
  
  

 

 

 
 

 
 
	
	

Media	Coverage	of	1	April	2017	by-elections		
Myanmar	

	
18	February	-	31	March	2017	

	
	
	

Myanmar	Institute	for	Democracy	
53rd	Street	Middle	Block,	No.10,	2nd	Floor	
Botahtaung	Township,	Yangon,	Myanmar	

Online	|	Facebook/Myanmar	Institute	for	Democracy	
	

Myo	Min	Zaw,	Project	Coordinator	
Mobile	|	0945	001	6483		

E-mail	|	myominzaw1998@gmail.com	
	

	
	

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	
	
	
	
	

Yangon,	26	June	2017	
	
	
	

	



  
  

 

I.	 	 INTRODUCTION	
	
The	 Myanmar	 Institute	 for	 Democracy	 (MID),	 an	 independent,	 non-partisan	 organization	
dedicated	 to	 freedom	 of	 expression	 and	 the	media,	 in	 cooperation	with	 the	 Slovak	media	
watch-dog	MEMO	98,	has	been	systematically	monitoring	 the	 level	of	political	diversity	 in	
Myanmar	 media	 reporting.	 The	 overall	 objective	 of	 this	 initiative	 is	 to	 keep	 the	 public	
informed	about	the	conduct	of	media,	in	particular	through	a	comprehensive	analysis	of	the	
trends	and	 tendencies	of	media	reporting	and	 to	 facilitate	discussion	about	 the	objectivity	
and	 quality	 of	media	 reporting.	 The	National	 Endowment	 for	 Democracy	 (NED)	 provided	
support	to	this	one-year	project.	
	
The	monitoring	is	intended	to	offer	a	professional,	comprehensive,	and	objective	assessment	
of	 political	 diversity,	 accuracy,	 and	 balance	 in	 news	 and	 current	 affairs	 coverage	 on	 four	
television	 channels,	 two	 radio	 stations,	 three	 newspapers,	 and	 two	 online	media	 outlets.1	
The	project’s	findings	are	not	intended	to	support	any	political	actor,	but	the	integrity	of	the	
media	 environment	 as	 a	 whole.	 This	 is	 the	 third	 and	 final	 monitoring	 report	 in	 the	
framework	of	this	monitoring	cycle	which	has	started	after	the	2015	general	elections	and	
included	 two	 previous	 report	 published	 in	 May	 and	 September	 2016,	 respectively.	 The	
report	 is	disseminated	to	the	public,	media,	civil	society,	political	parties	and	international	
community.		
	
The	 methodology	 was	 developed	 by	 MEMO	 98	 which	 has	 carried	 out	 similar	 projects	 in	
more	than	50	countries	in	the	last	19	years,	including	in	Myanmar.2	Given	its	comprehensive	
content-oriented	 approach,	 the	 methodology	 is	 specially	 designed	 to	 provide	 in-depth	
feedback	 on	 pluralism	 and	 diversity	 in	 media	 reporting,	 including	 coverage	 of	 chosen	
subjects	 and	 themes,	 examined	 in	 the	 proper	 context,	 and	 incorporating	 detailed	
comparisons	and	analysis.3		
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
                                                
1		 Television:		 MRTV,	Myawaddy	TV	(state-funded),	Democratic	Voice	of	Burma	(DVB)	and	Up	

to	date;	
Radio:		 Radio	Myanmar	(state-funded)	and	BBC	Radio	(foreign	service);	
Newspapers:		 Myanmar	Ahlin	(state-funded),	Eleven	and	Voice	daily	and	weekly	editions;	
Online	media:		 Irrawaddy	and	Mizzima.	

2		 For	previous	projects	conducted	in	2010-2011	and	2015-2016	see	www.memo98.sk		
3		 The	 media	 monitoring	 includes	 quantitative	 analysis	 of	 the	 coverage,	 which	 focussed	 on	 the	

amount	 of	 time	 allocated	 to	 each	 subject,	 as	 well	 as	 the	 tone	 of	 the	 coverage	 in	 which	 the	
relevant	political	per	cent	are	portrayed:	positive,	neutral	or	negative.	The	qualitative	analysis	
assesses	 the	 performance	 of	 the	 media	 against	 specific	 principles	 or	 benchmarks	 –	 such	 as	
ethical	 or	 professional	 standards	 –	 that	 cannot	 be	 easily	 quantified.	 Monitors	 report	 on	 lies,	
distortions,	unbalanced	coverage,	unfairness,	inaccuracy,	bias,	and	anything	else	that	is	relevant	
to	presenting	the	quality	of	reporting.	This	data	 is	reported	separately	and	integrated	 into	the	
comments	and	conclusions	of	the	narrative	reports.		

 



  
  

 

II.	 	 METHODOLOGY	
	
The	monitoring	focused	on	basic	aspects	of	programming	of	monitored	media	outlets	trying	
to	assess	to	what	extent	are	the	Myanmar	media	moving	towards	a	greater	range	of	public	
interest	programming.	The	monitoring	also	aimed	to	contribute	to	creating	more	room	for	
cultural	diversity	in	the	media	-	creating	the	atmosphere	of	collaboration	and	solidarity,	and	
of	condemning	intolerance.	
	

News	diversity	–	Political	and	topical	diversity	
	
The	 media	 monitoring	 included	 quantitative	 analysis	 of	 the	 coverage	 focusing	 on	 the	
amount	of	time	allocated	to	selected	political	subjects	and	the	tone	of	the	coverage	in	which	
these	political	subjects	were	portrayed	–	positive,	neutral	or	negative.		
	
The	qualitative	analysis	assesses	the	performance	of	media	against	specific	principles,	such	
as	 ethical	 or	 professional	 standards	 -	 balance,	 accuracy,	 timely,	 choice	 of	 issues,	 the	
omission	 of	 information,	 the	 advantage	 of	 incumbency,	 the	 positioning	 of	 items,	
inflammatory	language,	that	cannot	be	easily	quantified.	These	data	are	reported	separately	
and	integrated	into	the	comments	and	conclusions	of	the	narrative	reports.		

	
Additionally,	 the	 monitoring	 focused	 also	 on	 the	 structure	 of	 the	 news	 programmes	 –	
concerning	the	diversity	of	topics	and	issues	covered	in	the	news	programmes	of	broadcast	
media.		

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	



  
  

 

III.	 BACKGROUND	
	

General		
	
Under	 the	 decades	 of	 military	 regime	 country’s	 legal	 framework	 for	 free	 expression	 was	
considered	one	of	the	most	restrictive	in	the	world.	Its	2008	constitution	does	not	explicitly	
protect	 press	 freedom	or	 access	 to	 information.	 In	 addition,	 several	 provisions	 protecting	
free	expression,	including	freedom	of	assembly	and	association,	contain	limitations.	On	the	
other	 side,	 over	 the	 last	 years,	 Myanmar	 became	 one	 of	 the	 fastest	 growing	 Internet	
countries	 in	 Asia	 with	 estimates	 that	 more	 than	 half	 the	 population	 have	 access	 to	 a	
smartphone.		
		
The	 2017	 Freedom	 House	 edition	 of	 its	 annual	 Freedom	 of	 the	 Press	 index	 reports	 that	
while	 “conditions	 for	 the	 media	 in	 Myanmar	 have	 improved	 significantly	 since	 the	 country	
began	 its	 transition…[…],	 the	 government	 maintains	 tight	 control	 over	 the	 media	 sector	
through	 the	 use	 of	 harsh	 defamation	 and	 other	 laws	 against	 its	 critics.	 In	 addition	 to	
prosecutions,	 media	 workers	 risk	 threats	 and	 physical	 violence	 in	 response	 to	 critical	 or	
investigative	 coverage,	 particularly	 when	 it	 focuses	 on	 the	 government,	 the	 military,	 rebel	
groups,	or	the	status	and	treatment	of	the	Rohingya	ethnic	minority”.4	
	

Additionally,	several	other	international	organizations	dealing	with	freedom	of	expressions	
as	 well	 as	 domestic	 journalists	 and	 civil	 society	 advocates	 voiced	 their	 reservations	
concerning	country’s	press	freedom	situation.5	“Limited	space	for	independent	media	due	to	
restrictive	 laws,	 [media]	 market	 monopoly,	 no	 clear	 policy	 for	 access	 to	 information,	 and	
media-unfriendly	 establishments	 and	 authorities”,	 were	 lamented	 among	 the	 most	 acute	
reasons	by	the	Committee	to	Protect	Journalists.6	
	
The	 most	 problematic	 area	 is	 country’s	 repressive	 legislation	 and	 its	 regular	
implementation,	 in	 particular	 Section	 66(d)	 of	 the	 Telecommunications	 Law,	 a	 broad	
provision	 that	 carries	 potential	 three-year	 prison	 terms	 for	 cases	 of	 defamation	 over	
communications	networks.7	As	noted	 at	 the	 regular	UN	Human	Rights	 Council	 “increasing	
use	of	 the	vaguely	worded	defamation	provision	 in	section	66	(d)	of	 the	Telecommunications	
Act	 is	particularly	worrying.	 It	 is	especially	notable	that	each	case	has	to	be	approved	by	the	
Ministry	 of	 Communications	 and	 Transport	 in	 order	 to	 be	 charged,	 […].	 Discussing	 issues	 of	
public	interest,	satirising	the	military	or	the	President	should	not	risk	criminal	charges	with	a	
maximum	three-year	sentence”.8	
	

According	 to	 the	 Research	 Team	 on	 the	 Telecommunications	 Law,	 led	 by	 activist	 Maung	
Saung	Kha	–	a	poet	who	was	himself	sentenced	and	jailed	in	2016	under	the	article	–	seven	
cases	were	filed	during	the	former	President	Thein	Sein’s	administration,	since	the	adoption	
of	 the	 law	 in	 2013.	 However,	 a	 total	 of	 68	 people	 have	 been	 charged	 since	 the	 NLD-led	
government	took	over,	with	around	a	dozen	of	accused	have	been	journalists.9		
	

                                                
4		 Freedom	House,	Freedom	of	the	Press	2017,	Myanmar	
5		 Myanmar	was	assessed	as	not	 free	country	(159th	 from	199	countries	and	territories)	 in	 the	

Freedom	of	the	Press	2017,	by	the	Freedom	House;	and	ranked	131st	from	180	countries	in	the	
2017	World	Press	Freedom	Index,	by	the	Reporters	Without	Borders.		

6		 Committee	to	Protect	Journalists,	5	June	2017,	Myanmar:	One	year	under	Suu	Kyi,	press	freedom	
lags	behind	democratic	progress	

7		 The	Section	66(d)	penalizes	 “extorting,	 coercing,	 restraining	wrongfully,	 defaming,	disturbing,	
causing	 undue	 influence	 or	 threatening	 to	 any	 person	 by	 using	 any	 telecommunications	
network”.	

8		 The	UN	Human	Rights	Council,	15	June	2017,	Statement	by	Special	Rapporteur	on	the	Situation	
of	Human	Rights	in	Myanmar	

9		 Irrawaddy,	6	June	2017,	Journalists	launch	campaign,	call	for	termination	of	Article	66(d).	



  
  

 

Positively,	in	April	2017,	the	government	issued	five	television	licenses	for	free-to-air	digital	
programme	 service,	 as	 a	 result	 of	 the	 process	 initiated	 in	 October	 2016.10	 Following	 42	
expressions	 of	 interest,	 29	 formal	 proposal	 submissions	 were	 received	 from	 which	 10	
companies	were	shortlisted	in	February	2017.	The	licenses	were	issued	under	the	umbrella	
of	the	state	broadcaster	Myanmar	Radio	and	Television	(MRTV).	
	

To	 avoid	 contradictions	with	 the	 2015	 Broadcasting	 Law,	 the	 companies	 are	 classified	 as	
‘content	providers’	rather	than	broadcasters.	Under	the	law,	only	the	Broadcasting	Council	
is	entitled	 to	grant	broadcast	 licenses,	however,	 the	body	has	not	been	established	during	
the	six	month	period	stipulated	by	the	law	(the	deadline	effectively	passed	in	2016).	11		
	

1	April	by-elections		
	
The	monitoring	period	prior	the	elections	that	were	held	to	fill	19	vacant	parliament	seats	
coincided	with	first	year	anniversary	of	the	start	of	the	new	government	administration	as	it	
took	power	in	a	formal	handover	ceremony	on	30	March	2016.12	As	a	consequence,	almost	
all	 the	Union	ministers	utilized	 this	opportunity	 to	present	 their	activities	and	 to	promote	
their	achievements.	Given	 the	 fact	 that	most	of	 the	media	are	 still	developing	 their	 steady	
editorial	 policy,	 and	 accompanied	 with	 the	 lack	 of	 expertise	 and	 knowledge	 concerning	
various	ministerial	portfolios,	such	occasions	resulted	in	the	lack	of	proper	media	reflection	
or	critical	analysis.	It	rather	served	as	a	ceremonial	event	to	remember	that	16	months	ago	
the	country	underwent	major	power	change	with	a	focus	on	positive	activities	of	the	newly	
established	authorities,	represented	by	the	National	League	for	Democracy	(NLD).	
	
Additionally,	comparably	newsworthy	was	the	opening	of	the	Thanlwin	River	Bridge	in	Mon	
State.	It	appeared	that	the	initial	idea	to	name	the	bridge	accordingly	to	the	Daw	Aung	San	
Suu	Kyi‘s	father	(Bo	Gyoke	Aung	San	Bridge)	resulted	in	profound	objections	within	the	local	
Mon	community	aiming	to	introduce	a	name	representing	the	people	and	the	State	instead.	
While	 the	 protests	 did	 not	 materialize	 in	 a	 different	 name	 of	 the	 bridge,	 they	 stirred	
significant	media	attention.		
	

Noteworthy,	 the	monitoring	team	found	out	that	while	the	 incumbent	president	continued	
to	 receive	 smaller	 coverage	 in	 comparison	with	 the	2015	election	periods,	 the	position	of	
the	 State	 Counsellor	 held	 by	 Daw	 Aung	 San	 Suu	 Kyi	 was	 presented	 less	 prominently	
compared	 to	 2016	 monitoring	 periods.	 The	 important	 factor	 was	 a	 delay	 in	 holding	 the	
second	21st	century	Panglong	Union	Peace	Conference	from	initially	scheduled	early	spring	
to	May.				
	
During	 the	 monitored	 period,	 both	 state-funded	 MRTV	 and	 Myanmar	 radio	 offered	
contestants	free-of-charge	airtime	in	accordance	with	the	legislation.		
	
	
	
	
	
	
	
	

                                                
10		 DVB	Multi	Media,	Fortune	International,	Kuang	Myanmar	Aung,	Mizzima	Media,	and	Young	

Investment	Group.	
11	 HIS	Market,	25	April	2017,	Myanmar	approves	five	new	free	TV	licenses		
12		 Nine	seats	were	to	be	filled	in	Pyithu	Hluttaw	(House	of	Representatives,	the	lower	chamber,	

consists	of	440	members),	three	seats	in	Amyotha	Hluttaw	(House	of	Nationalities,	the	upper	
chamber,	consists	of	224	members)	and	seven	seats	in	the	regional	parliaments.	



  
  

 

IV.		 EXECUTIVE	SUMMARY	
	
Following	is	the	summary	of	the	main	monitoring	findings	covering	the	pre-election	period	
(18	February	-	31	March)	before	the	1	April	2017	by-elections:	
	
• Overall,	the	media	provided	only	limited	information	about	contestants	and	

political	 parties	 contesting	 by-elections,	 mostly	 via	 free	 airtime	 on	 state	
media.	 As	 a	 result,	 it	 was	 rather	 difficult	 for	 the	 voters	 to	 form	 a	 more	
objective	view	of	the	campaign	and	to	make	an	informed	choice	at	the	ballot	
box.	
	

• In	 the	 first	 election	 process	 after	 the	 2015	 general	 election	 that	 recorded	
landslide	 victory	 for	 then	 oppositional	 National	 League	 for	 Democracy	
(NLD)	most	 of	 the	media	 remain	visibly	 affiliated	with	new	 ruling	powers.	
Regrettably,	 a	 more	 balanced	 (Myanmar	 Radio)	 or	 critical	 (BBC,	 DVB,	
Mizzima)	coverage	was	rather	exceptional.		

	
• The	NLD	overwhelmingly	dominated	the	political	parties’	coverage	with	the	

share	up	 to	30	per	cent	 (Mizzima),	and	was	presented	 in	a	mostly	positive	
manner.	 On	 the	 contrary,	 other	 parliamentary	 parties	 remained	 largely	
neglected	 by	 the	monitored	media,	 as	 their	 coverage	 amounted	 to	 around	
five	per	cent	as	the	maximum	in	daily	issued	outlets.				

	
• Positively,	 the	 media,	 in	 particular	 both	 state	 Myanmar	 Radio	 and	

Television,	 allocated	 significant	 coverage	 to	 non-parliamentary	 parties.	 At	
the	 same	 time,	 such	 coverage	 was	 also	 given	 to	 activities	 of	 local	
governments.	 It	 was	 often	 driven	 by	 official	 and	 process-oriented	 agenda,	
including	the	Union	Election	Commission	activities.	

	
• Most	 of	 the	 monitored	 media	 dedicated	 the	 bulk	 of	 their	 coverage	 to	 the	

activities	of	authorities,	 including	 the	government,	 vice-presidents	and	 the	
State	 Counsellor,	 outside	 the	 campaign	 context.	 The	 advantage	 of	
incumbency	 gave	 the	 ruling	 NLD	 apparent	 leverage	 over	 their	 opponents	
who	did	not	hold	any	official	positions.	

	
• The	 government	was	 the	most	 presented	 subject	 in	 almost	 all	media.	 The	

state	 broadcasters	 continued	 to	 offer	 biased	 coverage	 promoting	 the	
government	 (MRTV).	While	 significant	 coverage	was	 also	 dedicated	 to	 the	
State	 Counsellor,	 in	 particular	 in	 online	media,	 it	 was	 less	 extensive	 than	
during	 the	 2016	 monitoring	 periods.	 Similarly,	 there	 was	 a	 discernable	
tendency	to	decrease	coverage	of	the	Tatmadaw	(except	on	MWD).	

	
• Private	 media	 offered	 slightly	 different	 and	 more	 diversified	 portrayal	 of	

the	political	events.	Unlike	in	the	2015	and	2016	monitoring	periods,	in	the	
current	one	 they	also	 included	some	criticism	of	authorities.	Nevertheless,	
their	parties-related	coverage	was	to	a	large	extent,	both	in	space	and	tone,	
dominated	by	the	NLD.		

	
• All,	but	one	(Myawaddy	TV)	monitored	broadcast	media	prioritised	political	

news	 over	 any	 other	 topics	 and	manifested	 rather	 high	 diversity	 of	 issues	
covered	 in	 their	 the	 news	 programmes.	 	 The	 portion	 of	 political	 news	
amounted	to	some	19	per	cent	in	television	channels,	while	it	was	around	26	
per	cent	in	radio	stations.				

	



  
  

 

• Importantly,	 since	 Myanmar	 is	 a	 diverse	 country,	 including	 various	
religious,	 ethnic	 and	 social	 groups,	most	 of	 the	 broadcast	media	 reflected	
this	 plurality.	 If	 combined,	 including	 the	 portion	 devoted	 to	 the	 National	
Peace	Process,	the	mentioned	groups	altogether	received	the	highest	share	
within	the	news	coverage	(some	22	per	cent).13			

	
• Overall,	 the	 broadcast	 media	 (without	 MWD)	 devoted	 to	 the	 four	 topics	

(religious,	ethnic,	social	groups,	NPP)	significantly	more	coverage	than	other	
types	 of	 media.	 If	 calculating	 only	 politics	 and	 four	mentioned	 topics,	 the	
share	of	politics	was	some	54	per	cent	in	the	broadcast	media,	70	per	cent	in	
the	online	media	and	up	to	79	per	cent	in	the	newspapers.		

	
• The	monitored	broadcasters	dedicated	rather	close	attention	to	the	foreign	

news	 (overall	 some	 12	 per	 cent).	 In	 all,	 but	MWD	and	MRTV,	 such	 reports	
presented	 the	 second	 or	 third	 most	 covered	 topic	 -	 the	 highest	 level	 was	
seen	at	the	BBC	with	some	24	per	cent.		

	
• State-funded	broadcasters	showed	the	higher	interest	in	covering	elections,	

however,	 partly	 due	 to	 legal	 requirements.	 The	 topic	 of	 elections	 was	 the	
second	 and	 third	 most	 presented.	 Conversely,	 other	 broadcast	 media	
covered	 the	 campaign	 mostly	 from	 the	 process-oriented	 perspective	 and	
largely	ignored	the	campaign.	

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
                                                
13		 The	 figure	 is	 influenced	 by	 the	 coverage	 presented	 by	Myawaddy	 TV,	 where	 the	 religious	

groups	was	the	most	covered	topic	with	almost	49	per	cent	of	its	news	coverage.		



  
  

 

V.	 	 MEDIA	MONITORING	FINDINGS	
	
V.I.	 Political	Diversity	
	

Television	
	

The	State-funded	MRTV	gave	23.5	per	cent	of	its	political	news	coverage	to	the	government.	
The	 second	 most	 presented	 subject	 was	 a	 category	 of	 ‘other	 political	 parties’	 (mostly	
regional,	non-parliamentary	contestants)	which	received	15.9	per	cent.	 It	was	 followed	by	
the	NLD	with	13.2	 per	 cent,	 and	 the	 vice-presidents	with	 10.3	 per	 cent.	 Activities	 of	 local	
government	 were	 covered	 at	 9.4	 per	 cent	 of	 relevant	 news	 programmes,	 while	 the	 State	
Counsellor	received	5.3	per	cent.	In	comparison	with	the	airtime	allocated	to	the	ruling	NLD,	
the	USDP,	former	ruling	party,	received	2	per	cent	of	the	coverage.		
	
All	political	actors	were	portrayed	in	an	overwhelmingly	positive	and	neutral	manner	–	this	
is	a	long-lasting	trend	in	the	way	MRTV	covers	political	subjects	in	its	news	programmes.		
	
Myawaddy	TV	news	broadcasts	were	dominated	by	the	coverage	of	Army	(hereinafter	the	
Tatmadaw),	 its	 activities,	 visits	 and	 operations,	 which	was	 aired	 in	 an	 entirely	 one-sided	
manner.	This	military-run	channel	gave	almost	75	per	cent	of	its	prime-time	news	political	
coverage	to	the	Tatmadaw.	The	government	received	9.1	per	cent	of	the	coverage,	and	the	
vice-presidents	around	4	per	cent.	As	 for	the	parties,	 the	NLD	obtained	2.9	per	cent,	while	
other	parties	did	not	account	for	more	than	1	per	cent.	Similar	to	MRTV,	the	subjects	were	
portrayed	 in	an	overwhelmingly	positive	 light.	Traditionally,	 after	 the	news	programs,	 the	
national	patriotic	songs	were	regularly	aired.	
	
Similar	to	the	state-funded	TV	channels,	the	privately-owned	Up	to	Date	devoted	most	of	its	
coverage	 to	 the	 authorities.	 While	 subjects	 were	 portrayed	 primarily	 in	 a	 positive	 and	
neutral	manner,	the	government’s	activities	were	also	reflected	in	a	negative	tone.	Still,	the	
channel	mostly	covered	stories	based	on	the	press	conferences	and	official	sources,	rather	
than	by	acquiring	the	information.	At	the	same	time,	such	reports	were	regularly	presented	
from	 a	 single-sourced	 perspective.	 The	 National	 Peace	 Process	was	 by	 channel	 described	
similarly,	mostly	through	the	discussions	with	the	government	officials	and	the	views	of	the	
ethnic	armed	organizations	were	not	usually	presented.	
	
The	latter	received	32.6	per	cent	of	the	channel’s	news	prime-time	news	political	coverage,	
and	the	NLD	was	given	21.9	per	cent.	Similarly	to	the	previous	periods,	the	channel	focused	
on	activities	of	local	governments,	this	time	including	within	the	election	context,	with	13.2	
per	cent.	The	ANP	was	another	party	that	received	rather	significant	portion	of	newscast’s	
coverage	with	5.1	per	cent.		
	
Satellite-aired	DVB	channel	gave	26.5	per	cent	of	 its	political	prime-time	news	coverage	to	
the	government	and	21.1	per	cent	to	the	local	governments,	respectively.	The	NLD	received	
14.9	per	cent,	the	State	Counsellor	with	13.8	per	cent	and	the	Tatmadaw	was	allocated	with	
12.8	per	cent	of	 the	prime-time	news	coverage.	By	comparison,	 the	USDP	received	2.5	per	
cent	and	other	 covered	parties	 less	 than	2	per	 cent.	The	channel	 showed	visibly	different,	
more	 comprehensive	 and	 balanced	 approach	 to	 the	 coverage,	 where	 basically	 all	 the	
subjects,	including	the	authorities	received	also	significant	portion	of	criticism.	In	addition,	
the	channel	airs	a	number	of	various	programmes	that	cover	different	segments	of	society,	
produced	 both	 in-house,	 or	 as	 a	 result	 of	 external	 partnerships	 (with	 Burma	 Network	
International	and	Voice	of	America).	The	channel	reported	regularly	on	the	National	Peace	
Process,	 including	 also	 news	 on	 related	 on-going	 conflicts.	 Conversely,	 its	 coverage	 of	 the	
Rakhine	State	and	Rohingya-related	questions	was	rather	limited.		
	
	



  
  

 

Radio	
	
The	 state	 broadcaster	 adopted	 different	 approach	 to	 other	 monitored	 media,	 although,	
somewhat	similar	to	that	of	the	MRTV.	The	most	presented	subject	was	a	category	of	‘other	
political	 parties’,	 a	 joint	 block	 of	 all	 non-parliamentary	 parties.	 The	 second	most	 covered	
subject	was	the	government	with	20.7	per	cent.	Interestingly,	the	ruling	NLD	that	dominated	
in	a	many	other	media	received	6.1	per	cent,	while	the	oppositional	USDP	received	half	of	its	
space	(2.8	per	cent).	On	the	other	hand,	Myanmar	Radio	presented	most	of	the	subjects	in	a	
rather	one-sided,	very	positive	manner.	
	
Foreign	 service	 of	 BBC	 reported	 in	 a	 similar	way	 as	 in	 2016,	 yet,	 with	 a	 notable	 change.	
While	previously	 it	allocated	a	 large	share	of	coverage	to	authorities	(some	80	and	70	per	
cent	in	May	and	September	periods,	respectively),	this	time	the	NLD	itself	received	49.1	per	
cent.	 Importantly,	 the	manner	 in	which	 ruling	authorities	were	presented	 in	 the	past	 (the	
government	 mostly	 in	 a	 neutral	 way,	 with	 some	 criticism,	 while	 the	 portrayal	 of	 the	
Tatmadaw	 being	 negative)	 remained	 unchanged	 –	 the	 NLD	 was	 presented	 mostly	 in	 a	
neutral	manner,	and	additionally	with	more	critical	 than	positive	remarks.	Similarly,	other	
subjects	were	regularly	criticised	too.		
	

Online	media	
	
Given	 the	 ever-growing	 importance	 of	 Internet,	 two	 online	 web	 portals	 –	 Irrawaddy	 and	
Mizzima	 remained	 part	 of	 the	 monitoring	 sample.	 In	 general,	 both	 monitored	 portals	
devoted	the	bulk	of	their	coverage	to	the	NLD	which	was	portrayed	in	a	positive	or	neutral	
way.		
	

Both	online	media	presented	news	about	the	by-elections,	campaigns	of	the	political	parties	
and	facts	of	the	candidates	(in	particular	by	Mizzima),	however,	there	were	also	numerous	
reports	 that	 reflected	 the	 people’s	 lack	 of	 electoral	 interest.	Web	 portals	 rather	 regularly	
reported	about	the	NPP,	as	well	as	other	related	developments	and	events,	including	the	on-
going	 conflict	 between	 the	 Tatmadaw	 and	 the	 ethnic	 armed	 organizations,	 IDP	 camps	 or	
opinions	the	ethnic	armed	organizations.		
	
The	coverage	of	subjects	in	online	media	was	similar	to	the	one	offered	by	the	broadcast	and	
print	media.	Irrawaddy	allocated	32.8	per	cent	of	the	coverage	to	the	government,	followed	
by	the	NLD	(18.6	per	cent),	the	Tatmadaw	(16.6	per	cent)	and	the	local	governments	(16	per	
cent).	As	for	the	other	parties,	only	the	USDP	received	more	somewhat	bigger	share	of	the	
coverage	 (with	 3	 per	 cent),	 all	 the	 rest	 received	 less	 than	 1	 per	 cent,	 respectively.	 All	
subjects	 were	 presented	 in	 an	 overwhelmingly	 neutral	 manner,	 the	 consequence	 of	 the	
portal’s	 editorial	 stance	 prioritizing	 rather	 measured	 reporting,	 rather	 than	 critical	 or	
partisan	positions.				
	

Mizzima	gave	the	largest	share	of	its	coverage	to	the	NLD	with	28.6	per	cent	(in	May	2016	
the	 ruling	party	was	also	 the	most	presented	 subject	with	 some	26	per	 cent)	–	 it	was	 the	
highest	share	that	the	NLD	received	from	amongst	all	monitored	media	outlets.	The	central	
and	local	governments	(21.1	and	20.6	per	cent,	respectively)	and	the	State	Counsellor	(14.3	
per	cent),	were	the	next	most	covered	subjects.	The	tone	of	the	coverage	was	mostly	positive	
and	neutral;	yet,	Mizzima	also	presented	regular	critical	coverage	of	the	ruling	NLD	and	the	
government.	In	the	comparison	with	the	past	monitored	periods	the	online	portal	decreased	
level	 of	 positive	 coverage	 about	 the	 authorities,	 and	 conversely,	 presented	more	 negative	
stories,	including	satire.			
	
	
	
	



  
  

 

Newspapers		
	

In	 the	 campaign	 news,	 apart	 of	 the	 NLD	 coverage,	 the	 private	 newspapers	 also	 reported	
about	 ANP,	 SNLD	 and	 the	 UEC	 visibly	 presented.	 However	most	 of	 the	 smaller	 parties	 or	
independent	candidates	were	largely	ignored.		
	
Similarly	as	 the	state-owned	broadcast	media,	also	state-funded	Myanmar	Ahlin,	as	state-
funded	daily	allocated	majority	of	its	coverage	to	the	authorities,	which	amounted	to	almost	
90	per	cent.	The	most	presented	Government	received	39	per	cent,	the	State	Counsellor	11.7	
per	 cent,	 the	 local	 governments	 10.1	 per	 cent	 and	 the	 Tatmadaw	 9.8	 per	 cent.	 The	
presentation	of	the	NLD	and	other	parties	remained	almost	unchanged	in	comparison	with	
the	 2016	 monitoring	 periods	 –	 while	 the	 NLD	 was	 given	 5.9	 per	 cent	 of	 the	 coverage	
(previously	 some	 6.2	 and	 8.7	 per	 cent,	 respectively),	 USDP	 as	 other	most	 reflected	 party	
received	0.8	per	cent	(previously	1	and	1.6	per	cent).	All	these	subjects	were	portrayed	in	a	
predominantly	 neutral	 light,	 a	 noteworthy	 change	 in	 comparison	 with	 the	 previous	
monitoring	 periods.	 It	 appears	 that	 the	 paper	 opted	 to	 use	 more	 neutral	 language,	 with	
reduced	qualitative	adjectives,	the	style	known	thus	far	from	its	English-version	(The	Global	
New	 New	 Light	 of	 Myanmar).	 Noteworthy,	 while	 the	 activities	 on	 the	 Rakhine	 State	
Development	 are	 excessively,	 some	 other	 issues,	 including	 protests	 of	 the	 Mon	 residents	
concerning	the	renaming	of	the	Thanlwin	Bridge	were	omitted.			
	
The	privately	owned	newspaper	Eleven	focused	on	the	government	which	received	32.4	per	
cent	 of	 the	 coverage	 (in	 its	weekly	 edition	 the	 government	 dominated	 the	 coverage	with	
38.8	per	cent),	followed	by	the	NLD	with	18.9	per	cent	and	the	local	governments	with	16.5	
per	cent.	From	amongst	 the	parties	 the	SNLD	received	2.3	per	cent,	whereas	other	parties	
received	less	than	2	per	cent,	respectively.	The	subjects	presented	in	the	daily	edition	were	
portrayed	in	an	overwhelmingly	neutral	light,	while	the	weekly	edition	offered	its	readers	a	
different	 approach,	with	 news	 that	 are	 not	 covered	 by	 the	 state	 press,	 including	 protests,	
materials	such	the	critical	report	of	the	UN	special	rapporteur	on	human	rights	in	Myanmar	
concerning	 the	Rohingya	population.	The	numerous	subjects	were	criticised,	most	notably	
the	government.		
	

Voice	 daily	 devoted	 most	 of	 its	 coverage	 to	 the	 local	 governments	 with	 28.3	 per	 cent,	
followed	by	 the	NLD	with	24.6	per	 cent	 and	with	23.4	per	 cent	 to	 the	government.	 In	 the	
newspaper	 none	 of	 the	 parties	 received	 more	 than	 1.5	 per	 cent	 of	 the	 coverage.	 The	
presented	 subjects	 were	 portrayed	 overwhelmingly	 in	 a	 neutral	 light.	 The	 Voice	 weekly	
dedicated	the	highest	portion	of	its	political	coverage	to	the	government	(25.8	per	cent),	and	
the	 State	 Counsellor	 (25.5	 per	 cent),	 followed	 by	 the	 NLD	 (19.3	 per	 cent).	 The	 paper	
presented	the	Counsellor’s	speech	concerning	the	to	the	public	about	the	government’s	year	
in	the	office;	also	the	news	about	ethnic	armed	organizations	signing	the	National	Ceasefire	
Agreement.	At	the	same	time,	the	newspaper	informed	about	the	Mon	residents	protesting	
the	 Pyithu	Hluttaw’s	 proposal	to	 rename	 the	Thanlwin	Bridge	 after	 General	 Aung	 San,	 as	
well	as	it	published	translation	of	critical	article	of	the	former	US	Ambassador	to	Myanmar.	
	

V.II.	 Topics		and	Structure		
	
For	the	current	period	an	additional	aspect	to	regular	monitoring	was	added,	with	an	aim	to	
assess	 diversity	 and	 comprehensiveness	 of	 the	 main	 news	 programmes	 in	 the	 broadcast	
media.14	 In	 addition,	 in	 regards	 to	 the	 content	 of	 the	 newspapers	 and	 online	 media,	 the	
monitoring	 also	 focused	 on	 the	 coverage	 of	 specific	 groups,	 namely	 religious,	 ethnic	 and	
social	ones,	as	well	as	on	the	presentation	of	the	National	Peace	Process.		

                                                
14		 When	analysing	political	diversity,	only	politically-relevant	information	is	scrutinised	in	the	

monitored	media	-	it	means	those	stories	in	which	any	of	the	monitored	subject	is	presented.	
For	the	purpose	of	topical	analysis,	all	stories	within	the	news	programme	were	analysed.				



  
  

 

	
Noteworthy,	all,	but	one	(Myawaddy	TV)	monitored	broadcasters	prioritised	political	news	
over	 other	 topics.	 Yet,	 the	 broadcast	 media	 manifested	 rather	 diverse	 and	 balanced	
approach	 towards	 various	 issues	 covered	 in	 their	 news	 programmes	 –	 the	 portion	 of	
political	news	amounted	to	some	19	per	cent	in	television	channels	combined	and	to	some	
26	per	cent	in	both	monitored	radio	stations,	the	BBC	and	Myanmar	Radio.	If	comparing	the	
respective	media	outlets,	the	politics	was	least	covered	at	MWD	channel	with	10	per	cent	and	
at	Up	to	date	channel,	with	some	17	per	cent.	Conversely,	the	coverage	of	politics	amounted	
to	almost	28	per	cent	at	MRTV.		
	
Additionally,	 the	 broadcasters	 dedicated	 rather	 close	 attention	 also	 to	 the	 foreign	 news	
(overall,	combined	some	12	per	cent).	In	all,	but	MRTV	and	MWD,	such	news	presented	the	
second	or	 third	most	 covered	 topic	 -	 the	highest	 level	was	 seen	 at	BBC	with	 some	24	per	
cent.	 On	 the	 other	 side,	 all	 state-funded	 broadcasters	 devoted	 only	 limited	 share	 of	 their	
coverage	to	foreign	news	–	from	8	per	cent	on	MWD	and	MRTV,	respectively,	to	some	10	per	
cent	at	Myanmar	Radio.	Notably,	MRTV	dedicated	to	the	foreign	news	less	portion	of	its	news	
programmes	than	to	sport	news	or	to	a	category	others	(16	and	9	per	cent,	respectively).	
	
Positively,	 state-funded	 broadcasters	 showed	 -	 the	 higher	 interest	 in	 covering	 elections,	
which	was,	however,	partly	due	to	legal	requirements.	The	topic	of	elections	was	the	second	
and	third	most	covered	topic	in	Myanmar	Radio	and,	MRTV	news	programmes,	respectively,	
amounting	 to	 some	9-10	per	 cent,	 respectively.	Other	monitored	 channels	 did	not	 feature	
the	topic	of	election	campaign	prominently	–	while	the	Up	to	date	channel	devoted	to	it	some	
3	per	cent,	in	other	media	it	was	less	then	2	per	cent,	respectively).		
	

Importantly,	 as	 Myanmar	 is	 a	 diverse	 country,	 including	 various	 religious,	 ethnic	 and	
social	groups,	most	of	 the	broadcast	media	reflected	 this	plurality.	 If	 taken	 in	 total	 in	 the	
broadcast	media,	 including	 the	 share	 of	 the	National	 Peace	 Process	 (NPP),	 the	mentioned	
groups	altogether	received	the	highest	portion	of	the	coverage	(some	22	per	cent).15			
	
The	broadcast	media	(without	MWD)	devoted	to	the	four	topics	mentioned	above	(religious	
groups,	 ethnic	 groups,	 social	 groups,	 NPP)	 more	 attention	 than	 it	 was	 observed	 in	
newspapers	 or	 online	 media.	 If	 calculating	 only	 politics	 and	 four	 other	 topics,	 in	 the	
broadcast	media	 the	 share	 of	 politics	 represented	 some	54	per	 cent,	while	 the	 other	 four	
topics	were	presented	almost	equally	with	13	per	cent	for	the	social	groups	to	10	per	cent	
devoted	to	the	NPP.		
	
In	 the	 same	 comparison	 (5	 topics)	 for	 the	 online	 media	 and	 newspapers,	 the	 findings	
revealed	 that	 these	 media	 offered	 its	 readers	 less	 diverse	 picture,	 with	 online	 media	
dedicating	to	the	politics	up	to	70	per	cent	and	the	newspapers	almost	79	per	cent.		
	
Newspapers	covered	ethnic	and	social	groups	only	marginally,	as	both	received	less	than	3	
per	cent,	 respectively.	As	 for	other	 topics,	all	newspapers	combined	devoted	some	7.5	per	
cent	 to	both	 religious	groups	and	 the	NPP	–	Eleven	Daily	mostly	 covered	 the	process	with	
some	11	per	cent.	A	different	coverage	was	observed	by	online	media,	which	devoted	rather	
significant	 portion	 the	NPP,	with	 some	17	per	 cent	 combined,	 caused	 in	 particular	 by	 the	
Mizzima,	which	dedicated	to	this	topic	21	per	cent.	Conversely,	religious	groups	were	rather	
omitted	 in	 these	 online	media,	 in	 particular	 by	 Irrawaddy,	 which	 devoted	 to	 only	 1.5	 per	
cent	of	its	relevant	coverage	to	such	groups.		
	
	
	
                                                
15	 The	 figure	 is	 influenced	 by	 the	 coverage	 presented	 by	Myawaddy	 TV,	 where	 the	 religious	

groups	was	the	most	covered	topic	with	almost	49	per	cent	of	its	news	coverage.		



  
  

 

VI.	 	 CONCLUSIONS	
	
Data	from	the	overall	monitoring	period	throughout	years	2016	and	2017	revealed	that	
there	were	no	major	differences	in	comparison	with	the	previous	periods	in	the	way	the	
political	 subjects	 were	 portrayed	 and	 in	 the	 amount	 of	 coverage	 provided	 to	 different	
political	subjects.		
	
Pre-election	 periods	 in	 2015	 as	 well	 as	 immediate	 post-election	 monitoring	 periods	
indicated	 that	media	did	not	 follow	standards	of	balance,	 fairness	and	 impartiality,	 and	
some	 of	 them	 openly	 showed	 their	 sympathies	 towards	 different,	 in	 fact	 opposing	
political	 parties.	 In	 the	 current	 monitoring	 phases,	 however,	 the	 media	 coverage	 of	
political	and	social	events	appeared	to	offer	lesser	diversity	in	the	presented	viewpoints.		
	
The	way	the	state-funded	media	presented	the	political	life,	remain	an	acute	problem.	As	
recipients	 of	 public	 resources,	 state-funded	 media	 have	 an	 enhanced	 duty	 to	 ensure	
balanced	 and	 fair	 treatment	 of	 politicians	 as	 well	 as	 comprehensive	 reporting	 on	
politically	relevant	events.	Yet,	 they	often	showed	only	the	activities	of	state	authorities	
and	 usually	 from	 a	 positive	 perspective;	 whereas	 largely	 ignore	 views	 independent	 or	
critical	 of	 the	 government.	 There	 was	 generally	 no	 profound	 discussion	 on	 social,	
economic	and	political	problems	of	the	country,	or	serious	alternative	viewpoints	to	the	
citizens	on	the	country’s	governance.		
	
In	 comparison	 with	 2015	 election	 year,	 the	 coverage	 of	 the	 private	 media	 was	 less	
divided	along	political	lines,	since	the	most	of	the	outlets	more	or	less	explicitly	showed	
their	 sympathies	 with	 the	 current	 establishment,	 represented	 by	 the	 NLD	 and	
personalized	by	Daw	Aung	San	Suu	Kyi.	Still,	some	media	outlets,	such	as	DVB,	Mizzima	
and	BBC	foreign	service,	tried	to	cover	political	reality	in	a	more	comprehensive,	critical	
manner.		
	
Nevertheless,	 the	 findings	overall	 confirmed	 ‘activist-like’	 trends	 in	a	number	of	media.	
While	 after	 the	 elections	 the	 media	 started	 to	 reflect	 political	 developments	 more	
intensively,	 they	 continued	 to	 show	 their	 preferences,	 in	 particular	 towards	 the	 ruling	
NLD.	 While	 there	 continues	 to	 be	 a	 general	 lack	 of	 investigative	 approach	 in	 the	
reporting,	 the	 number	 of	 critical	 and	 independent	 opinions	 on	 the	 performance	 of	 the	
authorities	 has	 been	 increasing.	 At	 the	 same	 time,	 however,	 such	 editorial	 policy	 still	
appears	to	be	a	rather	occasional	trend	than	a	part	of	a	more	systemic	editorial	stance.	As	
such,	and	as	stated	already	previously,	a	number	of	important	changes	will	be	necessary	
in	 order	 for	 the	 media	 to	 offer	 their	 audience	 a	 more	 diverse	 and	 critical	 political	
reporting.	
	
Similarly,	as	reflected	in	the	past,	voters	would	have	benefited	from	a	more	analytical	and	
in-depth	 coverage	 that	 could	 help	 them	 to	 better	 analyse	 and	 assess	 the	 qualities	 and	
platforms	of	contestants.	It	should	be	noted	that	such	reporting	is	desirable	also	beyond	
the	electoral	campaign.	The	media	need	to	be	more	proactive	 in	setting	the	agenda	and	
formats	 of	 their	 political	 coverage	 to	 better	 facilitate	 the	 exchange	 of	 opinions,	 public	
debate,	 investigation	 and	 commentary	 that	 would	 offer	 the	 public	 fully	 informed,	
analysed	and	assessed	views	of	persons	seeking	public	office.		
	
	
	
	
	
	
	
	



  
  

 

VII.	 	 RECOMMENDATIONS	
	
In	 the	 follow-up	to	 the	 final	 report	 issued	at	 the	end	of	2015	election	cycle,	we	have	 to	
acknowledge	 that	 very	 few	 of	 the	 offered	 recommendations	 have	 been	 considered,	 let	
alone	 implemented.16	Such	cumbersome	developments	are	certainly	somewhat	 justified	
by	the	complexity	of	challenges	that	the	country’s	political	representation	faces	following	
the	shift	from	military	regime.	Numerous	areas	of	democratic	governance	are	influenced	
and	conditioned	by	the	lack	of	experience,	education	and	knowledge	as	well	as	country’s	
historical	traditions.	
	
Nevertheless,	 it	 is	 of	 vital	 importance	 that	 civil	 society	 on	 a	 regular	 basis	 continues	 to	
foster	democratic	 values,	 including	 respect	 for	 the	 rule	of	 law	and	 fundamental	human	
rights.	MID	and	MEMO	98	stand	committed	to	support	necessary	changes	of	the	existing	
media	environment	and	its	 legal	framework.	Such	efforts	should	be	encouraged	with	an	
aim	to	bring	the	environment	fully	in	line	with	international	standards,	other	obligations	
and	standards,	including	the	freedom	of	expression.	
	
We	 think	 that	 various	 stakeholders,	 inter	 alia	 the	 2015	 EU	 Election	 Observation	
Mission17,	 as	 well	 as	 professional	 domestic	 and	 international	 organisations	 aiming	 to	
improve	 the	 media	 framework,	 have	 already	 adopted	 several	 valuable	 documents,	
including	 generic	 and	more	 specific	 recommendations.	 For	 example,	 in	 June	 2016,	 the	
UNESCO	 and	 International	 Media	 Support	 (IMS)	 published	 their	 comprehensive	
assessment	 of	 country’s	 media	 environment18,	 followed	 by	 the	 annual	 Media	
Development	conference19	and	other	activities20.	.		
	
While	fully	supporting	the	mentioned	assessment	and	with	a	view	to	further	advocate	for	
improved	 media	 environment,	 to	 enhance	 the	 media	 coverage	 of	 political	 affairs	 in	
Myanmar	and	to	support	democratic	reforms,	we	offer	set	of	recommendations,	for	what	
we	consider	as	most	acute	and	feasible	to	address.		
	
Legal	framework	
	
Undue	restrictions	on	freedom	of	expression	should	be	eliminated	from	the	legal	framework,	
namely	 Section	 66(d)	 of	 the	 Telecommunication	 Law.	 Consideration	 could	 be	 given	 to	
amending	or	abolishing	other	laws	allowing	the	criminal	prosecution	of	journalists	so	that	
free	 expression	 and	 journalism	 are	 not	 criminalized.	 Furthermore,	 measures	 should	 be	
taken	 to	ensure	 that	civil	 sanctions	are	designed	 to	restore	 the	reputation	harmed,	not	 to	
compensate	the	plaintiff	or	to	punish	the	defendant.		
	
Access	to	information	
	
The	Freedom	of	Information	Act	should	enact	mechanisms	to	ensure	proactive	publication	
of	 information,	 including	 on	 the	 websites	 of	 all	 the	 public	 agencies.	 An	 accountability	
mechanism	 for	 the	 failure	 to	 provide	 public	 information	 or	 for	 not	 imparting	 public	
information	in	a	timely	manner	should	be	established.	
	
	

                                                
16		 MID	and	MEMO	98,	23	July	2016,	Assessment	of	political	diversity	in	media	reporting	on	general	

elections	
17		 EU	Election	Observation	Mission,	Myanmar	General	Elections	2015,	Final	report	
18		 UNESCO	and	IMS,	15	June	2016,	Assessment	of	Media	Development	in	Myanmar		
19		 More	on	the	5th	Myanmar	Media	Development	Conference	
20		 Mizzima,	 23	 March	 2017,	 Media	 development	 in	 Myanmar	 –	 Planning	 for	 the	 future,	 A	

Comprehensive	Media	Policy	for	a	Vibrant,	Independent	and	Accountable	Media	



  
  

 

Broadcasting	Law	
	
The	Law,	while	subject	of	inclusive	process	of	discussions,	should	be	revised	in	an	expeditious	
manner	in	order	to	provide	legal	basis	for	the	media	regulatory	body	to	be	established.	The	
body	 should	 create	 conditions,	 including	granting	 licences	 that	would	 lead	 to	more	 local-
based	media	 as	well	 as	 a	more	 diverse	 broadcast	media	 environment,	 particularly	 in	 the	
television	 sector.	 The	 body	 should	 consider	 conducting	 its	 own	 media	 monitoring.	 Such	
activity	could	contribute	to	identification	of	partial	and	biased	coverage	and	help	to	provide	
for	a	prompt	and	effective	remedy.	
	
Public	service	broadcaster	
	
The	authorities	should	move	ahead	with	the	plans	to	transform	State	broadcasters	into	an	
independent	 public	 service	media	 that	will	 provide	 citizens	with	 impartial	 and	 politically	
balanced	 information	 during	 as	well	 as	 beyond	 the	 election	 period.	 The	mandate	 of	 such	
public	 service	media	 should	 reflect	public	 interests	and	 should	be	based	on	 independence,	
editorial	freedom,	ethics	and	non-interference	by	political	parties.		
	
Media	professionalism	
	
Media	 reporting	 should	 be	 fair,	 comprehensive	 and	 factual,	 including	 coverage	 of	
authorities.	The	media	should	be	consistent	in	separating	the	activities	of	incumbents	from	
the	activities	they	pursue	as	the	representatives	of	political	parties.	Media	should	be	able	to	
criticize	 their	 activities	 or	 inaction	and	other	 official	 bodies	whose	activities	 are	 financed	
from	the	public	money,	to	investigate	corruption	and	other	mischiefs.		
	
The	 media	 should	 refuse	 all	 open	 or	 furtive	 expressions	 of	 intolerance	 and	 will	 consider	
thoughtfully	 if	publication	of	such	expressions	 is	not	conducive	to	defamation	and	ridicule	
based	on	 sex,	 race,	 colour,	 language,	 faith	and	 religion,	affiliation	with	national	or	 ethnic	
minority	or	ethnic	group,	social	difference,	political	or	other	opinion.	
	
The	media	should	follow	professional	standards	as	well	reporting	techniques	and	methods.	
They	should	ensure	that	every	piece	of	news	contains	only	facts	corresponding	to	reality	and	
whose	veracity	will	be	verified	by	 independent	sources	quoted	therein.	The	facts	should	be	
mediated	without	 any	 distortions	 and	 in	 their	 respective	 contexts.	 If	 a	 flawed	message	 is	
published	it	should	be	followed	by	an	immediate	apology.	
	
Consideration	could	be	given	to	creating	new	platforms	for	discussion,	trainings,	studies	and	
self-reflection	 on	 the	 media,	 including	 in	 the	 regions,	 to	 enhance	 the	 current	 level	 of	
journalistic	profession.	This	would	help	managers,	journalists	and	students	to	increase	their	
professional	capacity	and	would	also	improve	the	current	level	of	media	literacy.		
	
International	donors	
	
International	 donors	 should	 continue	 supporting	 regular	 training	 programmes	 and	
schemes	in	complex	media-related	areas,	 including	programming,	news	coverage,	business	
and	marketing	planning,	legal	awareness,	including	use	of	legal	protection	mechanisms	and	
new	 technologies	 for	 Myanmar	 journalists	 &	 media	 outlets.	 The	 training	 programmes	
should	be	as	diverse,	complex	and	inclusive	as	possible,	including	regional	and	ethnic-based	
media,	gender	and	age-balanced.	At	 the	 same	 time,	 certain	 level	of	 strategic	coordination	
could	help	appropriately	facilitate	needs	and	limit	potential	overlap	of	activities.		
	
Access	 to	 various	 educational	 resources,	 such	 as	 books,	 databases,	methodology,	 research	
magazines,	 as	 well	 as	 a	 chance	 to	 exchange	 experience	 through	 international	 media	
networks	and	journalistic	associations	would	also	help	in	achieving	these	efforts.		



  
  

 

ANNEX	A	
	
	
List	of	Acronyms	
	
President		 	 	 	 	 	 	 	 PRES	
Vice	President		 	 	 	 	 	 	 VPRES	
State	Counsellor	 	 	 	 	 	 	 SC	
Government	|	Ministers	and	Deputy	Ministers		 	 	 GOV		
Speakers	of	Parliament	 	 	 	 	 	 SPEAK	
Local	Government	 	 	 	 	 	 	 LGOV	
Mayors	(Yangon,	Nay	Pyi	Taw,	Mandalay)		 	 	 	 MAY	
Army	|	Four	top	commanders			 	 	 	 	 ARMY	
	
Arakan	National	Party	 	 	 	 	 	 ANP	
All	Mon	Regions	Development	Party		 	 	 	 AMRDP	
Democratic	Party	Myanmar	 	 	 	 	 	 DPM	
Kachin	State	Democracy	Party	 	 	 	 	 KSDP	
Kokang	Democracy	and	Unity	Party	 	 	 	 	 KDUP	
Kayin	People’s	Party	 	 	 	 	 	 	 KPP	
La	Hu	National	Development	Party	 	 	 	 	 LHNDP	
Lisu	National	Development	Party	 	 	 	 	 LNDP	
Mon	National	Party	 	 	 	 	 	 	 MNP	
National	League	for	Democracy	 	 	 	 	 NLD	
National	Unity	Party	 	 	 	 	 	 	 NUP	
Pa-O	National	Organization	 	 	 	 	 	 PNO	
Shan	National	Democratic	Party	 	 	 	 	 SNDP	
Shan	National	League	for	Democracy	 	 	 	 SNLD	
Tai-Leng	Nationalities	Development	Party	 	 	 	 TNDP		
Ta-ang	(Palaung)	National	Party	 	 	 	 	 TNP	
Unity	and	Democracy	Party	of	Kachin	State	 	 	 	 UDPKS	
Union	Solidarity	and	Development	Party	 	 	 	 USDP	
Wa	Democratic	Party	 	 	 	 	 	 	 WDP	
Wa	National	Unity	Party	 	 	 	 	 	 WNUP	
Zomi	Congress	for	Democracy	 	 	 	 	 ZCD	
Independent	Candidates	 	 	 	 	 	 IC	
	
Other	Political	Parties		 	 	 	 	 	 OPP	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	



  
  

 

ANNEX	B	
	
	
List	of	Monitored	Topics	and	Subtopics	
	
Agriculture	
Army	(military)	 	 	
Business,	economy	 	 	
Culture	 	 	 	 	 	
Civil	society	organisations	 	
Crime	/Accidents	 	 	 	
Elections	 	 	 	 	 	
Education	 	 	
Environment	 	 	 	
Ethnic	groups	
Foreign	news	 	 	 	 	 	
Health	care		 	 	
Judiciary	 	 	 	
Media	 	
National	Peace	Process	

.Negotiations,	agreements,	peace	talks	

.Ongoing	fights	and	reservations	

.Internally	Displaced	Persons	(IDPs)	caused	by	the	civil	war	

.Other	developments	
Politics	
Religious	groups	

.Buddhist	religion	

.Christian	religion	 	

.Hindu	religion	

.Islam	religion	

.Other	religions	
Social	groups	

.Disabled	

.Sexual	minorities	(LGBTI,	...)	

.Women	

.Youth	 	

.Other	Social	Minorities	
Sport	
Others		

	
	

	
	


