INTERNATIONA
MEDIA SUPPOR

HOW
THE PROPAGANDA MACHINE
STOLE
THE RUSSIAN ELECTION

Monitoring of media

Russian presidential election 2018

MAY 2018



This report was researched and written by a group of Russian media analysts led
by Luydmila Savchuk and Rasto Kuzel, Director of Memo 98. It was reviewed by
Gulnara Akhundova, Head of Department at International Media Support.

The views expressed in this report are those of the authors and do not necessarily
reflect any views held by the publisher or copyright owner. They are published as
a contribution to public debate.

International Media Support and Memo 98 have an open access policy. Copyright
remains with the copyright holders, but users may download, save and distribute
this work in any format provided: (1) that the authors are cited; (2) the text is
used in full without amendment [extracts may be used for criticism or review]; (3)
the work is not re-sold.

© International Media Support
© Memo98



Contents

EXECULIVE SUININATY ...ciuiiiiiiiriieeerireies e s erannerrnessensessansessssssssssesnssessssssnnssssnsesssld
LY/ [=1 7 aTo Lo Lo Lo = 1 20PN PSS RRRPRRRORRNN o 1
QUAantitative aNalYSis...cccciiiiieiiieii e e e s an e e s sannees 14
List of mMonitored SUDJECHS......iviieeiiieiiiicei it e e s e e senrrn e 15
Qualitative analySiS....cciceeiiiieiiiiriieiirriricer s resis e rssree s ersssesssntnssanesassssesannses L O
MOonitoring fINAINES. .. cc.ci i eeer e eereaa e eere e erren s ee i aannan 17?7
(@70 a Lo 11 1= T o DU 70
B37=TeTonnakaalrale F2R o) o JO PPN 71



Executive Summary

. The Russian state media failed to provide sufficient information about
political alternatives to incumbent Vladimir Putin ahead of the 18
March presidential election. Coverage on nationwide private channels
was similarly limited. For the 2018 presidential election, a strong and
independent media providing unbiased coverage of the political
situation in the country, thereby enabling the electorate to make an
informed choice, were significantly lacking.

. Alexey Navalny, who was barred from running as a candidate, called
for a boycott of the election. His political position was largely ignored
by most of the monitored broadcast media, with the exception of TV
Dozhd and Radio Ekho Moskvy.

. The nature of the election process, whereby the incumbent refrained
in most respects from conventional campaign discourse, including
non-participation in public debates, and the only real opponent was
barred from running as a candidate, did not provide basic conditions
necessary for a normal democratic election.

. First Channel, Russia 1, NTV and Ren TV, offered viewers an
extremely limited range of political viewpoints. They presented only
the official Kremlin position, and failed to offer any independent or
alternative views, or any critical reporting challenging the
performance of the authorities.

. Coverage of the nationwide channels was driven by the official and
election process-oriented agenda. The bulk of their news coverage



was devoted to Vladimir Putin, primarily in his capacity as president
(i.e. outside the campaign context). This gave him clear advantage
over his opponents, none of whom received similar levels of airtime
on the nationwide TV channels.

TV Dozhd and Radio Echo Moskvy, along with some online news
platforms, presented a greater diversity of views, but their potential
impact on voters in Russia is not comparable to that of state-
controlled TV channels.

Of the five monitored newspapers, three supported the current
establishment and two provided a slightly more balanced picture of
the poltical and election-related events. In general, however, the
newspapers did not compensate for the clear lack of balance on the
part of broadcast media. They do not facilitate the exchange of
opinions, public debate, confrontation, investigation and
commentary, all of which are integral to meaningful public access to
the political platforms of persons and groups seeking elected office.

Reporting by online media outlets was quite similar to that of the
newspapers. These outlets did not provide investigative stories, nor
deeper analyses of the current political situation. Three of the four
monitored outlets, supported the incumbent president, while one was
critical.



Methodology

Information Peace, a group of Russian media analysts led by Luydmila
Savchuk, in cooperation with the Slovak-based media monitoring
organisation MEMO 98, systematically monitored the media coverage of the
18 March presidential election in Russia.?

The monitoring was intended to offer a comprehensive and objective
assessment of political diversity, accuracy, and balance in news and current
affairs coverage on five television channels, one radio station, five
newspapers, and six online media outlets.? The methodology was developed
by MEMO 98, which has carried out similar projects in more than 50
countries over the last 20 years.3 Given its comprehensive content-oriented
approach, the methodology was specially designed to provide in-depth
feedback on pluralism and diversity in media reporting, including coverage
of chosen subjects and themes.

The primary goal of the initiative was to inform the public about the
conduct of media during the pre-election period, and to initiate a discussion
about the objectivity and quality of the media reporting.

The methodology for the media monitoring was developed by MEMO 98
which has carried out similar monitoring projects in more than 50 countries
in the last 20 years.4 It included quantitative analysis of the coverage,
which focused on the amount of time allocated to each subject, as well as
the tone of the coverage in which the relevant political subjects were

! The monitoring took place over two periods, the first one from 1 until 16 February
and the second one from 17 February until 16 March.

2 Television: First Channel, Russia 1, NTV, Ren TV and TV Dozhd
Radio: Ekho Moskvy
Newspapers: Parliamentskaya Gazeta, Rossiskaya Gazeta, Novaya Gazeta,
Kommersant and KP
Websites: Gazeta.ru, Lenta.ru, Meduza.ru, RBC.ru and Ria novosty.ru

8 www.memo98.sk
4 For more information, see also www.memo98.sk



portrayed: positive, neutral or negative. Qualitative analysis assessed the
performance of the media against specific principles or benchmarks - such
as ethical or professional standards - that cannot be easily quantified.

Given its comprehensive content-oriented approach, it is specially designed
to provide in-depth feedback on pluralism and diversity in media reporting,
including coverage of chosen subjects and topics. The main goal was to
evaluate if the Russian TV channels provide their viewers with objective and
balanced information about important international and local issues. As
such, the outcome of the monitoring is a detailed analysis of the quality of
selected channels’ news programming.

Based on criteria such as media ownership, coverage, and impact, the
following media were selected for monitoring:



Table 1 | Monitoring subjects

Media Ownership Prog.r ammes Coverage
monitored >
0 . . -6
510% Russian State 98.8% of Russian population;
o . .
. 25 /? . Vechernie novosti Also rebroadcast by ONT (Belarus), TV1
First National Media Group | Vremya | Voskersnoe . . .
(Armenia), TV Prime (Moldova); First
Chann | 24% Vremya . . 3
. Channel - Eurasia (Kazakhstan); First Baltic
el Roman Abramovich Mon-Sun (18:00; . . . .
[reportedly under 21:00) Channel (Lithuania, Latvia, Estonia).
sal}e) 7 y ) Broadcasted worldwide via satellite and
selected cable networks.
) . 98.5% of Russian population;”
Vesti | Vesti v POP ’
Russia 1 Russian Government | subbotu | Vesti Available internationally as RTR-Planeta via
Nedely satellite and selected cable networks.
Mon-Sun (20:00)
Segodnia Mon-Fri 99.29% of Russian Population;®
NTV Gazprom Media (19:00) Itogy dnya
Holding 8 Mon-Thu (23:40) Also available internationally via Satellite
|Itogy nedely Sun and selected cable networks as NTV-Mir.
5 All broadcast time indicates is UTC+3 (Moscow Time) unless stated otherwise.
6

http://www.1tv.ru/total/pi=5

http://russia.tv/article/show/article id/7481/

8http://www.kommersant.ru/doc/1873630; http://www.gazprombank.ru/about/shareholders/Schema31042015.pdf;

http://www.gazprombank.ru/about/shareholders/spisok 13012015.pdf

http://www.gazprom-media.com/ru/company/show?id=13



http://www.1tv.ru/total/pi=5
http://russia.tv/article/show/article_id/7481/
http://www.kommersant.ru/doc/1873630
http://www.gazprombank.ru/about/shareholders/Schema31042015.pdf
http://www.gazprombank.ru/about/shareholders/spisok_13012015.pdf
http://www.gazprom-media.com/ru/company/show?id=13

(19:00) Also local editions are broadcast in the US,
Canada and Belarus.°
o News (19:30; 22 % of Russian population'?
Ren TV 82 ./0 . 23:00)| Dobrov in
National Media Group .
the air. Sun (23:00)
Available as pay-per-view via Satellite
95% Zdes I Seichas / Mon- | (Russia and Europe), Internet and selected
TV Dozhd Natalia Sendeeva & Fri (20:00) cable networks in Russia?
5% Vera The burden of news
Krichevskaya Sun (21:00)
24 hours of broadcasting in more than 40
Russian cities, CIS, US, and Baltic countries.
66% Gazprom Media
Holding, 34% shared Internet broadcasting 32 - 160 Kb/s, audio
Radio Echo petweep Echo’s0 and v.ideo podcast (RSS). Online on the
Moskvy journalists, 18 % website.
owned by Alexey
Venediktov (Editor- Daily audience in Moscow is about 9ook
in-Chief) people and about 1.8 million across all other
regions of Russia. Potential audience of
listeners in Sept 2011 - 46,835 million.
Rossiyskaya Russian Government Da.ily cir:culation - 185,.4.45 co.pies (2010).
Gazeta 100% Printed in 44 Russian cities with local
(newspaper) applications.
10 http://www.ntv.ru/kompania/veschanie/
1 http://nm-g.ru/actives/sections.php?1D_BLOCK=1&ID_SECTION=3

12

http://tvrain.ru/connecting/



http://www.ntv.ru/kompania/veschanie/
http://nm-g.ru/actives/sections.php?ID_BLOCK=1&ID_SECTION=3
http://tvrain.ru/connecting/

The newspaper publishes a series of books
with government documents and
commentaries.

Periodic socio-

Weekly circulation - at least 60,000 copies

Parlamentsk | political publication Www.pnp.ru
aya Gazeta of the Federal
(newspaper) | Assembly of the

Russian Federation

Total circulation of the newspaper is 284,500

76% belongs to the (June 2012).

team; 14% - to
Novaya businessman Printed in Vladivostok, Yekaterinburg,
Gazeta Alexander Lebedev; Krasnodar, Moscow, Nizhny Novgorod,
(newspaper 10% to Mikhail Novosibirsk, Rostov-on-Don, Ryazan, Samara,

and website)

Gorbachev (former
president of the
USSR).

St. Petersburg. Foreign editions: Germany,
Israel, Kazakhstan.

www.novayagazeta.ru

Komsomolsk
aya Pravda
(newspaper
and website)

Since 2007, the
newspaper has been
owned by
businessman Grigory
Beryozkin, Chairman
of the board of
directors of the ESN
group. He bought the
paper from Prof
Media and the

The circulation in Russia and CIS countries
for 2008 amounted to 35 million copies.

Abroad, the newspaper comes out with a

circulation of 1 million copies, in 48
countries.

Www.Kkp.ru

10



http://www.pnp.ru/
http://www.novayagazeta.ru/
http://www.kp.ru/

Norwegian media
group A-pressen.
Viktor Shkulyov, the
Chairman of the
board of directors of
the competing media
group - Ashet Filipaki
Shkulyov, argues that
ESN, which has
existed since 1990, is
close to RAO RZhD
and its ex-president
Vladimir Yakunin.

Kommersant
(newspaper
and website)

100% of the media
holding of ZAO
Kommersant-Holding
is controlled by
Russian businessman
Alisher Usmanov.

Frequency: daily
Circulation: 120,000 copies

Full coverage statistics:
www.kommersant.ru/about/kommersant

RIA Novosti

100% Russian state

Over 9 million visitors per month (2013)

(website) budget www.ria.ru
100% Meduza As of December 2017, the audience of
Project, Latvian Meduza is 33 million visitors per month
Meduza company of Galina (www.meduza.io).
. Tmchenko (former
(website)

Editor-in-Chief of
«Lenta.ru»).

11



http://www.kommersant.ru/about/kommersant
http://www.ria.ru/
http://www.meduza.io/

The names of
investors are kept
secret.

Gazeta.ru 100% Over 23 million visitors per month
(website) Rambler&Co
Lenta.ru 100%
(website) Rambler&Co Over 21 million visitors per month

65 % - businessman In March 2017 the audience was 26.5 million
RBC Grigory Beryozkin,
(website) https://clck.ru/DASD

h

12



https://clck.ru/DA8Dh
https://clck.ru/DA8Dh

The

monitoring team observed media coverage of the Russian and

international political scene in order to:

assess whether different local and international entities are
granted fair access to the media;

supply the media, political entities, regulatory organs, citizens,
and international community with data to measure the objectivity
of the monitored media;

raise public awareness and encourage journalists, editors and
media outlet owners to observe standards of balanced reporting;
enable citizens to better understand the role of the media.

In addition, the project intended to:

enhance the capacity of civil society and academic communities in
conducting advanced media research;

put public pressure on journalists, editors and media owners to
provide information that is more accurate, more impartial and
fairer.

To achieve these objectives, the implementing partners evaluated the media
coverage against internationally recognised professional standards and
principles of journalist ethics, which include:

Balance

Accuracy and Exactness
Clarity

Matter-of-fact

Timely

Transparency
Relevance

Variety

Omission of facts

The monitoring assessed different types of programmes, which were
monitored both quantitatively and qualitatively. The enclosed results
reflect only the quantitative results of the monitored news programmes.

13



Quantitative Analysis

Quantitative analysis focused on the amount of time allocated to selected
political and other local and international subjects and the tone of the
coverage in which these subjects were portrayed - positive, neutral and
negative. The monitoring also focused on thematic and geographical
structure of the news, evaluating the thematic and geographical diversity
by measuring the actual time devoted to different topics and focusing on
the geographical area from where the news is broadcast. In addition, the
monitoring focused on what were the top stories in the monitoring period.

It is the behaviour of media outlets that was being assessed, not the
monitored subjects. Positive and negative ratings refer to whether or not
the viewer/reader was offered a positive or negative impression of the
subject or topic. Monitors gave an evaluation mark to all subjects, in
addition to time and reference, to provide information on how the subject
was portrayed by each media outlet. The evaluation mark was thus
attached to all monitored subjects to determine whether the subject was
presented in a positive, negative, or neutral light.

The description of the five-level evaluation scale was as follows:

Grade 1 and 2 meant that a certain monitored subject was presented in a
very positive or positive light respectively; in both instances the news
coverage was favourable.

Grade 3 was a “neutral mark”, with the coverage being solely factual,
without positive or negative connotations.

Grades 4 or 5 meant that a subject was presented in a negative or very
negative light respectively. Such coverage had negative connotations,
accusations or one-sided criticism of a subject portrayed in an item or
story.

It was important for monitors to consider the actual evaluation

(judgement) on the monitored subject and also the context of the story or
item.

14



List of Monitored Subjects

President

Presidential Administration
Government

Central Election Commission
Vladimit Putin (as candidate)
Vladimir Mikhailov
Aleksandr Chukhlebov
United Russia

Communist Party of Russian Federation
Liberal-Democratic Party of Russia
Fair Russia

Motherland Party

Civil Platform

Civil Initiative

Russian People Union

Party of Growth

Yabloko

Green Alliance

People's party of Russia
Party of Social Security
Russian United Labout Front
Party of Social Reforms
Communists of Russia
Alexey Navalny

15



Qualitative Analysis

Qualitative analysis evaluates the performance of selected media outlets
against ethical and professional standards, such as balance, accuracy,
timely, choice of issues, omission of information, advantage of incumbency,
positioning of items, inflammatory language that cannot be easily
quantified. These data are reported separately and integrated in the
comments and conclusions of the narrative reports.

16



Monitoring Findings

The principal finding was that there was an exceptionally limited range of
diversity of political actors on the main Russian TV channels. This was
visible in both local and international coverage. There was a strong
tendency to provide extensive coverage of the activities of state officials,
highlighting achievements and successes, while neglecting to offer any
independent and alternative views or critical reporting challenging the
performance of the authorities. The primetime programs on the three
channels failed to provide meaningful agenda-setting debates involving
genuine public discussions on pressing economic, social and policy issues.
The monitoring revealed that the national Russian channels have been used
as instruments of propaganda, diverting attention from important domestic
issues and challenges. Rather than serving as a platform for discussion on
public policy issues, the main channels openly demonstrated bias, in breach
of media ethics and the principles of impartial and objective reporting.

Analysis of the media coverage during the election period demonstrated
that the mainstream Russian media manipulated the public opinion to
achieve the incumbent government’s desired outcome. This manipulation
took place mainly on national TV channels, accessible to most Russians and
for many the only source of political information. Manipulation of
information targeted news and current affairs programmes, and was
deployed widely in election-related coverage. For instance, in order to
promote negative public opinion of one of the candidates, Ksenia Sobchak,
some media highlighted her alleged “US connection” (i.e. her trip to the
United States before the election).!3 Mainstream media also sought to
create an atmosphere of external threat to Russia (notably from the United
States, Ukraine and the European Union). This was frequently used as a
means of promoting Vladimir Putin, who was portrayed as the only
candidate capable of protecting Russia from these external threats.

Another example of anti-American sentiment was the portrayal of Russia’s
superior progress in space exploration, highlighting the achievements of
Russian astronauts. To support their claims, some TV presenters used
obscene language, insults, and/or vulgar humour. This tactic was often
aimed at limiting any discussion on the topic in question, and to shock the
opponent, preventing a substantive reply. The effect of crude language and

13 The main Russian TV channels portray the United States in a very negative way, as
documented by various previous monitoring projects in the past.

17


http://memo98.sk/article/western-plot-against-russia-monitoring-of-russian-tv-channels-in-2015-final-report

obscene humour is aimed at disabling the ability of audiences to critically
reflect on the information they receive. . This tactic was frequently used by
national TV channels in order to curtail the discussion and/or to silence
critics. This enables unsubstantiated criticism of a person or idea.

Moreover, Kremlin critics often become victims of bullying. For example,
on 12 February, NTV ran a story in the programme “The day’s results”
about Grigory Rodchenkov, the former director of Russia's national anti-
doping laboratory, the Anti-Doping Center. The Center was suspended by
the World Anti-Doping Agency (WADA) in November 2015 for facilitating
Russia’s elaborate state-sponsored doping programme. NTV ran a story
titled “ Rodchenkov’s public appearance,” featuring the slogan. “A man who
has lost his face.” The journalist spoke about plastic surgery as well as
Rodchenkov’s “betrayal”, i.e. speaking up about the doping in Russian
sport. The programme did not question whether Rodchenkov’s actions had
been right or not. In describing him, NTV used language aimed at
humiliating his personal and professional dignity; for instance, “he ran like
a rat” when escaping Russia.

The monitoring team did not conduct a comprehensive analysis of how
social media platforms were used in the context of the election. However,
the limited qualitative analysis revealed that certain narratives aimed at
promoting the incumbent president were distributed exclusively online. For
example, the decision by Vladimir Putin not to participate in the televised
debates was generally not reported by the national TV channels. A number
of online media outlets did report that the president was too busy working,
and that candidates such as Mr. Grudinin were unfit to debate serious
political issues with Mr. Putin. Additional narratives circulated online
included the notion that Mr. Putin is a great politician capable of protecting
Russia with a strong understanding of nuclear weapons, whereas a
candidate such as Mr. Grudinin is only capable of discussing the cultivation
of strawberries (a reference to his professional background in agriculture).

The national channels used deliberate manipulation and disinformation
during their reporting, including reports on selected events, opinions, and
use of a distinct political vocabulary. For example, in the context of
external threats to Russia, media frequently used words such as “threat”,
“pressure” and “militarization” when reporting on foreign policy issues.
This vocabulary became a part of the “manipulated reality” created by the
media. The fear and scaremongering were used to create a situation
whereby voters were encouraged vote for stability (represented by the

18



incumbent president) over any of the other candidates. In the framework of
this “militarization of the information space”, the TV channels (Ren-TV,
NTV, Channel 1) presented Mr. Putin’s successes and achievements in
foreign policy and the military. For example, Channel 1 broadcast Vladimir
Putin’s 40 minute-long address to the Federal Assembly devoted to military
achievements and the latest developments of the military-industrial
complex (aired 1 March on Russia 1).

The anti-Ukrainian theme remained a priority for pro-government media.
This topic is closely connected with the portrayal of Putin, who, according
to the media, has prevented a terrible tragedy in Ukraine and Russia.
Ukraine is often used in propaganda for a range of different purposes.
During the election campaign, the media continued to talk about military
and social threats from Ukraine. Events in Ukraine are presented as the
terrible consequences of the Euromaidan revolution. For example, on 11
February, NTV featured a story showing liberal processes in Ukraine along
with scenes from neo-fascist marches and radical parades and
demonstrates, attempting to draw strong connections between fascist
ideology and current Ukrainian reforms. NTV also posited that the US seeks
to stoke radical sentiment.

Another manipulation technique was the use of sexism and gender
stereotypes to discredit Ksenia Sobchak. For example, Zhirinovsky called
Sobchak a whore, a prostitute and a slut (blyad’). During the last debate,
Zhirinovsky, Suraykin and Baburin harassed Ksenia Sobchak to the point of
tears. The media repeatedly published semi-nude photos of her to illustrate
various news stories (using pictures taken for Playboy magazine).

The qualitative analysis revealed that a vast number of news reports lacked
balance and were highly subjective, quoting multiple sources that
supported a single perspective - that of the Russian authorities. The month-
long monitoring confirmed that the problems identified in the main Russian
channels are not short-term anomalies but indications of significant and
longer-term trends. The editorial policies of these channels are clearly
determined by the interests of the current Russian authorities, not the
interests of the audience.

First Channel

From 1 - 16 February, First Channel devoted the bulk of its prime-time news
coverage to the activities of President Putin - 39.4 per cent of the coverage

19



(34.1 per cent of this coverage was devoted to him in his capacity as
president). The incumbent president also received a large amount of the so-
called direct time.* The next most covered monitored subject was the
government with 14.1 per cent of the coverage, followed by the KPRF and
its candidate Grudinin. While the tone of the coverage was overwhelmingly
positive or neutral for the president and his cabinet, the KPRF received
mainly negative coverage (57.4 per cent of the KPRF coverage was negative
and 29 was positive). The current establishment (represented by Vladimir
Putin - both in his capacity as candidate and president, the government, the
presidential administration, and the ruling United Russia party) received
almost 55 per cent of the coverage all positive and neutral. By comparison,
Alexey Navalny did not receive any coverage in the monitoring period.

i Yavlinskiy and & Suraikin and i Putin as a
i Titov and Party of _ Yabloko ommunists of candidate
Growth 1% Russia 5.3%

3.8% 4.3%
4 Baburing and RPU : \

3.9% —\\\\\\\\ \ u
& Sobchak and Civil \

Im;llgﬁ/t;ve @ Putin as the
' President
34.1%

u Zhirinovskiy and |
LDPR
6.5%

4 Grudinin and KPRF
10.1%

4 President's
Administration
d CEC 1.5%
4 Government
14.1%

First channel acts as a government’s mouthpiece. Its coverage of political
developments is skewed towards authorities and lacks balance. First
Channel reports extensively about activities of the president and
government, but fails to report issues that might be challenging the
positions of the authorities or their policies. Its journalists tend to express
opinions in the news reports.

14 Direct time means that a monitored subject speaks directly on camera.

20



H Total Neg. | Total Neutr. i1 Total Pos.

1:55:12
1:40:48
1:26:24
1:12:00
0:57:36
0:43:12
0:28:48 |__]
L —
0:14:24 ——I—r | |
- [ Ll
0:00:00 i' 'I_ﬁ' 1 | Sl | 1 1 Iﬁll——l\lulltll 1 J
FFIFFCFESFFITLITE S
S & &S FT I T F L L L ;§i>° &
N QnQ Q¢ (,é N .{z’ E ¥ O é\b Q &
Qa? &*’6‘ X & & i?\é\‘ & @‘b %
Qs} &’\Q CQ*Q .&\Qo ¥ &F K §"
N3 A a8

During the second monitoring period conducted from 17 February until 11
March, the First Channel devoted even bigger share of airtime (47.9 per
cent of the total time devoted for political and election-related news) to
President Putin than in the first two weeks of February (38 per cent). The
bulk of this coverage was devoted to him in his capacity as president,
rather than as a candidate. The president also received significant direct
time, wherein the subject speaks directly on camera. Putin’s direct time far
exceeded any other monitored subject. After Putin was the government,
with 12 per cent of total coverage (a small decrease in comparison with the
first monitoring period, when the coverage amounted to 15.6 per cent). The
Communist Party of the Russian Federation (KPRF) was in third place at
10.2 per cent. While the tone of the coverage was overwhelmingly positive
or neutral for the president and his cabinet, almost half of the KPRF
coverage was negative. The current establishment (represented by Vladimir
Putin - both in his capacity as candidate and president, the government, the
presidential administration, and the ruling United Russia party) received
more than 60 per cent of the coverage, all positive and neutral. By
comparison, Alexey Navalny received only two seconds of the coverage

21



during the second monitoring period (he did not receive any

during the first monitoring period).

¥ Suraikin and
Communists of
Russia
4.2%

& Yavlinskiy and
Yabloko
i Titov and Party of __ 3.9%
Growth
4.7% o
4 Baburing and RPU g
3.8%

M Putinasa
candidate
4.7%

# Sobchak and Civil
Innitiative
3.8%

coverage

@ Putin as the

 Zhirinovskiy and President
LDPR 43.2%
5.4%
4 Grudinin and KPRF
10.2%
4 President's
4 Government Administration
12.0% 0.9%
4:19:12 H Total Neg. Li Total Neutr. i Total Pos.
3:50:24
3:21:36
2:52:48
2:24:00
1:55:12
1:26:24
0:57:36 4 H
0:28:48 u ‘ _I - =
0:00:00 | | |5|.‘=||4| 1 ! L E
@ & @ d O e &R e DD e
FIFECFEFTETELE TS
S & & & FI I I LS LSS
L & s T T T & e LS
o 8 S & f & T & 9
N S &F F & »
< & ¢ & M N
] A A3

22



Russia 1

Similar to the First Channel, Russia 1 also devoted most of its prime-time
news coverage to President Putin (27.4 per cent of the coverage). Almost 49
per cent of this coverage was positive and only 1.8 per cent was negative.
Further, the most covered subjects which received significant amount of
coverage was the KPRF and its candidate Grudinin (14.9 per cent), the
government (9.5 per cent) and the LDPR and its candidate Zhirinivskiy (7.8
per cent). While the coverage of most of the subjects was mainly positive
and neutral, the KPRF received roughly equal proportions of positive and
negative coverage.

4 Yavlinskiy and _ & Suraikin and M Putin as a
Yabloko Communists of candidate
4.8% Russia 6.5%

u Titov and Party of

0,
Growth 5.2%
6.1%

4 Baburing and RPU

4.0% T

@ Sobchak and Civil
Innitiative
4.8%

u Zhirinovskiy and :
LDPR \
7.8%

4 Grudinin and KPRF
14.9%

@ Putin as the
President
27.4%

4 President's
Administration
1.5%

4 Government
W CEC 9.5%
7.5%

Russia 1, similarly as the First channel, served the president as his PR
agency and failed to comply with the basic journalistic standards. Its
stories usually presented the reality from a certain angle, while never
presenting critical or alternative views. Use of pictures and music to
increase emotional effect was common in the reports covering conflicts.
Inflammatory language, and mixture of journalists’ views and facts was not
unusual.

23



H Total Neg. -1 Total Neutr. 14 Total Pos.

1:04:48
0:57:36
0:50:24
0:43:12
0:36:00
0:28:48 -
0:21:36
0:14:24 —

0:07:12 + ‘— S NS — N—
0:00:00 ! 'j" | — --. . .J‘. . . — .

During the second monitoring period, Russia 1 devoted the majority of its
prime-time news coverage to Vladimir Putin (46.3 per cent). This marked a
20 percentage point increase on the first monitoring period (26.3 per cent
of the coverage). Virtually all of this coverage was either neutral or
positive. The other subjects which received significant amounts of coverage
were: Pavel Grudinin and the KPRF (13 per cent), the government (10.2 per
cent) and Vladimir Zhirinovsky and the LDPR (6.9 per cent). Most of this
coverage was neutral or positive, with the exception of Pavel Grudinin and
the KPRF, who were the only entities to receive some more critical
coverage. Alexey Navalny did not receive any coverage on Russia 1 during
the monitoring period.

24



4 Yavlinskiy and i Suraikin and ¥ Putin as a

Yabloko Communists of candidate
i Titov and Party of 3.4% Russia 7.4%
Growth 4.1%
3.0% -

@ Sobchak and Civil

Innitiative
4.7%
@ Putin as the
i Zhirinovskiy and President
LDPR 38.9%
6.9%

4 Grudinin and KPRF
13.0%

4 President's
Administration

0.5%

4 CEC

4.4%
4 Government

10.2%

H Total Neg. LiTotal Neutr. i1 Total Pos.
1:04:48

0:57:36

0:50:24

0:43:12
0:36:00

0:28:48
0:21:36

0:14:24
0:07:12

0:00:00




NTV

Similar to the other two state-controlled channels, NTV (controlled by the
state-owned company Gazprom Media Holding) allocated the largest single
portion of its news coverage to the incumbent president who received 41.3
per cent of the coverage (31.5 of this coverage was devoted to him as a
president). 87.2 per cent of this coverage was positive and 12.6 per cent
was neutral. The next most covered subject was the KPRF which received
11.2 per cent of the coverage which was mainly negative. The subjects that
received some more substantial coverage were the government (9.2 per
cent) and the Central Election Commission. They were presented in a
positive light. By contrast, Alexey Navalny who was not registered and
called for a boycott did not receive any time on NTV’ news programme.

i Titov and Party of i Yavlinskiy and 4 Suraikin and

" .
Growth Yabloko Communists of ::::E::t:
u BaburingXRdRPU 2.8% / Rus:/l 3.8%
1.7% \ \ e

& Sobchak and Civil
Innitiative
3.7%

i Zhirinovskiy and /

LDPR

4.2%
4 Grudinin and KPRF /
8.4% @ Putin as the

President
48.3%

4 Government . i
13.8% 4 President's

Administration
1.7%

26



H Total Neg. | Total Neutr. 14 Total Pos.

1:40:48

1:26:24

1:12:00

0:57:36

0:43:12

0:28:48

0:00:00 |_|| |‘—“.|——-| i |i 5 _I_l = I—I l—l__. '_.‘
& ;

O G SR S - S S T S N
Q Q N N D O D
LFIPFT FFeeFFFT & aFT TS
& & .8 QS ¥V &S S AN S &
§ & & & F I XIS LS LT LSS
F I & S & & & & xS S L
& © S & & F TS E°
SIS S 8 § F & &
LM & N
? A A®

From 17 February until 16 March, NTV allocated even more coverage to
Vladimir Putin than the other two state-controlled channels: 54.2 per cent
of the political and election-related prime time news coverage (49.8 of this
coverage was devoted to him as president). Of the coverage he received as
president, 96.2 per cent was positive, and only 1.8 per cent was negative.
The second most covered subject was the government, which received 12.1
per cent of the coverage, mainly positive in tone. The only other subjects
which received notable levels of coverage were Pavel Grudinin (and the
KPRF) with 9.4 per cent of the coverage, which was overwhelmingly
negative. Alexey Navalny, who was prohibited from registering his
candidacy and who called for a boycott of the election, received no airtime
on NTV’s news programme.

27



4 Titov and Party of 4 Yavlinskiy and 4 Suraikin and

Growth Yabloko Communists of
2.8% Ru i Putinasa
¥ Baburmg anc( RPU /2}3?/':/_ candidate
1.9% \ | ' 4.4%

@ Sobchak and Civil
Innitiative

3.2%

u Zhirinovskiy and /

LDPR
4.0%

4 Grudinin and KPRF

9.4% A
@ Putin as the

President
49.8%

4 Government
12.1%

4 President®
Administration
1.6%

In general, NTV failed to provide information that would offer an
alternative to the official position of the current establishment. Its
coverage did not differ from that of the state-funded channels described
above. Its reports not only lacked balance, but also mixed facts with
opinion without clearly differentiating between the two. It also failed to
allocate substantial airtime to important developments or sensitive
political issues.

28



H Total Neg. -1 Total Neutr. 14 Total Pos.
1:26:24

1:12:00

0:57:36

0:43:12

) & N S) > & L 2 N N =0 ) >
FTEFEF LT IFFLFFoLESFFSD
F & L & S F VDD LSS

F & F & ¥ TS LT
* & & S T TS LS
& & S & FFH L °
9 S
§ & & N S & & &
N § S LGN S N
¢ ¥ N RN
> % O X
¢ S
Ren TV

The coverage offered by the private TV channel Ren TV did not differ from
the three preceding channels. During the first monitoring period, Ren TV
allocated even more coverage to the president - as much as 55.2 per cent
(the bulk of which he received in his capacity as president). Virtually all
this coverage was either positive or neutral. By comparison, the KPRF
received 12.2 per cent of the coverage which was mainly negative. Similar
to the above-mentioned channels, Alexey Navalny did not receive any time
on Ren TV.

29



4 Titov and Party of 4 Yavlinskiy and 4 Suraikin and
Communists of i Putin as a

Growth Yabloko
@ Sobchak and Civil .0% 2.3% Russi candidate
Innitiative \ | //;1.6%)/ 4.3%
2.5%
/
u Zhirinovskiy and

LDPR

2.7% /
4 Grudinin and KPRF '

12.2%
4 United Russia

4 CEC
5.7% .
@ Putin as the
President
50.9%

4 Government
10.1%

4 President’
Administration
5.6%

0:57:36 H Total Neg. LiTotal Neutr. 14 Total Pos.

0:50:24
0:43:12

0:36:00
0:28:48

0:21:36
0:14:24

0:07:12

0:00:00

During the second monitoring period, Ren TV continued to show its clear
support for President Putin. The channel allocated him even more coverage
than the three above mentioned channels - it was as much as 57.4 per cent

30



- marking a small increase on the first monitoring period, when Putin
received 55.2 per cent of coverage. The bulk of this coverage was devoted to
him in his capacity as president, and virtually all of it was positive or
neutral. By comparison, the KPRF candidate Pavel Grudinin received 16.6
per cent of the coverage, which was mainly negative. Alexey Navalny
received 0.2 per cent of the coverage (24 seconds) on Ren TV’s prime time

news programime.

4 Baburing and RPU u Titov and Party of u Yavlinskiy and & Suraikin and

0.3% Growth Yabloko Communists of
# Sobchak and Civil 4% 0.7% Russig “ Navaolny
Innitiative | ___——— 05% ——*“ puflifdea
1.4% candidate
. . \ 3.1%
i Fair Russia A
0.1% /
i Zhirinovskiy and A
LDPR
4.8%

4 Grudinin and KPRF

=\

16.6% @ Putin as the
President
“ CEC 54.3%
4.5%

4 Government

11.1% 4 President's

Administration
0.9%

31



H Total Neg. | Total Neutr. 14 Total Pos.

1:40:48

1:26:24

1:12:00

0:57:36

0:43:12

0:28:48

0:14:24

TV Dozhd

Unlike the above-mentioned channels, TV Dozhd offered its viewers a very
different picture. While it allocated the bulk of its political and election-
focused coverage to Vladimir Putin (35.5 per cent of the coverage), much of
this coverage was in his capacity as candidate (unlike on the other
monitored channels which presented him overwhelmingly in his capacity as
president). The tone of the coverage was also different - mainly neutral
and negative. The main opponent of President Putin, Aleksey Navalny,
received 10.6 per cent of the coverage which was mainly neutral. The
government received some 19.4 per cent of the coverage which was mainly
neutral and negative. The Civil Initiative and Ksenia Sobchak received some
11.1 per cent of the coverage; this was mainly neutral and negative.

32



i Suraikin and 4 Navalny

i 0.6%
i Yavlinskiy and ComIIt‘:.lus:::ts of
Yabloko 4%
1.6% .

d Putinasa
candidate
30.3%
i Titov and Party of
Growth
9.0%

4 Baburing and RPU
1.4%

& Sobchak and Civil

Innitiative
11.1% =@ Putin as the
President
 Zhirinovskiy and 5.2%
LDPR
1.7% 4 President's

Administration

« Grudinin and KPRF 2.7%

0,
' Onked Russia u CEC 4 Government
0.5% 1.7% 19.4%

In compared with all other monitored TV channels, Dozhd does not shy

away from presenting critical views.

33



H Total Neg. | Total Neutr. 14 Total Pos.

0:17:17
[—
0:14:24 +
0:11:31
0:08:38 +
0:05:46 + -
|
0:02:53 I i
0:00:00 LJ W S -LEL._-.ELl._J
+o" . . A K K
SEFS TFEFITITIT TS &
? >
TS TS SS
F S & & &S
& S & & & &
Q S o R
Q A 0

From 17 February until the end of the campaign, TV Dozhd continued to
offer its viewers a very different picture. While it allocated the bulk of its
political and election-focused coverage to Vladimir Putin (48.7 per cent of
the coverage), much of this focused on his candidacy. The tone of the
coverage continued to be different - mainly neutral and negative. Putin’s
main political opponent, Aleksey Navalny, received 7.3 per cent of the
coverage, which was mainly neutral in tone. The government received 8.9
per cent of the coverage (a significant decrease on the 19.4 per cent it
received during the first monitoring period, which was also which was
mainly neutral and negative).

34



4 Yavlinskiy and 4 Suraikin and 1 Navalny
Yabloko Communists of 3%
0.1% Russia /7
0.4%
@ Sobchak and Civil

Innitiative
9.5%

M Putinasa
candidate
41.4%
& Zhirinovskiy and
LDPR
12.1%

4 Grudinin and KPRF
7.0%

4 United Russia
0.7%

_)J President's @ Putin as the
Administration President
1.2% 7.3%

4 Government
8.9%

In comparison with the other monitored TV channels, Dozhd was more
professional in terms of compliance with journalistic standards. However,
TV Dozhd is not available on the regular television networks, and thus its
audience is limited. According to TV Index Plus, approximately 120,000

daily visitors watch TV Rain (December 2017).15

15 https://tvrain.ru/up/docs/tvrain rus 01.02.18.pdf

35


https://tvrain.ru/up/docs/tvrain_rus_01.02.18.pdf

H Total Neg. -1 Total Neutr. 14 Total Pos.

0:50:24

0:43:12 — |

0:36:00

0:28:48

0:21:36

0:14:24

0:07:12 - | i ! {

Radio Ekho Moskvy

Similar to TV Dozhd, Radio Ekho Moskvy presented a different position to
its listeners, exposing them to a wider diversity of views in the framework
of the ongoing campaign. During the first monitoring period, the
government received the biggest portion of the political and election-
related news coverage amounting to 20.9 per cent - which was mainly
neutral and negative in tone. Vladimir Putin received 24.2 per cent of the
coverage the bulk of which was devoted to him in his capacity as candidate.
This coverage was mainly neutral or negative. By comparison, Alexsey
Navalny received 11.3 per cent of the coverage, which was mainly neutral.

36



4 Yavlinskiyand & Suraikin and

4 Navalny

Yabloko Communists of .
1.5% Russia 1.3% b Putm_ asa
1.3% candidate

17.9%

4 Titov and Party of
Growth
2.6%

4 Baburing and RPU
0.5%

@ Sobchak and Civil
Innitiative
8.1%

 Zhirinovskiy and

LDPR
4.1%

4 Grudinin and KPRF

@ Putin as the
President
6.3%

4 President's
Administration
6.6%

7.0%
4 United Russia
04% 4 CgeC 4 Government
10.1% 20.9%
H Total Neg. LiTotal Neutr. 14 Total Pos.
0:20:10
[
0:17:17
[
0:14:24
0:11:31 +
L
0:08:38 -
0:05:46 - — =
0:02:53 - — =
Lol
0:00:00 - L - . .
¢ & & & O @& LK DD S C S
T FEETFITETSFTES
FEFS TS TS ITFS S
G S & & F &FH T L
§ & S & o o 8 & 5
T F SRS & & &
3 \b W RN > N
& v IR
N N 4

37



During the second monitoring period, Radio Ekho Moskvy continued to
present alternative perspectives to its listeners, exposing them to a wider
diversity of views within the framework of the on-going campaign. Unlike
during the first monitoring period, the Civil Initiative candidate Ksenia
Sobchak received the largest portion of the coverage (16.4 per cent), closely
followed by Vladimir Putin (16.3 per cent). While Sobchak received mainly
neutral coverage, Putin’s coverage was neutral and negative in roughly
equal shares. Alexsey Navalny received 14 per cent of the coverage, which
was mainly neutral and negative in tone.

¥ Suraikin and u Navalny u Putin as a

Communists of
Russia 14.0% candidate
0.1% 12.1%
i Titov and Party of . .
Growth N @ Putin as the
1.1% |

President
4 Baburingand RPU _—

4 Yavlinskiy and
Yabloko
1.2%

4.2%

1.1% 4 President's
Administration
5.6%
@ Sobchak and Civil
Innitiative
16.4%
Government

15.8%
« Zhirinovskiy and
LDPR ¥ CEC
10.4% 4 Grudinin and KPRF 9.9%

4 United Russia

o
6.1% 2.1%

While Ekho Moskvy broadcasts views that are independent and critical of
the views represented by the current establishment, its potential
geographical outreach and impact are, like TV Dozhd, much lower than the
aforementioned TV channels.

38



0:47:47 H Total Neg. ITotal Neutr. i Total Pos.

0:14:24 '
] -

0:11:31 a

0:08:38 -+ ——— — -

0:05:46 -

&

S

N

o1

)
1

Newspapers

Of the five monitored newspapers, three supported the current
establishment (Parlamentskaya Gazeta, Rossijskaya Gazeta and
Komsomolskaya Pravda) and two provided a slightly more measured
approach when it comes to the coverage of President Putin and the
campaign as a whole. The newspapers in general however did not
substitute for the obvious lack of balance by the broadcast media. They
do not facilitate the exchange of opinions, public debate,
confrontation, investigation and commentary that would offer the
public fully informed, analyzed and assessed views of persons and
groups seeking elected office.

During the first monitoring period, Parlamentskaya Gazeta devoted the
bulk of its political and election-related coverage to the LDPR and its
candidate Zhirinovskiy (30.9 per cent), followed by the government
(27.2 per cent), the KPRF and its candidate Grudinin (17.2 per cent)
and the United Russia (13.4 per cent). Interestingly, Vladimir Putin
received only 1.8 per cent in the newspaper - in his capacity as the
incumbent president.

39



4 u Fair Russia @ Putin as the u Pre_si_dent‘_s
5.3% President Administration

1.8% 1.3%

4 Government

27.2%
u Zhirinovskiy and

LDPR

30.9%
4 CEC
1.1%

I United Russia
13.4%
4 Grudinin and KPRF
\_ 17.2%

The tone of the coverage was primarily positive and neutral about all
monitored subjects. The only exception was the government, which
received also some negative coverage (17 per cent).

40



4 M Total Pos. LiTotal Neutr. & Total Neg. )
2,000
1,800
1,600
1,400
1,200 —
1,000 1
800 W
600
400
200 .
0 = ol . e . . . . . . .
Pty 0 ey 20 Mt i Mg g by oy Mo, vy g
"fea,,t.&%f ‘5 4:' Car s, g ey, > g : "erg?’ Uy 0 ¢,
ag, esi”eo%"lst &9 gl G, "oy 040:
‘?l‘io,’ Uy e, ny,
e
- J

During the second monitoring period, Parlamentskaya Gazeta devoted
the bulk of its political and election-related coverage to United Russia
(27.9 per cent), followed by the government (23.3 per cent), and the
LDPR and its candidate Zhirinivskiy (14.1 per cent). During the second
period, President Putin received 14.1 per cent of the coverage, marking
a significant increase on the first period.

41



4 L Fair Russia @ Putin as the N

5.7% President
14.1%
u Zhirinovskiy and 4 President's
LDPR Administration
14.1% 0.4%

4 Grudinin and KPRF

5.0%
4 Government
23.3%
4 United Russia
27.9% 4 CEC
9.5%
- J
é i Total Pos. LiTotal Neutr. ®ETotal Neg. A
2,500
2,000

1,500 E

1,000 I
500 ﬂ(
ﬁ -
0 T T T T T T J T T T T T T 1
L P Go, Cop Uy, G 5 &,
Uy, C4, .o 0,y Ly, Cp 008, Bay, e, ‘ap, S, Va
b”ast' as g, €ty ¢ oltell,;'o}hz % o:kﬁ’asbcba,{.b""},{o" a K s,{;:a"{’z},ba’oy
? o & epbts,dzl g Ussy gy Sy, o gy S Lored a2t
Uiy, (s 2y, Pppa, Yoy, By, Yo dk% o
to e, s, & L, ro, o,
2 "Q[ . Oh’[ 24
(/) Q(ip 6
(J
o J

42



The tone of the coverage was once again mainly neutral and positive
about all the monitored subjects. Similar to the first period, only the
government received negative coverage, although the share was
smaller than during the first period.

Between 1 - 16 February, Rossiskaya Gazeta devoted 35.2 per cent of
its political and election-related coverage to the incumbent cabinet.
Rossiskaya Gazeta followed by President Putin, who was allotted 27.2
per cent of the coverage in his capacity as president. It is worth
mentioning that CEC also received a significant amount of coverage -
14.1 per cent.

/" u Sobchak and Civil u Titov and Party of u Yavllnskly and«  Suraikin and N
Innitiative Communists of
2.8% Russia

; Growth Ya
buring and RPU 2.6%
2.1% H Putln as a 1.7%
i Zhirinovskiy and / °
LDPR ‘ 2.4%
0.4% <
4 Grudininand KPRF >~ '

candidate

2 Putin as the

0.7% President
27.2%
u United Russia /
6.2%

4 President's
Administration
2.8%

4 Government

- 35.2% )

Similar to the coverage on the monitored TV channels, the coverage of
the incumbent president was overwhelmingly positive. The
government received almost equal shares of positive and neutral
coverage. The coverage of the CEC was mainly neutral, as was the
coverage of all other monitored subjects (aside from United Russia,
which received mainly positive coverage).

43



4 i Total Pos. _iTotal Neutr. ®Total Neg. )

10,000

9,000

8,000

7,000

6,000

5,000

4,000 ||

3,000 =

2,000 -

1,000 - - ~|— —

0 L1 .l—l——. — AIJilé R
Q'el] 111” & Ly, ,201(/ ‘e, 1‘066/0 y
l‘lo,’ 1«9,,-% ey,
\_ J

From 17 February until 16 March, Rossiskaya Gazeta devoted even
larger share of its coverage to the government (43.7 per cent),
followed by President Putin, who received 36.3 per cent of the
coverage in his capacity as president. The tone of the coverage was
very positive for the president, the government, and the ruling party
United Russia.

44



/4 Grudinin and KPRF Zhirinovskiy and 4 Sobchak and Civil N

0.9% LDPR Innitiative )
» 0.8% i Putin as a
candidate
4 United Russia \ /_ 1.4%

6.7%

i CEC\,///
8.2%
@ Putin as the
President
36.3%

4 President's

4 Government Administration

43.7% 1.2%

S J

- MTotal Pos. .ITotalNeutr. HTotalNeg. )
18,000
16,000
14,000
12,000
10,000
8,000
6,000
4,000
2,000

0 - — — T T U U !
Puy, gy, “reg, Cov, o Yny G gy iy, i 0%, 6:,60 ]"OI» A Uy 0
K @Q"Q@ ‘61 e t'lb"le 60'00 2, o"sgl'%jba'{’ . "'llg g :"&-@1‘7 al"y
ca () Ky [) «S:sn ) Q l] Q’) Q, ')

75 € 2, S g, Uy Do Ao ) Uy, g e

Yty i, iy, Rer 4y a, Roy oy Yoty

e ey, s, ; %0, {04

y, Yag; "t
lpe
S J

45



During the first monitoring period, KP devoted as much as 38.6 per
cent of its political and election-related coverage to the KPRF and its
candidate Grudinin, followed by President Putin (31.4), and then
Sobchak and her Civil Initiative (7.4 per cent).

4 : u Titov and Party of u Yavlinskiy and 4 Suraikinand )
v
Babu"g %;:d RPU Growth Yablokg Communists of
' 0.4% 0:6% Russia
4 Sobchak and Civil 0.4%
Innitiative \ 4 Putinasa
7.4% candidate
1.2%
u Zhirinovskiyand
LDPR @ Putin as the
6.8% President
31.4%
President's
Administration
2.9%
4 Grudinin and KPRF 4 Government
38.6% 4.8%
4 CEC
g 5.2% Y,

The analysis of the tone of the coverage shows that KP was clearly
biased against Grudinin and supported incumbent President Putin as
its chosen candidate.

46



4 i Total Pos. _iTotal Neutr. ®Total Neg. )
700

600 —

500 _—

400

300

200

100 )
|| — e M L -

S06c, a8, Tito,, Yo, S,

Ry &, 273 R

) Sy g Wy T, TRy, b, Yry 00y i, QU by,
as"c%’/ze s, e, 5. 2 o"%ill%z;y & a8 5, 2 p, s,
Ay, ey, Wy, @ < Uy, 2 py e, g, %,
Qag,, Sige, iy, Loy Vg, Py Vor, Yay, O
e "ep, sy 2, Cro,, ‘o4,

iy % 5

/] Ve

- J

During the second monitoring period, the bulk of the coverage went to
Zhirinivskiy and the LDPR (45.1 per cent), followed by Yavlinskiy and
his Yabloko (28.1 per cent). By comparison, the KPRF and Grudinin
received 10.1 per cent and Sobchak, just 5.6 per cent. The tone of the
coverage continued to be negative for the KPRF candidate, and mainly
positive for the LDPR and Yabloko candidates.

47



4 4 Suraikin and i Putinasa @ Putin as the N
Communists of President
Russia 0.7% 4 Government
1.2% 5.5%
4 Yavlinskiy and
Yzasb;c:’l;: ' 4 Grudinin and KPRF
’ 10.1%
u Titov and Party of
Growth
0.6%
« Baburing and RPU
1.2%
4 Sobchak and Civil
Innitiative u Zhirinovskiy and
5.6% LDPR
45.1%
N\ J
é i1 Total Pos. LITotal Neutr. ®Total Neg. )
1,200
1,000
800
600
400
200
N— — L1
0 .
Pugy, Ly p"e@. Go,,, ¢ o’lit c"lzd.?ﬁz}-. £, s%c 8as, iz, k?r»/. ., Vay,
Va5, 2 4y dog, 2, D oy iy Moy Rusy P ing Uy Psg Ky iy
g, Tes, Yy, &pp Qg vy (Rpy O 9. Co
e, Sty My, Rer ¢ @ g 0~ OF, a0y,
e e'II‘ sb‘al" 1”][’(; "0% O‘,
100 Q(’[ 7
\§ %

48



During the first monitoring period, Novaya Gazeta showed a very
different picture of the campaign in comparison to the above-
mentioned newspapers. The greatest recipient of coverage was Aleksey
Navalny, who received 28.4 per cent, followed by the KPRF and its
candidate Grudinin (25.2 per cent) and the government (15.7 per cent).

4 M Putinasa . N
candidate ¥ Putin as the
3.7% President
13.6%

LI Navalny
28.4%

4 President's

Administration

4 Suraikin and 0.5%

Communists of
Russia
0.6%

u Yavlinskiy and
Yabloko
1.0%
4 Titov and Party of
Growth
0.3%

4 Government
15.7%

4 Baburing and RPU

0.3%
4 CEC

0,
u Sobchak and Civil 3.6%

Innitiative
2.2%
u Zhirinovskiy and
LDPR 4 Grudinin and KPRF
\_ 2.0% 25.2% )

4 United Russia
3.0%

Analysis of the tone revealed that this paper was more critical in its
coverage of political subjects. It allocated roughly equal portions of
negative and positive coverage to Navalny, Grudinin and President
Putin. The coverage of the government was mainly neutral and
negative.

49



4 i Total Pos. _iTotal Neutr. ®Total Neg. )

1,200
1,000 b=
800
600
400
200
0 .
"11,, 11,«,1] e, Co,, Cé‘c 0"”@ Cr,, d~26’f1 Up b, eebl[ % %o, ’i?,,,l Sy 4’6,,‘? ”
s, es%’ e Wy, Ry iy "0»&,:‘)%&,./' % o, g g o .{»,J, K
K3 Ssy. Uy Q9 Qq - W Q, 'qu
110' el’ g, Q ‘74» Q Gy g Qg
., s, '?I 2y, g by, '?p 2 ¥, Co
WU '1: R, ll U ~Of,
del) lsta 7o [O"Q "11‘, C"o 6/0 4
(7 ‘71‘1 %
\ J

From 17 February until 16 March, Novaya Gazeta generally demonstrated
greater diversity in its coverage. The biggest share of the coverage went to
Grigorij Yavlinskiy and Yabloko (17.3 per cent), followed by Ksenia Sobchak
(13.8 per cent), Grudinin (12.8 per cent), President Putin (12.4 per cent)
and Aleksey Navalny (11.7 per cent). The analysis of the tone of the
coverage revealed that while President Putin was subject to heavy
criticism, Yavlinsky and Navalny both received overwhelmingly positive
portrayals.

50



4 Putinasa @ Putin as the N

uN I candidate President
i Suraikin and 1“:‘1";;" 2.6% 12.4%
Communists o /7o
Russia K President's
4.1%

Administration
1.4%

4 Government
4 Yavlinskiy and 4.8%
Yabloko

17.3%

4 United Russia
0.1%

4 Grudinin and KPRF

12.8%
u Titov and Party of
Growth . )
7.5% u Zhirinovskiy and
u Sobchak and Civil '7-'33';}:
« Baburing and RPU Innitiative '
2.9% 13.8% )

é i Total Pos. _iTotal Neutr. HTotal Neg. )
3,000
2,500
2,000 -i
1,500 B
1,000 B
500 B
0 T T
Sop By, 7y Xy
%zbq, ‘?Zbl" }:’O» a:"lz “’Z‘%"Z "e/,, -
%y, Sl €y b 9 S
&P ? . g, CQ, L7 q
Q, Ch,. Gy q
R 1 oy, Ry, Yor by 0
1.(}:9{. lbh'[boé
lpe
- J

51



During the first monitoring period, Komersant allocated almost half of
its political and election-related coverage to the government, followed
by the incumbent president (19.4 per cent) and the presidential
administration (13.9 per cent).

(u Zhirinovskiy and « Sobchak and Civil 4 Yavlinskiy and LI Navalny d Putin as a N
LDPR Yabloko 0.7% candidate
0.5% 0.9% 3.9%
4 Grudinin and KPRF [
1.9% ‘
i United Russia A\
0.3%
B Putin as the
President
4 CEC 19.4%
4.7%
4 President's
Administration
13.9%
4 Government
49.1%
- %

The tone of the coverage of the government, the president and the
presidential administration was overwhelmingly neutral.

52



4 i Total Pos. _iTotal Neutr. ®Total Neg. )
9,000

8,000
7,000
6,000
5,000
4,000

3,000 '
-

2,000 ——
1,000 — J‘ —
-

0 _—|_|_-I T T T T T T T T T | — T T 1
& Ty Yy S,
W, o, "Wy, Uy, Yay,
V. Yy, . Uy,

S&f"a‘. elll?}’e o Ky A,V

2y, Crag, 1y, Gy, PRpy O, 2
ldel‘e g I'Il"'«'rt % Q(QOPQ "1/,1”11’0 . k?bl ¥

Gy, (/)
R 7N 0 J?
‘o), 'Qti,,e (7

- J

During the second monitoring period, the government received an even
larger share of Kommersant’s coverage, amounting to 53.1 per cent. The
only other entity to receive significant coverage was President Putin, who
was allocated 25.8 per cent of the coverage. The tone of the coverage of
Putin was mainly neutral and negative.

53



4 u Zhirinovskiy and 4 Sobchak and Civil 4 Yavlinskiy and -/ Navalny i Putinasa )
LDPR 0.39 candidate

k4 Grudinin aneﬂgﬁF 3.5%
3.6%

4 United Russia
3.7%

4 CEC @ Putin as the
2.9% President
25.8%

4 President's
Administration

4.5%
4 Government
53.1%
S %
é i1 Total Pos. LITotal Neutr. ®Total Neg. )
12,000
10,000 L
8,000
6,000
4,000 u
2,000
=1 S
0 . —
L P L £y,
Ilboallboel'esl G'o,,e"sé‘c 011”0;1',,0 ?61,.10 U 4;:06(. 6566111?' (ob ::?'71:}1 ‘?IL{{I.IQ"Q n
s, s Oy, g, U, Yo Wy “Sky g W
. ’?1 (1&‘3 Shy, Sty Cap , 8a, Wp W
32 () p 4 Sy Vg, W g Uy U g
B q, e«S‘] 1’11 ? pl? a’h] CII),/ on O)Of d}:? G
WU de, U NN Y/ )
2y G- a{ P‘, "iti ,'thf 0}
‘o Wy, 4
o J

54



Online media

The election reporting by online media was quite similar to that of the
newspapers. They published neither investigative stories nor deeper
analyses of the current political situation. Of the four monitored online
media outlets, three supported the incumbent president (Ria Novosty,
Gazeta.ru and Lenta.ru), and one was critical (Medusa.ru).

The state-run news agency Ria Novosty devoted 43 per cent of its political
and election-related news coverage to the cabinet and its ministers,
followed by President Putin (14.4 per cent) and the presidential
administration (8.6 per cent).

(u Baburing and RPU 4 Titov and Party of u Yavlinskiy and 4 Suraikin and )
0.6% Growth Yabloko Communists of
u Sobchak and Civil 9% 2.39 Russia Navalny
Innitiative /— 1.2% 0.4%
4.0% M Putinasa
4 Fair Russia » candidate
0.6% T 2.6%
4 Zhirinovskiyand ____ ‘ \
LDPR B Putin as the
.9% N President
i Grudinin and KPRF _—— 14.4%
3.7%
4 United Russia / 4 President's
4.2% Administration
8.6%
4 CEC
7.6%
4 Government
\ 43.0% J

Similar to other state media outlets, Ria Novosty covered all official
bodies and institutions in a positive or neutral light, largely refraining
from any criticism.

55



s

i Total Pos. _iTotal Neutr. ®Total Neg. )
600,000
500,000
400,000
300,000
200,000
100,000 - bl
“ugy, ::Q” Z‘e@, Coy,, Cic 2 5;11,, ?lz,%f:z; Q“;b ,Ifzb,, lj}l‘o,, :Z», il ,;‘f;?»a ny
’6‘ g, 2y ¥t 5% '5’:9 @ p % Mg
10,) 1%1‘1},0 ey,
N J

During the second monitoring period, the state news agency continued to
allocate the largest portion of its coverage to the government (36.4 per
cent), followed by President Putin (25.4 per cent) and the CEC (6.4 per
cent). The tone of the coverage was again very positive when it came to the
government and President Putin.

56



( u Baburing and RPU

1.4 Growth
4 Sobchak and° Civil ; 3%,
Innitiative X
5.3%

4 Fair Russia
02% T

L Zhirinovskiy and
LDPR
5.5%

4 Grudinin and KPRF __—7

3.5%

4 United Russia
4.0%

u Titov and Party of

4 Yavlinskiy and 4 Suraikin and
Yabloko Communists of
1.8 Russia
1.3%

4 Navalny
0.3%

M Putinasa
candidate
2.3%

@ Putin as the
President
25.4%

4 President's
Administration
4.8%

4 Government
36.4%

J

s

i Total Pos. LiTotal Neutr.

1,200,000

1,000,000

800,000

600,000

400,000

200,000

0 -

H Total Neg. )

57



Gazeta.ru also allocated the bulk of the coverage to the government
(47.9 per cent), followed by President Putin (17.4 per cent) and the
presidential administration (14.4 per cent). As for the tone of the
coverage, it was mainly neutral and positive for the government. The
incumbent president received slightly more positive than neutral
coverage.

/u Fair R . Sobchak and Civil 4 Suraikin and u Yavlinskiy and L Navalny N
alr Russia nitiative Communists of Yabloko 0 7°£o
0.4% > Russia 0. 75/ d Putii‘asa
u Zhirinovskiy and 0.2% / ca;d;od/ate
LDPR \ ‘ 7%
1.7% — W
- / ) .
u Grudm:ln 2aor/ld KPRF \ \ B Putin as the
.2% / President
‘ 17.4%
4 CE
5.5%
4 President's
Administration
14.4%
4 Government
47.9%
N\ J

58



4 i Total Pos. _iTotal Neutr. ®Total Neg. )

300,000
250,000
200,000
150,000
100,000
50,000 -
0 .
pllg*,apllt,h:"es, Col’e C€C 01]1 7 dc'l’l[ - ?61',[0#31}. 4;:;6 6e‘7611'7}t0pft7 ,’ Q]‘{lfqbalo
S o ®t6 ¢, Rugg g, s, S5z K T, s, W
© 2.5 4y e Sty Mgy o2 g, Ry g
g, sy T gy, ey org Yoy
ate i, g » Yy %, ooy ot
St % 2, 1‘0"'{ .
10'1 Qti”e %
. J

From 17 February until 16 March, gazeta.ru allocated the largest share
of its coverage to the government (37.5 per cent). Mr. Putin received a
slightly bigger share of the coverage in comparison with the first
monitoring period, during which he received 32.5 per cent of coverage.
The tone of the coverage was mainly positive for both the government
and the President. By contrast, the coverage of Mr. Grudinin and Mr.
Zhirinovskiy was mainly negative.

59



4 Grudinin and KPRF

2.4% \ _

4 United Russia

/4 Sobchak and Civil u Titov and Party of 4 Yavlinskiy and 4 Navalny N

Innitiative Growth 0
u Bl
i vl 0.2% E:{“asa
u Zhirinovskiy aRd candidate
LDPR 1.3%
4.2%

0,
0.1% B Putin as the
President
2.5%
4 CE 35
2.9%

4 Government

4 President's
37.5%

Administration

10.3%
N\ %
é i Total Pos. _iTotal Neutr. HTotal Neg. )
400,000
350,000 —~
300,000
250,000
200,000
150,000
100,000
50,000
0 T T T 1
k. A,
. U Yy,
d”')&‘.je,"l}) aj’ly
@ pt? J’ab Q)Id
Kp dyp G
o U " orp ‘e,
24y 7o, O
Q L h)[&
()
N\ %

60



Another online media outlet, Lenta.ru, also allocated the bulk of its
coverage to the government (41.6 per cent), followed by the incumbent
president (18.3 per cent) and the presidential administration (16.9 per
cent). While the tone of President Putin’s coverage was mainly
positive, the coverage of Mr. Grudinin was mainly negative.

/"u Sobchak and Civil L Titov and Party of 4 Yavlinskiy and 4 Navalny N
Innitiative Growth Yabloko 0.2%
u Zhiring\'éf(ﬂ' and 2.7% 0.3% =] Putln_ asa
candidate
LDPR 3.19
1.8% o
4 Grudinin and KPRF v\
6.7% T 2 Putin as the
/ President
4 United Russia ___—— = 18.3%
0.6% (i
[
4 CEC
4.4%
4 President's
Administration
16.9%
4 Government
41.6%
\§ %

61



4 i Total Pos. _iTotal Neutr. ®Total Neg. )
70,000

60,000

50,000

40,000

30,000
20,000 ~|_|—
10,000 —
el e e = =

Cugy, ey, e, Fove, e g, Sru, 2""1 i 0,5y, i, Yavy, Ser, Vo,
QS '9&% d Qg 'I'?l q U, l) Q,)oksx, l'&y,;? Q‘“q ,;7'1 e’lq 1:] 4’ 4712 Q')"J’
s Sy, 7) P

Qg o g, G ", g p 2t g 9,
iy teg, Doy, 2n 20, 2py, Qp r, Co
e ey s, & oy, K Vot ro::' o4

Ay, Uy,

(7 tlpe 7/

- J

During the second monitoring period, Lentu.ru allocated an even
greater proportion of coverage to President Putin (35.4 per cent),
followed by the government with 31.1 per cent of coverage. Similar to
the first period, the tone of Mr. Putin’s coverage was mainly positive.
By contrast, coverage of Mr. Grudinin was largely critical.

62



4 4 Sobchak and Civil 4 Yavlinskiy and L Navalny & Putinasa N

u Zhirinovskiy and _ Innitiative Yabloko 0.5% candidate
LDPR 7.2% 0.4% 1.7%

4.4%

4 Grudinin and KPRF
3.5%

u United Russia __——

0.8%
@ Putin as the
President
" CEC 35.4%
3.6%
4 Government
31.1%
4 President's
Administration
\ 10-90/0 /
é i1 Total Pos. LITotal Neutr. ®Total Neg. )
120,000
100,000
80,000
60,000
40,000
20,000 -
0 T T 1
lo,, Wy, .4{91,
v /11,%7914.1}2 Uy,
dﬁa J’Qo Q]Idc
Q
Oh? /4
Uy 7/
\§ %

63



Similar to most of the other monitored online media outlets, RBC also
devoted the bulk of its political and election-related coverage to the
government (53.5 per cent), followed by President Putin (10.8 per
cent) and the presidential administration (11 per cent). The tone of the
coverage was mainly neutral and positive.

/U Titov and Party of i Yavlinskiy and 4 Navalny « Putinasa =@ Putin as the )
Growth Yabloko 3.0% candida President
4 Sobchakagnd Civil 1.1% 2.39 10.8%
Innitiative
3.6% \
u Zhirinovskiy and
LDPR e
1.3% , 4 President's
4 Grudinin and KPRF Administration
4.2% / 11.0%
4 United Russia
0.6%
4 CE
6.1%
4 Government
N\ 53.5% )

64



/

i Total Pos. _iTotal Neutr. ®Total Neg. )
350,000
300,000
250,000
200,000
L
150,000
100,000
50,000 ——‘_I—lj»
0 j| J| T
“ay 0‘7%6,0 te Py, edl?ad n l""b 0”% II‘% % ekq” K 4'1a1‘7b Yy,
g Skp,, S Ap U Y
e p,. s4 ¢ S5y Ui %y, a g Pap Y ay g
Dy G e, g,
lde esldebll']l@ pep ,ld l D I’l/ 0 Ofc k? 610
100 Qti,,e %
- J

From 17 February until 16 March, RBC once again allocated the largest
portion of its coverage to the government and the president (30.4 and
29.6 per cent respectively). While the tone of Mr. Putin’s coverage was
more positive, coverage of the government was mainly neutral.

65



4 u Titov and Party of u Yavlinskiy and L Navalny

u Sobchak and Civil Growth Yabloko 1.10, el Puti;_ das a
Innitiative 3.1% 2.2% can |o ate
7.5% 9.2%

4 Zhirinovskiy and
LDPR
3.6%

4 Grudinin and KPRF
2.1%

4 United Russia

2.7%
@ Putin as the
President
29.6%
u CEC
4.0%
4 President's
4 Government Administration
30.4% 4.0%
- J
é i Total Pos. _iTotal Neutr. HTotal Neg. )
300,000
250,000
200,000
150,000
100,000
50,000 -
0 -
- J

66



During the first monitoring period, Meduza.ru allocated 42.6 per cent
of its coverage to government, followed by the KPRF and Mr. Grudinin
(14.8 per cent), and Mr. Navalny (14.5 per cent). While the tone of the
government coverage was primarily neutral and negative, coverage of
Mr. Navalny and Mr. Grudinin was mainly positive and neutral.

4 4 Yavlinskiy and 4 Suraikinand U Navalny M Putin as a = Putin as the 2
Yabloko Communists of 14.5% candidate President
1.3% Russia 4.5%
0.2%
1 Titov and Party of . y
" o
1.4% . 2.9%
« Sobchak and Civil \
Innitiative N
4.7% J .
4 Zhirinovskiy and ;
LDPR “
0.4%

4 Grudinin and KPRF
14.8%

4 Government
42.6%

4 United Russia
2.7% 4 CEC

0,
\_ 5.4%

67



4 i Total Pos. _iTotal Neutr. ®Total Neg. )

70,000
60,000
50,000
40,000
30,000
20,000 |
10,000
0 n LI T T -I lé =I T
"ot, p”l‘l p"Gs Coy, C€c 0”1( Cry 261» . &"6 &% 2t l:;,,, Ve,
2as "e«?zy,ld te e, e z,d ) ‘2, Q"ss.l’% '7060 p"'lo'l" 4-%71: Uy,
0 25 N L Lopy gyt
Uy, © Ly S, U % e,y Yy % g, g 9,
iy teg, Doy, 2n 20, 2py, Qp r, Co
Y, &"7@,, 1"’67 R d‘bp K 11,,10 of ro%lo,{
oy '917,,0 "t
9 J

During the second monitoring period, Meduza.ru covered a broader
range of political actors, allocating the biggest share of its coverage to
President Putin (18.3 per cent), followed by the government (17.1 per
cent), and then Mr. Zhirinovksiy and the LDPR (13.9 per cent). The
coverage of Mr. Zhirinovskiy was very negative in tone. President
Putin received more negative than positive coverage, while Mr.
Navalny obtained slightly more positive than negative coverage.

68



(" u Yavlinskiy and 4 Suraikin and 4 Navalny ¥ Putin as a )

_ Yabloko Communists of 9.6% candidate
I Titov wnarty of Russia 5.3%
Growth 0.3%
0.6%
« Baburing and RPU

0.2% \

= Putin as the

u Sobchak and Civil / President
Innitiative 18.3%
5.0%
4 Fair Russia
0.7%

4 President's
Administration

u Zhirinovskiy and 2.4%

LDPR
13.9%

4 Government
4 Grudinin and KPRF

17.1%
13.8%
4 United Russia 4 CEC
\_ 5.3% 4.5% )
é i1 Total Pos. LITotal Neutr. ®Total Neg. )
70,000
60,000
50,000
40,000
30,000
20,000
10,000
0 -
L, b, P £y
iy Yy sy, “org ch 0"'1‘@,5"'0 2’"’1,, a’*@i% 65:%:’0» f vy . Y,
So I Op, 4y, Ho WUy, S 2 g
QCQ,] lbep 4”15‘,) ¢ ll,g:s,lb al]d S.{?},(:la W, @ .Q’?Q' pq"&ly '71111 Q]Idc
Y, Tes, Yy, Kpp, g vy Ry, P op Uy, CO
U deo ’Ils( & L 2y, Gy, 6104
a[lo ® ltlb(" 0%6
/] Ve
- J

69



Conclusion

In general, the Russian media did not provide sufficient information on the
political situation in the country ahead of the 18 March presidential
election. The nationwide TV channels in particular offered their viewers a
very limited range of perspectives, thereby depriving them of objective and
balanced coverage. The similarity of the content across these three
channels, and the general absence of critical views targeting the
government or challenging the performance of the authorities, indicate a
shared objective - to support the incumbent government. Ren TV adopted a
similar approach. News programs focused on coverage of the incumbent
president and other state officials. There was a general lack of investigative
approach as well as a lack of critical and independent opinions on the
performance of the authorities.

While TV Dozhd and Radio Ekho Moskvy presented a greater diversity of
views, their potential impact on voters in Russia is simply not comparable
to that of state-controlled TV channels.

Of the five monitored newspapers, three supported the current
establishment and two provided a slightly more balanced picture of the
political and election-related events. In general, however, the newspapers
did not compensate for the clear lack of balance on the part of broadcast
media. They do not facilitate the exchange of opinions, public debate,
confrontation, investigation and commentary, all of which are integral to
meaningful public access to the political platforms of persons and groups
seeking elected office. Reporting by online media outlets was quite similar
to that of the newspapers. These outlets did not provide investigative
stories, nor deeper analyses of the current political situation. Three of the
four monitored outlets, supported the incumbent president, while one was
critical.

70



Recommendations

It is vitally important that Russian civil society fosters democratic values
and principles, including respect for the rule of law and fundamental
human rights. Information Peace stands committed to support the necessary
efforts and changes within the existing media environment and its legal
framework, in order to bring it in line with international standards and
other obligations, including freedom of expression. Various stakeholders,
including the previous OSCE/ODIHR election observation missions, and
relevant domestic and international organisations, have already adopted
several valuable documents, including general and more specific
recommendations. The recommendations below are offered by MEMO 98
and Information Peace in regard to the systematic changes that are
necessary to improve the media coverage of the next elections:

General - freedom of expression

e The freedom and independence of the media should be respected,
as objective reporting is essential during an election campaign.
State authorities should always refrain from interfering in
activities of the media and journalists, as it undermines their
independence.

e Media reporting should be balanced and factual, including
coverage of the work of the authorities. The media should be
consistent in separating the activities of incumbent powers from
the activities they pursue as the representatives of political
parties running in the election. No privileged treatment should
be given to state authorities by the media during election
campaigns.

e Libel and insult of state officials should be decriminalised, and
the legislation placing disproportionate limitations on free

71



speech and expression, including on the Internet, should be
repealed.

The media should refuse all open or furtive expressions of
intolerance and will carefully consider whether publication of
such expressions entails defamation and ridicule based on sex,
race, colour, language, faith, and religion, affiliation with
national or ethnic minority or ethnic group, social difference,
and political opinion

The media should avoid broadcasting a message based on
unverified information, rumours, and/or with the intention of
deliberately misinforming the public and/or for propaganda
purposes.

The media should not manipulate images or sound in a way that
distorts the intended meaning or value of the message.

The media should avoid adjusting data and facts in a manner that
distorts reality. In determining the order of importance of the
individual pieces of information it should impartially and
objectively provide, it should distinguish between relevant and
irrelevant information.

The media should follow professional standards as well reporting
techniques and methods. They should ensure that every piece of
news contains only facts corresponding to reality and whose
veracity will be verified by independent sources quoted therein.
Journalists, editors, producers and proprietors should spare no
effort to ensure that the distributed information corresponds
with truth and conscience. The facts should be presented without
any distortions and in their respective contexts. If a flawed
message is published, it should be followed by an immediate

apology.

Television

72

State-owned and state-controlled media are easy targets for any
state authorities willing to use them as propaganda tools. The
authorities should move forward with plans to transform state
broadcasters into an independent public service media that will
provide citizens with impartial and balanced information on



election candidates. The mandate of the public service media
should reflect public interests and should be based on
independence, editorial freedom and non-interference by
authorities. This includes the development of impartial editorial
practices.

Media should be able to criticise activities or inaction by the
authorities and other official bodies whose activities are
publically financed, and to investigate corruption and other
wrongdoings without fearing pressure or retaliation.®

Media should to consider what is newsworthy from the viewer’s
perspective, rather than merely seeking to satisfy the politicians.
The media should enhance their reporting by offering relevant
context and background information, and present alternative
views. This can help viewers to understand what the information
means for them; the consequences of poor governance; and its
alternatives. The news items should be presented from various
angles, including a range of experts and civil society
representatives (not always the same ones).”

When reporting on any controversial issue, it is crucial to
present all parties involved, clearly stating when a party refuses
to comment. In such case, scenario, such a refusal shall be
presented so that the public is properly informed on the reasons
for the refusal. Impartial background information should be
provided if the issue has a long backstory and/or is complicated.

16

17

Consideration could be given to better selection of information with the goal of featuring in the
primetime news program only events of importance for the socio-political context, i.e. events that are
newsworthy for the station’s target group. In reporting on economic and development projects for
which the government is responsible and in which the government participates only in a formal sense
(opening of sections of highway, factories, bridges...), focus should be placed on the significance of
these projects for the community, putting citizens, engineers, farmers and so on into the foreground.
A stronger analytical approach should be ensured. The views of independent relevant people should
also be offered.

Kuzel, Rasto, Final Narrative Report, Council of Europe, Georgia 2016,
https://rm.coe.int/168048ba65

73


https://rm.coe.int/168048ba65

Journalists can do more to reflect what is happening in the
country, from both social and political perspectives. Important
developments should always be shown. Background and context
must always be provided, and journalists should seek to confront
actors (especially holders of public office) with such questions
related to the background of the story.

Print and Online media

Print and online media can do more when it comes to in-depth
and analytical reporting of candidates’ views and positions on
different issues. A greater variety of sources should be used, in
order to present the information from various angles.

Journalists should not merely reflect the positions of authorities,
without questioning official statements or properly verifying the
facts. Proper fact-checking and criticism of official (in)action by
the authorities and other official bodies should be ensured.

Media regulation

74

An independent oversight body should be established and
mandated to oversee free, equitable and fair access to state-
controlled broadcasters.



	Executive Summary
	Quantitative Analysis
	List of Monitored Subjects
	Qualitative Analysis
	Monitoring Findings
	The principal finding was that there was an exceptionally limited range of diversity of political actors on the main Russian TV channels. This was visible in both local and international coverage. There was a strong tendency to provide extensive cover...
	The qualitative analysis revealed that a vast number of news reports lacked balance and were highly subjective, quoting multiple sources that supported a single perspective – that of the Russian authorities. The month-long monitoring confirmed that th...
	First Channel
	Russia 1
	NTV
	Ren TV
	TV Dozhd
	Radio Ekho Moskvy
	General – freedom of expression
	Television
	Print and Online media
	Media regulation

