
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Monitoring	of	Russian	TV	channels		
September	&	October	2016	

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

Supported by 
	
	

	
	



2	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

TABLE OF CONTENTS 
 
 

1. Executive Summary…………………………………………………………………..………. 3 
 
 
2. Methodology …………………………………….…………………………….………………….. 3 
 2.1. Quantitative analysis ……………………………………………………………….. 6 

  2.1.1.  List of monitored subjects ………………………..……………………… 7 
  2.1.2.   List of topics and top stories …………..……..………………….…... 9  

2.1.3.   List of geographical coverage .………………..………………….…... 11
 2.2. Qualitative analysis ………………………………………………………………… 12 
 
3. Monitoring Findings …………………………………………………………………………. 12 

 3.1  Monitored subjects …….…………………………………………………………… 12 
 3.2  Monitored subjects………………………..………………………………………… 15 
 3.3  Topics and top stories……………………..……..………………….………….... 14  

   
4.  Conclusion …………………………………………………………………………………………. 16 

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

1. EXECUTIVE SUMMARY 
 

• The state-controlled channels - First Channel and Russia 1 - as well as 
NTV, controlled by the state-owned company Gazprom Media Holding, 
offered its viewers extremely limited range of political diversity. They 
concentrated their coverage of political actors and devoted extensive 
news coverage to the authorities, especially to President Putin, followed 
by the government. 

• First channel, Russia 1 and NTV were only the official position and 
neglecting to offer any independent and alternative views or critical 
reporting challenging the performance or views of the authorities. This 
is a long-term trend identified also in the previous monitoring periods 
in 2015 and 2016.  

• RBK also focused its coverage on the Russian authorities, especially the 
incumbent president, but its coverage of authorities was more neutral 
compared to the state-controlled TV channels.  

• While Dozhd also provided significant portion of its coverage to the 
authorities, in contrast with the state-controlled TV channels as well as 
with NTV and RBK, its coverage was more diverse and included also 
critical views.  

• Russia Today focused primarily on institutions and affairs outside of 
Russia, presenting them overall in a very negative light.   

• As for the coverage of topics, First channel, Russia 1 and NTV focused 
their news coverage mainly on oolitics and foreign affairs. By contrast, 
the second most featured topic in RBK and Dozhd was business and 
economy, followed by foreign affairs. As for the coverage of topics on 
Russia Today, foreign affairs clearly dominated the news broadcasts.    

• While the First channel, Russia 1, NTV and Russia Today concentrated 
their coverage on the conflict in Syria, RBK and Dozhd gave more 
coverage to Russian economy. Apart from the Russia Today, all 
monitored TV channels also provided extensive coverage of the 2016 
parliamentary elections in Russia.  

 
2. METHODOLOGY 

 



4	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

The methodology for the media monitoring was developed by MEMO 98 which has carried out 
similar monitoring projects in more than 50 countries in the last 19 years.1  It included 
quantitative analysis of the coverage, which focused on the amount of time allocated to each 
subject, as well as the tone of the coverage in which the relevant political subjects were 
portrayed: positive, neutral or negative. Qualitative analysis assessed the performance of the 
media against specific principles or benchmarks – such as ethical or professional standards – 
that cannot be easily quantified.   

 
Given its comprehensive content-oriented approach, it is specially designed to provide in-depth 
feedback on pluralism and diversity in media reporting, including coverage of chosen subjects 
and topics. The main goal was to evaluate if the Russian TV channels provide their viewers with 
objective and balanced information about important international and local issues. As such, the 
outcome of the monitoring is a detailed analysis of the quality of selected channels’ news 
programming. 
 
Based on criteria such as media ownership, coverage, and impact, the following media were 
included into the monitoring: 

 
 
Table 1 | Monitored media 

Media Ownership Programmes monitored 2 Coverage 

 
First Channel 

 

51%  
Russian State 
25%  
National Media 

Group 
24%  
Roman 
Abramovich 
[reportedly under 
sale] 

Vremya | Voskersnoe 
Vremya 
Mo-Su (21:00) 

98,8% of Russian population3; 
 
Rebroadcast also by ONT 
(Belarus),  TV1 (Armenia), TV 
Prime (Moldova); First Channel - 
Eurasia (Kazakhstan); First Baltic 
Channel (Lithuania, Latvia, 
Estonia). 
Also broadcasted worldwide via 
Satellite and selected cable 
networks. 

 
   Russia 1 

 

 
Russian 
Government Vesti | Vesti Nedely 

Mo-Su (20:00) 

98.5% of Russian population4; 
 
Available internationally as RTR-
Planeta via Satellite and selected 
cable networks. 

 
   NTV 

Gazprom Media 
Holding 5 

Segodnia | Segodnia: 
Itogoviy Vypusk Mo-Fr, Su 

98.3% of Russian Population6. 
 

                                                
1  For more information, see also www.memo98.sk 
2  All broadcast time indicates is UTC+3 (Moscow Time) unless stated otherwise. 
3  http://www.1tv.ru/total/pi=5 
4  http://russia.tv/article/show/article_id/7481/ 



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

 (19:00) Also Available Internationally via 
Satellite and selected cable 
networks as NTV-Mir. Also local 
editions are broadcast in US, 
Canada and Belarus.7 

 
Russia 
Today 
 

ANO TV-
Novosti8 
 

News RT  
Mo-Su (23:00) 

RT has a global reach of over 700 
million people in 100+ countries.9 
 
Available worldwide via Satellite 
and selected cable networks. 
Programs are shared with sister 
channels RT UK, RT USA that are 
broadcasted via terrestrial 
networks in USA and UK. 
 
Programs are also shared on sister 
channels in other languages 
(Rusiya Al-Yaum, RT Deutsch, RT 
Français). 

 
TV 
Dozhd 
 

 
100% 
Natalia 
Sendeeva & 
Alexandr 
Vinokurov 
 

Daily news show / 
Mo-Fr (21:00) 
Zdes I Seichas / Sa-
Su (21:00) 

Available as pay-per-view via 
Satellite (Russia and Europe), 
Internet and selected cable 
networks in Russia10  

 
RBK 
 

 
Pragla Limited 
(Cyprus) – 
indirectly 
controlled by 
Onexim 
(Mikhail 
Prokhorov)11 

Itogi | Itogi Nedeli. 
Mo-Fr, Su (20:00) 

Available in Russia and Europe via 
Satellite and in selected cable 
networks. Technical outreach – 
102 mln viewers. Monthly 
viewership 25 mln viewers. 12 

                                                                                                                                             
http://www.kommersant.ru/doc/1873630; 
http://www.gazprombank.ru/about/shareholders/Schema31042015.pdf; 
http://www.gazprombank.ru/about/shareholders/spisok_13012015.pdf 

6  http://www.gazprom-media.com/ru/actives/index/area_id/1/id/1 
7  http://www.ntv.ru/kompania/veschanie/ 
8  ‘ANO TV-Novosti’ NGO was established by state-owned news agency Ria Novosti. For 2015 it 

will receive about Euro 300 Mln from the Russian state budget.- 
http://www.fapmc.ru/rospechat/newsandevents/media/2014/09/item42.html 

9  http://rt.com/about-us/  
10  http://tvrain.ru/connecting/ 
11  http://www.e-disclosure.ru/portal/files.aspx?id=24832&type=6; 

http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2013/11/13/oneksim-sobiraet-rbk 



6	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

 
 

The monitoring team  observed media coverage of the Russian and international 
political scene in order to: 

• assess whether different local and international entities are granted fair access to the 
media;  

• supply the media, political entities, regulatory organs, citizens, and international 
community with data to measure the objectivity of the monitored media;  

• raise public awareness and encourage journalists, editors and media outlet owners to 
observe standards of balanced reporting; 

• motivate citizens to better understand the role of the media. 
 
In addition, the project was supposed to: 

• enhance the capacity of the civil and academic communities in conducting the 
advanced media researches; 

• put public pressure on journalists, editors and media owners to provide information 
that is more accurate, impartial and fair. 

 
To achieve these objectives, the implementing partners evaluated the media coverage against 
internationally recognized professional standards and principles of journalist ethics, which 
include:  

• Balance 
• Accuracy and Exactness 
• Clarity 
• Matter-of-fact 
• Timely 
• Transparency 
• Relevance 
• Variety  
• Omission of facts 

 
 

The monitoring assessed different types of programmes which were monitored both 
quantitatively and qualitatively. The enclosed results reflect only the quantitative results of the 
monitored news programs.  

 
2.1.  QUANTITATIVE ANALYSIS 

 
Quantitative analysis focused on the amount of time allocated to selected political and other 
local and international subjects and the tone of the coverage in which these subjects were 
portrayed – positive, neutral and negative. The monitoring also focused on thematic and 
geographical structure of the news, evaluating the thematic and geographical diversity by 
measuring the actual time devoted to different topics and focusing on the geographical area from 

                                                                                                                                             
12  http://rbctv.rbc.ru/about/static/general_info.shtml 



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

where the news is broadcast. In addition, the monitoring focused on what were the top stories in 
the monitoring period.   
 
It is the behaviour of media outlets that was being assessed, not the monitored subjects. Positive 
and negative ratings refer to whether or not the viewer/reader was offered a positive or negative 
impression of the subject or topic. Monitors gave an evaluation mark to all subjects, in addition 
to time and reference, to provide information on how the subject was portrayed by each media 
outlet. The evaluation mark was thus attached to all monitored subjects to determine whether the 
subject was presented in a positive, negative, or neutral light.  
 
The description of the five-level evaluation scale was as follows:  
 
Grade 1 and 2 meant that a certain monitored subject was presented in a very positive or 
positive light respectively; in both instances the news coverage was favourable.  
 
Grade 3 was a “neutral mark”, with the coverage being solely factual, without positive or 
negative connotations.  
 
Grades 4 or 5 meant that a subject was presented in a negative or very negative light 
respectively. Such coverage had negative connotations, accusations or one-sided criticism of a 
subject portrayed in an item or story.  
 
It was important for monitors to consider the actual evaluation (judgement) on the monitored 
subject and also the context of the story or item.   
 

2.1.1. List of monitored subjects  
 
President 

  
  

  President Administration 
     Prime minister 
     Government 

      Governor 
      Local Government 

     Federal Council 
     United Russia 

      Communist Party 
     Liberal-Democratic Party 
     A Just Russia Party 
     Patriots of Russia 
     Rodina Party 

      Jabloko 
      Civic Platform 
      Party of Progress 

     Republican Party of Russia – People's Freedom Party  
   Other parties 

      



8	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

Opposition 
      CIS (without Moldova and Ukraine) 

    Georgia and Moldova 
     Novorossiya (New Russia) 
     Other separatist territories and breakaway states in the CIS (Transnistria, South Ossetia, Abkhazia,  

Nagorno-Karabakh)  
OSCE 

      United Nations 
     Red cross 

      International community in Russia 
    Russian army 

      Military volunteers from Russia 
    

       Ukrainian President 
     Ukrainian Prime Minister 
     Ukrainian Government 
     Ukranian authorities (Kiev official) 

    Ukrainian ruling coalition 
     Ukrainian parliamentary opposition 

    Ukrainian former authorities 
     Ukraininian former special forces (Berkut) 

    Medvedchuk (Ukrainskyi Vybor) 
    Ukrainian refugees to Russia   
    Military volenteers from Ukraine 
    Ukrainian regular army   
    Ukrainian special military forces 
    Foreign military personnel   
    Insurgents (opolchenci - separatists)  
    Novorossiya     
    Donetsk People's Republic - Representatives   

   Donetsk People's Republic - Citizens   
   Luhanks People's Republic - Representatives   
   Luhanks People's Republic - Citizens   
   

       Turkey 
      Turkish President 

     Turkish Prime Minister 
     Turkish Government 
     Turkish authorities (Ankara official) 

    Turkish ruling coalition 
     Turkish parliamentary opposition 

    Turkish army     
    

       Syria 
      Syrian President 

     



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

Syrian Prime Minister 
     Syrian Government 
     Syrian authorities (Damascus offical) 

    Syrian ruling coalition 
     Syrian opposition 
     Syrian army     

    Syrian rebels     
    

       United Kindgom 
     UK Prime Minister 
     UK Government 
     UK authorities (London official) 

    UK Conservative Party   
    UK Labour Party   
    UK Liberal Party 

UK Independence Party   
    UK army     
    

       USA 
      US President 
      US Vice-president 

     US Government 
     US authorities (Washington official) 

    US Democratic Party 
     US Republican Party 
     US army     

    
       
       European Union  

     
 

Austria 
     

 
Belgium 

     
 

Bulgaria 
     

 
Croatia 

     
 

Cyprus 
     

 
Czech Republic 

    
 

Denmark 
     

 
Estonia 

     
 

Finland 
     

 
France 

     
 

Germany 
     

 
Greece 

     
 

Hungary 
     

 
Ireland 

     
 

Italy 
     

 
Latvia 

     



10	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

 
Lithuania 

     
 

Luxemburg 
     

 
Malta 

     
 

Netherlands 
     

 
Poland 

     
 

Portugal 
     

 
Romania 

     
 

Slovakia 
     

 
Slovenia 

     
 

Spain 
     

 
Sweden 

     
 

UK 
     Shangai Cooperation Organization (China, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Russia, Tajikistan and Uzbekistan) 

Eurasian Economic Union (Armenia, Belarus, Kazakhstan, Russia) 
  Collective Security Treaty Organization (Armenia, Belarus, Kazakhstan, Kyrgyzstan and Tajikistan) 

 
2.1.2. List of monitored topics 

 
Agriculture 

  Army/military 
  Business, economy 

 Culture 
  Catastrophes, incidents, accidents 

Charity 
  Crime 
  Pro-government civil society 

 Civil society 
  People with disabilities 

 Education 
  Environment 
  Foreign affairs - Ukraine political 

Foreign affairs - Ukraine non-political 
Foreign affairs - conflict in Ukraine 
Foreign affairs - political (other world) 
Foreign affairs - non-political 

 Health care 
  Judiciary 
  Media 
  Minorities 
  National (ethnic) minorities 

 Religious minorities 
 Sexual minorities 
 Politics 

  Religion (Russian orthodox church) 
Social issues 

  



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

Sport 
  Others 
   

List of monitored top stories 
 

Crimea 
  Battles in Donetsk 
  Battles in Luhansk 
  Separatists 
  Separatists' republics 
  MH-317 
  Humanitarian aid 
  Russian soldiers 
  Western soldiers 
  Economic sanctions 
  Oil prices 
  Russian economy 
  Eurasion Union 
  

EU 
  USA 
  NATO  
  Minsk peace agreements 
  Weapons for Ukraine 
  Peace negotiations/talks 
  International relations  
  Victims of the battles 
  Refugees 
  Russian nationalism/imperialism/patriotism 

 Western plot against Russia 
  Chaos in Ukraine 
  Fascistic and Bandera-related rhetoric  
  Nostalgia for Soviet Union 
  Legitimacy of Ukrainian authorities 
  World War II 
  Maidan 
  Russian gas supplies to Ukraine  
  Russia's relations with separatists republics 

 Brexit 
  Grexit 
  US elections 
  Karabakh conflict 
  Elections in Georgia 
  Deployment of NATO troops in Eastern Europe and Baltic States 

Eurovision song contest 2016 
  

 

 



12	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

     
2.2. QUALITATIVE ANALYSIS 
 
Qualitative analysis evaluates the performance of selected media outlets against ethical and 
professional standards, such as balance, accuracy, timely, choice of issues, omission of 
information, advantage of incumbency, positioning of items, inflammatory language that cannot 
be easily quantified. These data are reported separately and integrated in the comments and 
conclusions of the narrative reports. 
 

3. MONITORING FINDINGS 
3.1 Monitored subjects 

 
First Channel 

 
First Channel devoted the bulk of its prime-time news coverage to the activities of President 
Putin (3 hours 28 minutes). The tone of the coverage was mainly neutral and positive, with  no 
negative coverage.  The incumbent president also received a large amount of the so-called direct 
time.13 The next most covered monitored subject was the government (1 hour 28 minutes), 
followed by the Prime Minister Medvedev (1 hour 7 minutes). Also their coverage was only 
neutral or positive. As far as other subjects who were allocated relatively significant time of 
coverage, they included the Russian Army, the United Russia party and the governors who were 
all presented in a neutral or positive light.  
 
On the other hand, the US Democratic and Republican parties as well as the US government, 
which all received more substantial coverage, were mostly presented in a negative light, with the 
exception of the Republican party that was at times presented also in a positive manner.  
 
First channel acts as a government’s mouthpiece. Its coverage of political developments is 
skewed towards authorities and lacks balance. First Channel reports extensively about activities 
of the president and government, but fails to report issues that might be challenging the 
positions of the authorities or their policies. Its journalists tend to express opinions in the news 
reports.  
 
Russia 1 

 
Similar to the First Channel, Russia 1 also devoted most of its prime-time news coverage to 
President Putin (2 hours and 53 minutes). This coverage was only positive or neutral. Further, 
the most covered subjects which received comparable amount of coverage were Prime Minister 
Medvedev, the government and the Russian army. They received 55, 54 and 53 minutes of news 
airtime respectively. Their coverage was mainly positive or neutral. 
 

                                                
13  Direct time means that a monitored subject speaks directly on camera. 



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

The three next most covered subjects were: US Democratic Party, US Republican Party and US 
president which received 34, 24 and 22 minutes of news airtime, respectively. US Democratic 
party and US President were presented in a negative or neutral manner, whereas the US 
Republican Party was at times also presented in a positive light. None of the US actors received 
any direct time.  
 
Russia 1, similarly as the First channel appears to serve the government as its PR agency and 
fails to comply with the basic journalistic standards. Its stories usually present the reality from a 
certain angle, while never presenting critical or alternative views. Use of pictures and music to 
increase emotional effect is common in the reports covering conflicts. Inflammatory language, 
and mixture of journalists’ views and facts is not unusual.   
 
 
NTV 

 
Similar to the other two state-controlled channels, NTV (controlled by the state-owned company 
Gazprom Media Holding) allocated the largest single portion of its news coverage to the 
incumbent president who received 1 hour 46 minutes. Again, this coverage was overwhelmingly 
positive or neutral. The next most covered subject was the government which received 1 hour 19 
minutes of the coverage which was mainly neutral and positive. As far as the other subjects 
which were received some more substantial coverage are concerned, the Russian Army was 
allocated 38 minutes, the United Russia 21 minutes and the prime minister 20 minutes. They 
were all presented in a neutral or positive light. 
 
The next most covered subject was the Unites States which was allocated 42 minutes of mainly 
negative coverage. The European Union received some 36 minutes of airtime the coverage 
which was also mainly negative. 
 
NTV also largely fails to offer information that would be alternative to positions of the 
establishment. Its reports lack balance and diversity of views. While TV channel tries to appear 
as more balanced, the used sources of opinions are vague and general; like ‘experts say that…’. 
In the reposts on foreign affairs, the channel uses the same pattern as in the coverage of local 
political scene; it persistently presents (and focus on) few selected political actors while others 
are constantly ignored. 
 
RBK 
 
The coverage offered by the private TV channel RBK somewhat differed from the three above 
described TV channels, especially in terms of the tone of coverage. RBK also allocated less 
coverage to the president and more to the government. RBK allocated the bulk of their news 
coverage to the government (1 hour 50 minutes of airtime) which was mainly neutral. The 
second most presented subject was President Putin who received 59 minutes of the coverage and 
was portrayed predominantly in a neutral light. The third most presented subject was Prime 
Minster who was allocated 16 minutes of news coverage. Other subjects presented in RBK news 
programmes were: the European Union, the Local Governments, and the US Republican Party, 



14	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

USA, US Democratic party, Russian President’s administration and the US Government. The 
time they were allocated in comparison with the most presented subject was significantly lesser. 
They were portrayed primarily in a neutral light, with exception of USA which also received 
more significant portion of negative coverage.  
 
RBK does not air a blatant propaganda, but it is far from being an objective source of diverse or 
critical views. It also fails to follow professional journalistic standards. Its reports, similarity as 
those presented by the previous TV channels, lack balance, mix opinions and facts or fail to 
allocate substantial airtime to important developments or to sensitive political or other issues.  
 
Dozhd 
 
Dozhd also allocated the largest amount of its news coverage to the president and the 
government which received 47 minutes and 44 minutes respectively. By contrast with the other 
TV channels, Dozhd offered a greater variety of views, with mostly neutral, but also positive 
and negative (critical) coverage. Similarly, the diverse tone of coverage was observed in case of 
other subjects presented, including  the local government, the United Russia, the insurgents 
(opolchenci – separatists), the US Republican party, the prime minister, the US Democratic 
Party, the Russian army and Jabloko. In case of the insurgents, the portrayal was almost 
exclusively neutral or positive.  
 
If compared with all other monitored TV channels, Dozhd is by far the most professional in 
terms of its compliance with journalistic standards and it also does not shy away from 
presenting critical views. However, it is also not free from occasional biases or flaws. 
 
Russia Today 
 
Russia Today (RT) focused primarily on institutions and affairs outside of Russia, presenting 
them overall in a very negative light.  USA and Syrian rebels received the largest shares of 
coverage, 1 hour and 49 minutes, and 1 hour and 25 minutes, respectively. Both were presented 
overwhelmingly negatively. The third most presented subject was the Russian authorities 
(general) who were also portrayed in a rather negative light, but less so in comparison with all 
other subjects. Other subjects presented in RT news programmes were as follows: US 
Democratic Party, US Government, Terrorists, UK and UN.  

 
 
3.2 Topics and top stories 
 

On the First Channel, the most covered topic was the domestic Politics (20 per cent of 
coverage) – to a large extent due to the 18 September parliamentary elections. However, topics 
related to Foreign Affairs (Political as well as Non-Political, each allocated 19 per cent) were 
the next most covered topics. This approach was usual also during the previous periods, as these 
topics received extensive coverage. MEMO 98 reports in the past periods concluded that there 
was a trend of diverting attention from important domestic issues and challenges and focusing 



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

instead on the international affairs. The fourth and fifth most presented topics dealt with 
business and economy (8 per cent) and then crime (4 per cent).  
 
As for the top (hot) stories, the First Channel focused primarily on the conflict in Syria (3 hours 
16 minutes) that received more coverage than the 2016 parliamentary elections in Russia (2 
hours 42 minutes). The next most covered hot stories were the international relations (2 hours 
34 minutes), the US elections (2 hours 6 minutes), Russian economy (1 hour 19 minutes) and 
USA (1 hour 15 minutes). Other issues received significantly less airtime. Similarly, as during 
the previous periods of monitoring, the coverage of political and international affairs on the First 
Channel was one sided and heavily biased. 
 
As for the coverage of topics on Russia 1, the situation was similar to  First Channel, though the 
order of topics was different. The most covered topic was Foreign Affairs – political (21 per 
cent of coverage), followed by the local politics (18 per cent) and with a bigger gap followed the 
Foreign affairs – non-political (10 per cent). The fourth topic was the crime (8 per cent)  
 
Regarding the coverage of stories, Russia 1 adopted a similar approach to that of First Channel 
and devoted most significant portion of its coverage to the conflict in Syria (3 hours 34 minutes) 
followed by the parliamentary elections in Russia (3 hours 4 minutes), International relations 
(1 hour 57 minutes) and US elections (1 hours 41 minutes). The fifth most presented story was 
the chaos in Ukraine (59 minutes) followed by the Russian economy (59 minutes).  
 
On NTV, like on First channel, the most covered topic was domestic Politics (28 per cent of 
coverage) followed by Foreign Affairs - political (18 per cent) and Foreign Affairs – non-
political (12 per cent), and the fourth one was Business and economy (6 per cent).  
 
As for the top stories, NTV similarity as previous TV channels prioritized Conflict in Syria (1 
hour 41 minutes) closely followed by Russian nationalism/imperialism/patriotism (1 hour 40 
minutes), Parliamentary elections in Russia (1 hour 17 minutes), International relations (57 
minutes) and US elections (55 minutes). The sixth most presented story was the Russian 
economy (45 minutes).  
 
On RBK, the most covered topic was domestic politics (26 per cent), followed by business and 
economy (21 per cent) and then foreign Affairs - political (12 per cent) and foreign Affairs – 
non-political (11 per cent), while the fifth most presented topic was the Social issues (5 per 
cent). 
 
The RBK’s list of top stories is in contrast with all three above-mentioned TV channels led by 
the Russian economy (2 hours 19 minutes) and followed the Parliamentary elections in Russia 
(1 hour 20 minutes), the conflict in Syria (1 hour 18 minutes) and then the story of Malaysia 
Airline flight 317 (40 minutes).  
 
Dozhd focused its coverage on politics (32 per cent), followed by business and economy (8 per 
cent), foreign Affairs - political (8 per cent) and foreign Affairs – non-political (7 per cent). 
  



16	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

In their coverage of the top stories, the channels clearly concentrated on one particular topic – 
the parliamentary elections in Russia (4 hours 41 minutes), followed by the Russian economy (1 
hour 37 minutes) and the conflict in Syria (1 hour 9 minutes), international relations (53 
minutes) and US elections (35 minutes). 
 
Finally, RT topics largely concentrated on one topic - foreign affairs - political that received 44 
per cent of overall news coverage. Further, foreign affairs – non-political (20 per cent) and 
Politics (12 per cent). Others were as follows: Army/military (6 per cent), Minorities (5 per cent) 
and Media (3,5 per cent).   
 
RT’s top stories also clearly focused on a particular story – the conflict in Syria that was 
allocated 5 hours 26 minutes, followed by US elections (2 hours), the influx of migrants to 
Europe (1 hour 15 minutes) and the bias of the Western media (42 minutes).  
 
 

4 CONCLUSION	
 

The three main Russian TV channels continued to show very limited range of views in their 
reporting of international and local topics and issues, thus depriving their viewers of receiving 
more objective and balanced coverage. Very similar content of these three channels and a 
complete lack of any critical views targeting government or challenging the performance of the 
authorities indicate that they all share the same objective - to promote the views of the 
authorities. RT, targeting audience outside of Russia, is on the other hand extremely critical of 
the foreign institutions and actors who are opposing the Russian government or who are 
perceived as such by the Russian foreign policy makers.  It is unfortunate that the only channel 
offering diverse coverage of political actors -Dozhd - is not available in the regular networks 
and is accessible to only a limited number of viewers.  

 


