


2 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

	
AUTHORS	
Ivan	Godársky		
Marek	Mračka	
Rasťo	Kužel	
	
	
The	project	of	media	monitoring	ahead	of	the	general	elections	was	conducted	thanks	
to	the	support	from	the	National	Endowment	for	Democracy	(NED).	

	
	

	
	
INTRODUCTION	
	
MEMO	 98	 has	 had	 a	long	 track	 record	 of	 media	 monitoring	 during	 the	 elections	 in	
Slovakia	as	well	as	internationally.	Our	first	report,	published	on	31	January,	analyzed	
the	period	from	the	announcement	of	the	date	of	the	elections	to	the	Slovak	National	
Council	 (i.e.	 the	Slovak	parliament)	on	5	November	2019	until	26	 January	2020	and	
focused	on	Facebook	and	Instagram,	where	we	monitored	the	activity	(the	number	of	
posts)	as	well	as	interaction	(the	total	number	of	reactions,	comments	and	shares)	of	
political	parties,	their	leaders	and	top	candidates.	We	decided	to	monitor	Facebook	and	
Instagram	with	regards	to	the	global	trend	of	increased	influence	of	social	media	during	
elections.		
	
Since	we	wanted	to	have	the	most	precise	and	updated	information	about	all	the	sources	
that	people	in	Slovakia	use	to	obtain	information	about	domestic	politics,	we	ordered	
an	exclusive,	custom-designed	survey	from	the	Focus	agency	which	was	conducted	in	
the	second	half	of	January	2020.	
	
The	poll	results	show	that	majority	of	the	population	draws	information	about	domestic	
politics	most	often	from	TV,	mentioned	as	the	top-of-mind	(indicated	as	the	first)	source	
by	as	many	as	52%	respondents.	Within	the	broad	category	of	TV,	the	most	frequently	
mentioned	TV	channels	include	TV	Markíza	and	RTVS.	TV	Markíza	was	mentioned	by	
one	third	of	interviewed	respondents	(33%),	for	whom	the	TV	in	general	is	the	primary,	
most	 frequently	 used	 source	 of	 information	 and	 RTVS	 was	 selected	 by	 28%	 of	 the	
interviewed	respondents.	One	in	five	respondents	(19%)	mentioned	TV	JOJ	(19%)	and	
12%	indicated	TA3.		
	
Online	 media	 (web	 pages)	 represents	 the	 first	 most	 frequently	 used	 source	 of	
information	 about	 domestic	 politics	 for	 17%	 of	 respondents.	 These	 interviewed	
individuals	most	often	get	 information	 from	aktuality.sk	 (27%)	website,	 followed	by	
sme.sk	(10%),	topky.sk	(9%)	and	denníkn.sk	(7%).		
	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

9%	 of	 respondents	 indicated	 that	 their	 primary	 most	 frequently	 used	 source	 of	
information	 about	 domestic	 politics	 are	 social	 media	 networks.	 Facebook	 is	 the	
dominant	leader	within	the	category	of	social	networks,	mentioned	by	an	overwhelming	
majority	of	respondents	(99%).	When	it	comes	to	YouTube,	only	1%	of	the	interviewed	
mentioned	this	channel	as	the	first	source	if	information	about	politics.		
	
8%	of	the	interviewed	respondents	indicated	their	own	social	environment	(friends,	
acquaintance,	 colleagues	 etc.)	 as	 the	 primary	 most	 frequently	 used	 source	 of	
information	about	domestic	politics,	while	7%	mentioned	the	radio.	Rádio	Slovensko	
(RTVS)	was	 the	most	 frequently	mentioned	 radio	 station	 –	 indicated	 by	 56%	of	 the	
respondents	for	whom	radio	is	the	primary	most	frequently	used	source	of	information.	
Other	 radio	 stations	 that	 follow	 include	 Expres	 (20%)	 and	 Vlna	 (5%).	 Press	 is	 the	
primary	most	frequently	used	source	of	information	about	domestic	politics	for	5%	of	
the	 interviewed.	 Among	 the	 print	 titles,	 Pravda	 (24%)	 is	 the	 one	 with	 the	 highest	
number	 of	 readers,	 followed	by	Nový	 čas	 (20%)	 and	SME	 (16%),	 -	 all	 of	 them	daily	
newspapers.		
	
If	we	look	at	the	sources	of	information	about	domestic	politics	from	the	perspective	
of	 socio-demographic	 characteristics,	 TV	 is	 indicated	 as	 the	 primary	 source	 of	
political	information	mainly	for	older	people	(as	much	as	95%	in	the	age	group	65+	and	
94%	 in	 the	 age	 group	 55-64).	 The	 situation	 is	 similar	 also	 in	 case	 of	 obtaining	
information	from	the	radio	(84%	and	68%	in	the	two	oldest	age	cohorts)	as	well	as	in	
case	of	getting	information	from	friends,	acquaintance	and	colleagues	(both	age	groups	
55%).	On	the	other	hand,	online	media	as	a	source	of	information	is	used	predominantly	
by	younger	and	middle-aged	people	(largest	share	in	the	age	category	of	those	aged	25-
34:	 55%).	 When	 it	 comes	 to	 social	 media	 networks,	 this	 source	 is	 most	 preferred	
primarily	 by	 the	 youngest	monitored	 group	of	 those	 aged	18-24	 (as	much	 as	 65%),	
while	this	is	also	the	group	of	the	most	frequent	users	of	YouTube	(25%)	as	a	source	of	
information.		
	
If	we	look	at	the	results	of	the	survey	from	the	perspective	of	voting	preferences	of	
the	given	respondents,	voters	of	SMER-SD	(94%),	SaS	(91%)	and	SNS	(90%)	indicate	
TV	 as	 the	 most	 frequent	 source	 of	 information	 about	domestic	 politics.	 Just	 for	
comparison,	 this	 source	 of	 information	 is	 the	 least	 relevant	 among	 the	 voters	 of	
PS/Spolu	 (77%)	 and	Kotlebovci-ĽSNS	 (76%).	 Radio	 as	 the	 most	 frequent	 source	 of	
information	about	domestic	politics	was	mentioned	by	the	voters	of	KDH	(77%),	SNS	
(73%)	 and	 SMER-SD	 (70%).	 Online	 media	 represents	 the	 most	 frequent	 source	 of	
information	mainly	for	voters	of	PS/Spolu	(55%),	Kotlebovci-ĽSNS	(47%)	and	OĽANO	
(46%).	When	it	comes	to	social	media	networks,	these	represent	the	most	frequently	
used	source	of	information	about	domestic	politics	for	voters	of	Kotlebovci-ĽSNS	(48%),	
PS/Spolu	(46%)	and	OĽANO	(44%).	If	we	focus	on	the	group	of	undecided	voters,	here	
the	 most	 frequent	 source	 of	 information	 are	 friends,	 acquaintance	 and	 colleagues	
(50%),	followed	by	online	media	(42%)	and	social	media	networks	(36%).	
	



4 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

Given	 the	 survey	 results	 and	 the	 context	 of	 the	 upcoming	 elections,	 we	 decided	 to	
monitor	of	nationwide	TV	channels,	online	versions	of	the	selected	media	as	well	as	the	
key	social	networks.		
	
Our	second	report	evaluates	presentation	of	the	political	parties	and	movements	as	well	
as	their	leaders	running	in	the	elections	in	the	main	news	programs	of	the	nationwide	
TV	 channels	 –	 RTVS,	 TV	Markíza	 TV	 JOJ	 and	 TA3	 –	 	 during	 the	 three	weeks	 of	 the	
campaign	starting	from	the	mid-January		to	early	February	(14	Jan	–	3	Feb.).1	The	report	
simultaneously	 offers	 an	 analysis	 of	 the	 media	 coverage	 of	 some	 other	 political	
stakeholders	 (the	president	of	 Slovakia	and	 the	Slovak	government).	The	 criteria	on	
which	we	focused	included	airtime	the	individual	channels	provided	to	the	respective	
parties	and	other	political	stakeholders	as	well	as	the	tone	(positive/neutral/negative),	
in	which	they	were	presented.	
	

KEY	FINDINGS	

• When	 it	 comes	 to	 the	parties	 running	 for	 the	elections,	 those	with	most	
media	coverage	in	total	were	the	members	of	the	incumbent	government	-	
SNS	(14%)	and	SMER-SD	(13%)	–	SNS	in	TA3	and	in	the	public	broadcaster	
RTVS,	 while	 SMER-SD	 in	private	 TV	 JOJ	 and	 Markíza.	 All	 other	 parties	
received	less	than	5%.		
	

• When	it	comes	to	 the	 tone	of	coverage	about	contestants,	most	of	 it	was	
neutral.	We	also	registered	a	significant	share	of	critical	information	–	as	
much	as	55%	information	about	Kotlebovci-ĽSNS	was	negative	(in	TV	JOJ	it	
was	72%),	 27%	 for	SMER-SD	and	22%	 for	SNS.	Among	 the	TOP	10	most	
covered	 parties,	 only	 SaS	 had	 a	 larger	 share	 of	 positive	 than	 negative	
coverage.				

	

• Several	widely	relevant	social	topics	and	issues	dominated	the	monitored	
period	–	Investigation	of	the	murder	of	journalist	Ján	Kuciak	and	his	fiancée	
Martina	Kušnírova	(this	topic	dominated	on	every	TV	channels,	in	total	it	
had	14%	share	across	all	channels,	with	the	largest	one	in	TV	JOJ	–	21%	and	
the	smallest	in	TA3	–	9%).		
	

• When	it	comes	to	the	election	campaign	and	its	respective	aspects,	clearly	
the	most	substantial	coverage	across	all	TV	channels	was	dedicated	to	the	
actual	process	of	the	campaign	(the	campaign	–	topics,	messages):	the	total	
of	 82	 minutes	 (7%).	 The	 campaign	 was	 the	 second	 most	 intensively	
covered	topic.	 
 

 
1		 In	relation	to	the	news	of	TV	Markíza	and	TV	JOJ,	the	period	started	on	15	January.	The	analysis	

of	the	discussion	programs	included	the	period	between	5	November	2019	and	9	February	2020.	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

• In	general,	the	election	campaign	was	more	intensively	covered	only	in	the	
news	 of	 TV	 Markíza,	 which	 dedicated	 almost	 70	 minutes	 to	 this	 topic	
(roughly	3.5	minute	a	day).	This	TV	channel	covered	8	various	campaign	
aspects,	the	largest	number	across	all	TV	channels.	Among	these	aspects,	
the	 most	 intensively	 covered	 one	 was	 the	 campaign	 –	 topics,	 messages	
(more	 than	 31	 minutes)	 –	 in	 total,	 it	 came	 third	 in	 the	 news	 of	 this	
particular	channel.		
	

• In	 RTVS,	 there	 were	 6	 election	 topics	 in	 total	 (total	 airtime	 around	 39	
minutes).		TV	JOJ	and	TA3	brought	information	about	5	aspects	related	to	
the	 campaign	 (in	 total,	 26	 and	 21	 minutes	 respectively).	 The	 public	
nationwide	RTVS	and	private	TV	JOJ	also	dedicated	most	of	their	airtime	to	
the	 campaign	 –	 topics,	 messages	 (19	 and	 18	 minutes	 respectively)	 –	 in	
TV	JOJ,	this	was	actually	the	second	and	in	RTVS,	the	third	most	frequently	
presented	 topic.	 In	 summary,	 TA3	 dedicated	 the	 least	 airtime	 to	 the	
campaign	 and	 its	most	 frequently	 covered	 topic	 (the	 campaign	 –	 topics,	
messages)	only	made	it	to	the	6th	position	among	all	other	topics	covered	
by	the	TA3	news.			
	

• Just	like	in	the	previous	monitored	periods,	all	TV	channels	dedicated	the	
biggest	coverage	to	the	government	–	in	the	summary	of	all	monitored	TV	
channels,	it	was	35%.	RTVS	dedicated	the	largest	share	to	this	topic	in	the	
monitored	period	(42%).		
	

• During	regular	political	discussions	on	RTVS	and	mainly	on	TA3,	SMER-SD	
and	SNS	clearly	dominated	–	in	RTVS,	SNS	was	the	most	frequently	invited	
party	 (5-times),	while	 the	 PS/Spolu	 and	 Za	 ľudí	 parties,	with	 long-term	
higher	ratings	 in	opinion	polls	only	4	times	when	combined.	 In	TA3,	 the	
ratio	was	22:4	 (13	 representatives	of	 SMER-SD	and	9	 representatives	of	
SNS).										

	

POLITICAL	PARTIES	
	
The	government	enjoyed	the	largest	airtime	(35%)	among	all	parties/political	players	
in	the	summary	of	the	monitored	TV	channels,	which	was	similar	to	other	periods	of	
time	before	several	other	past	elections.	Quite	clearly,	it	was	RTVS	that	dedicated	the	
biggest	airtime	in	its	main	news	programs	to	the	government	(almost	42.3%),	followed	
by	TV	JOJ	(39.6%).	In	TA3,	the	government	enjoyed	a	little	smaller	portion	of	airtime	
(30.7%)	and	in	TV	Markíza	it	was	29.5%.		
	
In	RTVS	and	TV	JOJ,	one	can	see	a	certain	similarity	with	the	period	ahead	of	several	
past	elections,	when	they	both	dedicated	relatively	generous	airtime	to	the	government,	
however,	in	the	case	of	RTVS	in	the	past	there	was	a	certain	palpable	shift	to	reduce	it	
after	the	beginning	of	the	official	campaign	(it	should	be	noted	that	the	official	campaign	
in	the	media	was	significantly	shorter).	In	comparison	to	the	previous	elections,	there	
is	a	visible	difference	in	the	news	of	TA3,	which	used	to	dedicate	relatively	large	airtime	



6 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

to	the	government.	Conversely,	when	looking	at	TV	Markíza,	this	is	a	long-term	trend	–	
the	government	receives	a	stable	share	of	approximately	30%	on	this	TV	channel	before	
the	elections.		
	
Looking	 at	 candidate	 parties,	 SNS	 received	 the	 largest	 total	 airtime	 from	 all	 the	
monitored	TV	channels	(more	than	14.4%),	followed	by	SMER–SD	(12,7%),	while	Most-
Híd,	 the	 third	 coalition	 party	 received	 only	 4%.	Most	 airtime	 among	 the	 opposition	
parties	weas	enjoyed	by	Kotlebovci–ĽSNS	(4.4%),	followed	by	OĽANO	(4.2%)	and	the	
coalition	of	PS/Spolu	(3.6%),	SaS	(3.0%)	and	Za	ľudí	(2.5%).		
	
Chart	no.	1		
News	airtime	for	political	parties	–	summary	of	TV	channels	(14	Jan	–	3	Feb	2020)	
	

	
	
	
	
	
When	 it	 comes	 to	the	 tone	 of	 presentation,	 most	 information	 about	 the	 candidate	
parties	 as	 well	 as	 the	 government	 or	 the	 president	 was	 neutral	 although	 we	 have	
registered	 a	 quite	 substantial	 share	 of	 critical	 information	 in	 relation	 to	 several	
stakeholders.	 This	 mainly	 concerns	 the	 Kotlebovci–ĽSNS	 party	 (with	 55%	 negative	
information,	most	of	it	in	TV	JOJ	–	72%),	but	also	for	SMER-SD	(27%	of	information	in	
total)	as	well	as	SNS	(more	than	22%	of	information).	In	the	case	of	SNS	(the	party	of	A.	
Danko,	the	parliament	speaker),	this	has	been	significantly	influenced	by	the	recorded	
phone	call	with	 the	 indicted	A.	Zsuzsová	as	well	 as	 in	 the	context	of	Mr.	Danko	past	
statements.	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

	
In	 general,	 the	 government	 was	 presented	 neutrally	 (roughly	 80%	 of	 information	
about	the	 government	 had	 a	 neutral	 character),	 but	 at	 the	 same	 time,	 positive	
information	prevailed	over	negative.	Looking	at	 the	 top	10	most	 intensively	covered	
parties	 or	 political	 stakeholders,	 the	 president	 Zuzana	 Čaputová	 enjoyed	 the	 most	
positive	presentation	and	among	 the	parties,	 only	SaS	had	a	 larger	 share	of	positive	
information	compared	to	the	negative.		
	
Chart	no.	2		
The	tone	of	presentation	of	political	parties	in	the	news	–	summary	of	TV	channels	(14	Jan	
-	3	Feb	2020)	
	

	
	
	
RTVS	dedicated	 comparably	 large	news	airtime	 to	 the	 two	government	parties-	 SNS	
(12.2%)	and	SMER-SD	(12%)	–	just	for	comparison,	Most-Híd	as	the	third	party	in	the	
ruling	coalition	only	received	3.1%.	Together	with	the	major	portion	of	airtime	that	this	
public	TV	channel	provided	to	the	government,	this	resulted	in	the	total	of	two	thirds	
(66.5%)	of	the	relevant	political	airtime.		
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

00:00:00

00:28:48

00:57:36

01:26:24

01:55:12

02:24:00

02:52:48

Vlá
da SN

S

SM
ER
-SD

Pr
ezi
de
ntk
a

Ko
tle
bo
vci
	-	Ľ
SN
S

OĽ
aN
O

Mo
st-
Híd

PS
/S
po
lu SA

S

Za
	ľu
dí

Positive

Neutral

Negative



8 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

	
	
	
	
Charts	no.	3-4	
Airtime	and	the	prevailing	tone	for	political	parties	in	the	news	–	RTVS	(14	Jan	-	3	Feb	2020)	
	

	
	

	
	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

SNS	 clearly	 dominated	 in	 the	 TA3	 newscast	 gaining	 24.8%	 of	 news	 airtime,	 which	
clearly	accounts	for	the	largest	ratio	of	time	dedicated	to	the	respective	parties	among	
all	monitored	TV	channels.	The	second	most	frequently	presented	party	was	once	again	
a	member	of	the	incumbent	government:	SMER-SD	with	10.7%.	On	the	other	hand,	all	
other	parties	gained	4%	or	less	(OĽaNO,	Kotlebovci-ĽSNS,	PS/Spolu).	When	it	comes	to	
the	 actual	 tone	 of	 information,	 this	 TV	 channel	 brought	 the	 smallest	 share	 of	
information	 with	 negative	 sentiment.	 Looking	 at	 the	 major	 political	 parties,	 only	
Kotlebovci-ĽSNS	were	presented	with	a	substantially	more	negative	image	as	well	as	
SMER–SD.	At	the	same	time,	TA3	was	the	only	TV	channel	where	SNS	had	a	comparable	
share	 of	 negative	 and	 positive	 information	 –	 it	 was	 presented	 with	 more	 criticism	
elsewhere,	mainly	in	TV	JOJ.		
	
Charts	no.	5-6	
Airtime	and	the	prevailing	tone	for	political	parties	in	the	news	–	TA3	(14	Jan	-	3	Feb	2020)	
	

	
	



10 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

	
	
	
SMER-SD	had	the	largest	airtime	in	TV	Markíza	(14.9%),	while	SNS	came	second	with	
9.9%	of	airtime.	The	third	member	of	the	incumbent	coalition,	Most–Híd	had	a	more	
substantial	airtime	exactly	on	TV	Markíza	(6.5%)	and	came	next	as	the	most	frequently	
presented	 party	 (on	 other	 TV	 channels,	 president	 Čaputová	 was	 the	 third	 most	
intensively	presented	political	entity	following	the	two	government	parties).			
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

Charts	no.	7-8	
Airtime	and	the	prevailing	tone	for	political	parties	in	the	news	–	TV	Markíza	(15	Jan	–	3	
Feb	2020)	
	

	
	

	
	
	



12 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

	
	
SMER-SD	 had	 the	 largest	 airtime	 in	 TV	 JOJ	 (12.9%)	 followed	 by	 SNS	 with	 10.2%.	
president	Zuzana	Čaputová	had	an	identical	airtime	–	the	longest	among	the	monitored	
TV	channels	(her	airtime	was	smallest	in	TV	Markíza	–	5.5%).	Among	all	the	monitored	
TV	 channels,	 TV	 JOJ	 offered	 the	 most	 critical	 perspective	 of	 political	 parties	 –	 in	
particular	the	extreme	right-wing	Kotlebovci-ĽSNS	as	well	as	coalition	parties	SNS	and	
SMER-SD.	
	 
Charts	no.	9-10	
Airtime	and	the	prevailing	tone	for	political	parties	 in	the	news	-	TV	JOJ	(15	Jan	–	3	Feb	
2020)	
	

	
	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

	
	
POLITICIANS	
	
Representatives	 of	 state	 agencies	 as	 well	 as	 government	 party	 representatives	
dominated	 in	 the	 news	 of	 the	monitored	 TV	 channels,	 as	 suggested	 by	 the	 findings	
related	 to	 presentation	 of	 political	 parties	 and	 other	 political	 stakeholders.	 In	 a	
summarized	perspective,	it	was	the	prime	minister	and	the	leader	of	the	government	
party	SMER-SD,	Peter	Pellegrini	who	received	clearly	the	longest	airtime	in	the	news	of	
the	monitored	TV	channels	(more	than	41	minutes	in	total;	or	15.3%),	followed	by	the	
speaker	of	the	parliament	and	leader	of	SNS,	Andrej	Danko	(over	27	minutes,	10%)	and	
the	president	Zuzana	Čaputová	(over	25	minutes,	9.5%).		
	
Minister	of	Defense,	Peter	Gajdoš	from	SNS	came	next	(more	than	20	minutes,	7.7%,	
although	in	his	case,	this	was	mainly	caused	by	his	long,	almost	18-minute	appearance	
in	TA3).	Then	follows	László	Sólymos,	the	ex-Minister	of	Environment	from	Most-Híd,	
(11	minutes,	4.1%),	predominantly	in	relation	to	his	resignation	and	the	events	ahead	
of	it)	and	Robert	Fico,	chair	of	SMER-SD	(a	little	less	than	10	minutes,	3.6%).	
	
Among	the	eleven	politicians,	who	were	given	at	least	2%	of	the	relevant	news	prime	
time	 (which	 represents	 around	 4	 minutes)	 in	 the	 total	 summary	 of	 political	
representatives,	eight	were	representatives	of	 the	government	parties.	Besides	 them	
and	the	president	Zuzana	Čaputová,	the	only	two	politicians	who	received	substantial	
airtime	were	 I.	Matovič,	 the	 leader	 of	 OĽaNO	 (almost	 8	minutes,	 distributed	 evenly	
across	 all	 TV	 channels)	 and	M.	Kotleba,	 the	 leader	 of	Kotlebovci-ĽSNS	 (more	 than	6	
minutes,	predominantly	in	TV	JOJ	and	RTVS).	Other	leaders	who	are	not	members	of	the	
ruling	coalition	and	who	received	at	least	2	minutes	of	airtime	in	the	whole	monitored	
period	across	all	TV	channels	included	B.	Kollár,	A.	Kiska,	M.	Truban,	T.	Drucker,	R.	Sulík	
and	M.	Beblavý.	



14 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

	
A	clear	majority	of	politicians	was	presented	in	a	neutral	tone.	The	politicians	with	a	
more	 negative	 media	 portrayal,	 i.e.	 when	 the	 ratio	 of	 negatively	 toned	 information	
prevails	of	the	positive	mainly	include	A.	Danko,	L.	Sólymos,	R.	Fico	and	M.	Kotleba	–	
they	were	treated	with	a	more	negative	sentiment	mainly	in	TV	JOJ	(and	also	in	RTVS	to	
a	smaller	degree).	Their	portrayal	was	relatively	even	 in	TV	Markíza	and	conversely	
positive	(A.	Danko)	in	TA3.	Looking	at	the	group	of	politicians	with	substantial	airtime	
in	TV	news	coverage,	we	can	also	mention	the	highly	neutral	to	slightly	positive	picture	
that	the	prime	minister	Peter	Pellegrini	had	in	TV	Markíza.	
	
Chart	no.	11	
The	airtime	and	the	prevailing	tone	for	politicians	in	the	news	–	all	TV	channels	(15	Jan	-	3	
Feb	2020)	
	

	
	
	
POLITICAL	AFFAIRS	
	
When	it	comes	to	topics	covered	in	the	news,	also	in	this	period	and	similar	to	the	last-
year’s	presidential	elections,	several	other	topics	with	nationwide	relevance	resonated	
in	 the	 media	 together	 with	 the	 campaign	 (for	 monitoring	 purposes,	 the	 respective	
affairs	 are	 listed	 in	 the	Methodology	 section)	 –	 primarily	 it	was	 the	process	with	 the	
individuals	 indicted	 with	 murder	 of	 journalist	 Ján	 Kuciak	 and	 his	 fiancée	 Martina	
Kušnírova.	This	affair	dominated	across	all	monitored	TV	channels	–	almost	160	minutes	
(13.7%)	in	total	and	across	all	TV	channels.	TV	Markíza	dedicated	the	biggest	airtime	to	
this	 affair	 (over	 50	minutes)	 while	 it	 received	 the	 largest	 share	 in	 TV	 JOJ	 (21.2%).	
Conversely,	it	received	the	smallest	total	airtime	(24	minutes)	and	share	(9%)	in	TA3.		
	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

Campaign	-	topics	messages	was	the	second	most	intensively	presented	topic	in	total	(82	
minutes	–	7.1%),	with	regional	 transport	 coming	 third,	primarily	 in	 the	shape	of	 the	
dispute	between	the	leadership	of	the	Banská	Bystrica	Self-government	Region		(BBSK)	
and	 the	 local	 bus	 transport	 operator	 (77	 minutes	 –	 6.6%).	 When	 it	 comes	 to	 the	
campaign	and	its	other	aspects,	these	had	a	substantially	smaller	airtime	–	election	polls	
came	only	on	the	16th	place	(2.1%)	and	organization,	general	information	on	position	
24.	(1.0%)	among	all	affairs	generally	covered	in	the	news.			
 
Chart	no.	12		
10	TOP	stories	in	news	coverage	–	summary	of	all	TV	channels	(14	Jan	-	3	Feb	2020)	
  

 
	
	
In	general,	 the	campaign	before	 the	general	elections	was	more	markedly	presented	
only	 in	 the	 news	 of	 TV	 Markíza.	 When	 comparing	 the	 respective	 channels,	 it	 was	
Markíza	 which	 dedicated	 most	 airtime	 to	 the	 campaign	 (in	absolute	 figures,	 it	 was	
almost	70	minutes,	approx.	3.5	minutes	per	day),	while	it	covered	8	different	aspects	of	
the	 campaign,	 the	 largest	 number	 among	 all	 TV	 channels.	 Among	 these	 aspects,	 the	
campaign	–	topics,	messages	was	the	most	intensively	presented	one	(the	third	in	total	
news	coverage)	with	more	than	31	minutes.		

	
In	RTVS,	it	was	6	election-related	affairs	(around	40	minutes	in	total)	while	TV	JOJ	and	

TA3	 brought	 information	 about	 5	 affairs	 related	 to	 the	 campaign	 (26	 and	 21	
minutes	in	total).	The	public	RTVS	and	privately-owned	TV	JOJ	also	dedicated	the	
largest	portion	of	 their	airtime	to	 the	campaign	–	 topics,	messages	(19	and	18	
minutes)	–	in	TV	JOJ	this	was	the	second	‘biggest’	topic	in	their	news	and	in	RTVS	

00:00:00

00:28:48

00:57:36

01:26:24

01:55:12

02:24:00

02:52:48

Vyšetrovanie
vraždy J.Kuciaka a

jeho snúbenice
(proces)

Parlamentné
voľby - kampaň

(témy, posolstvá)

Regionálna
doprava

Protesty
nákladnych
dopravcov

Sociálna
problematika

všeobecne

Vyšetrovanie D.
Trnku

Európska únia Marián Kočner a
jeho kauzy

Brexit Fašizmus

4 televízie



16 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

it	was	the	third	most	intensively	presented	topic.	Not	only	did	TA3	dedicate	the	
smallest	total	airtime	to	the	campaign	as	such	(just	like	during	the	presidential	
elections),	but	also	the	campaign’s	most	intensively	covered	topic	(the	campaign	
–	 topics,	 messages)	 only	 came	 in	 the	 6th	 place	 in	 the	 TA3’s	 news	 in	 terms	 of	
dedicated	airtime.			

	
	
	
DISCUSSION	PROGRAMS		
	
Some	of	 the	media	already	started	purely	election-themed	 formats	 (TA3	did	so	on	8	
February2	and	RTVS	started	on	10	February3),	which	will	all	 culminate	with	debates	
during	 the	 election	 week.	 Some	 other	 media	 also	 organized	 their	 own	 discussion	
formats	(some	of	them	with	participation	of	the	public)	and	debates	with	the	selected	
candidates	–	Denník	N,	Nový	čas,	Pravda	or	SME	(Radio	Expres	announced	the	launch	
of	their	election	debates	on	11	February).	We	will	introduce	an	in-depth	analysis	of	pre-
election	debates	in	our	last	election-related	report	which	will	mainly	emphasize	voter	
awareness	and	passing	of	information	to	voters.	Also,	we	will	take	a	detailed	look	at	how	
the	TV	channels	complied	with	the	provision	of	the	Act	on	Election	Campaign	(Act	no.	
181/2014)	and	how	did	the	Council	for	Broadcasting	and	Retransmission	approach	the	
campaign	as	such.4				
	
In	this	report,	we	reflect	the	diversity	of	standard	political	debates	and	discussions	in	
the	monitored	TV	channels	(Na	hrane	in	TV	JOJ,	Na	telo	in	TV	Markíza,	O	5	minút	12	in	
RTVS	 and	 V	politike	 in	 TA3).	 In	 the	 monitored	 period	 (in	 order	 to	 achieve	 higher	
precision	of	our	data,	we	also	included	programs	aired	in	the	last	weekend	before	the	
report	was	 issued),	 the	relevant	TV	channels	aired	42	discussion	programs	 in	 total.5	
These	included	117	political	guests,	most	of	them	from	the	ruling	parties	SMER-SD	(25)	
and	SNS	(16).	The	next	most	frequently	invited	party	was	the	opposition	member	SaS	
(14)	followed	by	OĽaNO	(12).	Among	the	parties	that	has	long	oscillated	above	the	5%	
parliament	 eligibility	 threshold,	 the	extreme	 right-wing	Kotlebovci-ĽSNS	 (4)	had	 the	
smallest	representation	while	from	the	democratic	parties	it	was	KDH	and	Za	ľudí	(both	
6	representatives).	
	

 
2	 In	 the	 Téma	 dňa	 program	 (daily	 at	 19:30)	 the	 TV	 channel	 plans	 to	 organize	 the	 total	 of	 66	

discussion	duels.	Based	on	election	polls	by	the	AKO	agency,	12	parties	were	selected	(Dobrá	voľba,	
KDH,	 MKO-MKS,	 Most-Híd,	 OĽaNO,	 PS/Spolu,	 SaS,	 SME	 Rodina,	 SMER-SD,	 SNS,	 Vlasť	 [as	 a	
substitute	for	Kotlebovci-ĽSNS,	which	cancelled	its	participation	in	the	discussion	duels],	Za	ľudí).	
The	discussions	are	held	between	the	TOP	11	candidates	on	the	equal	positions	in	the	candidate	
lists	of	the	respective	parties.		

3		 On	the	Jednotka	channel	(working	days,	start	at	16:25)	and	in	Rádio	Slovensko	(start	at	20:05)	RTVS	
is	planning		to	hold		a	series	of	debates	with	representatives	of	all	parties.					

4		 Statement	of	the	Council	on	the	general	elections	from	12	December	2019	
5		 Three	programs	aired	on	Sunday	17	November	(only	TV	JOJ	airs	its	program	on	Thursday),	at	the	

occasion	of	the	30th	anniversary	of	November	1989	had	a	specific	character,	so	we	did	not	include	
the	guests	in	the	total	statistics.		



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

From	the	perspective	of	individual	politicians,	the	most	frequent	guest	was	the	speaker	of	
the	parliament,	Andrej	Danko,	who	was	invited	to	discussions	right	from	the	start	of	the	
campaign	 (we	 disregard	 the	 special	 invitation	 he	 received	 in	 November)	 totaling	 at	 7	
appearances	(out	of	which	3	times	in	TA3),	as	well	as	Igor	Matovič.	One	could	say	that	the	
leaders	of	the	PS/Spolu	coalition	achieved	the	same	score	as	they	were	invited	7	times	in	
total	 (4	 times	Michal	Truban	and	3	 times	Miroslav	Beblavý).	Also,	 prime	minister	Peter	
Pellegrini	received	significant	airtime	(we	disregard	the	special	 invitation	he	received	 in	
November)	who	appeared	6	times	in	the	media	since	the	beginning	of	the	campaign	(out	of	
which,	4	times	in	TA3),	just	like	Boris	Kollár	and	Richard	Sulík.	It	is	of	interest	that	there	
were	other	party	representatives	often	invited	to	the	discussions,	not	only	the	party	leaders	
–	Erik	Tomáš	and	Richard	Raši	from	SMER-SD	(5	times	and	4	times	respectively)	as	well	as	
Martin	Klus	from	SaS	(4	times).	
	
Chart	no.	13		
Representation	 of	 the	 parties	 in	 the	 main	 political	 discussions	 –	 the	 summary	 of	 TV	
channels	(5	Nov	2019	–	9	Feb	2020)	
	

	
	
	
When	 it	 comes	 to	 the	 respective	 TV	 channels,	 TV	Markíza	 and	 TV	 JOJ	 reflected	 the	
current	weight	of	the	political	parties	 in	the	line-up	of	 invited	guests	and	their	share	
(from	 the	perspective	of	public	opinion	polls).	A	different	 situation	was	observed	 in	
TA3,	where	 40%	 of	 guests	 (22	 out	 of	55)	 came	 from	 the	 two	 government	 parties	 –	
SMER-SD	and	SNS.	This	is	yet	another	factor	pointing	out	to	inclination	of	this	channel	
to	the	above	parties,	which	has	been	observed	in	the	long	term.	
	
From	the	taxpayer’s	perspective,	the	list	of	guests	invited	by	the	public	nationwide	TV	
channel	–	RTVS	–	appears	to	be	even	more	problematic	as	SNS	was	the	most	frequently	



18 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

invited	party	in	the	period	starting	with	the	announcement	of	the	election	date	(i.e.	after	
5	Nov)	 –	 he	was	 invited	 5	 times,	 representing	 almost	 one	 fifth	 (18.5%)	 of	 the	 total	
number	of	guests	(from	the	total	of	27).6		
	
Criticism	of	RTVS	management,	personified	by	 the	General	Manager,	 Jaroslav	Rezník	
started	upon	his	appointment	in	June	2017	and	it	has	been	getting	stronger	ever	since.	
In	summer	2018,	after	60	journalists	had	signed	the	public	petition	against	the	working	
conditions	implemented	by	the	new	management,	the	situation	escalated	and	resulted	
in	the	total	number	of	36	respected	journalists	leaving	RTVS	(25	from	the	public	TV	and	
11	from	the	radio,	the	most	recent	case	from	the	end	of	January	2020	are	another	two	
journalists	from	Rádio	Slovensko):	all	of	the	resignations	had	a	common	denominator	–	
the	disagreement	to	walking	the	extra	mile	for,	and	delivering	servile	style	of	journalism		
pleasing	the	government	parties,	 in	particular	SNS.	The	results	of	our	monitoring	(in	
terms	of	the	discussions	as	well	as	the	presentation	of	political	event	in	the	news)	prove	
this	criticism	right.		
	
METHODOLOGY		
	
MEMO	98	has	had	a	 long	 track	 record	of	monitoring	media	presentation	of	political	
parties	and	their	representatives	during	elections	in	Slovakia	as	well	as	internationally,	
most	 recently	 with	 systematic	 approach	 during	 the	 campaign	 ahead	 of	 presidential	
elections	2019.7		
	
This	report	is	the	second	one	from	the	series	of	analyses	of	media	activity	and	coverage	
of	the	candidates,	parties	running	in	the	elections	and	their	representatives	as	well	as	
other	political	stakeholders	in	the	campaign	ahead	of	the	general	elections	for	to	the	
Slovak	National	Council	(Slovak	parliament).	General	elections	2020	were	announced	
on	4	November	2019	by	decision	of	the	speaker	of	the	parliament,	Andrej	Danko,	which	
was	published	 in	 the	Collection	of	Laws	 the	next	day,	which	was	simultaneously	 the	
official	beginning	of	the	election	campaign.	This	report	includes	the	period	of	3	weeks,	
starting	14	January	and	ending	3	February	2020,	three	weeks	before	the	campaign	
end	(on	27	February	the	48-hour	election	silence	begins).		
	
The	report	offers	analysis	of	media	presentation	of	the	political	parties	running	in	the	
elections	as	well	as	selected	individual	political	stakeholders	in	the	four	nationwide	and	
most	popular,	full-format	TV	channels.	The	monitored	criteria	included	airtime	that	the	
media	gave	to	the	parties	and	other	political	stakeholders	in	politically	relevant	news	
pieces8	as	well	 as	 the	overall	 tone	 (positive/neutral/negative)	how	 the	parties	were	
presented.	The	following	categories	were	subject	to	analysis:	

 
6		 In	November	2019	–	February	2020,	the	voter	preferences	of	SNS	oscillated	between	6.8	and	5.1%	

(based	on	opinion	polls	by	AKO	and	Focus).			
7		 During	the	campaign,	on	13	March	and	27	March	2019	2	monitoring	reports	were	issued,	which	

simultaneously	 represented	 a	 part	 of	 a	 wider	 non-governmental	 activity	 in	 cooperation	 with	
GLOBSEC,	SSPI	and	STRATPOL.		

8		 These	are	news	pieces	where	information	on	some	of	the	monitored	political	entities	is	provided.	



 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

	
POLITICAL	PARTIES	
	
Coalitions,	parties	and	movements	
The	 parties	 running	 in	 the	 election	 (25)	 and	 at	 the	 same	 time,	 some	 other	 parties	
comprised	in	some	of	the	candidate	coalitions:	

o the	 data	 representing	 OĽaNO	 also	 included	 airtime	 dedicated	 to	
Kresťanská	únia,	NOVA,	Zmena	zdola;	

o the	 data	 representing	 the	 PS/Spolu	 coalition	 also	 included	 airtime	
dedicated	 to	 each	 of	 the	 parties	 individually,	 i.e.	 to	 Progresívne	
Slovensko	and	to	SPOLU	–	občianska	demokracia;			

o the	 data	 representing	 Magyar	 Közösségi	 Összefogás	 -	 Maďarská	
komunitná	spolupatričnosť	also	included	airtime	dedicated	to	Strana	
maďarskej	 komunity	 -	 Magyar	 Közösség	 Pártja,	 Összefogás	 –	
Spolupatričnosť	and	Magyar	Fórum	-	Maďarské	fórum).	

	
	
	
	
Other	political	players	
The	 monitoring	 also	 included	 the	 airtime	 dedicated	 to	 the	 president	 of	 the	 Slovak	
Republic	and	the	Slovak	government.	When	it	comes	to	the	government,	the	figures	also	
included	 airtime	 dedicated	 to	 the	 prime	 minister,	 deputy	 prime	 ministers,	 the	
respective	ministries	as	well	as	the	Government	Office.				
	
	
TOPICS	AND	AFFAIRS	
	
Besides	 airtime	 and	 the	 tone	 of	 presentation	 of	 the	 respective	 political	 parties	 and	
stakeholders,	our	monitoring	also	follows	the	topics	and	themes	(26	topics	in	total)9	as	
well	 as	 the	 so-called	 affairs,	 i.e.	 timely	 and	 burning	 political	 and	 social	 events	 that	
resonate	in	the	media	during	the	monitored	period	(more	than	90	specific	as	well	as	
general	affairs	in	total).	In	the	period	before	the	elections,	we	also	include	the	topics	that	
are	related	to	the	elections	(so-called	election-related	affairs):	
	

o 	Organization,	general	information	
o 	Voting	from	abroad	
o 	The	campaign	–	topics,	messages	
o 	Financing	of	the	campaign		

 
9		 The	 following	 areas	 are	 included	 among	 the	 monitored	 topics:	 the	 military,	

transport/infrastructure,	 economy/business/national	 economy,	 emergencies/accidents/natural	
disasters,	 charity,	 justice/judiciary,	 corruption,	 crime/security,	 culture,	 media,	 minorities,	
religion/the	 church,	 civil	 society,	 the	 ombudsman,	 politics,	 agriculture,	 social	 sphere/society,	
education/science,	sports,	public	administration,	elections,	international	affairs	–	Slovakia-related	
and	non-related,	healthcare,	the	environment	etc.					



20 
 

MEMO	98	
www.memo98.sk	|	www.facebook.com/memo98.sk	|	memo98@memo98.sk																																																																																																																																																																					

0903	581	591	(office),	0905/493	591	(Rasťo	Kužel),	0905/895	304	(Ivan	Godársky),	0905/581	251	(Marek	Mračka)		
 

o 	Election	polls		
o 	Election	discussions	and	debates	
o 	The	role	and	relevance	of	the	media	and	social	networks	
o 	The	influence	of	other	non-political	entities	(the	church,	unions	etc.)	
o 	Non-governmental	election	campaign	activity	–	in	general		
o 	Non-governmental	election	campaign	activity	–	antifascist,	anti-extremist		
o 	Non-governmental	election	campaign	activity	–	mobilization		
o 	Support	by	the	politicians	from	abroad	
o 	Foreign	activity	influencing	the	elections	
o 	The	anti-West	card	in	the	campaign	(anti-US,	anti-EU)	
o 	The	pro-Russian	card	in	the	campaign.										

	 	
	
	
	
	
	
	
	
	
	 	


