacia bola vyluéne pozitivna. Naproti tomu, Demokraticka opozicia Srbska ziskala iba 6%
priestoru a bola vykreslena v prevazne negativnom alebo neutralnom svetle. Prezidentsky kandidat
V. Kostunica bol zvacsa vykreslovany negativne alebo neutrélne.

www.memo98.sk



