
CANDIDATES 
ON TELEVISION

Slovak Presidential Elections
17 – 25 March 2019



Candidates 
Running for the 
Office of 
President of the 
Slovak Republic 
as Covered in 
the TV News

3

MEMO 98 has a long history of exploring the coverage of political 
subjects and their representatives in the media, both in Slovakia as well 
as abroad. This report analyses the presentation of the candidates 
running for president of the Slovak Republic in the period following the 
publishing of the results of the first round of the elections between 17 
and 25 March. The report simultaneously brings an analysis of media 
coverage of political parties and coalitions as well as some other 
political subjects (president of the Slovak Republic, government of the 
Slovak Republic). Monitoring covered the main news programs of the 
nationwide TV channels – RTVS, TA3, TV Joj and TV Markíza.
 
The monitored criteria included airtime that the media dedicated to the 
presidential contenders and other subjects within the scope of politicly 
relevant information as well as the manner (positive/neutral/negative) 
in which the candidates and other stakeholders were presented.

SUMMARY OF THE MAIN FINDINGS

Zuzana Čaputová and Maroš 
Šefčovič received comparable 
airtime on nationwide TV channels 
before the second round of 
elections, while being presented 
mostly neutrally. They enjoyed most 
airtime in TV Joj and the least in 
TA3.

All in all, the TA3 news channel 
dedicated only a little less than 3 
minutes to both candidates, while it was 
the only channel where the most 
covered contender was one of those 
who failed to advance to the second 
round of the elections (Š. Harabin in 
particular). While both advancing 
candidates were significantly criticized, 
Mr. Harabin’s presentation was mostly 
neutral.   

Besides information about the 
actual elections, other 
nationwide topics resonated on 
TV channels, such as financial 
aid from the US to modernize the 
Slovak military and the 
investigation of Marián Kočner, 
while Brexit clearly dominated 
among foreign themes.

When it comes to the respective 
aspects of the presidential campaign 
before the second round of the 
elections, most information was 
dedicated to the general 
organizational aspect of the 
elections, the campaign itself, the 
topics and messages, as well as 
pre-election opinion polls. 

The government of the Slovak Republic has 
had a long-standing dominant airtime in the 
key news programs of Slovak TV channels, 
especially in RTVS and TA3. In the currently 
monitored period, the said channels 
provided more than one half of their total 
airtime dedicated to political subjects to 
information about the government. When 
presenting the government, neutral 
information dominated across all the 
monitored TV channels.

Smer-SD was the most heavily covered 
political party on 3 TV channels (except for 
RTVS) – all in all, 17% (most on TA3 – 
22%). While the news coverage of SNS, 
another government coalition member 
reached 10%, the opposition parties 
OĽaNO and SaS got a much more limited 
airtime – only 5 and 4% overall 
respectively (the least in TA3 – 3% each). 

Issued 27 March 2019



4

In the monitored period, the four TV channels dedicated more than 45 
minutes in total to Zuzana Čaputová and Maroš Šefčovič in their main 
news programs. This is comparable airtime when contrasted against 
the airtime that all the media dedicated to all (15) candidates combined 
before the 1st election round (almost 51 minutes); however,  then we 
were looking at the period taking 21 days (18 February – 10 March), 
while this period only took 9 days. The candidates received most 
airtime in TV Joj – almost 17 minutes. In RTVS, it was approximately 
13.5 and on TV Markíza 12 minutes. Zuzana Čaputová and Maroš 
Šefčovič received clearly the smallest airtime on TA3 – under 3 minutes 
combined. One can therefore quite unambiguously conclude that TA3 
ignored the second round of the elections for the highest constitutional 
official of the Slovak Republic (in the first round, it dedicated 8 minutes 
to all candidates, the smallest share together with TV Joj). Despite not 
running in the second round, Štefan Harabin was the person most 
frequently covered on TA3 with more than 2 minutes of airtime (in the 
first round, TA3 was actually the only TV channel where somebody else 
apart from the main contenders received most airtime - R. Mistrík, who 
had quit the presidential race and was not a running contender 
anymore, just like Š. Harabin in the second round, who wasn’t a relevant 
candidate anymore).   

The rate of airtime dedicated to these two candidates was similar 
across all the monitored TV channels. In RTVS and TV Joj it was 
practically the same - 1:1. In TV Markíza, the rate was most favorable 
for Zuzana Čaputová as she received 56% of airtime compared to 44% 
of airtime dedicated to Maroš Šefčovič. 

When it comes to the manner of presentation, also in the period after 
17 March, most information which the monitored TV channels brought 
about the candidates was neutral. The rate of favorably and negatively 
tinged information was leaning slightly towards favorable coverage of 
Zuzana Čaputová rather than for Maroš Šefčovič (this was most visible 
in the news on TV Markíza). Only in TA3, critical information about both 
candidates dominated (conversely, Š. Harabin was covered mostly 
neutrally). In comparison to the period before the 1st round of the 
elections (16 March), in the currently monitored period, TV channels in 
general brought a larger share of negatively-leaning information about 
the candidates.

CANDIDATES FOR PRESIDENT

The rate of 
favorably and 
negatively tinged 
information was 
leaning slightly 
towards 
favorable 
coverage of 
Zuzana Čaputová 
rather than for 
Maroš Šefčovič



5

The monitored TV channels also dedicated considerable airtime to 
other candidates running for president of the Slovak Republic, mainly to 
Štefan Harabin. When it comes to the airtime this candidate received in 
the main news programs, in three TV channels he was the third and as 
previously mentioned, in TA3 he even received more airtime than 
Zuzana Čaputová or Maroš Šefčovič. 

Even after the 1st round was over, TV channels to a certain degree still 
covered the unsuccessful contenders: all combined, Štefan Harabin, 
Béla Bugár, Marian Kotleba, Milan Krajniak, František Mikloško, Martin 
Daňo, Robert Mistrík, and Eduard Chmelár received almost 26 minutes 
across all TV channels.  

All TV channels combined

0:00:00

0:02:53

0:05:46

0:08:38

0:11:31

0:14:24

0:17:17

0:20:10

0:23:02

0:25:55

Zuzana Čaputová
Maroš Šefčovič

Štefan Harabin
Béla Bugár

Marian Kotleba
Milan Krajniak

František Mikloško
Martin Daňo

Robert Mistrík
Eduard Chmelár

positive neutral negative



All TV channels combined

[0]:00:00

[0]:07:12

[0]:14:24

[0]:21:36

[0]:28:48

[0]:36:00

[0]:43:12

[0]:50:24

[0]:57:36

[1]:04:48

General organizational 

aspect of the elections Brexit

Elections campaign 

US financial assistance 

to modernize the army

6

During the monitored period, news programs on RTVS, TV Joj and TV 
Markíza were clearly dominated by the topic of presidential elections, 
mainly in relation to the campaign, but also general information about 
the elections as such was provided (organizational provision and 
preparations of the elections, printing and distributing of the ballots and 
also coverage of the election incident when the ballot box in the village 
of Medzany was taken out the street and smashed to the ground). In 
the prime-time news program on TA3, the election of the president of 
the Slovak Republic (the second most intensively covered topic) was 
dwarfed by the topic of Brexit that this news channel dedicated almost 
two times larger airtime to this topic compared to the presidential 
elections in Slovakia. Brexit was also the second most intensively 
presented topic in RTVS, fourth on TV Markíza, while on TV Joj, Brexit 
was not among the intensively covered topics. 

TOPICS AND AFFAIRS OF THE CAMPAIGN



7

Marián Kočner’s 

investigation Regional

transportation Investigation

of the murder of Ján Kuciak Judicial elections

Organized crime, mafia

During the monitored period, news programs on RTVS, TV Joj and TV 
Markíza were clearly dominated by the topic of presidential elections, 
mainly in relation to the campaign, but also general information about 
the elections as such was provided (organizational provision and 
preparations of the elections, printing and distributing of the ballots and 
also coverage of the election incident when the ballot box in the village 
of Medzany was taken out the street and smashed to the ground). In 
the prime-time news program on TA3, the election of the president of 
the Slovak Republic (the second most intensively covered topic) was 
dwarfed by the topic of Brexit that this news channel dedicated almost 
two times larger airtime to this topic compared to the presidential 
elections in Slovakia. Brexit was also the second most intensively 
presented topic in RTVS, fourth on TV Markíza, while on TV Joj, Brexit 
was not among the intensively covered topics. 

Along with Brexit, RTVS dedicated relatively large airtime also to the 
widely discussed topic of financial assistance by the USA to modernize 
the army of the Slovak Republic as well as to investigation of the 
murder of journalist Ján Kuciak and Martina Kušnírova. In TV Markíza, 
after the dominant topic of presidential election elections, relatively 
long airtime was also dedicated to investigation into activities of 
Marián Kočner and besides Brexit, also regional transportation was a 
relevant theme for coverage. In TV Joj, the election themes clearly 
dominated (even if covered in 2 separate aspects), as they received 
comparable airtime as the five next covered topics combined. This 
included information concerning the convicted offender, Ladislav 
Bašternák or US financial assistance to modernize the Slovak military.

On TV Joj, 
Brexit was not 
among the 
intensively 
covered topics



All TV channels combined

[0]:00:00

[0]:07:12

[0]:14:24

[0]:21:36

[0]:28:48

[0]:36:00

[0]:43:12

[0]:50:24

[0]:57:36

[1]:04:48

General organizational 

aspect of th
e elections

Elections campaign

Elections polling

Pre-election discussions

Influence / support o
f politic

al partie
s

Candidates campaigns

Harabin’s constitutional complaint

Campaigns financing

influence of other non-politic
al actors

The topic of the 
elections 
received total 
airtime of 2 
hours and 18 
minutes, i.e. 
even more than 
in the previous 
monitored period

8

In total, during the nine days before the second round of the elections, 
the monitored TV channels dedicated more than 2 hours of their news 
airtime. The channels even dedicated more airtime to topics related to 
the elections during this period compared to the period before the first 
round of the elections: During those 9 days, the topic of the elections 
received total airtime of 2 hours and 18 minutes, i.e. even more than in 
the previous monitored period, which took 21 days and the airtime was 
2 hours and 15 minutes).  Quite logically, this reflected also the reaction 
to the results of the first round. Among all the TV channels, TV Joj 
dedicated most airtime to the respective aspects of the presidential 
elections (more than 47 minutes), followed by TV Markíza (more than 
43 minutes) and RTVS (more than 35 minutes) while in V TA3 this was 
only 12.5 minutes. 



Smer-SD
16.8 %

SNS
10.1 %

President
7.3 %

OĽaNO
4.8 %

Most-Hid
3.7 %

SaS
3.6 %Coalition

2.5 %Kotleba - ĽS Naše Slovensko
1.3 %

SME Rodina - Boris Kollar
0.6 %

Government (together)
47.4 %

All TV channels combined

9

The government of the Slovak Republic has enjoyed long-standing 
dominant airtime in the key news programs of the Slovak TV channels. 
This is so primarily in RTVS and TA3, which dedicated more than one 
half of their total airtime dedicated to all political subjects to the 
government – in RTVS, it was almost 52% (almost 32 minutes). Similar 
share of government-related information (52%) was provided by TA3 
(almost 22 minutes). In TV Joj and TV Markíza, this ratio was a bit 
lower, however in both TV channels it represented more than 40% of 
their news airtime: in TV Joj, it was the total of 19 minutes and in TV 
Markíza it was 16 minutes. When representing the government, across 
all TV channels neutral information prevailed, mainly in TV Markíza 
(89%) and TA3 (85%).  

POLITICAL SUBJECTS (PRESIDENT, 
GOVERNMENT, PARTIES AND 
MOVEMENTS)



All TV channels combined

[0]:00:00

[0]:14:24

[0]:28:48

[0]:43:12

[0]:57:36

[1]:12:00

[1]:26:24

[1]:40:48

Government (together)
Smer-SD SNS

President

10

In the total summary, we can see that media dedicated their airtime 
mainly to Smer-SD (17%) and SNS (10%). The three privately-owned TV 
channels were presenting these two government parties in this 
particular order, while Smer-SD enjoyed airtime ranging from 22% in 
TA3 (21-20% in TV Markíza and TV Joj) to 9% in RTVS. The situation 
was slightly different on the public TV channel (RTVS): along with the 
significantly lower share itself, Smer-SD represented only the fourth 
most covered political subject following SNS and the current president 
A. Kiska (each 10%). SNS itself, as the second strongest coalition party 
enjoyed the most robust media coverage on TV Joj (12%) and on TA3 
(11%).  

OĽaNO



positive neutral negative

11

Most-Hid SaS
Coalition

Kotleba - ĽS Naše Slovensko
Oposition

OĽaNO enjoyed most airtime among the opposition parties – all in all, 
when combining all TV channels, it was still less than 5% (most in TV 
Markíza – 7% and least in TA3 – 3%), while SaS, which is the 
long-standing opposition leader according to polls, received the total of 
less than 4% (most in RTVS – over 4% and least in TV Joj and TA3 – 
3%). All the monitored TV channels were presenting the parties mostly 
neutrally, while in comparison to the other parties, most 
negatively-leaning information concerned SMER-SD (in TV Joj, also SNS 
received substantial criticism).

All the 
monitored TV 
channels were 
presenting the 
parties mostly 
neutrally

SME Rodina - Boris Kollar



This report was elaborated thanks to the support 
from National Endowment for Democracy. 



© MEMO 98

Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava

e: memo98@memo98.sk
t: 0905/493 591 (Rasťo Kužel), 0905/895 304 (Ivan Godársky) 

www.memo98.sk


