
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

+421	903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

 
 
 
 
 

 
	
	
	
	
	

Stanovisko	MEMO	98	k	odpovedi	RTVS		
na	predvolebný	monitoring		

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

5.	máj	2020	
Bratislava	

 
 

 
 
 
 
 



2 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

+421	903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

ÚVOD	
 
MEMO	 98	 analyzovalo	 kampaň	 pred	 voľbami	 do	 NR	 SR	 z	pohľadu	 prezentácie	
politických	 strán,	 hnutí	 a	vybraných	 kandidátov	 na	 sociálnych	 médiách	 (Facebook	
a	Instagram),	 mediálne	 pokrytie	 politických	 subjektov	 (kandidujúce	 strany,	 hnutia,	
prezidentka	SR	a	vláda	SR)	v	online	médiách	(12	portálov	a	webových	verzií	tlačených	
médií)	 a	 v	hlavných	 večerných	 spravodajských	 reláciách	 4	 televízií	 (verejnoprávna	
RTVS	a	súkromné	Joj,	Markíza	a	TA3).	V	tejto	súvislosti	sme	vydali	celkovo	5	správ.	
	
Pokiaľ	ide	o	sociálne	médiá,	MEMO	98	vydalo	2	samostatné	správy:	

o Prvá	správa	(31.1.2020)	analyzovala	obdobie	od	uverejnenia	vyhlásenia	volieb	
do	NR	SR	(5.11.2019)	do	26.1.2020	a	zameriavala	sa	na	Facebook	a	Instagram,	
kde	sme	sledovali		aktívnosť	(počet	postov)	ako	aj	interaktivitu	(celkový	počet	
reakcií,	komentárov	a	zdieľaní)	kandidujúcich	strán,	hnutí	a	ich	kandidátov.	

o Tretia	správa	(22.2.2020)	analyzovala	Facebook	v	období	od	27.1.	do	19.2.2020	
z	pohľadu	aktívnosti	(počtu	postov)	ako	aj	interaktivity	(celkový	počet	reakcií,	
komentárov	 a	zdieľaní),	 pričom	 sme	 pripravili	 aj	 prehľad	 konkrétnych	
príspevkov,	ktoré	zaznamenali	v	sledovanom	období	najviac	interakcií.		

	
Podobne,	pokiaľ	ide	o	televízie,	MEMO	98	vydalo	2	samostatné	správy:	

o Druhá	 správa	 (11.2.2020)	 sa	 venovala	 prezentácií	 politických	 subjektov	 v	
hlavných	spravodajských	reláciách	celoplošne	vysielajúcich	televízií	–	RTVS,	TV	
Markíza	 TV	 Joj	 a	 TA3	 –		 počas	 3	 týždňov	 kampane	 (14.1.-3.2.2020).	 Správa	
analyzovala	aj	zastúpenie	v	hlavných	politických	diskusiách	televízií	od	začiatku	
kampane	(5.11.2019	–	9.2.2020).				

o Štvrtá	 správa	 (26.2.2020)	 analyzovala	 rovnaké	 parametre	 počas	 obdobia	 6	
týždňov	 kampane	 (14.1.-24.2.2020).	 V	oboch	 správach	 boli	 sledovanými	
kritériami	 priestor,	 ktorý	 médiá	 venovali	 monitorovaným	 subjektom,	 ako	 aj	
spôsob	 (pozitívny/neutrálny/negatívny),	 akým	 boli	 prezentované.	 Aj	 táto		
správa	 analyzovala	 zastúpenie	 v	hlavných	 politických	 diskusiách	 od	 začiatku	
kampane	(5.11.2019	–	23.2.2020).				

	
Pokiaľ	ide	o	online	médiá	MEMO	98	ich	monitoring	uverejnilo	v	súhrnnej	analýze:	

o Slovenské	 voľby	 2020	 v	 informačnom	 priestore	 (24.3.2020)	 analyzovala	
obdobie	 4	 týždňov	 (27.1.-24.2.2020).	 Sledovanými	 kritériami	 boli	 priestor	
(počet	článkov	vo	volebných,	resp.	všeobecných	politických	sekciách)	a	spôsob	
(pozitívny/neutrálny/negatívny),	 akým	 boli	 prezentované.	 Súčasťou	 bola	 aj	
analýza	naratívov,	 vyváženosti,	 žánru	a	autorstva.	 Správa	 slúžila	aj	 ako	určité	
zhrnutie	ďalších	typov	médií,	vo	forme	hlavných	zistení,	nie	detailného	popisu.		

	
Všetky	správy	boli	v	deň	publikovania	uverejnené	na	našej	webovej	stránke	a	zároveň	
bola	informácia	o	ich	vydaní	elektronicky	poslaná	(s	linkom)	všetkým	mienkotvorným	
médiám	 (vrátane	 RTVS),	 kandidujúcim	 subjektom	 (s	 výnimkou	 Kotlebovci-ĽSNS),	
poslancom	NR	SR,	Ministerstvu	kultúry	SR,	Rade	pre	vysielanie	a	retransmisiu,	ako	aj	
Rade	RTVS.	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

+421	903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

		
STANOVISKO	MEMO	98	K	TVRDENIAM	RTVS		
	
Dňa	21.	apríla	sme	(MEMO	98)	z	Výboru	NR	SR	pre	kultúru	a	médiá	dostali	odpoveď	
RTVS	s	názvom	„Informácia	RTVS	v	zmysle	uznesenia	Výboru	NR	SR	pre	kultúru	a	médiá	
zo	dňa	7.4.2020”	(ďalej	ako	„Informácia	RTVS“),	v	ktorej	RTVS	na	stranách	2-10	reaguje	
na	zistenia	predvolebného	monitoringu	MEMO	98	zhrnuté	v	záverečnej	monitorovacej	
správe	z	24.marca	2020.1	
	
RTVS	 v	odpovedi	 na	 zistenia	 nášho	 predvolebného	 monitoringu	 spomína	 viaceré	
tvrdenia,	 ktoré	 by	 sme	 radi	 uviedli	 na	 pravú	 mieru,	 preto	 pre	 prehľadnosť	 nášho	
stanoviska	citujeme	spomenuté	tvrdenia	z	Informácie	RTVS	(kurzívou)	a	pod	nimi	naše	
stanoviská.			
	
	
1. Vysielanie	RTVS	dôkladne	monitoruje	nie	len	Rada	pre	vysielanie	a	retransmisiu	(ďalej	len	

„RVR“)	ale	aj	Rada	RTVS.	Najmä	v	čase	volebnej	kampane	je	vysielanie	RTVS	predmetom	
pozornosti	 aj	 zo	 strany	 uznávaných	 medzinárodných	 organizácii	 (napr.	 OBSE).	 RTVS	
doteraz	nebolo	doručené	žiadne	rozhodnutie	kompetentného	orgánu	dohľadu,	ktoré	by	
konštatovalo	v	súvislosti	s	jej	vysielaním	počas	volebnej	kampane	pre	voľby	do	Národnej	
rady	Slovenskej	republiky	porušenie	ktoréhokoľvek	ustanovenia	zákona	č.	532/2010	Z.	z.,	
zákona	 č.	181/2014	Z.	 z.	 o	volebnej	 kampani,	 či	 iného	 právneho	 predpisu.	 RTVS	
nezaznamenala	ani	žiadnu	individuálnu	sťažnosť	kandidujúceho	politického	subjektu	na	
neobjektívne	 či	 neférové	 informovanie.	Na	 základe	 uvedeného	 je	 RTVS	 presvedčená,	 že	
v	čase	 volebnej	 kampane	 pre	 voľby	 do	Národnej	 rady	 Slovenskej	 republiky,	 rovnako	 aj	
predtým,	 postupovala	 plne	 v	súlade	 so	zákonom	 a	riadne	 zabezpečila	 objektivitu,	
nestrannosť	a	nezávislosť	spravodajstva	RTVS.		
 

V	 súvislosti	 so	 zmienkou	 o	 OBSE,	 ktorá	 prostredníctvom	 svojej	 hodnotiacej	 misie	
pozorovala	parlamentné	voľby,	uvádzame	kvôli	kontextu,	že	jej	zistenia	a	odporúčania	
k	 februárovým	 voľbám	 ešte	 neboli	 zverejnené.	 Na	 základe	 bežnej	 praxe	 je	
pravdepodobné,	 že	 OBSE/ODIHR	 zverejní	 svoju	 finálnu	 hodnotiacu	 správu	
v	dohľadnom	čase.	

 	
	

2. Generálny	riaditeľ	RTVS	na	mieste	vyjadril	nesúhlas	s	prezentovaným	záverom	analýzy,	
poukázal	 na	 niektoré	 nezrovnalosti	 viditeľné	 na	 prvý	 pohľad	 a	prisľúbil,	 že	 sa	 s	ňou	
oboznámi.		

	
V	tejto	 súvislosti	 chceme	 spomenúť,	 že	 od	 začiatku	 monitoringu	 boli	 naše	
monitorovacie	správy	posielané	do	všetkých	relevantných	médií,	vrátane	RTVS	(viac	
detailov	k	tomu	nižšie).	Ak	boli	v	súvislosti	s	našim	monitoringom	akékoľvek	otázky	zo	

 
1		 Informáciu	nám	elektronicky	poslal	pán	Kalužák	(súčasný	hovorca	premiéra	Igora	Matoviča),	vtedajší	asistent	

poslanca	Kristiána	Čekovského,	predsedu	Výboru	NR	SR	pre	kultúru	a	médiá.		



4 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

+421	903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

strany	 generálneho	 riaditeľa	 alebo	 iných	 pracovníkov	 RTVS,	 mohli	 nás	 kedykoľvek	
kontaktovať,	boli	by	sme	im	bližšie	vysvetlili	metodológiu,	alebo	iné	detaily.		
	
	
3. Dňa	7.	4.	2020	počas	rokovania	Výboru	NR	SR	pre	kultúru	a	médiá	poslanec	Milan	Potocký	

rozdal	štyri	strany	z	37	stranového	materiálu	MEMO	98	s	názvom	„Slovenské	voľby	2020	
v	informačnom	priestore“.		

	
Dovoľujeme	 si	 upozorniť	 na	 faktickú	 nepresnosť	 –	 správa	 Slovenské	 voľby	 2020	
v	informačnom	priestore	 je	 spoločnou	 správou	organizácii	MEMO	98	a	Globsec,	 ktoré	
nezávisle	na	sebe	monitorovali	informačný	priestor	pred	voľbami	do	NR	SR	2020.	
	
	
4. Po	preštudovaní	uvedenej	analýzy	uverejnenej	na	facebookovom	profile	predsedu	výboru	

Kristiána	 Čekovského	 bolo	 zistené,	 že	 mimoriadne	 vážne	 závery	 o	nesplnení	
verejnoprávnej	 funkcie	 RTVS	 sa	 opierajú	 o	12	 viet	 textu.	 Na	 dvojstrane	 venovanej	
verejnoprávnej	televízii	najväčší	priestor	zaberá	koláčový	graf	(Podiel	času	jednotlivých	
strán	 vo	 vysielaní	 RTVS)	 a	na	 pravej	 strane	 je	 stĺpcový	 graf	 s	názvom	 „Najčastejšie	
pozývané	strany	v	relácii	O	5	minút	12“	a	informácia,	že	RTVS	venovala	60	%	vo	svojom	
spravodajstve	koaličným	stranám	a	vláde	SR.		
	

V	tejto	 súvislosti	 sme	 trochu	 prekvapení,	 že	 výsledky	monitoringu	MEMO	98	museli	
predstavitelia	RTVS	sťahovať	z	facebookového	profilu	predsedu	výboru,	keďže	všetky	
správy,	 ktoré	 sme	v	súvislosti	 s	našim	monitoringom	médií	 počas	 volieb	publikovali,	
sme	 okrem	 našej	 web	 stránky	 pravidelne	 posielali	 viacerým	 zamestnancom	 RTVS,	
vrátane	Vahrama	Chuguryana,	riaditeľa	sekcie	spravodajstva	RTVS.		
	
Posledná	 publikovaná	 správa	 je	 iba	 sumárom	 našich	 predvolebných	 monitoringov,	
ktorý	sme	vydali	v	spolupráci	s	organizáciou	Globsec	a	mali	 sme	dopredu	dohodnutý	
formát,	 preto	 táto	 správa	 neobsahuje	 všetky	 detaily,	 ktoré	 však	 uvádzame	
v	predchádzajúcich	správach.	

	
	

5. Pritom	 ešte	 na	 rokovaní	 výboru	 NR	 SR	 pre	 kultúru	 a	médiá	 generálny	 riaditeľ	 RTVS		
informoval	poslancov,	že	60	%	pomer	vlády	a	koalície	vs	40	%	zastúpenie	opozície	nie	je	
nič	nezvyčajné	a	je	bežnou	praxou	aj	v	BBC.		

	
BBC	 funguje	 na	 základe	 Royal	 Charter,	 po	 dekáde	 obnovovanej	 zmluve	 s	vládou	
(súčasná	 v	platnosti	 od	 januára	 2017).	 Vo	 všeobecnosti	 je	 regulovaná	 zákonom	
Communications	Act,	na	jeho	základe	prijatého	The	Ofcom	Broadcasting	Code	a	taktiež	
Guidance	 Notes,	 ktoré	 vydáva	 britský	 mediálny	 regulátor	 Ofcom	 (The	 Office	 of	
Communications)	 pred	 každými	 voľbami.	 Okrem	 toho	 sa	 BBC	 riadi	 internými	
dokumentami	(Editorial	Guidelines),	počas	volieb	najmä	volebnými	pravidlami	(Election	
Guidelines).	 Čo	 sa	 týka	 spravodajstva,	 ide	 hlavne	 o	dve	 zásady,	 due	 accuracy	 a	due	
impartiality	 (presnosť	 a	nestrannosť).	 Ani	 v	 jednom	 z	dokumentov	 sa	 percentuálne	
neuvádza,	koľko	priestoru	má	v	správach	dostať	vláda	a	koľko	opozícia.		
	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

+421	903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

6. V	prvých	vetách	analýza	konštatuje,	že	RTVS	venovala	vo	svojom	spravodajstve	najviac	
priestoru	 vládnym	 stranám	 SMER-SD	 a	SNS,	 pričom	 vynechala	 kľúčovú	 informáciu.	
Analýza	už	neuvádza	to,	že	rovnako	najviac	priestoru	dostali	strany	SMER-SD	a	SNS	aj	vo	
všetkých	troch	súkromných	televíziách.	Teda	nič	nezvyčajné	sa	v	RTVS	neudialo.		

	
Domnievame	sa,	že	pre	televíziu	verejnej	služby	by	malo	byť	primárne	dôležité,	aby	jej	
spravodajstvo	bolo	vyvážené	a	nestranné	–	komparácia	so	súkromnými	vysielateľmi	je	
do	istej	miery	zavádzajúca,	keďže	ich	fungovanie	je	z	podstaty	založené	na	trochu	iných	
princípoch.	Napriek	 tomu	 je	 toto	 stanovisko	RTVS	nepresné,	 keďže	 sme	 rovnako	 vo	
svojich	 správach	 uviedli,	 koľko	 priestoru	 získali	 vládne	 strany	 v	iných	 médiách. V	
hlavných	 spravodajských	 reláciách	 troch	ďalších	monitorovaných	 televíziách	 to	bolo	
naozaj	podobné	-	dve	spomenuté	strany	vládnej	koalície	získali	takisto	najväčší	priestor.	
Táto	informácia	nebola	vynechaná,	keďže	je	explicitne	uvedená	v	spomenutej	súhrnnej	
správe	 (z	 24.3.2020)	 v	 súvislosti	 s	 TV	 Markíza	 a	 TA3	 (str.	 12).	 Navyše,	 v	 štvrtej	
monitorovacej	 správe	 (uverejnená	 predo	 dňom	 volieb,	 26.2.2020)	 boli	 okrem	 RTVS	
uverejnené	 aj	 grafy	 všetkých	 3	 sledovaných	 súkromných	 televízií	 (str.10-12),	 teda	
každý	čitateľ	si	mohol	celkom	jednoducho	urobiť	obraz	.	
	
Ako	uvádza	správa	č.	4	na	str.8,	výsledky	monitoringu	pred	prezidentskými	voľbami	
2019	 (18.2.-10.3.2019)	 indikovali	 veľmi	 podobný	 spôsob	 informovania	 v	hlavnej	
spravodajskej	relácii	RTVS:	„SNS	[bola]	druhou	najviac	prezentovanou	politickou	stranou	
(8%),	za	stranou	Smer-SD	(13%).	V	kombinácii	 s	veľmi	výrazným	priestorom	pre	vládu	
(48%),	 najväčším	 spomedzi	 4	 monitorovaných	 televízií	 išlo	 o	významný	 indikátor	
orientácie	televízie	(pripomíname,	že	SNS	nemala	vlastného	prezidentského	kandidáta).“	
Len	 pre	 porovnanie,	 zatiaľ	 čo	 Smer-SD	 bol	 aj	 pred	 prezidentskými	 voľbami	
najzobrazovanejšou	politickou	 stranou	 vo	 všetkých	monitorovaných	 televíziách,	 SNS	
bola	druhou	najzobrazovanejšou	len	v	RTVS	a	TV	Joj	(bola	štvrtou	stranou	v	TV	Markíza	
a	piatou	v	TA3).		
	
	
Jedným	z	kľúčových	zistení,	ktoré	však	Informácia	RTVS	vôbec	nespomína,	je	priestor,	
ktorý	RTVS	venovala	vláde.			
	
Ako	 spomína	 správa	 č.4	 na	 str.6,	 „[J]ednoznačne	 najviac	 priestoru	 v	 hlavných	
spravodajských	 reláciách	 venovala	 vláde	 RTVS	 (38,6%),	 nasledovaná	 TV	 Joj	 (34,1%).	
Najmenší	podiel	priestoru	získala	v	TV	Markíza	(25,7%).	V	prípade	RTVS	bolo	v	minulosti	
viditeľné	 menšie	 pokrytie	 vlády	 v	období	 od	 začiatku	 vysielania	 politickej	 reklamy	
(v	zmysle	zákona	č.	181/2014	Z.z.	o	volebnej	kampani	 toto	obdobie	začína	21	dní	pred	
voľbami,	teda	od	8.2.).	Tento	trend	je	možné	vidieť	aj	pri	súčasnom	monitoringu	–	zatiaľ	
čo	 v	prvom	 sledovanom	 období	 venovala	 RTVS	 vláde	 42,3%,	 v	druhom	 to	 bolo	 34,9%.	
Napriek	tomu	to	bolo	stále	 jednoznačne	najviac,	v	žiadnej	 inej	televízií	nedostala	vláda	
nad	30%,	najmenej	v	TV	Markíza	(22,4%).“					
	
Vláda	SR	je	bez	pochýb	z	titulu	svojej	exekutívnej	pozície	dôležitým	„newsmakerom“,	to	
však	samo	o	sebe	nevytvára	nárok	na	spravodajské	pokrývanie	jej	aktivít.	O	tom,	do	akej	



6 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

+421	903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

miery	je	spravodajské	pokrytie	jednotlivých	aktivít	vlády	a	ďalších	ústavných	činiteľov	
dôležité	 pre	 divákov	 rozhodujú	 samotné	 médiá	 v	rámci	 svojej	 nezávislej	 redakčnej	
politiky,	pričom	netreba	zabúdať,	že	predovšetkým	počas	volebných	kampaní	je	veľmi	
dôležité	 odfiltrovať	 dôležité	 správy	 od	 PR	 aktivít,	 ktoré	 sú	 určené	 na	 pozitívnu	
prezentáciu	jednotlivých	vládnych	strán	vďaka	ich	exekutívnym	pozíciám.		
	
Rada	Európy	vo	 svojej	 rezolúcii	 2254	z	roku	2019	 (Media	 freedom	as	a	condition	 for	
democratic	elections)	v	bode	8.7.	uvádza,	aby	boli	prijaté	striktné	pravidlá	na	mediálne	
pokrývanie	vládnych	aktivít	s	cieľom	predísť	pokrývaniu	ceremónii,	ktoré	organizuje	
vláda	 (alebo	 sa	 na	 nich	 zúčastňuje)	 a	ktorých	 výsledkom	 je	 zvýhodnenie	 v	prospech	
vládnych	strán	a	ich	kandidátov	vo	voľbách.	V	praxi	to	znamená	dôsledné	posudzovanie	
všetkých	 aktivít	 verejných	 činiteľov	 počas	 kampane	 a	zabezpečenie	 adekvátnej	
názorovej	plurality	a	priestoru	pre	všetky	relevantné	strany	a	názory.	
	
	
7. Je	 totiž	 logické,	 že	 v	rámci	 vyváženej	 prezentácie	 oboch	 strán	 politického	 spektra	

predstavitelia	 menej	 početnej	 vládnej	 koalície	 sa	 objavovali	 vo	 vysielaní	 častejšie,	 aby	
vyvážili	 argumenty	 svojich	 kolegov	 z	početnejších	 opozičných	 strán.	 Pochopiteľne	 táto	
skutočnosť	 sa	 nedá	 považovať	 za	 prejav	 nevyváženosti	 vysielania,	 ale	 presne	 naopak.	
V	záujme	divákov	a	poslucháčov	je	nastavovanie	zrkadla	vládnucej	moci	a	nie	prezentácia	
názorov	len	opozičných	predstaviteľov	medzi	sebou.		

	
Štatút programových pracovníkov a spolupracovníkov RTVS v	časti	 2.1	 hovorí,	 že	
spravodajstvo	a	publicistika	RTVS	„poskytujú	nestranné,	overené,	neskreslené,	aktuálne,	
zrozumiteľné	 a	 vo	 svojom	 celku	 vyvážené	 a	 pluralitné	 informácie	 o	 dianí	 v	 Slovenskej	
republike	 i	 v	 zahraničí	 na	 slobodné	 utváranie	 názorov	 […]“.	 Z	nášho	 pohľadu	 je	 kvôli	
aktuálnosti	 spravodajstva	 dôležité	 prezentovať	 názorovú	 pluralitu,	 bez	 ohľadu	 na	
konkrétny	počet	strán	vládnej	koalície,	či	opozície.			 
	
	
8. V	ďalšej	 vete	 materiál	 MEMO	 98	 používa	 (nepolitologický	 a	neodborný)	 termín	

„demokratická	opozícia“,	ktorá	získala	podľa	analýzy	17	%.	Z	textu	ani	z	grafu	nie	je	jasné,	
ktoré	 konkrétne	 strany	 analýza	 do	 tohto	 pomenovania	 zahrnula,	 a	 ďalej	 toto	
konštatovanie	 nerozvádza.	 Ak	 autori	 toto	 konštatovanie	mysleli	 ako	 ďalšiu	 výčitku,	 že	
strany	„demokratickej	opozície“	mali	dostať	v	RTVS	väčší	priestor,	tak	ani	táto	kritika	nie	
je	 opodstatnená.	 RTVS	 sa	 totiž	 riadi	 a	vysiela	 v	súlade	 Ústavou	 SR	 a	 zákonmi.	 Termín	
demokratická	opozícia	pritom	nie	 je	 súčasťou	 legislatívy	platnej	v	Slovenskej	republike.	
Právo	 a	politické	 vedy	 vo	 všeobecnosti	 rozlišujú	 koaličné	 a	opozičné	 strany,	 v	oboch	
prípadoch	 ide	 o	politické	 subjekty,	 ktoré	 boli	 úspešné	 vo	voľbách	 a	získali	 zastúpenie	
v	parlamente.	Koaličné	strany	sú	tie,	ktoré	sa	dohodli	na	zložení	vlády	a	opozičné	sú	tie,	
ktoré	nezískali	vo	vládnom	kabinete	zastúpenie.	Všetky	ostatné	strany	sa	označujú	ako	
mimoparlamentné.	Spravodajstvo	RTVS	dbá	o	to,	aby	koaličné	a	opozičné	strany	dostávali	
vo	vysielaní	rovnaký	priestor.	Zároveň	vo	vysielaní	nechýba	ani	hlas	mimoparlamentných	
strán,	ale	nie	je	možné	nárokovať	si	rovnaké	zastúpenie	ako	napríklad	pri	parlamentných	
stranách,	 ktoré	 získali	 v	legitímnych	 voľbách	 dôveru	 občanov,	 ktorých	 v	parlamente	
zastupujú.		

	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

+421	903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

Naša	 analýza	 výsledkov	 sumarizovaná	 v	záverečnej	 správe	 Slovenské	 voľby	 2020	
v	informačnom	priestore	(z	24.3.2020)	bližšie	nerozoberá,	ani	presnejšie	nevysvetľuje	
termín	„demokratická	opozícia“.	Vzhľadom	na	skutočnosť,	že	daný	termín	bol	v	období	
kampane	používaný	takmer	na	dennej	báze,	sa	domnievame,	že	profesionálna	obec	aj	
širšia	verejnosť	z	grafov	a	kontextu	jednoznačne	pochopila,	ktoré	strany	sme	mali	na	
mysli.	V	zmysle	politickej	 reality	 a	slovníka	používaného	politikmi,	novinármi,	 ako	aj	
expertmi	 išlo	 pre	 účely	 nášho	 porovnania	 o	šesť	 subjektov	 (tri	 parlamentné	 -	 SaS,	
OĽaNO	a	SME	rodina,	a	tri	mimoparlamentné	-	PS/Spolu,	Za	ľudí	a	KDH).			
	
Je	pravdou,	že	z	grafu	RTVS	uverejneného	v	spomenutej	záverečnej	správe	(str.10-11)	
nie	sú	zjavné	podiely	polovice	zo	šiestich	subjektov	demokratickej	opozície.	Rovnako	je	
však	pravdou	aj	 fakt,	 že	graf	RTVS	s	kompletnejšími	údajmi	 (znázornených	 je	5	zo	6	
subjektov,	 s	možnosťou	 pomerne	 spoľahlivo	 dedukovať	 spravodajský	 podiel	
posledného	subjektu	[KDH]	–	pod	1%,	presnejšie	0,8%)	bol	k	dispozícii	verejnosti	od	
26.2.2020	ako	súčasť	našej	štvrtej	monitorovacej	správy	(na	jej	str.	7).			
	
Pomer	koalícia	 (3	 strany)	 -	demokratická	opozícia	 (6	 subjektov)	bol	v	RTVS	25,2%	-	
17,3%.	Pre	porovnanie,	v	najpopulárnejšej	TV	Markíza	bol	pomer	25,1%	-	26,5%	a	v	TV	
Joj	27,2%	-	21,0%	(dlhodobo	nevyvážená	TA3	s	pomerom	33,5%	-	19,0%	predstavuje	
inú	 kategóriu).	 Teda	 rozdiel	 v	prospech	 strán	 vládnej	 koalície	 bol	 najväčší	
v	spravodajstve	RTVS.	V	spojení	s	priestorom	pre	vládu	to	bola	opäť	RTVS,	ktorá	vládnej	
zostave	(či	vo	forme	prezentácie	vlády	alebo	koaličných	strán)	venovala	najviac,	takmer	
dve	tretiny	politicky	relevantného	priestoru	v	spravodajstve	–	63,9%	(TA3	–	63,6%,	TV	
Joj	–	61,5%	a	TV	Markíza	–	50,8%).2		
	
	
9. Ďalej	analýza	konštatuje,	že	SNS	mala	výrazné	zastúpenie	v	diskusných	reláciách	RTVS,	

keď	 mala	 byť	 počas	 volebnej	 kampane	 najpozývanejšou	 stranou	 (šesťkrát	 napriek	
preferenčne	omnoho	slabšiemu	postaveniu).		
	
Autori	 analýzy	 opäť	 nespomínajú	 kľúčový	 fakt,	 že	 SNS	mala	 výrazné	 zastúpenie	 aj	 vo	
všetkých	ďalších	televíziách,	s	ktorými	RTVS	porovnávajú,	pričom	v	TA3	až	dvojnásobné	
zastúpenie	 ako	 v	RTVS	 (20	%	 v	TA3	 oproti	 10,7	%	 v	RTVS).	 Analýza	 vôbec	 neberie	 do	
úvahy,	že	išlo	o	vládnu	stranu,	ktorá	mala	okrem	ministrov,	štátnych	tajomníkov	a	ďalších	
verejných	činiteľov	v	kľúčových	exekutívnych	pozíciách	aj	druhého	najvyššie	postaveného	
ústavného	činiteľa	na	pozícii	predsedu	Národnej	rady	SR.	Všetky	tieto	osoby	sa	teda	logicky	
objavovali	vo	zvýšenej	miere	vo	všetkých	televíziách,	bez	ohľadu	na	to,	či	ide	o	súkromné,	
alebo	verejnoprávne	médium,	pretože	boli	nositeľmi	informácií	a	zámerov,	o	ktoré	mala	
záujem	verejnosť.	RTVS	vždy	zabezpečila	názorovú	vyváženosť	a	adekvátny	priestor	pre	
všetky	relevantné	strany/prúdy.	

	
Z	uvedeného	 v	odpovediach	 k	bodom	6)	 a	8)	 vyplýva,	 že	 RTVS	 je	 dlhodobo	médiom,	
ktoré	poskytuje	výrazný	priestor	vláde	SR	(35-48%	politicky	relevantných	informácií	
v	posledných	dvoch	„veľkých“	voľbách).		

 
2		 V	kampani	pred	prezidentskými	voľbami	venovali	televízie	vládnej	zostave	ešte	výraznejší	priestor,		TV	Joj	-	

75%,	RTVS	–	72%,	TA3	–	65%	a	TV	Markíza	-	61%.	



8 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

+421	903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

Okrem	 priestoru	 pre	 oficiálnych	 predstaviteľov	 štátu	 je	 dôležitým	 indikátorom	
objektívneho	spravodajstva	aj	prezentácia	politických	strán	a	hnutí.	Ako	už	bolo	vyššie	
naznačené,	 RTVS	 venovala	 v	porovnaní	 s	ostatnými	 monitorovanými	 televíziami	
najmenej	priestoru	stranám	demokratickej	koalície	(spolu	17,3%).		
	
RTVS	bola		médiom,	v	ktorej	dominovali	dve	strany	vládnej	koalície,	pričom	zastúpenie	
SNS	 malo	 stúpajúcu	 tendenciu	 (z	 8%	 v	roku	 2019	 k	 11%	 v	roku	 2020),	 napriek	
opačnému	vývoju	volebných	preferencií	strany.	Naopak,	prezentácia	opozície,	bola	na	
výrazne	nižšej	úrovni,	opäť	nepriamo	úmerne	s	vývojom	volebných	preferencií.	RTVS	
bola	médiom,	ktorá	venovala	za	celé	obdobie	šiestich	týždňov	víťazovi	parlamentných	
volieb,	hnutiu	OĽaNO,	najmenší	priestor	–	celkovo	4,3%	(najväčší	podiel	získalo	OĽaNO	
v	TV	Markíza	–	6,9%).	
	
Opäť	bola	v	argumentácii	RTVS	spomenutá	výhrada,	že	naša	analýza	 Slovenské	voľby	
2020	 v	 informačnom	 priestore	 publikovaná	 24.3.2020)	 neuvádza	 porovnanie	 s	inými	
médiami.	Pri	všetkej	dobrej	vôli	však	nie	je	možné	rozumieť	logike	tejto	argumentácie.	
Dovolíme	 si	 upozorniť,	 že	 všetky	 naše	 analýzy	 (od	 začiatku	 našej	 činnosti	 pred	
parlamentnými	 voľbami	 1998	 a	rovnako	 aj	 všetky	 tri	 naše	 súčasné	 monitorovacie	
správy,	ktoré	prezentovali	naše	zistenia	monitoringu	televízií		-	druhá,	štvrtá	a	Slovenské	
voľby	 2020	 v	 informačnom	 priestore)	 vždy	 prezentovali	 výsledky	 verejnoprávnych	
médií	a	rovnako	aj	elektronických	súkromných	médií.	To	znamená,	že	logika	bola	vždy	
postavená	 presne	 opačne,	 ako	 znie	 výhrada	 –	 priniesť	 občanom	 a	iným	
zainteresovaným	subjektom	informácie	o	oboch	stranách	mince.		
	
Samotná	záverečná	správa	na	str.12	celkom	jasne	v	texte	popisuje	fakt,	že	spravodajstvo	
TA3	podielom	pre	SNS	úplne	ignorovalo	požiadavku	nestrannosti:	„V	spravodajstve	TA3	
výrazne	 dominovala	 SNS,	 ktorá	 získala	 pätinu	 spravodajského	 priestoru,	 čo	 je	
jednoznačne	 najväčší	 podiel	 času	 venovaného	 jednotlivým	 stranám	 medzi	 všetkými	
televíziami.“	Navyše,	podiel	pre	SNS	(20%)	ilustrovaný	aj	v	samotnom	grafickom	okne.		
	
 
10. Ďalšia	nezrovnalosť	je	v	stĺpcovom	grafe	s	názvom	„Najčastejšie	pozývané	strany	v	relácii	

O	5	minút	12“,	kde	na	strane	11	je	uvedené,	že	SNS	bola	pozvaná	6-krát,	kým	SMER-SD	5-
krát.	 Autori	 v	predloženej	 analýze	 nikde	 neuvádzajú,	 aké	 obdobia	 zahŕňa	 uvedená	
štatistika.	Ak	platí	dátum,	ktorý	je	uvedený	na	strane	8	predmetného	materiálu	(14.	1.‒24.	
2.),	a	za	ktorý	je	aj	analýza	v	predchádzajúcom	(koláčovom)	grafe,	potom	sú	informácie	o	
počtoch	chybné.		
	
Podľa	 počtov	 ostatných	 strán	 je	 možné	 sa	 domnievať,	 že	 štatistika	 by	 sa	 mala	 týkať	
obdobia	od	11.	11.	2019	do	23.2.2020.	Aj	v	tomto	prípade	však	autori	neuviedli	kľúčový	
fakt.	Dňa	23.	2.	2020,	v	poslednej	predvolebnej	relácii,	do	ktorej	boli	pozvaní	zástupcovia	
všetkých	parlamentných	politických	strán,	RTVS	musela	použiť	inštitút	prázdneho	kresla,	
pretože	 strana	 SMER-SD	 neposlala	 zástupcu,	 napriek	 tomu,	 že	mala	 pozvánku.	 Strana	
SMER-SD	teda	nebola	pozývaná	do	relácie	O	5	minút	12	len	5-krát,	ako	uvádza	analýza,	
ale-6	krát,	rovnako	ako	SNS,	ktorú	analýza	nesprávne	označila	ako	najpozývanejšiu	stranu	
v	diskusných	reláciách	RTVS.	Najpozývanejšou	stranou	nebola	SNS	ani	v	ďalšej	diskusnej	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

+421	903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

relácii	RTVS	Sobotné	dialógy	na	Rádiu	Slovensko,	kde	mala	zastúpenie	3-krát,	kým	SMER-
SD	až	9-krát.	 Inštitút	prázdneho	kresla	sa	uplatnil	aj	v	relácii	O	5	minút	12,	ktorá	bola	
odvysielaná	8.	12.	2019,	do	ktorej	bol	pozvaný	aj	predseda	OĽaNO,	ktorý	účasť	prisľúbil	
avšak	 pred	 vysielaním	 relácie	 ju	 pre	 chorobu	 zrušil.	 Rovnako	 teda	 analýza	 uvádza	
nesprávny	počet	pozvaní	do	relácie	relácii	O	5	minút	12	aj	v	prípade	politického	subjektu	
OĽaNO.		

	
Pokiaľ	ide	o	technickú	stránku	(teda	chýbajúci	popis	obdobia,	za	ktoré	boli	analyzované	
diskusné	relácie),	je	pravda,	že	v		správe	Slovenské	voľby	2020	v	informačnom	priestore	
nám	táto	špecifikácia	uvedená	nebola	(medzitým	sme	ju	doplnili	v	časti	Metodológia	na	
str.35).	 Je	 však	 nevyhnutné	 povedať,	 že	 definícia	 obdobia	 -	 teda	 že	 správa	 prináša	
analýzu	 diskusných	 relácií	 od	 začiatku	 kampane	 (5.11.2019)	 -	 bola	 uvedená	 ako	
v	správe	č.2	z	11.2.2020	(str.17,	graf	č.13),	tak	aj	v	správe	č.4	z	26.2.2020	(str.8,	ako	aj	
str.15,	grafy	č.10-11).		
	
V	zmysle	pripomienky	sme	upravili	názov	grafu	o	zastúpení	strán	v	diskusnej	relácii	O	5	
minút	12	(str.11	záverečnej	správy)	-	namiesto	„Najčastejšie	pozývané	strany	v	relácii	
RTVS	O	5	minút	12“	mal	byť	titulok	„Najčastejšie	zastúpené	strany	v	relácii	RTVS	O	5	
minút	 12“).	 Opäť	 však	 musíme	 konštatovať,	 že	 ide	 o	technickú	 korekciu,	 korektná	
interpretácia	 skutočnosti	 (premiér	 Pellegrini	 za	 Smer-SD	bol	 pozvaný	do	 záverečnej	
diskusie	dňa	23.2.2020)	bola	uvedená	v	správe	č.4	z	26.2.2020	(str.14).	Navyše,	grafy	
prezentované	v	tejto	súvislosti	v	našich	správach	hovoria	o	zastúpení.	
	
Či	o	účasť	pre	Smer-SD	viac,	alebo	menej,	faktom	je,	že	SNS	bola	do	hlavnej	politickej	
diskusie	 pozvaná	 najčastejšie	 –	 6x.	 Takisto	 to	 platí	 aj	 o	jej	 predsedovi	 Andrejovi	
Dankovi,	ktorý	bol	v	období	celého	obdobia	kampane	(5.11.2019-23.2.2020)	zastúpený	
najčastejšie	–	3x	(podobne	ako	B.	Bugár	a	M.	Kotleba).	Do	štatistiky	sme	nezahrnuli	jeho	
interview	 pri	 príležitosti	 výročia	 17.novembra,	 ale	 faktom	 ostáva,	 že	 v	danej	 relácii	
vystúpil	a	diváci	ho	vnímali	nielen	ako	predstaviteľa	Slovenskej	republiky,	ale	aj	SNS.	
Pre	 ilustráciu,	 SNS	 bola	 pozvaná	 1x	 do	 diskusnej	 relácie	 TV	 Markíza	Na	 telo	 aj	 do	
diskusnej	relácie	TV	Joj	Na	hrane,	ďalších	plno-formátových	televízií.		
	
	
11.	 	 	 	 	 V	 tejto	 súvislosti	 je	 zarážajúce,	 že	 v	 spomínanom	 stĺpcovom	grafe	MEMO	98	 s	názvom	

„Najčastejšie	pozývané	strany	v	relácii	RTVS	O	5	minút	12“	z	neznámeho	dôvodu	absentujú	
strany	Za	 ľudí,	 KDH,	 Dobrá	 voľba	 a	 SPOLU.	 Mimoparlamentná	 strana	Za	 ľudí	 bola	
v	období	volebnej	kampane	pozvaná	do	relácie	O	5	minút	12	dokonca	dvakrát.		Tu	si	treba	
klásť	 otázku,	 akou	 analytickou	 kategóriou	 je	 kategória	 „Najčastejšie“?	 V	analýzach	 je	
nevyhnutné	uvádzať	ako	východisko	všetkých	pozvaných	hostí,	všetky	ostatné	spôsoby	sú	
zavádzajúce	 a	manipulatívne.	 Keby	 analýza	MEMO	 98	 korektne	 uviedla	 všetky	 strany,	
ktoré	 dostali	 pozvanie	 ako	 je	 to	 znázornené	 vyššie,	 tak	 by	 bolo	 názorne	 vidno,	 že	 kým	
koaličné	strany	mali	v	predvolebnom	období	v	relácii	O	5	minút	12	zastúpenie	14-krát,	tak	
zástupcovia	ostatných	politických	 strán	boli	 v	tejto	 relácii	 21-krát.	Autori	 z	neznámeho	
dôvodu	graf	obmedzili	a	na	odôvodnenie	použili	neodborný	termín	„najčastejšie	pozývané“	
strany.		

	



10 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

+421	903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

Ako	 vyplýva	 už	 z	názvu,	 ide	 o	graf,	 ktorý	 ukazuje	 „najčastejšie“	 zastúpené	 strany.	
Spomínané	subjekty	Za	ľudí	(2),	Dobrá	voľba	(1),	KDH	(1)	boli	zastúpené	menej	krát	
ako	tie,	ktoré	graf	zobrazuje	(3	a	viac	účastí),	preto	je	logické,	že	v	grafe	nie	sú.	Strana	
Spolu	v	grafe	figuruje,	ako	súčasť	údaja	o	koalícii	PS/Spolu	(3).		
	
Celkový	pomer	koaličných	a	iných	strán	(14:21)	súhlasí.	Nikde	ho	neuvádzame,	a	nikde	
ho	 ani	 nespochybňujeme.	 Myslíme	 si,	 že	 naše	 právo	 je	 prezentovať	 údaje,	 ktoré	
považujeme	 za	 zaujímavé	 a	dôležité	 pre	 verejnosť,	 pri	 zachovaní	 ich	 korektnej	
interpretácie.	Zaujímavé	v	tejto	súvislosti		je,	že		samotná	Informácia	RTVS	spomína	pri	
koaličných	 stranách	 číslo	 14,	 teda	 pre	 Smer-SD	 ráta	 s	počtom	 5	 a	nie	 6	 –	 opak	
skutočnosti,	ktorú	našej	analýze	tri	odseky	vyššie	sama	vyčítala.	
	
	
ZÁVER:	
	
Väčšina	pripomienok	RTVS	k	nášmu	predvolebnému	monitoringu	sa	orientuje	 iba	na	
poslednú	publikovanú	správu,	ktorá	vzhľadom	na	svoj	formát	(ako	sme	už	spomínali,	
išlo	o	spoločnú	správu	s	organizáciou	Globsec)	neuvádzala	všetky	detaily,	ktoré	však	
obsahovali	 predchádzajúce	 správy.	 Vzhľadom	 na	 fakt,	 že	 RTVS	 mala	 k	dispozícii	 aj	
všetky	naše	ďalšie	správy	(boli	odoslané	na	viaceré	elektronické	adresy	média,	vrátane	
riaditeľa	sekcie	spravodajstva	Vahrama	Chuguryana),	nerozumieme	prečo	ich	RTVS	pri	
analýze	nášho	monitoringu	nebrala	do	úvahy.		
	
Zdá	 sa,	 že	 spravodajstvo	 a	publicistika	 RTVS	 sa	 počas	 kampane	 riadili	 volebnou	
aritmetikou	 nastavenou	 na	 začiatku	 volebného	 obdobia	 (koalícia,	 opozícia,	
mimoparlamentné	 strany),	 pričom	 akoby	 nezohľadňovalo	 dynamiku	 vo	 vývoji	
volebných	 preferencií.	 Podľa	 nášho	 názoru	 by	 mali	 médiá	 transparentne	 definovať	
spôsob,	akým	budú	k	prezentácii	kandidujúcich	subjektov	pristupovať	počas	kampane.	
Verejne	zrozumiteľné	a	férové	pravidlá	sú	obzvlášť	žiadúce	ak	slovenský	právny	rámec	
vytvára	 duálny	 režim	 –	 od	 vyhlásenia	 volieb	 (v	 tomto	 prípade	 od	 5.11.2019)	 a	od	
momentu,	kedy	je	možné	vysielať	politickú	platenú	reklamu	(od	8.2.2020).		
	
Hoci	zákonné	špecifické	povinnosti	vyplývajúce	zo	začiatku	druhého	obdobia	(od	8.2.)	
si	RTVS	splnila,	svoju	verejnoprávnu	úlohu	nestrannosti	v	spravodajstve	a	diskusných	
reláciách	 však	 nie.	 O	probléme	nezávislosti	 inštitúcie,	 na	 ktorú	 sú	 logicky	 (keďže	 jej	
financovanie	je	verejné,	z	peňazí	daňových	poplatníkov)	kladené	vyššie	nároky	(preto	
neobstojí	neustále	dožadovanie	sa	porovnávania	so	súkromnými	televíziami	uvedené	
v	Informácii	RTVS)	sme	bližšie	hovorili	v	našej	správe	č.2	(11.2.2020)	–	s	poukázaním	
na	fakt,	že	v	súvislosti	s	týmto	problémom	inštitúciu	opustilo	viac	ako	35	novinárov.		
	
Cieľom	 nášho	 monitoringu,	 ako	 aj	 všetkých	 predvolebných	 monitoringov,	 ktoré	 na	
Slovensku	 realizujeme	 od	 roku	 1998,	 bolo	 poskytnúť	 voličom	 informácie	 o	spôsobe,	
akým	médiá	pokrývajú	voľby.	Hoci	sa	v	minulosti	stali	naše	analýzy	terčom	kritiky	(pred	
parlamentnými	 voľbami	 1998	 zo	 strany	 STV	 v	područí	 	 vlády	 Vladimíra	 Mečiara,	
a	taktiež	v	roku	2002,	keď	sme	poukázali	na	zneužívanie	TV	Markíza	na	politické	ciele	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

+421	903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

Pavla	 Ruska),	 naša	 metodológia	 monitoringu	médií	 sa	 za	 22	 rokov	 našej	 existencie	
zásadným	spôsobom	nezmenila,	prešla	iba	istými	modifikáciami,	ktoré	súviseli	s	naším	
pôsobením	 v	medzinárodných	 štruktúrach	 (v	rámci	 OBSE/ODIHR,	 EÚ	 či	ďalších	
organizácií).3	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	 

 
3		 Od	 roku	1999	 sa	predstavitelia	MEMO	98	zúčastnili	 viac	 ako	100	pozorovateľských	misií,	 vo	viac	ako	50	

krajinách	sveta.		
 


