
  
  

 

 

 
 

 
Monitoring of Political Diversity in Myanmar Media Reporting  

May 2016 
 

Yangon, 7 October 2016 – The Myanmar Institute for Democracy (MID), an independent, 
non-partisan organization dedicated to freedom of expression and the media, in cooperation 
with the Slovak media watch-dog MEMO 98, has been systematically monitoring the level of 
political diversity in Myanmar media reporting. The overall objective of this initiative is to 
keep the public informed about the conduct of media, in particular through a comprehensive 
analysis of the trends and tendencies of media reporting, and to facilitate a discussion about 
the objectivity and quality of media reporting. The National Endowment for Democracy 
(NED) has supported the one-year project. 
 
The monitoring is intended to offer professional, comprehensive, and objective assessment of 
political diversity, accuracy, and balance in news and current affairs coverage on four 
television channels, two radio stations, three newspapers, and two online media outlets.1 The 
project’s findings are not intended to support any political actor, but the integrity of the media 
environment as a whole. This is the first of three monitoring reports concerning media 
performance and are to be disseminated to the public, media, civil society, political parties, 
and international community.  
 
The methodology was developed by MEMO 98 which has carried out similar projects in more 
than 50 countries in the last 19 years, including in Myanmar.2 Given its comprehensive 
content-oriented approach, the methodology is specially designed to provide in-depth 
feedback on pluralism and diversity in media reporting, including coverage of chosen subjects 
and themes, examined in the proper context, and incorporating detailed comparisons and 
analysis.3  
 
 
 

 
                                                
1  Television:  MRTV, Myawaddy TV (state-funded), Democratic Voice of Burma (DVB) and Up 

to date; 
Radio:  Radio Myanmar (state-funded) and BBC Radio (foreign service) 
Newspapers:  Myanmar Ahlin (state-funded), Eleven and Voice 
Online media:  Irrawaddy and Mizzima 

2  For previous projects conducted in 2010-2011 and 2015 see www.memo98.sk 
3  The media monitoring includes quantitative analysis of the coverage, which focussed on the amount 

of time allocated to each subject, as well as the tone of the coverage in which the relevant political 
subjects are portrayed: positive, neutral or negative. The qualitative analysis assesses the performance 
of the media against specific principles or benchmarks – such as ethical or professional standards – 
that cannot be easily quantified. Monitors report on lies, distortions, unbalanced coverage, unfairness, 
inaccuracy, bias, and anything else that is relevant to presenting the quality of reporting. This data is 
reported separately and integrated into the comments and conclusions of the narrative reports.   

 



  
  

 

Background 
 
Following the 2015 general elections where the National League for Democracy (NLD) won a 
landslide, the most covered issues included the transformation of the elections result and of the 
political clout of Daw Aung San Suu Kyi into strong institutional power and forming a new 
Government under her leadership. Also, other covered topics included the continued effort of the 
peace process (such as the Panglong Conference) and the new administration's engagement with 
some small but vociferous segment of the Buddhist community. Also, the new Government 
launched a 100-day plan to do a visible change from the past4, and Daw Aung San Suu Kyi 
undertook diplomatic visits to countries like China and the US to secure international assistance for 
a smooth transition to a democratic system - all of which was also widely reported. Finally, 
Government’s efforts to strike an agreement with ethnic majorities were also covered intensively in 
the news. 

 
Following is the summary of the main monitoring findings covering May 2016: 
 
 
EXECUTIVE SUMMARY 
 

• The division between the state and private media is less visible than in the past, 
although the state TV channels MRTV and MWD continued to offer biased and 
uncritical coverage, promoting the incumbent NLD government and its 
representatives (MRTV) or the Tatmadaw (MWD).  

 
• Compared to state media, the private media offered a more pluralistic coverage 

attempting to provide citizens with a rather diverse picture of political actors 
and key developments, yet critical and analytical reporting remained rare. 

 
• Overall, the media focused primarily on the authorities, particularly the 

Government. While the President was not presented so prominently, a relatively 
large share of the coverage was dedicated to activities of the local governments. 

 
• From among political parties, the NLD received the largest shares of coverage 

overall. With only a few exceptions, political parties, including the former ruling 
the Union Solidarity and Development Party (USDP), received only a limited 
attention of the media. 

  
• Except for MRTV and MWD, overall, the media coverage, including that 

offered by the state radio and newspaper, of political actors was primarily 
neutral. 

 
 

MEDIA MONITORING FINDINGS 
 
Television 
 
MRTV devoted a significant share of its airtime – 63.1 per cent of its political news coverage 
to the Government, while the NLD received 14.1 per cent. The President’s coverage 
amounted to 5.3 percent, the military (the Tatmadaw) was given 3.7 percent, and the State 
Counsellor Daw Aung San Suu Kyi received 2.8 per cent of the coverage. This authorities-
related coverage was overwhelmingly positive. The activities of state officials (President, 

                                                
4  The 100-day plan set out the government's priorities in the first few months after taking office. 



  
  

 

state counselor, vice-presidents, ministers and chief ministers of local governments’) were 
covered in details. The 100 days of new government received a significant amount of 
coverage. The activities of the former and current cabinets in the framework of the National 
Peace Process (NPP) were frequently aired in the news items and promoted in the songs. The 
coverage lacked diverse viewpoints, even within the complex issues like NPP.  
 
Similar to MRTV, Myawaddy TV also offered an extensive and favorable coverage of the 
state authorities. The channel devoted almost 68.2 per cent of the coverage to the Tatmadaw. 
At the same time, the Government was allocated 14.1 per cent, the Speakers of Parliament 
received combined 6.1 per cent, and the President received 3.3 per cent of the coverage. From 
among the political parties, the NLD received most coverage amounting only to 2.1 per cent. 
The style of news reporting remained virtually unchanged in comparison with monitoring 
periods during election year 2015 - the channel continued to present the authorities (primarily 
the Tatmadaw) in an uncritically positive manner, while other viewpoints were omitted. Some 
specific armed groups, such as Kachin Independence Army or Shan State Army were 
presented negatively.  
 
The privately-owned television Up to Date also devoted most of its coverage to the 
authorities, but in comparison with state TV channels, the tone of the coverage was mainly 
neutral. The Government was given 49.4 per cent of channel’s relevant coverage, followed by 
local governments (18.9 per cent) and the Tatmadaw (13.2 per cent). From among the parties, 
the NLD was given 10.6 per cent of coverage. All the subjects were portrayed primarily in a 
neutral manner, at times positively. The critical views were almost absent.  
 
Unlike other monitored TV channels, DVB offered a more diverse coverage and presented 
different views but at the same time allocated significant coverage to the incumbent 
government and the NLD.  The channel allocated 32.3 per cent of its relevant coverage to the 
Government, while the NLD was given almost 19 per cent. The next most covered subjects 
were the local governments (11.5 per cent), the Tatmadaw (10.3 per cent) and the State 
Counsellor Daw Aung San Suu Kyi  (8.8 per cent). By contrast, the former ruling party USDP 
received only 2.4 per cent of the coverage. From among other parties receiving some share of 
the coverage were the Arkan National Party (ANP) and the Shan National League for 
Democracy Party (SNLD) received somewhat significant coverage (4.5 and 2.3 per cent, 
respectively). The political subjects were presented predominantly in a neutral way with only 
the Tatmadaw receiving also more significant negative coverage.  

 
Radio 
 
The state-funded Myanmar Radio allocated the bulk of its political news coverage to the 
activities of state authorities. The Government was given over 60.8 per cent of the coverage, 
while the local governments received 15.7 per cent, the Tatmadaw 6.7 percent, and the 
President 6.4 per cent. The NLD received the largest share of the coverage among all parties - 
5.6 per cent - followed by the USDP with 2.4 per cent of the coverage. The tone of the 
coverage of political subjects was neutral or positive, with the exception of the USDP which 
was portrayed negatively.  
 
Foreign service of BBC also allocated most of its coverage to authorities. The Government 
received 43.5 per cent of coverage, the Tatmadaw almost 24 per cent, the local governments 
7.6 and the President over 5 per cent. The portrayal of the Tatmadaw was negative, while the 
Government was portrayed mainly in a neutral light (there was a more significant share of 
positive and negative coverage as well). The local governments were presented mostly 
positively. From among the political parties, the largest proportion of the coverage was 
allocated to the NLD (almost 9 per cent), followed by the ANP with 3.6 per cent, and the 



  
  

 

SNLD with 3.3 per cent. While these parties were portrayed in a positive or neutral light, the 
USDP (3.2 per cent of coverage) was presented with a more critical manner.   

 
Newspapers  
 
Similarly as the state-owned broadcast media, also Myanmar Ahlin, as state-funded daily 
allocated majority of its coverage to the authorities. The Government received 58.6 per cent, 
the President 9 per cent, the Tatmadaw 7.6 per cent and the State Counsellor 6.4 per cent. The 
NLD was given 6.2 per cent of the coverage - much more than any other political party. By 
comparison, the USDP received only 1 per cent and the ANP less than one 1 per cent. All 
these subjects were portrayed in a predominantly neutral light, except the Government which 
was given a significant portion of positive coverage.  
 
The privately owned newspaper Eleven focused on the Government which received some 
37.8 per cent of the coverage, followed by the NLD (17.3 per cent), the State Counsellor (10.8 
per cent) the local governments (9.7 per cent) and the Tatmadaw (9 per cent). Other parties 
that received notable coverage were the ANP (3.9 per cent), the USDP (3 per cent) and the 
SNLD (1.3 per cent). The presented subjects were portrayed predominantly in a neutral and 
positive light.  

 
Voice offered 26.3 per cent of its coverage to the Government,18.8 per cent to the local 
governments and 15.6 per cent to the State Counsellor. The NLD followed with over 15.1 per 
cent of coverage, and the Tatmadaw received 10.3 per cent of the coverage. By comparison, 
the USDP and the SNLD were given 3.7 and 3.4 per cent of coverage, respectively. The 
presented subjects were portrayed mainly in a neutral and positive light.  
 
Online media 
 
The coverage of subjects in online media was similar to the one offered by the broadcast and 
print media. Irrawaddy allocated 35.2 per cent of the coverage to the Tatmadaw, followed by 
the Government (21 per cent) and the local governments (11.5 per cent). Three parties 
received significant shares of coverage  - the ANP (5.8 per cent), the USDP (5.7 per cent) and 
the NLD (5.6 per cent). All subjects were presented mainly positively, although the 
Tatmadaw was also portrayed at times negatively.  

 
Mizzima gave the largest share of its coverage to the NLD (25.8 per cent), followed by the 
Government (24.5 per cent) and the local governments (17.1 per cent). They were portrayed 
predominantly in a positive light, with some sporadic negative coverage. The Tatmadaw (11.1 
per cent), the State Counsellor Daw Aung San Suu Kyi (8.5 per cent) and the USDP (5.4 per 
cent). President also received notable shares of the coverage (3.3. per cent). In the case of the 
Tatmadaw, the portrayal was more negative in comparison with all other subjects.   

 
 

CONCLUSION  
 
Compared to the pre-election period in 2015, the media reporting appeared to be less divided 
into a pro-governmental and opposition-leaning media outlets. At the same time, it should be 
noted that MTRV switched to the other side and started reporting on the NLD-led government 
in a similar manner to the way it reported on the former ruling powers. The reporting on other 
state media of the incumbent government was more neutral than when they were reporting on 
the USDP-led state administration. MWD did not change its previous reporting, providing its 
open support to Tatmadaw. The private media appeared to have given the new government 



  
  

 

members certain time to establish themselves in their new positions – so-called honeymoon 
period when media cut the new administration a lot of slack in its first months of their tenure.  
 
It remains to be seen for how long this uncritical approach will last as, during this monitoring 
period, critical or probing approach vis-à-vis the incumbents was rare. It should also be said 
that the lack of critical views and analytical reporting in the media is a long lasting problem of 
the Myanmar media scene and only a few media outlets are an exception to this trend. MID 
and MEMO 98 will continue their media monitoring to provide regular feedback on the 
quality of Myanmar media reporting.  
 

 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 

 
 

 

 
 
___________________________________________________________________________ 

For further information, please contact: 
 

Myo Min Zaw, Project Coordinator, Myanmar Institute for Democracy   
53rd Street Middle Block, No. 10, 2nd floor, Botahtaung Township, Yangon, Myanmar  

Mobile: 0945 001 6483, E-mail: myominzaw1998@gmail.com 
Online: Facebook/Myanmar Institute for Democracy 

 


