
 

Assessement	of	Political	Diversity	in	Media	
Reporting	on	General	Elections	|	MYANMAR	

September	2015	–	February	2016	

	

Myanmar	Institute	for	Democracy	&MEMO	98	

 
 
 
 

 
 
 



 2 

 

Table	of	Contents	

1.	EXECUTIVE	SUMMARY	....................................................................................................................................................	4	

2.	PROJECT	OVERVIEW	.......................................................................................................................................................	6	

3.	METHODOLOGY	................................................................................................................................................................	9	
QUANTITATIVE	ANALYSIS	...............................................................................................................................................	9	
QUALITATIVE	ANALYSIS	..................................................................................................................................................	9	
DATA	COLLECTION	AND	ANALYSIS	..............................................................................................................................	11	

4.	LEGAL	FRAMEWORK	....................................................................................................................................................	12	

5.	MEDIA	MONITORING	ANALYSIS	...............................................................................................................................	13	
5.1.	PRE-ELECTION	PERIOD	........................................................................................................................................	13	
5.2.	POST-ELECTION	PERIOD	......................................................................................................................................	15	
5.3.	TELEVISION	..........................................................................................................................................................	15	
STATE-OWNED	BROADCASTERS	.............................................................................................................................................................	15	
PRIVATE	TV	CHANNELS	..........................................................................................................................................................................	18	
5.4.	RADIO	...................................................................................................................................................................	20	
5.5.	NEWSPAPERS	........................................................................................................................................................	22	
STATE-FUNDED	PUBLICATIONS	.............................................................................................................................................................	22	
PRIVATE	PUBLICATIONS	..........................................................................................................................................................................	23	
5.6.	ONLINE	MEDIA	......................................................................................................................................................	25	

6.	CONCLUSION	...................................................................................................................................................................	26	

7.	RECOMMENDATIONS	...................................................................................................................................................	28	
7.1.	TO	THE	GOVERNMENT	.........................................................................................................................................	28	
7.2.	TO	THE	MEDIA	&	CIVIL	SOCIETY		........................................................................................................................	30	
7.3.	TO	THE	INTERNATIONAL	DONORS	......................................................................................................................	31	

  



 3 

“The	mass	 communications	media	 provide	 information	 to	most	 voters	 that	 is	 essential	 to	 the	
choice	 they	 exercise	 at	 the	 ballot	 box.	 Therefore,	 proper	 media	 conduct	 toward	 all	 political	
parties	and	candidates,	as	well	as	proper	media	conduct	in	the	presentation	of	information	that	
is	relevant	to	electoral	choices,	are	crucial	to	achieving	democratic	elections.	Monitoring	media	
conduct	–	when	done	impartially,	proficiently	and	based	on	a	credible	methodology	–	establishes	
whether	this	key	aspect	of	an	election	process	contributes	to	or	subverts	the	democratic	nature	
of	 elections.	Media	monitoring	 can	measure	 the	 amount	 of	 coverage	 of	 electoral	 subjects,	 the	
presence	 of	 news	 bias,	 appropriateness	 of	 media	 access	 for	 political	 competitors	 and	 the	
adequacy	 of	 information	 conveyed	 to	 voters	 through	 news,	 direct	 political	 messages,	 public	
information	programming	and	voter	education	announcements.	Shortcomings	in	media	conduct	
can	 be	 identified	 through	monitoring	 in	 time	 for	 corrective	 action.	 Abuse	 of	 the	 mass	 media	
power	 to	 affect	 voter	 choices	 also	 can	 be	 documented,	 which	 allows	 the	 population	 and	 the	
international	 community	 to	 appropriately	 characterize	 the	 true	 nature	 of	 the	 electoral	
process.”1	
	
Robert	Norris	and	Patrick	Merloe	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

                                                
1 Media	Monitoring	to	Promote	Democratic	Elections	 -	An	NDI	Handbook	for	Citizen	Organizations,	National	

Democratic	 Institute,	 for	 International	 Affairs	 (NDI),	 July	 2002,	 Robert	 Norris		andPatrick	 Merloe,	
available	at	https://www.ndi.org/files/1420_elect_media_02_1-31_0.pdf 



 4 

1.	 	 EXECUTIVE	SUMMARY	
	
MID	has	systematically	monitored	the	media	coverage	of	the	2015	general	elections	as	well	as	
the	 post-election	 developments.	 The	 project	 was	 supported	 by	 a	 number	 of	 international	
donors	and	it	was	intended	to	offer	professional,	comprehensive,	and	objective	assessment	of	
political	 diversity,	 accuracy,	 and	 balance	 in	 news	 and	 current	 affairs	 coverage	 on	 nine	
television	channels,	three	radio	stations,	six	newspapers,	and	four	online	media	outlets.		
	
The	main	goal	of	the	project	was	to	inform	the	public	about	the	conduct	of	media	during	the	
pre-election	 and	 post-election	 phase	 and	 to	 initiate	 a	 discussion	 about	 the	 objectivity	 and	
quality	of	the	media	reporting	and	to	promote	their	adherence	to	international	standards	and	
best	practices	regarding	freedom	of	expression	and	independence	of	media.	
	
The	methodology	for	the	media	monitoring	was	developed	by	a	Slovak	organization	MEMO	98	
which	has	carried	out	similar	projects	 in	some	50	countries	 in	 the	 last	18	years.	 It	 included	
quantitative	analysis	of	the	coverage,	which	focused	on	the	amount	of	time	allocated	to	each	
subject,	 as	 well	 as	 the	 tone	 of	 the	 coverage	 in	 which	 the	 relevant	 political	 subjects	 were	
portrayed:	positive,	neutral	or	negative.	Qualitative	analysis	assessed	the	performance	of	the	
media	against	specific	principles	or	benchmarks	–	such	as	ethical	or	professional	standards	–	
that	cannot	be	easily	quantified.			
	
The	main	findings	deriving	from	the	pre-election	media	monitoring	activity	are:		
	

• The	media	as	a	whole	provided	basic	information	about	contestants	running	in	
the	elections.	However,	to	be	able	to	form	a	more	objective	view	of	the	campaign	
and	 to	make	an	 informed	choice	at	 the	ballot	box,	voters	had	 to	 follow	several	
media	outlets.		

	
• Media	were	strongly	divided	along	political	 lines	and	demonstrated	 their	open	

support	 either	 to	 the	 ruling	 powers	 or	 to	 the	 opposition.	 Only	 a	 very	 few	
monitored	media	attempted	to	offer	a	more	balanced	coverage	of	the	campaign.		

	
• The	coverage	of	state-funded	media	was	driven	by	official	and	process-oriented	

agenda.	There	was	limited	coverage	of	the	campaign	in	the	news	programs	with	
State-funded	media	allocating	 the	bulk	of	 their	coverage	to	 the	activities	of	 the	
state	authorities,	particularly	the	president,	outside	the	campaign	context.	This	
gave	 the	 ruling	Union	 Solidarity	 and	 Peace	 Party	 (USDP)	 clear	 advantage	 over	
their	opponents	who	did	not	receive	such	coverage	on	the	state-funded	media.	

	
• State-funded	media	 and	 some	 private	 broadcasters	 reflected	 positively	 on	 the	

work	of	the	president	and	other	state	officials,	often	pointing	out	achievements	
and	 successes,	 while	 independent	 and	 critical	 opinions	 on	 their	 performance	
were	generally	absent.		

	



 5 

• Contestants	 were	 able	 to	 utilize	 free	 airtime	 on	 both	 state-funded	 and	 some	
private	broadcasters	 and	 radio	 channels	 as	well	 as	 the	 free	 space	 in	 the	 state-
controlled	 newspapers.	 Their	 ability	 to	 freely	 express	 their	 views,	 including	
criticism	of	the	incumbents,	was	restricted	due	to	strict	regulations	on	the	free	
airtime	allocation.		

	
• DVB	was	 the	 only	 television	 to	 provide	 voters	 with	more	 diverse	 information	

about	different	 contestants.	DVB	was	also	 the	only	 channel	 to	offer	 its	 viewers	
debates	 between	 the	 contestants	 based	 on	 which	 voters	 could	 form	 more	
informed	opinions	of	the	candidates.	

	
• Private	 print,	 online	 media	 and	 foreign	 radio	 services	 covered	 the	 campaign	

more	intensively,	focusing	primarily	on	the	two	main	frontrunners	–	the	National	
League	for	Democracy	(NLD)	and	the	USDP.	Most	of	them	openly	supported	the	
NLD	and	criticised	the	USDP	and	state	officials.		

	
• There	was	a	general	lack	of	in-depth	and	analytical	coverage	that	could	help	the	

voters	to	better	assess	the	electoral	contestants.	
	

• Voter	education	programmes,	including	numerous	Get-Out-and-Vote	spots,	were	
aired	on	a	number	of	broadcasters,	including	MRTV.		

	
The	main	findings	deriving	from	the	post-election	media	monitoring	activity	are:	
	

• The	 post-election	 coverage	 was	 characterised	 by	 reporting	 on	 the	 election	
results.	The	winning	party	in	elections	NLD	received	the	bulk	of	the	coverage	on	
most	monitored	media	in	November.		

	
• Following	 the	 elections,	 the	 state-controlled	 media	 generally	 provided	 more	

coverage	to	the	NLD	than	during	the	pre-election	period.		
	

• At	the	same	time,	the	state-controlled	media’s	coverage	continues	to	be	focused	
mainly	on	activities	of	the	outgoing	government	and	president.		

	
• Private	 print	 and	 online	 media	 have	 intensively	 covered	 the	 post-election	

developments,	focusing	primarily	on	the	NLD.		
	

• A	number	of	 important	reforms	and	changes	will	be	necessary	 in	order	 for	 the	
media	to	provide	their	audiences	with	more	objective	and	balanced	coverage	of	
the	political	and	social	issues.		

	
The	recommendations	 included	 in	 this	report	are	offered	with	a	view	to	enhance	the	media	
coverage	of	elections	in	Myanmar	and	to	support	efforts	to	bring	it	in	line	with	international	
standards	and	other	obligations	and	standards	for	democratic	elections.	
	



 6 

2.	 	 PROJECT	OVERVIEW	
	
Myanmar	 Institute	 for	 Democracy	 (MID),	 an	 independent,	 non-profit	 organization	 that	
promotes	the	values	of	freedom	and	democracy,	was	monitoring	the	media	coverage	of	the	8	
November	general	 elections.	MID	sought	 to	evaluate	 the	monitored	media’s	performance	 in	
providing	 objective	 and	 balanced	 coverage	 of	 the	 contestants	 and	 their	 platforms	 so	 the	
citizens	of	Myanmar	can	make	well-informed	choices	at	the	ballot	box.	The	main	objective	of	
the	project	was	to	inform	the	public	about	the	conduct	of	media	during	election	campaign	and	
beyond	and	to	initiate	a	discussion	about	the	objectivity	and	quality	of	media	reporting.	The	
project	was	supported	by	Democracy	Reporting	International	(DRI)	in	the	framework	of	the	
EU-funded	 project	 STEP	 Democracy	 as	well	 as	 by	 the	 National	 Endowment	 for	 Democracy	
(NED).	
	
The	monitoring	was	intended	to	offer	professional,	comprehensive,	and	objective	assessment	
of	 political	 diversity,	 accuracy,	 and	 balance	 in	 news	 and	 current	 affairs	 coverage	 on	 five	
television	channels,	eight	radio	stations,	ten	newspapers,	and	three	online	media	outlets.2	The	
project’s	 findings	were	not	 intended	to	support	any	one	candidate	or	political	party,	but	the	
integrity	of	the	media	environment	as	a	whole	during	the	campaign	season.	The	findings	were	
compiled	in	five	monitoring	reports	about	the	media’s	behavior	during	the	election	campaign	
and	after	elections	and	disseminated	to	 the	public,	media,	civil	society,	political	parties,	and	
international	community.		
	
The	methodology	was	developed	by	MEMO	98	which	has	carried	out	similar	projects	in	more	
than	 51	 countries	 in	 the	 last	 18	 years,	 including	 in	 Myanmar.3Given	 its	 comprehensive	
content-oriented	 approach,	 the	 methodology	 was	 specially	 designed	 to	 provide	 in-depth	
feedback	on	pluralism	and	diversity	in	media	reporting,	including	coverage	of	chosen	subjects	
and	themes.	The	outcome	of	the	monitoring	is	not	just	a	set	of	data,	but	a	detailed	analysis	and	
evaluation	 of	 the	 current	 level	 of	 political	 diversity	 in	 media	 reporting,	 examined	 in	 the	
proper	context,	and	incorporating	concrete	comparisons	and	analysis.		
	
The	media	monitoring	included	quantitative	analysis	of	the	coverage,	which	focussed	on	the	
amount	 of	 time	 allocated	 to	 each	 subject,	 as	well	 as	 the	 tone	 of	 the	 coverage	 in	which	 the	
relevant	political	 subjects	were	portrayed:	positive,	neutral	or	negative.	Qualitative	analysis	
assessed	 the	performance	of	 the	media	 against	 specific	principles	or	benchmarks	–	 such	 as	
ethical	or	professional	standards	–	that	cannot	be	easily	quantified.	Monitors	reported	on	lies,	
distortions,	 unbalanced	 coverage,	 unfairness,	 inaccuracy,	 bias,	 and	 anything	 else	 that	 was	
important	 to	 presenting	 the	 quality	 of	 reporting.	 This	 data	 was	 reported	 separately	 and	
integrated	into	the	comments	and	conclusions	of	the	narrative	reports.		
                                                
2 Television:		 MRTV,	 MRTV4,	 Myawaddy	 TV	 (state-funded),	 Up	 to	 date,	 Democratic	 Voice	 of	 Burma	

(DVB)	
Radio:		 Radio	Myanmar	(state-funded),	City	FM,	Cherry	FM,	Mandalay	FM,	Shwe	FM	(private)	and	

foreign	radio	services	BBC	Myanmar,	Voice	of	America	(VOA)	and	Radio	Free	Asia(RFA).	
Newspapers:		 Kyaymon,	Myanmar	Ahlin	(state-funded),	Democracy	Today,	Eleven,	Messenger,	Myanmar	

Times,	People’s	Cause,	Tomorrow,	Voice	and	7	Day.	
Web	portals:		 Irrawaddy,	Mizzima,	News	Eleven. 

3 www.memo98.sk 



 7 

	
The	main	goal	of	the	project	was	to	inform	the	public	about	the	conduct	of	media	during	the	
pre-election	 and	 post-election	 phase	 and	 to	 initiate	 a	 discussion	 about	 the	 objectivity	 and	
quality	of	the	media	reporting	and	to	promote	their	adherence	to	international	standards	and	
best	practices	regarding	freedom	of	expression	and	independence	of	media.		
	
Based	 on	 criteria	 such	 as	 media	 ownership,	 coverage,	 and	 impact,	 the	 following	 national	
media	were	included	into	the	monitoring:	
	
Table	1:	Media	monitored	
	

MEDIA	 OWNERSHIP	 MONITORED	
PROGRAMMES/ARTICLES	

Television	
MRTV	 State-controlled		 Newscasts	 and	 all	 related	

programmes	at	18:00	and	20:00	
MRTV4	 JV	with	Forever	Group	&	State	 News	programmes	at	18:00	pm	and	

20:00		
Myawaddy	TV	 State-controlled		 News	 programmes	 at	 18:00	 and	

20:00			
Sky	Net	(Up	to	

Date)	
Private	-	Shwe	Than	Lwin	media	 All	related	programmes	from	18:00	

to	23:00	
DVB	 Private	 News	programmes,	Debates	and	all	

related	 programmes	 from	 18:00	 to	
23:00	

Radio	
Radio	Myanmar	 State-controlled	 News	programmes	 at	 07:30,	 11:00,	

13:00,	 15:00,	 16:00,	 18:30,	 19:00	
and	20:00	

City	FM	 Private	-	YCDC	 News	 programmes	 at	 08:00,	 13:00	
and	20:00	

Cherry	FM	 Private	-	Toe	Naing	Man	 News	 programmes	 at	 08:00,	 13:00	
and	20:00	

Mandalay	FM	 Private	-	Forever	Group	 News	 programmes	 at	 08:00,	 13:00	
and	20:00	

Shwe	FM	 Private	-	Shwe	Than	Lwin	media	 News	 programmes	 at	 08:00,	 13:00	
and	20:00	pm	

BBC	Radio	 Foreign	service	 News	 programmes	 at	 18:30	 and	
20:15	pm	

VoA	 Foreign	service	 News	 programmes	 at	 06:00,	 18:30	
and	21:00	pm	

RFA Foreign	service News	programmes	at	07:00,	19:00	
and	20:00 

Newspapers	
Kyaymon	 State-controlled		 Politics-related	articles	

Myanmar	Ahlin	 State-controlled	 Politics-related	articles	



 8 

Democracy	Today	 Private	-	Shwe	Than	Lwin	media	 Politics-related	articles	
Eleven	 Private	-	Dr,Than	Htut	Aung	 Politics-related	articles	

Messenger	 Private	-	Zaw	Min	Aye	 Politics-related	articles	
Myanmar	Times	 Private	-	U	TheinTun	 Politics-related	articles	
People’s	Cause	 Private	–	Dr.Phay	Myint	 Politics-related	articles	
Tomorrow	 Private	–	Zaw	Thet	Htwe	 Politics-related	articles	
Voice	 Private	-	Living	colour	Group	 Politics-related	articles	
7	Days	 Private	–	Thaung	Suu	Nyein	 Politics-related	articles	

Online	sources	
Irrawaddy	 Private	–	Aung	Zaw	 Politics-related	articles	
Mizzima	 Private	-	U	Myint	Soe	 Politics-related	articles	

News	Eleven	 Private	–	Dr.Than	Htut	Aung	 Politics-related	articles	
	
	
The	monitoring	team4	observed	media	coverage	of	the	Myanmar	political	scene	in	order	to:	

o assess	whether	political	entities	are	granted	fair	access	to	the	media;		
o supply	 the	 media,	 political	 entities,	 regulatory	 organs,	 citizens,	 and	 international	

community	with	data	to	measure	the	objectivity	of	the	Myanmar	media;		
o raise	public	awareness	and	encourage	journalists,	editors	and	media	outlet	owners	to	

observe	standards	of	balanced	reporting;	
o motivate	citizens	to	better	understand	the	role	of	the	media.	

	
In	addition,	the	project	was	supposed	to:	

o enhance	 the	 capacity	 of	 the	 civil	 and	 academic	 communities	 in	 conducting	 the	
advanced	media	researches;	

o put	public	pressure	on	 journalists,	 editors	and	media	owners	 to	provide	 information	
that	is	more	accurate,	impartial	and	fair.	

	
To	 achieve	 these	 objectives,	 MIDwas	 assessing	 the	 media	 coverage	 against	 Myanmar	
legislation	and	internationally	recognized	professional	standards	and	principles	of	journalist	
ethics,	which	include:		
	
Accuracy	and	transparency	
Balance		
Impartiality	
Matter	of	fact	
Clarity	
Variety	
Relevance	
Correctness	
Protection	of	minors/of	other	groups	in	needs	
	

                                                
4 AungHtetAung,AungKyawZin,Dennis	 AungAung,HeingHtetZaw,	 Hlaing	 Win	 Swe,	 Cho	 Cho	 Than,	

KhinePyaeSone,	 KhinMyatMyatKyaw,	 KyawNyunt,Myon	 Thant,Thaw	 ZinSoe,	
TheintThinzarZin,ThihaAung,	Yu	Htwe	Thu	andZin	Nanda. 



 9 

3.	 METHODOLOGY	
	
The	 methodology	 for	 the	 media	 monitoring	 incorporates	 both	 quantitative	 and	 qualitative	
analysis,	and	is	based	on	the	methodology	developed	by	MEMO	98	that	has	been	used	in	50	
countries.	
	
Quantitative	analysis	
	
The	 quantitative	 component	 of	 the	 monitoring	 consisted	 of	 a	 content	 analysis	 of	 a	
representative	sample	of	media	outlets.	Media	monitors	measured	 the	 total	amount	of	 time	
devoted	to	selected	subjects.		
	
Monitored	subjects:	
President		 	 	 	 	 	 	 	 	 	
Vice	President	 	 	 	 	 	 	 	 	
Government	|	Ministers	and	Deputy	Ministers		 	 	 	 	
Speaker	of	Parliament	 	 	 	 	 	 	 	
Local	Government	|	Mayors		 	 	 	 	 	
Army	|	Four	top	commanders	 	 	 	 	 	 	 	
Political	parties	(all	parties	registered	for	the	elections)5	
	
In	order	 to	monitor	 the	broadcast	media,	monitors	used	stopwatches	 to	measure	 the	actual	
“direct/indirect	 appearance	 time”	 of	 selected	 subjects.	 They	 also	 separately	 recorded	 each	
instance	where	a	subject	was	mentioned	indirectly	(e.g.	by	a	news	presenter	or	by	someone	
else)	as	a	“reference”.		
	
Qualitative	analysis	
	
Qualitative	measurements	were	subdivided	into	two	major	categories:		
	
Monitors	evaluated	the	tone	in	which	the	relevant	subjects	were	portrayed	–	positive,	neutral	
or	 negative.	 This	 data	 was	 recorded	 for	 all	 stories	 and	 presented	 graphically	 to	 illustrate	
differences	between	outlets	and	differences	over	time.	
	
Important	 additional	 comments	 relating	 to	 a	 content-based	 analysis	 that	 illustrate	 balance,	
fairness,	 accuracy,	 timely,	 transparency,	 matter-of-fact	 or	 attempts	 at	 manipulation.	 These	
data	 offered	more	 insights	 than	 simple	 positive	 and	 negative	measurements.	 These	 trends	
were	systematically	documented	to	provide	compelling	evidence	about	media	conduct.	
	
It	 is	 the	 behaviour	 of	 media	 outlets	 that	 was	 being	 assessed,	 not	 the	 monitored	 subjects.	
Positive	and	negative	ratings	refer	to	whether	or	not	the	viewer/reader	was	offered	a	positive	
or	 negative	 impression	 of	 the	 subject	 or	 topic.	 Monitors	 gave	 an	 evaluation	 mark	 to	 all	
subjects,	 in	 addition	 to	 time	 and	 reference,	 to	 provide	 information	 on	how	 the	 subject	was	
portrayed	 by	 each	 media	 outlet.	 The	 evaluation	 mark	 was	 thus	 attached	 to	 all	 monitored	
                                                
5 See in the Annex. 



 10 

subjects	 to	determine	whether	 the	 subject	was	presented	 in	 a	positive,	 negative,	 or	neutral	
light.		
	
The	description	of	the	five-level	evaluation	scale	was	as	follows:		
	
Grade	 1	 and	 2	meant	 that	 a	 certain	monitored	 subject	was	 presented	 in	 a	 very	 positive	 or	
positive	light	respectively;	in	both	instances	the	news	coverage	was	favourable.		
	
Grade	 3	 was	 a	 “neutral	 mark”,	 with	 the	 coverage	 being	 solely	 factual,	 without	 positive	 or	
negative	connotations.		
	
Grades	 4	 or	 5	 meant	 that	 a	 subject	 was	 presented	 in	 a	 negative	 or	 very	 negative	 light	
respectively.	Such	coverage	had	negative	connotations,	accusations	or	one-sided	criticism	of	a	
subject	portrayed	in	an	item	or	story.		
	
It	was	important	for	monitors	to	consider	the	actual	evaluation	(judgement)	on	the	monitored	
subject	and	also	the	context	of	the	story	or	item.			
	
As	 for	 the	 qualitative	 (content-based)	 analysis,	 the	 monitors	 reported	 on	 fabrications,	
distortions,	 unbalanced	 coverage,	 unfairness,	 inaccuracy,	 bias	 and	 anything	 else	 that	 was	
important	to	the	presentation	of	quality	of	media	reporting.	The	data	was	reported	separately,	
but	integrated	into	the	comments	and	conclusions	of	the	narrative	reports.				
	
In	 order	 to	 eliminate	 any	 elements	 of	 subjectivity	 in	 the	 qualitative	 analysis,	 the	monitors’	
analysis	was	subject	to	frequent	quality	checks.	Where	there	was	a	difference	of	opinion	over	
the	evaluation	of	a	particular	 item,	the	whole	monitoring	team	(or	a	team	leader)	evaluated	
the	item	before	making	a	final	decision	on	its	“tone.”	
	
The	monitors	evaluated:		
	

o the	placement	of	relevant	stories	and	items	in	comparison	with	other	reported	topics	
and	issues;		

o the	overall	quality	of	political	diversity	in	media	reporting;			
o journalist’s	knowledge	and	his/her	ability	to	work	with	facts	and	information;	
o the	ability	of	the	author	to	engage	the	audience;	
o the	overall	impression	of	how	the	media	outlet	covers	political	stories;	
o the		journalist’s	involvement	in	the	story;	
o whether	interview	questions	were	fair	or	“loaded;”	
o how	 the	 language	 used	 shaped	 the	 audience’s	 understanding	 and	 perception	 of	

politics;	
o whether	 certain	 language,	 graphics	 and	 camera	 angles	 were	 used	 to	 influence	 the	

audience’s	perception	of	the	monitored	subjects	and	topics.		
	
	
	
	



 11 

Data	collection	and	analysis	
	
For	each	day’s	news	coverage	a	monitoring	form	was	completed	and	entered	into	a	database.	
The	collected	data	consisted	of	subject/affiliation,	time	(direct,	indirect	and	total),	evaluation,	
item	start,	item	end,	topic,	and	time	index.	Given	the	relatively	small	number	of	data	types,	an	
Excel	spread-sheet	is	sufficient	for	processing	the	monitoring	results.		
	
The	MID’s	monitoring	focused	on	political	and	election-related	prime	time	news	coverage	of	
selected	 TV	 and	 radio	 broadcasters	 and	 political	 and	 election-related	 coverage	 in	 selected	
newspapers	 and	 online	 media.	 The	 monitoring	 team	 analysed	 the	 coverage	 by	 the	 time	
allotted	to	each	relevant	monitored	subject,	the	tone	of	the	coverage,	and	assessing	whether	
journalistic	 standards	 were	 being	 observed.	 Televised	 debate	 programmes	 were	 analysed	
only	qualitatively.	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	



 12 

4.	 LEGAL	FRAMEWORK	
	
There	exist	a	number	of	media-related	laws	in	Myanmar,	many	of	which	have	recently	been	
changed	 or	 amended	 but	 there	 remain	 provisions	 which	 run	 counter	 to	 international	
standards	and	best	practices	on	 freedom	of	expression.	While	 the	Constitution	provides	 for	
freedom	of	expression	(Articles	354	and	365),	it	does	not	stipulate	any	protection	for	the	right	
of	 freedom	of	 information.	One	of	 the	most	 chillingly	 effective	 tools	 to	 limit	 the	 freedom	of	
expression	is	the	Penal	Code.	More	specifically,	there	are	a	number	of	restrictive	provisions,	
including	 those	on	 insulting	religion,	 criminal	defamation,	 sedition	–	all	of	which	have	been	
used	to	curb	the	media.		
	
During	 the	 election	 campaign,	 there	were	 a	 few	 cases	with	 Facebook	 users	 facing	 criminal	
charges	 in	result	of	 their	posts,	allegedly	 insulting	state	officials,	particularly	 the	military.	 It	
included	a	case	in	which	Chan	Sandi	Tun,	an	NLD	activist,	was	charged	under	Section	66	(d)	of	
the	Telecommunications	Act	as	well	as	for	a	defamation	charge	under	Section	500	of	the	Penal	
Code	 for	 a	 satirical	 post	 likening	 new	 army	uniforms	 to	Daw	Aung	 San	 Suu	Kyi’s	htamein6,	
suggesting	that	officers	wear	it	on	their	heads.	Other	cases	included	an	arrest	of	a	poet	Maung	
Saungkha,	who	posted	a	verse	suggesting	that	he	had	a	tattoo	of	the	president	on	his	genitalia.	
While	it	is	questionable	if	these	kinds	of	posts	were	of	a	good	taste,	using	criminal	charges	for	
expressing	satirical	comments	about	 the	officials	 is	unacceptable	as	 it	 seriously	discourages	
exercise	of	constitutionally	guaranteed	freedom	of	speech.	At	the	same	time,	 it	 is	of	concern	
that	some	candidates	used	 inappropriate	nationalist	and	religious	rhetoric,	 including	on	 the	
social	media.		
	
While	 there	are	a	number	of	 election	 laws,	none	of	 them	governs	 the	 conduct	of	 the	media	
during	 election	 campaign.	 As	 such,	 the	 Press	 Council	 worked	 out	 the	 Election	 Guidebook,	
which,	along	with	the	2014	Code	of	Conduct,	provided	a	framework	for	the	media	behaviour	
during	elections.	They	 inter	alia	provided	 for	 impartial,	 fair	 and	balanced	coverage	 in	news	
and	 current	 affairs	 programmes.	 The	 Press	 Council	 was	 in	 charge	 of	 adjudicating	 election-
related	complaints	concerning	the	media.		
	
The	United	Election	Commission	(UEC)	regulated	the	free	airtime	and	space	for	all	registered	
contestants,	 granting	 two	 free-of-charge	 15-minute	 slots	 to	 air	 a	 political	 address	 on	 state	
radio	 and	 television,	 as	 well	 as	 space	 in	 state	 newspapers	 (from	 9	 September	 and	 6	
November).	However,	the	UEC	regulations	included	a	number	of	limitations	including	the	fact	
that	 the	 authorities	 and	 military	 should	 be	 exempted	 from	 criticism.	 In	 addition,	 not	 only	
there	 was	 prior	 control	 of	 the	 content	 of	 the	 free	 spots	 and	 other	 materials,	 but	 the	 UEC	
regulations	 also	 banned	 speeches	 that	 could	 cause	 the	 disintegration	 of	 the	Union,	 damage	
national	 solidarity,	 or	 misuse	 religion	 for	 political	 purposes.	 While	 all	 but	 six	 registered	
parties	utilized	the	opportunity,	state	media	decided	to	air	the	second	round	of	broadcasts	on	
its	 parliamentary	 Hluttaw	 channel	 instead	 of	 the	 main	 MRTV	 channel.	 State	 funded	
newspapers	also	 terminated	publication	of	party	presentations	after	 the	 first	round,	 further	
limiting	the	information	on	contestants	available	to	voters.	
	
                                                
6 Htamein is a female version of traditional sarong longyi. 



 13 

5.	 	 MEDIA	MONITORING	ANALYSIS	
	
Media	monitoring	took	place	over	two	main	periods	-	before	the	8	November	elections	(pre-
election	 period)	 and	 after	 the	 elections	 (post-election	 period).	 The	 pre-election	 period	
included	1	September	–1	November	2015	and	the	post-election	period	covered	9	November	
2015	–	29	February	2016.		
	
5.1.	 	 Pre-election	period	
	
September	2015	
	
The	preliminary	media	monitoring	results	for	the	period	of	8	–	28	September	2015	indicated	
that	 there	were	discernable	differences	 in	how	the	media	portrayed	candidates,	parties	and	
other	relevant	subjects.		
	
Most	of	broadcast	media	allocated	very	little	time	to	activities	of	political	parties	but	instead	
devoted	 the	 bulk	 of	 their	 coverage	 to	 the	 activities	 of	 the	 state	 authorities,	 outside	 the	
campaign	context.	Many	of	them	were	also	candidates	in	the	elections.	Only	a	few	broadcast	
media	 provided	 voters	with	 a	 diverse	 range	 of	 information	 about	 different	 contestants	 and	
other	political	subjects.	By	contrast,	print	media	and	Internet	offered	a	diverse	range	of	views,	
some	supporting	the	ruling	powers	while	others	showing	their	clear	preferences	toward	the	
National	League	for	Democracy	(NLD).	
	
The	most	 significant	 events	 and	 topics	 drawing	media	 attention	 in	 September	 included	 the	
national	ceasefire	process	as	well	as	the	current	stage	of	the	voter	list.	Since	the	official	start	
of	the	campaign	on	8	September,	contestants	were	able	to	utilize	free	airtime	on	both	state-
funded	 and	 some	 private	 broadcasters	 and	 radio	 channels	 as	well	 as	 the	 free	 space	 in	 the	
state-controlled	newspapers.	Their	ability	to	freely	express	their	views,	including	criticism	of	
the	 incumbents,	 was	 restricted	 due	 to	 strict	 regulations	 on	 the	 free	 airtime	 allocation.7	
Moreover,	one	of	the	monitored	TV	channels	-	DVB	-broadcast	debates	between	contestants,	
providing	them	a	good	opportunity	to	convey	their	messages	directly	to	voters.			
	
October-November	2015	
	
The	media	monitoring	 results	 for	 the	period	of	29	September	–	1November	2015	 indicated	
that	media	 continued	 to	 be	 divided	 in	 the	way	 they	 covered	 candidates,	 parties	 and	 other	
relevant	subjects,	with	state-funded	media	providing	limited	time	or	space	to	political	parties	
in	their	news	and	covering	activities	of	the	authorities.	By	contrast,	a	number	of	private	media	
were	providing	platform	for	the	NLD.	Both	state-funded	and	some	private	media	continued	to	
allocate	free	time	and	space	to	registered	contestants	to	communicate	their	message	to	voters	

                                                
7	 The	 free	 airtime	and	 free	 space	 allocation	 is	 regulated	by	 the	Announcement	No.52/2015	of	27	August	

issued	 by	 the	 Union	 Election	 Commission	 (UEC).	 According	 to	 Article	 2	 of	 the	 Announcement,	 political	
parties	wishing	to	utilize	the	free	airtime	have	to	submit	the	script	of	their	“speeches	on	party	policies”	to	
UEC	 seven	 days	 before	 the	 speech	 is	 to	 be	 shown	 for	 approval.	 Article	 6	 establishes	 wide-ranging	
limitations	and	prohibitions	on	what	parties	may	say	during	their	speeches. 



 14 

–	this	opportunity	however	was	only	available	until	the	second	week	of	October.8	In	a	positive	
development,	both	state-funded	and	private	media	were	allocating	 time	 for	voter	education	
programmes	and	spots.		
	
Similar	 to	 September,	 the	 state	 broadcast	 media	 continued	 to	 allocate	 the	 bulk	 of	 their	
coverage	to	the	activities	of	the	state	authorities,	outside	the	campaign	context.	Many	of	them	
were	also	candidates	in	the	elections	that	gave	them	an	advantage	over	their	opponents	who	
were	not	 receiving	such	extensive	coverage	 in	 the	news	programmes.	Only	a	 few	broadcast	
media	provided	voters	with	a	wide	range	of	information	about	different	contestants	and	other	
political	subjects.	Print	media	and	Internet	continued	to	offer	a	diverse	range	of	views,	some	
supporting	the	ruling	powers	while	others	showing	their	preferences	toward	the	NLD.	
	
The	most	significant	events	and	topics	drawing	media	attention	in	October	2015	included	the	
signing	of	 the	National	Ceasefire	Agreement	 (NCA)	on	15	October,	discussions	on	 the	voter	
list,	advance	voting	that	started	out-of-country,	and	continuing	fights	in	Shan	and	Kachin	that	
led	to	cancelations	of	elections	in	7	townships	Only	one	of	the	monitored	TV	channels	-	DVB	–	
continues	 to	 broadcast	 debates,	 including	 often	 the	 contestants,	 providing	 them	 a	 good	
opportunity	to	convey	their	messages	directly	to	voters.			
	
In	November,	the	state-funded	media	continued	to	provide	only	limited	time	or	space	to	cover	
the	 campaign	 in	 their	 news,	 giving	 extensive	 coverage	 of	 activities	 of	 state	 authorities.	 By	
contrast,	a	number	of	private	media	provided	much	more	active	coverage	of	the	campaign	and	
offered	a	platform	for	the	NLD.		
	
Both	 state-funded	 and	 some	 private	 media	 continued	 to	 provide	 free	 time	 and	 space	 –	 as	
mentioned	 above,	 only	 the	 state-funded	 radio	 rebroadcast	 the	 same	 free	 airtime	 party	
messages	 until	 the	 end	 of	 campaign.	 As	 such,	 a	 month	 before	 the	 elections,	 the	 ability	 of	
political	parties	to	directly	communicate	their	message	to	voters	was	further	limited	given	the	
fact	 that	 the	 free	 airtime	 and	 space	was	 no	 longer	 available	 on	 the	 state-funded	 television.	
Notwithstanding	the	wide-ranging	restrictions,	it	was	an	important	tool	for	the	contestants	to	
reach	 their	 voters.	 Both	 state-funded	 and	 private	media	 allocated	 time	 for	 voter	 education	
programmes	 that	 were	 important	 for	 voters	 to	 better	 understand	 the	 complexity	 of	 the	
election	 procedures.	 The	media	 also	 allocated	 substantial	 amount	 of	 time	 and	 space	 to	 the	
Union	Election	Commission	(UEC).	
	
Similar	 to	 September	 and	October,	 also	 in	November,	 the	 state-funded	 broadcast	 and	 print	
media	allocated	the	bulk	of	their	coverage	to	the	activities	of	the	state	authorities.	During	the	
whole	 pre-election	 period,	 the	 president,	 in	 particular,	 received	 extensive	 coverage,	
highlighting	 his	 achievement	 and	 successes,	 in	 variety	 of	 different	 formats,	 including	 news	
items,	policy	songs,	and	documentaries.	Taking	into	consideration	the	fact	that	his	opponents	
did	not	receive	such	coverage,	this	gave	the	ruling	party	a	clear	advantage.	As	such,	the	state-
funded	 media	 failed	 to	 provide	 an	 objective	 and	 balanced	 coverage	 of	 the	 campaign	 –	 in	

                                                
8	 With	about	a	month	before	elections,	the	ability	of	political	parties	to	directly	communicate	their	message	

to	 voters	 has	 been	 limited	 given	 the	 fact	 that	 the	 free	 airtime	 and	 space	 is	 no	 longer	 available.	
Notwithstanding	the	restrictions,	it	was	an	important	tool	for	the	contestants	to	reach	their	voters.			



 15 

violation	of	their	public	mandate.	As	recipients	of	public	resources,	state-funded	media	have	
an	enhanced	duty	to	ensure	balanced	and	fair	treatment	of	politicians.	Moreover,	the	channels	
largely	 ignored	any	views	 independent	of	or	 critical	of	 the	 current	establishment	and	 there	
was	 no	 discussion	 on	 social,	 economic	 and	 political	 problems	 of	 the	 country,	 with	 no	
information	to	the	citizens	about	consequences	of	bad	governance.		
	
Only	a	few	broadcast	media	provided	voters	with	a	wide	range	of	information	about	different	
contestants	 and	 other	 political	 subjects.	 By	 comparison,	 print	media	 and	 Internet	 offered	 a	
diverse	 range	 of	 views,	 some	 supporting	 the	 ruling	 powers	 while	 others	 showing	 their	
preferences	toward	the	NLD.	
	
5.2.	 	 Post-election	period	
	
The	media	monitoring	results	for	the	post-election	period	indicate	that	media	continued	to	be	
divided	along	political	lines.	In	November,	however,	this	trend	was	temporary	changed	and	all	
but	one	state-controlled	media	allocated	significant	coverage	 to	 the	NLD	 in	connection	with	
its	victory	in	the	elections.	As	for	the	other	monitored	media,	it	can	be	said	that	the	winning	
party	in	elections	received	the	bulk	of	the	coverage	on	most	monitored	media	in	November.		
	
The	meetings	of	Daw	Aung	San	Suu	Kyi	over	the	transfer	of	power	with	the	president	U	Thein	
Sein	 and	 other	 state	 officials	 as	 well	 as	 her	 meetings	 with	 the	 top	 representatives	 of	 the	
Tatmadaw	(military)	and	discussion	about	nominees	for	the	key	positions	in	the	parliament	
drew	media	attention	in	the	following	weeks.		
	
In	January	2016,	the	key	issues	widely	presented	in	the	media	included	the	session	of	the	new	
parliament	 as	 well	 as	 debates	 on	 potential	 constitutional	 changes	which	would	 allow	 Daw	
Aung	 San	 Suu	 Kyi	 to	 be	 nominated	 for	 the	 presidency.	 Following	 the	 elections,	 the	 state-
controlled	media	generally	provided	more	coverage	to	the	NLD	than	during	the	pre-election	
period.	 At	 the	 same	 time,	 the	 state-controlled	 media’s	 coverage	 continued	 to	 be	 focused	
mainly	on	activities	of	the	outgoing	government	and	president.	Private	print	and	online	media	
intensively	covered	the	post-election	developments,	focusing	primarily	on	the	NLD.		
	
5.3.	 Television	
	
State-funded	broadcasters	
	
Between	8	and	28	September,	MRTV	devoted	almost	half	of	 its	political	and	election-related	
news	coverage	 to	 the	activities	of	 the	 state	authorities,	with	 the	government	 receiving	38.1	
per	 cent,	 the	 president	 36	 per	 cent,	 the	 vice-president	 13.6	 per	 cent	 and	 the	military	 (the	
Tatmadaw)	 9.8	 per	 cent	 of	 the	 coverage.	 This	 coverage	 was	 overwhelmingly	 positive.	 By	
contrast,	 the	main	opposition	party	NLD	received	only	0.1	per	 cent	of	 such	coverage	which	
was	also	mainly	positive.	There	was	a	notable	tendency	to	cover	the	activities	of	state	officials	
positively,	often	pointing	out	achievements	and	successes.	Critical	and	independent	opinions	
on	 the	 performance	 of	 the	 authorities,	 as	 well	 as	 comprehensive	 analysis	 of	 contestants’	
platforms	have	so	far	been	generally	absent	from	the	news	programmes	of	MRTV.		
	



 16 

Between	 29	 September	 and	 24	 October,	 MRTV	 devoted	 97.9	 per	 cent	 of	 its	 political	 and	
election-related	news	coverage	to	the	activities	of	the	state	authorities,	with	the	government	
receiving	44.7	per	cent,	 the	president	44.4	per	cent,	 the	vice-president	4.3	per	cent	and	 the	
military	(the	Tatmadaw)	4.5	per	cent	of	the	coverage	(a	small	increase	in	comparison	with	the	
first	monitoring	period).	This	 coverage	was	overwhelmingly	positive.	By	 contrast,	 the	main	
opposition	 party	 NLD	 received	 only	 0.1	 per	 cent	 of	 such	 coverage	 which	 was	 also	 mainly	
positive.	 In	comparison	with	 the	 first	monitoring	period,	MRTV	allocated	some	very	 limited	
coverage	 to	 a	 bigger	 number	 of	 political	 parties	 –	mainly	 in	 connection	with	 the	 signing	 of	
NCA.	 The	 channel	 continued	 to	 highlight	 achievements	 of	 state	 officials,	 giving	 them	undue	
advantage	 over	 their	 opponents	who	were	 not	 receiving	 comparable	 coverage	 in	 the	main	
state-funded	 TV	 channel’s	 news	 programmes.	 Critical	 and	 independent	 opinions	 on	 the	
performance	of	 the	authorities,	 as	well	 as	 comprehensive	analysis	of	 contestants’	platforms	
continued	to	be	non-existing	on	the	MRTV’s	news	programmes.	As	a	rule,	MTRV	continued	to	
highlight	 president’s	 achievements	 and	 successes,	 using	 different	 formats,	 including	
documentaries	and	policy	songs.		
	
When	 looking	 at	 the	monitored	 campaign	period	 (between	8	 September	 and	1	November),	
MRTV	devoted	as	much	as	98.1	per	cent	of	its	political	and	election-related	news	coverage	to	
the	 activities	 of	 the	 state	 authorities,	 with	 the	 government	 receiving	 38.3	 per	 cent,	 the	
president	46.7	per	cent,	the	vice-president	7.3	per	cent	and	the	military	(the	Tatmadaw)	5.8	
per	cent	of	 the	coverage.	This	coverage	was	overwhelmingly	positive.	By	contrast,	 the	main	
opposition	 party	 NLD	 received	 only	 0.1	 per	 cent	 of	 such	 coverage	 which	 was	 also	 mainly	
neutral.		
	
The	 state-owned	 MRTV’s	 coverage	 of	 political	 actors	 after	 the	 elections	 to	 some	 extent	
reflected	 political	 developments	 emerging	 from	 the	 outcome	 of	 elections.	 This	 was	
particularly	 visible	 in	 November	 when	 the	 election	 winner	 -	 the	 NLD	 –	 became	 the	 most	
presented	 political	 party	 on	 the	MRTV’s	 news	 programmes.	 It	 received	 17	 per	 cent	 of	 the	
coverage	which	was	mainly	neutral.	By	 comparison,	 the	USDP,	which	 suffered	defeat	 in	 the	
elections,	obtained	some	10	per	cent	of	mainly	neutral	coverage.	It	should	be	mentioned	that	
this	is	a	significant	change	in	MRTV’s	editorial	policy	as	the	NLD’s	share	of	the	state-controlled	
TV’s	news	programmes	during	the	pre-election	period	totalled	0.1	per	cent.	At	the	same	time,	
however,	the	state	officials	remained	to	be	the	most	presented	political	entities	in	November	
with	the	government	and	president	receiving	30	and	26	per	cent	respectively.	MRTV	adopted	
a	 similar	approach	 in	December	and	 January.	Unlike	 in	November,	 the	Union	Solidarity	and	
Development	Party	(USDP)	became	the	most	portrayed	political	party	in	both	December	and	
January	(it	received	around	15	per	cent	of	 the	coverage	respectively).	 In	sharp	contrast,	 the	
NLD	was	devoted	only	3	and	5	per	cent	respectively	 in	December	and	 January.	As	such,	 the	
positive	trend	of	including	some	greater	diversity	of	political	opinions	on	state-controlled	was	
short	lived.				
	
In	 February,	MRTV	 devoted	 50.8	 per	 cent	 of	 its	 political	 coverage	 to	 the	 activities	 of	 the	
outgoing	government.	This	coverage	was	mainly	neutral	and	positive.	The	outgoing	president	
received	 some	 18	 per	 cent	 of	 the	 coverage	 which	 was	 overwhelmingly	 positive.	 By	
comparison,	the	NLD	received	some	5.8	per	cent	of	the	coverage	which	was	mainly	neutral.		
	



 17 

Myawaddy	TV	is	a	military-owned	television	network	that	was	launched	on	27	March	1995,	
in	 commemoration	 of	 the	 Burmese	 Armed	 Forces	 Day.	 Between	 8	 and	 28	 September	 it	
adopted	a	similar	approach	to	that	of	MRTVand	devoted	extensive	and	favourable	coverage	to	
the	state	authorities.	The	channel	gave	more	than	half	of	 its	coverage	to	the	activities	of	the	
Tatmadaw	 (59.9	 per	 cent)	 which	 was	 exclusively	 positive.	 Similar	 to	 the	 other	 two	 state-
funded	channels,	Myawaddy	featured	a	number	of	songs	in	support	of	the	top	representatives	
of	 the	 Tatmadaw	 as	 well	 as	 other	 state	 officials	 and	 did	 not	 offer	 any	 platform	 for	 the	
government	opponents.		
	
Between	 29	 September	 and	 24	 October	 Myawaddy	 TVcontinued	 to	 give	 extensive	 and	
favourable	coverage	to	the	state	authorities.	The	channel	devoted	less	than	half	of	its	coverage	
to	the	activities	of	the	Tatmadaw	(49.4	per	cent	-	exclusively	positive)	which	was	a	decrease	in	
comparison	with	the	first	monitoring	period	(59.9	per	cent).	At	the	same	time,	the	president	
received	 more	 coverage	 (23.9	 per	 cent)	 than	 in	 the	 previous	 monitoring	 period	 (16.1	 per	
cent).	 This	 was	 due	 to	 his	 role	 in	 the	 NCA.	 Similar	 to	 the	 other	 state-funded	 channels,	
Myawaddy	 continued	 to	 broadcast	 songs	 in	 support	 of	 the	 top	 representatives	 of	 the	
Tatmadaw	as	well	as	other	state	officials	and	did	not	offer	any	platform	for	the	government	
opponents.		
	
In	contrast	 to	 the	above-mentioned	state-controlled	channel	MRTV,	Myawaddy’s	 coverage	of	
political	 actors	 following	 the	 elections	 remained	 virtually	 unchanged,	 with	 the	 bulk	 of	 the	
coverage	 being	 devoted	 to	 Tatmadaw.	 This	 coverage	 ranged	 between	 some	 60	 per	 cent	 in	
November	and	December	respectively.	In	January,	Tatmadaw’s	coverage	dropped	to	some	40	
per	cent.	As	for	the	tone	of	the	coverage,	it	was	overwhelmingly	positive.	The	same	can	be	said	
about	 the	 coverage	 of	 the	 president	 and	 the	 government	 and	 other	 state	 officials.	 By	
comparison,	 similar	 to	 its	 coverage	during	 the	pre-election	period,	 the	 coverage	of	 the	NLD	
remained	extremely	limited	(ranging	between	1	to	3	per	cent)	–	thus	not	providing	for	a	real	
plurality	of	political	viewpoints.		
	
In	 February,	Myawaddy	 TV	 gave	 45.5	 per	 cent	 of	 its	 political	 coverage	 to	 the	 Tatmadaw.	
Almost	all	of	 this	coverage	was	positive.	By	contrast,	 the	NLD	received	some	7.6	per	cent	of	
the	coverage	which	was	positive	and	neutral.	
	
Another	state-funded	television	-	MRTV	4	 -	adopted	a	similar	approach	to	that	of	MRTV	and	
Myawaddy	 TV,	 and	 between	 8	 and	 28	 September	 allocated	 significant	 coverage	 to	 the	
authorities	 (94.4	 per	 cent).	 However,	 MRTV	 4’s	 coverage	 of	 the	 government	 was	 more	
balanced.	As	much	as	56	per	cent	of	the	coverage	was	neutral	and	24	per	cent	was	negative	
(this	was	mainly	in	connection	of	the	floods	when	people	complained	that	they	did	not	receive	
adequate	assistance	from	the	government).	As	for	the	coverage	of	the	two	frontrunners,	 the	
USDP	 received	 2.5	 per	 cent	 and	 the	 NLD	 1.6	 per	 cent	 of	 the	 coverage	 which	 was	 mainly	
neutral.	
	
Between	29	 September	 and	24	October,	MRTV	4	 allocated	 96.3	 per	 cent	 to	 the	 coverage	 of	
authorities.As	much	 as	 57	per	 cent	 of	 the	 coverage	was	 neutral	 and	 some	12	per	 cent	was	
negative.	 As	 for	 the	 coverage	 of	 the	 two	 frontrunners,	 the	 USDP	 and	 the	 NLD	 received	
respectively	1	and	0.7	per	cent	of	the	coverage	which	was	mainly	neutral.	



 18 

	
During	the	post	election	period,	the	monitoring	team	noticed	a	significant	change	in	terms	of	
the	 coverage	 of	NLD.	MRTV	4	 allocated	 to	 the	NLD	 the	 largest	 single	 portion	of	 its	 political	
news	coverage,	 ranging	 from	22	per	cent	 to	25	per	cent.	The	only	political	entity	 to	receive	
more	airtime	was	the	incumbent	government	receiving	47	per	cent	in	December	and	35	per	
cent	 in	 January.	 The	 MID’s	 monitoring	 team	 noted	 another	 interested	 trend	 –	 while	 the	
coverage	 of	 the	 government	 on	MRTV	4	 during	 the	 pre-election	 period	was	mainly	 neutral	
and	 positive,	 in	 December	 and	 January,	 the	 coverage	 became	 neutral	 and	 negative.	 In	
February,	MRTV4	allocated	32.4	per	cent	to	the	activities	of	the	government.	In	sharp	contrast	
to	 the	other	 two	 state-controlled	TV	 channels,	 the	 tone	of	 the	 coverage	was	predominantly	
neutral.	 The	 coverage	 also	 amounted	 to	 a	 small	 portion	 of	 positive	 coverage	 as	 well	 as	
negative	 coverage	 (the	 only	 state-controlled	 TV	 to	 offer	 some	 negative	 coverage	 of	 the	
government).			
	
Private	TV	channels	
	
The	private	Up	to	Date	 channel	also	demonstrated	 its	open	support	 to	 the	 incumbent	state	
authorities	and	between	8	and	28	September	allocated	a	combined	total	of	89.1	per	cent	 to	
them,	 including	 the	 president	 (41.7	 per	 cent),	 the	 government	 (19.8	 per	 cent),	 the	 local	
government	 (9.8	 per	 cent),	 the	 vice-president	 (5.4	 per	 cent),	 and	 the	 Tatmadaw	 (12.4	 per	
cent).	 Ninety	 nine	 per	 cent	 of	 the	 president’s	 coverage	was	 positive	 and	 one	 per	 cent	was	
neutral.	At	the	same	time,	the	government	received	more	neutral	than	positive	coverage.	The	
USDP	 received	 0.2	 per	 cent	 of	 mostly	 neutral	 coverage.	 The	 main	 opposition	 party	 NLD	
obtained	some	8.3	per	cent	of	the	coverage	which	was	also	overwhelmingly	positive.	Similar	
to	 the	 state-funded	 channels,	 Up	 to	 Date	 also	 broadcast	 a	 number	 of	 songs	 praising	 the	
president	as	well	as	the	Tatmadaw.		
	
Between	29	September	and	24	October	Up	to	Date	continued	to	devote	most	of	its	coverage	to	
the	authorities.	During	this	monitoring	period,	the	coverage	amounted	to	65.6	per	cent	which	
was	a	decrease	 in	comparison	with	the	 first	monitoring	period	(89.1	per	cent).	The	channel	
covered	more	political	parties	than	during	the	first	monitoring	period.	As	for	the	coverage	of	
the	main	 frontrunners,	 the	 USDP	 received	 4.8	 and	 5.2	 per	 cent	 of	mostly	 neutral	 coverage	
respectively.	 Similar	 to	 the	 state-funded	 channels,	 Up	 to	 Date	 continued	 to	 broadcast	 a	
number	of	songs	praising	the	president.		
	
To	summarise	the	whole	pre-election	period,	the	channel	devoted	most	of	its	coverage	to	the	
authorities.	During	the	monitoring	period,	this	coverage	amounted	to	58.4	per	cent	which	was	
mainly	positive	and	neutral.	As	for	the	coverage	of	the	main	frontrunners,	the	USDP	and	the	
NLD	 received	 4.1	 and	 5.5	 per	 cent	 of	 mostly	 neutral	 coverage	 respectively.	 Similar	 to	 the	
state-funded	channels,	Up	to	Date	broadcast	a	number	of	songs	praising	the	president.		
	
The	outcome	of	the	8	November	elections	had	a	certain	impact	on	Up	to	Date’s	editorial	policy.	
In	November,	 the	channel	allocated	 the	biggest	portion	of	 its	political	news	coverage	 to	 the	
NLD	(as	much	as	44	per	cent).	This	was	in	sharp	contrast	to	the	pre-election	coverage	when	
the	 ruling	 powers	 gained	 the	 bulk	 of	 the	 coverage.	 Given	 the	 fact	 that	 the	 NLD	 coverage	
dropped	 in	December	 and	 January,	 it	 could	 be	 said	 that	 the	November’s	 coverage	 is	 linked	



 19 

with	the	Up	to	date’s	reporting	on	the	outcome	of	elections.	At	the	same	time,	however,	while	
the	 channel	 devoted	most	 of	 its	 attention	 to	 the	 activities	 of	 the	 outgoing	 government,	 the	
NLD	was	 still	 the	most	 presented	 political	 party,	 obtaining	 19	 per	 cent	 of	 the	 coverage	 in	
December	and	10	per	cent	in	January.	No	other	political	party	received	more	airtime.		
	
In	 February,	 Up	 to	 Date	 offered	 37.9	 per	 cent	 of	 its	 political	 coverage	 to	 the	 outgoing	
government	 –	 the	 coverage	of	which	was	mainly	neutral.	 By	 comparison,	 the	NLD	 received	
some	15.3	per	cent	of	the	coverage	which	was	mainly	neutral	and	positive	in	tone.	The	USDP	
received	only	3.6	per	cent	of	overwhelmingly	positive	coverage.	
	
Unlike	other	monitored	TV	channels,	the	private	DVB	offered	its	viewers	a	balanced	coverage	
of	 the	 political	 and	 election-related	 information.	 Between	 8	 and	 28	 September	 2015,	DVB	
allocated	 28.8	 per	 cent	 of	 the	 coverage	 to	 the	 authorities,	 including	 5.6	 per	 cent	 to	 the	
president,	0.1	per	cent	to	the	vice-president,	12.4	per	cent	to	the	government,	1	per	cent	to	the	
local	government,	and	9.7	per	cent	to	the	Tatmadaw.	The	USDP	received	16.1	per	cent	of	the	
coverage.	It	should	be	mentioned	that	DVB	was	among	a	few	monitored	broadcasters	to	offer	
some	critical	coverage	of	the	state	officials.	By	comparison,	the	NLD	received	31.5	per	cent	of	
the	 coverage.	 The	 tone	 of	 the	 coverage	 for	 the	 two	 main	 competing	 parties	 was	 also	
comparable.	While	 twenty	 eight	per	 cent	of	 the	USDP’s	 coverage	was	positive	 and	eighteen	
per	 cent	was	 negative,	 as	much	 as	 thirty	 two	 per	 cent	 of	 NLD’s	 coverage	was	 positive	 and	
fourteen	 per	 cent	 was	 negative.	DVB	 also	 provided	 some	 time	 to	 cover	 activities	 of	 other	
political	parties	contesting	the	elections.	DVB	was	the	only	channel	to	offer	its	viewers	debates	
between	the	contestants.	These	debates	enabled	candidates	to	convey	their	messages	to	the	
electorate	and	allowed	voters	to	form	opinions	of	the	candidates.	
	
DVB	continued	to	present	a	much	bigger	number	of	political	parties	than	any	other	monitored	
TV	 channel	 also	 in	 the	 period	 29	 September	 –	 24	October	 2015.	 It	 covered	 as	many	 as	 56	
contestants	 in	 its	 news	 programmes.	 During	 this	 period,	 it	 allocated	 14.1	 per	 cent	 of	 the	
coverage	to	 the	authorities,	 including	3.5	per	cent	 to	 the	president,	0.3	per	cent	 to	 the	vice-
president,	4.1	per	cent	to	the	government,	1.8	per	cent	to	the	local	government,	and	4.4	per	
cent	 to	 the	Tatmadaw	 (this	was	 a	 decrease	 in	 comparison	with	 the	 first	monitoring	period	
when	this	coverage	was	28.8	per	cent).	The	USDP	received	14.7	per	cent	of	the	coverage.	DVB	
continued	 to	 offer	 some	 critical	 coverage	 of	 the	 state	 officials.	 By	 comparison,	 the	 NLD	
received	 36	 per	 cent	 of	 the	 coverage	 (an	 increase	 in	 comparison	with	 the	 first	monitoring	
period	when	it	was	31.5	per	cent).	While	the	tone	of	the	coverage	for	the	two	main	competing	
parties	 in	 the	 first	monitoring	period	was	comparable,	DVB	gave	more	positive	 coverage	 to	
the	NLD	during	the	second	monitoring	period.		
	
Overall,	DVB	presented	a	much	bigger	number	of	political	parties	 than	any	other	monitored	
TV	 channel.	 Between	 8	 September	 and	 1	 November	 2015,	 DVB	 covered	 as	 many	 as	 69	
contestants	in	its	news	programmes.	During	the	pre-election	period,	it	allocated	only	14	per	
cent	of	the	coverage	to	the	authorities,	 including	3	per	cent	to	the	president,	0.2	per	cent	to	
the	vice-president,	4.6	per	cent	to	the	government,	1.5	per	cent	to	the	local	government,	and	
4.7	per	 cent	 to	 the	Tatmadaw.	The	USDP	 received	14.4	per	 cent	 of	 the	mainly	positive	 and	
neutral	coverage.	Unlike	other	channels,	DVB	offered	some	critical	coverage	of	state	officials.	



 20 

By	comparison,	the	NLD	received	more	than	two	times	more	coverage	than	its	main	opponent	
-	37.9	per	cent	-	which	was	mainly	positive	and	neutral.		
	
DVB’s	coverage	of	political	actors	did	not	change	in	the	post-election	period	–	it	continued	to	
offer	 wider	 range	 of	 political	 viewpoints	 than	 other	 monitored	 TV	 channels,	 devoting	 the	
biggest	 attention	 to	 the	NLD	 –	 the	 same	 as	 during	 the	 pre-election	 period.	 For	 example,	 in	
November,	it	allocated	half	of	its	news	coverage	to	cover	the	activities	of	NLD.	This	coverage	
was	 overwhelmingly	 neutral.	 DVB	 continued	 to	 cover	 the	 activities	 of	 the	 outgoing	
government	 (23	 per	 cent	 in	 December	 and	 12	 per	 cent	 in	 January)	 with	 the	 tone	 of	 the	
coverage	being	mainly	neutral	and	negative.		
	
In	February,	DVB	 allocated	37.8	per	 cent	of	 its	political	 coverage	 to	 the	NLD.	This	 coverage	
was	 mainly	 neutral	 and	 positive.	 A	 small	 portion	 of	 the	 coverage	 was	 also	 negative.	 The	
coverage	of	other	monitored	subjects	was	also	mainly	neutral,	with	 the	Tatmadawreceiving	
the	biggest	share	of	negative	coverage	in	comparison	with	other	monitored	subjects.	
	
5.4.	 Radio	
	
Similar	to	other	state	funded	and	some	private	broadcaster,	the	Myanmar	state-funded	radio	
allocated	the	free-of-charge	airtime	(15	minutes	to	three	parties	per	day)	between	8	and	28	
September	2015.	As	for	the	political	and	election-related	news	coverage,	it	adopted	a	similar	
approach	to	that	of	the	state-funded	TV	channels	and	devoted	the	bulk	of	its	news	coverage	to	
the	activities	of	state	officials.		
	
Between	29	September	and	24	October,	Myanmar	state-funded	radio	allocated	the	bulk	of	its	
political	 and	 election-related	 news	 coverage	 (86.9	 per	 cent)	 to	 the	 activities	 of	 state	
authorities	that	was	mainly	positive	or	neutral.	In	addition,	the	USPD	received	0.8	per	cent	of	
mainly	positive	and	neutral	coverage.	By	comparison,	 the	NLD	received	only	0.1	per	cent	of	
the	coverage	which	was	also	neutral.	Unlike	state-funded	TV,	the	state-funded	radio	continued	
to	broadcast	free	airtime	of	political	parties	beyond	the	end	of	the	first	week	in	October.	
	
To	summarise	the	whole	pre-election	period,	similar	to	other	state	funded	broadcasters,	the	
Myanmar	 state-funded	 radio	 allocated	 the	 bulk	 of	 its	 political	 and	 election-related	 news	
coverage	 (98.2	 per	 cent)	 to	 the	 activities	 of	 state	 authorities	which	was	mainly	 positive	 or	
neutral.	 In	 addition,	 the	 USPD	 received	 0.3	 per	 cent	 of	 exclusively	 neutral	 coverage.	 By	
comparison,	the	NLD	received	only	0.2	per	cent	of	the	coverage	which	was	also	neutral.		
	
Looking	 at	 the	 post-election	 period,	 the	 overall	 picture	 of	 the	 political	 actors	 in	 Myanmar	
state-funded	Radio	was	similar	to	the	one	presented	by	the	MRTV.	NLD	was	allocated	as	much	
as	 40	 per	 cent	 of	 the	 coverage	 in	 November.	 This	 is	 in	 sharp	 contrast	 to	 the	 pre-election	
period	when	NLD’s	coverage	on	state	radio	totalled	0.1	per	cent.	Similar	to	MRTV,	however,	
the	NLD’s	coverage	dropped	in	December	and	January	to	5	and	3	per	cent	respectively.	The	
outgoing	 government	 was	 allocated	 the	 biggest	 portion	 of	 airtime	 during	 the	 entire	 post-
election	period	with	its	share	ranging	from	26	per	cent	in	November	to	over	40	per	cent	in	the	
next	 two	months.	 Similar	 to	 the	 pre-election	 period,	 the	 outgoing	 president	 as	 well	 as	 the	
USDP	 continued	 to	 receive	 significant	 coverage	 on	 the	 state-controlled	 radio	 news	



 21 

programmes.	All	actors	were	portrayed	in	a	neutral	or	positive	manner,	but	when	comparing	
to	the	pre-election	period	(when	all	actors	received	primarily	positive	coverage),	there	was	a	
larger	share	of	neutral	information	noted	in	the	radio’s	news	during	the	post-election	period.	
In	February,	the	Myanmar	State	Radio	allocated	36.5	per	cent	of	 its	political	coverage	 to	 the	
government.	 This	 coverage	was	mainly	 neutral.	 By	 comparison,	 the	 NLD	 received	 12.3	 per	
cent	of	the	coverage	which	was	also	mainly	neutral.	The	only	subject	to	receive	more	positive	
than	neutral	coverage	was	the	outgoing	president.	
	
The	pre-election	 coverage	of	 other	monitored	 radio	 channels	 can	be	divided	 into	 two	main	
groups.	The	 first	 group	 consisted	of	 those	 stations	which,	 similar	 to	 the	 state-funded	 radio,	
devoted	 the	 bulk	 of	 their	 coverage	 to	 the	 activities	 of	 state	 officials	 –	Cherry	 FM,	 City	 FM,	
Mandalay	FM	and	Shwe	FM.	BBC	Myanmar	belonged	to	 the	second	group	–	 it	provided	 its	
listeners	with	a	balanced	coverage	of	the	campaign.	The	same	can	be	said	about	other	foreign	
radio	 services	 –	 which	 also	 offered	 a	 more	 balanced	 as	 well	 as	 extensive,	 in-depth	 and	
informative	 coverage,	 focusing	 on	 the	 two	 frontrunners	 as	 well	 as	 on	 ethnic-based	
state/regions.	 In	 the	 second	monitoring	period	 (from	29	September	 to	24	October)Voice	of	
America	 (VOA)	 offered	 a	 platform	 to	 the	 NLD	 and	 provided	 critical	 coverage	 of	 the	
authorities,	 in	 particular	 the	 government	 and	 the	 Tatmadaw.	 	Radio	 Free	 Asia	 (RFA)	 gave	
42.3	 per	 cent	 of	 its	 coverage	 to	 the	 NLD	 which	 was	 mainly	 positive	 and	 neutral.	 By	
comparison,	 the	 USDP	 and	 the	 state	 authorities	 received	 17.1	 and	 18.9	 per	 cent	 of	mainly	
positive	coverage	respectively.		
	
Looking	at	the	pre-election	campaign	period	(between	8	September	and	1	November),	it	can	
be	concluded	that	Cherry	FM,	City	FM,	Mandalay	FM	and	Shwe	FM	showed	their	open	support	
to	 the	authorities.	By	contrast,	 foreign	radio	services	offered	a	more	critical	coverage	of	 the	
authorities	 and	platform	 for	 the	main	 opposition	 party.	 In	 addition,	 they	 also	 offered	more	
extensive,	 in-depth	and	 informative	coverage	of	 the	campaign	 in	comparison	with	the	state-
funded	 media.	 More	 specifically,	 VOA	 offered	 a	 platform	 to	 the	 NLD	 and	 provided	 critical	
coverage	of	the	authorities,	 in	particular	the	government	and	the	Tatmadaw.	 	RFA	gave	45.1	
per	cent	of	its	coverage	to	the	NLD	which	was	mainly	positive	and	neutral.	By	comparison,	the	
USDP	and	 the	 state	authorities	 received	14.9	and	11.9	per	 cent	of	mainly	positive	 coverage	
respectively.	BBC	Myanmar	 allocated	 39.4	 per	 cent	 of	 its	 coverage	 to	 the	NLD	 (neutral	 and	
positive)	and	17.8	per	cent	of	the	coverage	to	the	USDP	(neutral).	
	
As	 for	 the	 post-election	 coverage,	 the	monitoring	 revealed	 that	 the	 private	 radio	 stations	 -	
Cherry	FM,	Mandalay	FM	and	Shwe	FM	-	apparently	used	the	same	news	agency	as	a	source	of	
their	 news	 programmes	 as	 the	 shares	 devoted	 to	 various	 monitored	 entities	 were	 almost	
identical.	Similar	to	their	pre-election	coverage,	the	main	focus	of	their	news	programmes	was	
on	the	activities	of	the	outgoing	government	that	received	between	44	and	50	per	cent	of	the	
coverage,	followed	by	the	outgoing	president	and	the	Tatmadaw.	These	three	subjects,	along	
with	other	state	officials,	clearly	dominated	the	broadcasts	of	these	radio	stations	during	the	
post-election	period.	In	comparison,	the	NLD’s	share	of	the	coverage	did	not	exceed	2	per	cent	
in	any	of	the	three	months.	All	the	subjects	presented	in	the	news	programmes	aired	on	the	
three	stations	were	portrayed	mostly	positively.		
	



 22 

Another	private	radio	City	FM	offered	similar	coverage,	with	clear	focus	on	the	activities	of	the	
outgoing	government.	The	latter	received	29	per	cent	of	the	coverage	in	November	and	more	
than	60	per	 cent	 of	 the	 coverage	 in	December	 and	 January	 respectively.	 By	 contrast	 to	 the	
three	above	mentioned	channels,	City	FM	allocated	more	significant	coverage	to	the	NLD	–	as	
much	 as	 18	 per	 cent	 in	November.	 At	 the	 same	 time,	 however,	NLD’s	 coverage	 dropped	 to	
some	3	per	cent	in	December	and	January.		
	
In	November,	BBC,	RFA	and	VOA	provided	the	bulk	of	their	coverage	to	the	NLD	(52	per	cent	
in	 BBC,	 42	 per	 cent	 in	VOA	 and	 49	 per	 cent	 in	 RFA),	mainly	 in	 connection	with	 the	 NLD’s	
landslide	victory	in	the	elections.	In	the	following	two	months,	the	amount	of	NLD’s	coverage	
did	 not	 exceed	 40	 per	 –	which	was	 comparable	 to	what	 the	 party	 received	 on	 these	 three	
foreign	channels	during	the	pre-election	period.	At	the	same	time,	while	the	NLD	received	the	
bulk	 of	 the	 coverage,	 BBC,	 RFA	 and	 VOA	 allocated	 considerable	 amount	 of	 airtime	 to	 the	
coverage	 of	 activities	 of	 the	 state	 officials	 and	 institutions.	 The	 foreign	 services	 somewhat	
differed	 in	 the	way	 they	 presented	 different	 actors,	with	BBC	maintaining	mainly	 a	 neutral	
tone	 of	 coverage	 towards	 presented	 actors,	while	VOA	presenting	 a	more	 critical	 approach	
(especially	 towards	 representatives	 of	 the	 government	 and	 Tatmadaw).	 Overall,	 while	 the	
portrayal	 of	NLD	was	mainly	positive	 or	 neutral,	 the	portrayal	 of	 the	 outgoing	 government	
and	the	Tatmadaw	tended	to	be	somewhat	negative.		
	
5.5.	 Newspapers	
	
There	are	currently	numerous	print	publications	available	in	the	country,	ranging	from	daily	
newspapers	to	weekly	journals	and	magazines.	While	there	were	speculations	in	terms	of	real	
ownership	 of	 some	 of	 the	 private	 publications,	 during	 pre-election	 period	 newspapers	
provided	a	diverse	range	of	views.	
	
State-funded	publications	
	
The	 manner	 in	 which	 the	 two	 state-funded	 publications,	Myanmar	 Ahlin	 (New	 Light	 of	
Myanmar)	and	Kyaymon	(The	Mirror),	informed	about	political	and	election-related	events	
during	 the	 first	monitoring	period	 -	between	8	and	28	September	2015	 -	was	 similar,	 from	
both	qualitative	and	qualitative	perspective.	Both	newspapers	clearly	prioritized	coverage	of	
state	authorities,	 including	the	president	(and	the	vice-president),	 the	government,	 the	 local	
government	 and	 the	 Tatmadaw.	Outside	 of	 the	 free	 space	 allocation,	 the	 space	 allocated	 to	
political	parties	was	very	limited	(no	party	received	more	than	2.6	per	cent	of	the	coverage).		
	
Similar	to	the	state-funded	broadcasters,	Myanmar	Ahlin	allocated	free	space	to	all	registered	
parties.	 Outside	 of	 the	 free	 space,	 however,	 the	 paper	 devoted	 most	 of	 its	 political	 and	
election-related	coverage	to	the	president	(29.3	per	cent),	the	Tatmadaw	(20.2	per	cent),	the	
government	 (19.4	per	cent),	 the	vice-president	 (13	per	cent)	and	 the	 local	government	 (1.1	
per	cent)	–	which	was	altogether	more	than	three	quarters	of	the	coverage.	This	coverage	was	
exclusively	positive	or	neutral.		
	
Another	state-controlled	daily,	Kyaymon	demonstrated	similar	approach	–	it	devoted	81.9	per	
cent	 to	 the	coverage	of	 the	authorities.	The	 tone	of	 the	coverage	was	again	overwhelmingly	



 23 

positive	 or	neutral.9	By	 comparison,	 the	 coverage	of	 the	NLD	was	 very	marginal.	As	 for	 the	
coverage	 of	 other	 political	 parties,	 the	 most	 covered	 parties	 were	 the	Kayin Peoples Party 
(KPP)	and	the	National	Unity	Party	(NUP)	which	received	respectively	3.7	per	cent	of	mainly	
positive	coverage.		
	
Looking	at	the	post-election	period,	the	state-controlled	newspapers	Kyaymon	and	Myanmar	
Ahlin	 offered	 overwhelmingly	 large	 coverage	 of	 the	 ruling	 powers,	 while	 the	 opposition	
parties	were	given	extremely	limited	coverage,	with	NLD	presented	in	only	some	0.1	per	cent	
of	 the	 coverage	 during	 the	 two	months	 preceding	 the	 elections.	 In	 sharp	 contrast,	 the	NLD	
was	 given	 the	 largest	 single	 share	 of	 the	 coverage	 in	 both	 Kyaymon	 (39	 per	 cent)	 and	
Myanmar	Ahlin	(31	per	cent)	in	November.	Similar	to	the	trend	noted	on	MRTV	and	Myanmar	
radio,	 the	coverage	 in	both	papers	 in	December	and	 January	was	more	concentrated	on	 the	
activities	 of	 the	 outgoing	 government	 and	 the	 president	 which	 received	 the	 bulk	 of	 the	
coverage.	At	the	same	time,	however,	the	NLD	was	provided	with	comparable	coverage	to	the	
one	given	to	the	USDP	–	which	respectively	totalled	some	8	per	cent	in	December	and	2	–	3	
per	cent	in	January	(in	both	state-controlled	newspapers).	As	for	the	tone	of	the	coverage,	the	
portrait	of	all	actors	and	political	parties	presented	in	these	dailies	was	positive.		
	
In	February,	the	state-controlled	newspapers	continued	to	allocate	the	bulk	of	their	coverage	
to	 the	 state	 authorities	 –	 but	 the	 coverage	was	 not	 so	 extensive	 as	 during	 the	 pre-election	
period.	In	addition,	Kyaymon,	 for	example,	devoted	a	more	significant	coverage	to	the	NLD	–	
16.4	per	cent	of	neutral	coverage.		
	
Private	publications	
	
The	pre-election	monitoring	results	indicated	that	monitored	private	publications	covered	the	
political	 and	 election-related	 events	 from	 a	 different	 perspective	 than	 the	 state-controlled	
newspapers.	Unlike	 the	 state	papers,	 the	private	ones	 focused	 less	on	 the	activities	of	 state	
authorities	 and	were	 not	 afraid	 to	 criticise	 them.	While	 private	 papers	 covered	 a	 range	 of	
political	 parties	 (between	 14	 to	 29	 parties),	 the	 bulk	 of	 their	 coverage	went	 to	 the	 biggest	
opposition	 party,	 the	 National	 League	 for	 Democracy,	 which	 was	 portrayed	 mostly	 in	 a	
positive	and	neutral	way.	While	NLD	also	received	some	criticism,	it	was	much	less	than	other	
covered	parties.		
	
Dailies	
	
During	 the	 first	monitoring	 period,	 of	 the	 five	monitored	 dailies,	Eleven	News,	 7	Days	 and	
Voice	devoted	the	biggest	portion	of	their	coverage	to	election	campaign,	with	Eleven	devoting	
as	much	as	56	per	cent	to	the	NLD.	By	comparison,	the	ruling	USDP	received	11.2	per	cent	of	
the	 coverage.	While	 the	 coverage	of	 the	NLD	was	overwhelmingly	positive	 and	neutral,	 the	
USDP	 coverage	 was	 mainly	 neutral	 or	 negative.	 The	 next	 most	 covered	 entities	 were	 the	
government	and	the	Tatmadaw	receiving	respectively	10.5	and	9.1	per	cent.	The	tone	of	the	

                                                
9	 As	much	as	96	per	cent	of	the	government’s	coverage	was	positive,	3	per	cent	was	neutral	and	only	1	per	

cent	was	negative.	



 24 

government’s	 coverage	 was	 mainly	 negative.	 Messenger	 and	 7	 days	 adopted	 a	 similar	
approach.		
	
Voice	allocated	 two	 times	more	coverage	 to	 the	NLD	than	 to	 the	USDP	(33.9	against	16	per	
cent).	 The	 paper	 was	 critical	 towards	 authorities,	 mainly	 to	 the	 Tatmadaw	 and	 the	
government.	Democracy	Today	also	gave	more	space	to	the	NLD	than	the	USDP	and	generally	
portrayed	the	subjects	in	a	neutral	manner.	
	
Weeklies	
	
Of	 the	 three	 monitored	 weeklies,	 People	 Cause	 devoted	 72.8	 per	 cent	 of	 its	 political	 and	
election-related	coverage	to	the	NLD	in	the	first	monitoring	period.	This	coverage	was	almost	
exclusive	positive.	By	comparison,	 the	USDP	received	only	1.2	per	cent	of	 such	coverage.	 In	
general,	the	two	other	weeklies	also	devoted	more	coverage	to	the	NLD	but	portrayed	them	in	
a	more	balanced	way.		
	
Unlike	local	radio	channels	that	provided	only	limited	campaign	related	coverage,	print	media	
covered	the	campaign	intensively.	Similar	to	monitored	radio	channels,	also	monitored	print	
media	were	clearly	divided	 in	 the	way	 they	covered	 the	political	and	election-related	news,	
with	the	state-funded	papers	Myanmar	Ahlin	and	Kyaymon	supporting	the	ruling	powers	and	
the	private	ones	-	Eleven	News,	7	Days,	Voice,	Messenger	and	People	Cause	to	the	NLD.		
	
The	 private	 newspapers	 Democracy	 Today,	 Eleven	 News,	 Messenger,	 Myanmar	 Times,	
People’s	Cause,	Tomorrow,	Voice	and	7	Days	all	continued	to	focus	their	coverage	primarily	on	
the	 NLD	 also	 in	 the	 period	 after	 the	 elections.	 Assessing	 the	 three-month	 period,	 the	 total	
share	 of	 the	 coverage	 that	 NLD	 received	 remained	 significant	 -	 almost	 all	 monitored	
newspapers	allocated	their	largest	shares	of	coverage	to	NLD	in	November.		
	
Table	2:	Share	of	the	NLD	coverage	in	monitored	private	newspapers	(in	percentage)	

		 Nov-15	 Dec-15	 Jan-16	
Democracy	Today	 45	 38	 29	
Eleven	News	 57	 36	 32	
Messenger	 60	 45	 75	

Myanmar	Times	 66	 43	 58	
People’s	Cause	 77	 74	 61	
Tomorrow	 59	 41	 55	
Voice	 50	 45	 36	
7	Days	 61	 52	 42	

	
The	portrayal	 of	 the	NLD	 remained	 generally	positive	 in	 the	post-election	period,	 as	 it	was	
also	in	the	pre-election	period,	yet,	there	was	a	slight	increase	of	critical	coverage	in	regards	
to	the	activities	of	the	party	while	the	portrait	of	the	outgoing	government	and	officials	was	
somewhat	 less	 negative	 in	 comparison	 with	 the	 period	 prior	 to	 the	 elections.	 Two	



 25 

newspapers,	 Messenger	 and	 Tomorrow,	 offered	 significantly	 smaller	 amount	 of	 political	
content	in	December	and	January	compared	to	the	previous	periods	monitored.		
	
5.6.	 Online	media	
	
Given	the	growing	important	of	Internet,	three	online	web	portals	–	Irrawaddy,	Mizzima	and	
Eleven	 News	 Group	 -	 were	 included	 into	 the	 monitoring.	 In	 general,	 all	 three	 monitored	
online	portals	devoted	the	bulk	of	their	coverage	to	the	NLD	that	was	portrayed	in	a	positive	
or	neutral	way.		
	
In	the	first	monitoring	period,	Eleven	News	Group	gave	as	much	as	56	per	cent	of	the	coverage	
to	 the	 NLD	which	was	 overwhelmingly	 exclusively	 neutral	 and	 positive.	 By	 contrast,	 USDP	
received	 only	 11.2	 per	 cent	 of	 such	 coverage	which	was	mainly	 negative	 and	 neutral.	 Both	
Irrawaddy	 and	 Mizzima	 devoted	 more	 space	 to	 different	 parties,	 including	 the	 Arakan	
National	Party	 (ANP),	 the	Democratic	Party	For	 a	New	Society	 (DPNS),	 the	Mro	Nationality	
Party	 (MNP),	 the	Shan	Nationalities	League	 for	Democracy	 (SNLD),	 and	 the	Democracy	and	
Human	Rights	Party	(DHRP).	As	for	the	coverage	of	the	two	main	frontrunners,	they	both	gave	
more	space	to	the	NLD	than	the	USDP.	10	
	
During	the	second	monitoring	period	(29	September	and	24	October),	online	media	continued	
to	 offer	 more	 space	 to	 different	 political	 parties	 than	 other	 monitored	 media.	 As	 for	 the	
coverage	of	the	two	frontrunners,	Irrawaddy,	Mizzima	and	Eleven	News	Group	devoted	more	
coverage	to	the	NLD	than	the	USPD.		
	
While	the	MID	monitoring	did	not	include	the	social	media,	it	is	important	to	mention	that	the	
social	media,	 in	 particular	 Facebook,	 played	 an	 important	 and	 active	 role	 in	 the	 campaign.	
Traditional	 media	 on	 their	 Facebook	 pages	 often	 provided	 links	 to	 their	 articles	 to	 attract	
more	readers.		
	
As	 for	 the	 post-election	 period,	 online	 media	 Eleven	 News	 Group,	 Irrawaddy	 and	Mizzima	
offered	similar	picture	of	 the	political	actors	as	 the	private	newspapers.	They	also	allocated	
major	portion	of	their	content	to	the	NLD	activities	in	the	post-election	period.			
	
Table	3:	Share	of	the	NLD	coverage	in	monitored	online	sources	(in	percentage)	

		 Nov-15	 Dec-15	 Jan-16	
Eleven	News	 59	 48	 47	
Irrawaddy	 64	 50	 42	
Mizzima	 62	 64	 40	

	
Monitored	online	media	continued	to	provide	rather	neutral	or	positive	portrayal	of	the	NLD	
as	well	as	to	the	most	political	actors	covered.	The	portrayal	of	the	USDP	was	somewhat	more	
neutral	in	the	post	election	period	compared	to	the	period	prior	to	the	elections.	
                                                
10	 Irrawaddy.org	also	offered	some	video	materials	devoted	 to	 the	election	campaign.	While	only	4	parties	

were	 covered	 -	 ANP,	 DPNS,	 NLD,	 USDP	 -	 only	 first	 three	 received	 significant,	 exclusively	 neutral	 and	
positive	coverage.	



 26 

6.	 	 CONCLUSIONS	
	
Data	 from	 the	 overall	 monitoring	 period	 revealed	 wide	 differences	 in	 the	 way	 political	
subjects	 were	 portrayed	 and	 in	 the	 amount	 of	 coverage	 provided	 to	 different	 political	
subjects.	 Pre-election	 and	 post-election	 monitoring	 periods	 indicated	 that	 media	 did	 not	
follow	 the	 same	 standards	 of	 balance,	 fairness	 and	 impartiality,	 and	 some	 of	 them	 openly	
showed	 their	 sympathies	 towards	 particular	 political	 parties.	 The	 qualitative	 analysis	 also	
indicated	 that	 some	 media	 neglected	 to	 offer	 voters	 opposing	 views	 on	 particular	 stories.	
News	reports	were	mainly	driven	by	activities	of	politicians	-	 journalists	themselves	usually	
did	 not	 try	 to	 dwell	 on	 problems,	 single	 them	 out.	 There	 was	 an	 apparent	 lack	 of	 more	
analytical	approach,	and	conversely	reports	were	sometimes	limited	to	superficial	coverage.		
	
Voters	would	have	benefited	 from	a	more	 analytical	 and	 in-depth	 coverage	 that	 could	help	
them	 to	 better	 analyse	 and	 assess	 the	 qualities	 and	 platforms	 of	 electoral	 contestants.	 The	
media	need	to	be	more	proactive	in	setting	the	formats	of	their	election-related	reporting	and	
their	general	coverage	of	elections	to	better	facilitate	the	exchange	of	opinions,	public	debate,	
investigation	 and	 commentary	 that	 would	 offer	 the	 public	 fully	 informed,	 analysed	 and	
assessed	views	of	persons	seeking	elected	office.		
	
There	was	 a	 clear	 problem	 in	 the	way	 the	 state-funded	media	 portrayed	 the	 campaign.	 As	
recipients	of	public	resources,	state-funded	media	have	an	enhanced	duty	to	ensure	balanced	
and	 fair	 treatment	 of	 politicians	 as	well	 as	 comprehensive	 reporting	 on	 politically	 relevant	
events.	 They	 showed	 only	 the	 activities	 of	 state	 authorities	 and	 overwhelmingly	 from	 a	
positive	 perspective;	 whereas	 largely	 ignored	 any	 views	 independent	 of	 or	 critical	 of	 the	
government	 during	 the	 pre-election	 period.	 There	 was	 generally	 no	 discussion	 on	 social,	
economic	and	political	problems	of	the	country,	with	no	information	to	the	citizens	about	the	
consequences	of	bad	governance.	The	coverage	of	the	private	media	was	deeply	divided	along	
political	 lines,	 with	 some	 showing	 their	 open	 support	 to	 the	 ruling	 powers	 and	 others	
supporting	the	NLD.	DVB,	foreign	radio	services	and	print	media	covered	the	campaign	most	
intensively.		
	
Monitored	 broadcast	 media	 covered	 daily	 campaign	 developments	 in	 special	 election	
programmes	 (Election	 Chronicles)	while	 news	 programmes,	 available	 to	 a	 larger	 audience,	
offered	only	limited	coverage	of	campaigns.	Instead,	news	programmes	focused	on	coverage	
of	governments	and	state	officials,	many	of	whom	were	candidates	in	the	elections.	There	was	
a	general	lack	of	investigative	approach	as	well	as	a	lack	of	critical	and	independent	opinions	
on	the	performance	of	the	authorities.		
	
It	can	be	concluded	that	overall	some	monitored	media	tried	to	provide	such	coverage	based	
on	which	an	informed	choice	at	the	ballot	box	would	be	possible.	This	was	mainly	thanks	to	
televised	debates	and	special	election	programmes,	as	well	as	 the	coverage	 in	 the	print	and	
online	media.	However,	a	number	of	serious	problems	persist.	These	include	the	fact	that	the	
editorial	policy	of	media	was	still	determined	by	the	interest	of	owners	and	not	the	interests	
of	 the	 readers	 or	 viewers.	 In	 addition,	 contestants’	 appearance	 in	 the	 news	 reports	 and	
articles	was	sometimes	determined	not	based	on	newsworthiness.		
	



 27 

The	 post-election	monitoring	 revealed	 that	 the	 problems	 identified	 during	 the	 pre-election	
period	 in	 the	media	were	 not	 results	 of	 short-term	 anomalies	 but	 appear	 to	 have	 reflected	
general	atmosphere	of	significant	changes	in	the	political	makeup	of	the	country.	As	such,	the	
findings	confirmed	‘activist-like’trends	in	a	number	of	the	monitored	Myanmar	media.	While	
after	 the	elections	 the	media	 started	 to	 cover	more	 intensively	political	parties	 in	 the	news	
programmes,	 they	 continued	 to	 show	 their	more	 or	 less	 open	 preferences	 towards	 certain	
politicians	 and/or	 parties.	 In	 addition,	 there	 continued	 to	 be	 a	 general	 lack	 of	 investigative	
approach	 as	well	 as	 a	 lack	 of	 critical	 and	 independent	 opinions	 on	 the	 performance	 of	 the	
authorities.	As	such,	a	number	of	 important	reforms	and	changes	will	be	necessary	 in	order	
for	the	media	to	provide	their	audience	with	a	more	diverse	coverage	of	political	views	and	
opinions.		
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	



 28 

7.	 	 RECOMMENDATIONS	
	
These	recommendations	are	offered	with	a	view	to	improve	media	environment	and	its	legal	
framework,	 to	 enhance	 the	media	 coverage	 of	 political	 affairs	 in	 Myanmar	 and	 to	 support	
efforts	 to	 bring	 it	 fully	 in	 line	 with	 international	 standards	 and	 other	 obligations	 and	
standards	for	human	rights,	including	freedom	of	expression,	and	for	democratic	elections.	
	
	
7.1.	 To	the	Government:	
	
General	
	
Consideration	 could	be	 give	 to	 ratifying	of	 the	 International	 Covenant	 on	Civil	 and	Political	
Rights	(ICCPR)	and	other	core	human	rights	treaties.		
	
Media	independence	&	diversity	
	
Undue	restrictions	on	freedom	of	expression	should	be	eliminated	from	the	legal	framework	
in	 order	 to	 foster	 a	 free	 campaign	 environment	 and	 to	 ensure	 full	 respect	 for	 fundamental	
freedoms	 crucial	 to	 the	 conduct	 of	 democratic	 elections.	 The	 authorities	 should	 implement	
reforms	to	bring	the	nation’s	laws	and	practices	in	line	with	international	standards	for	press	
freedom	and	freedom	of	expression.		
	
The	 freedom	and	 independence	of	 the	media	 should	be	 respected,	 as	 objective	 reporting	 is	
essential	during	an	election	campaign.	State	authorities	should	always	refrain	from	interfering	
in	activities	of	the	media	and	journalists	as	it	undermines	their	independence.		
	
The	legal	framework	should	be	reviewed	with	a	view	to	encouraging	broadcasters	to	provide	
independent	editorial	policy	that	would	result	in	a	fair,	impartial	and	comprehensive	coverage	
of	 the	 campaign	 activities	 of	 candidates.	 Having	 such	 information	 in	 the	 news	 and	 current	
affairs	programmes	would	help	voters	in	making	informed	choices.	
	
The	 media	 regulatory	 body	 that	 is	 to	 be	 formed	 under	 the	 2015	 Broadcasting	 Law	 should	
create	conditions,	 including	granting	 licences,	 that	would	 lead	to	more	 local-based	media	as	
well	as	a	more	diverse	broadcast	media	environment,	particularly	in	the	television	sector.	The	
body	should	consider	conducting	its	own	media	monitoring	to	oversee	the	media	compliance	
with	the	 legislation,	notably	during	elections.	Such	activity	could	contribute	to	 identification	
of	partial	and	biased	coverage	and	help	to	provide	for	a	prompt	and	effective	remedy.		
	
State	media	reform	-	Public	service	broadcasting		
	
State-owned	and	state-controlled	media	are	easy	 targets	 for	any	 state	authorities	willing	 to	
use	them	as	propaganda	tools.	The	authorities	should	move	ahead	with	the	plans	to	transform	
State	broadcasters	 into	an	 independent	public	 service	media	 that	will	provide	 citizens	with	
impartial	and	politically	balanced	 information	on	election	contestants.	The	mandate	of	 such	
public	 service	media	 should	 reflect	 public	 interests	 and	 should	 be	 based	 on	 independence,	



 29 

editorial	freedom,	ethics	and	non-interference	by	political	parties.	This	includes	development	
of	 impartial	 editorial	 practices,	 in	 order	 to	 provide	 the	 public	 with	 balanced	 coverage	 of	
political	opinions	during	and	beyond	an	election	period.	
	
An	 independent	 controlling	 board	 should	 be	 formed	 as	 a	 controlling	 body	 to	 the	 Director	
General,	with	powers	to	ensure	and	enforce	that	the	programming	of	the	public	broadcaster	is	
in	 compliance	 with	 its	 public	 service	 remit.	 The	 appointment	 procedures	 for	 the	 Director	
General	and	for	members	of	the	board	should	be	independent,	transparent	and	not	politically	
motivated	 and	 should	 provide	 for	 a	 more	 diverse	 membership	 of	 the	 board,	 including	
representatives	 of	 the	 civil	 society	 active	 and	 experienced	 in	 the	 media	 field.	 This	 is	
particularly	 important	 in	 view	 of	 the	 fact	 that	 MRTV	 and	 other	 state-funded	 media	 have	
tended	 to	 yield	 to	 political	 pressure,	 adjusting	 their	 editorial	 line	 with	 a	 view	 to	 satisfy	
political	interests	and	not	interests	of	the	public.	
	
Access	to	information	
	
The	Freedom	of	Information	Act	should	enact	mechanisms	to	ensure	proactive	publication	of	
information,	including	on	the	websites	of	all	the	public	agencies.	
	
An	 accountability	 mechanism	 for	 the	 failure	 to	 provide	 public	 information	 or	 for	 not	
imparting	public	information	in	a	timely	manner	should	be	established.	
	
Education	&	Legal	awareness	&	Media	professionalism	
	
Consideration	 could	 be	 given	 to	 amending	 or	 abolishing	 laws	 allowing	 the	 criminal	
prosecution	 of	 journalists,	 particularly	 for	 charges	 of	 defamation	 and	 sedition,	 so	 that	 free	
expression	 and	 journalism	are	not	 criminalized.	 Furthermore,	measures	 should	be	 taken	 to	
ensure	that	civil	sanctions	are	not	so	large	as	to	negatively	affect	freedom	of	expression	and	
are	designed	to	restore	 the	reputation	harmed,	not	 to	compensate	 the	plaintiff	or	 to	punish	
the	defendant.		
	
Transparency	of	media	ownership		
	
Consideration	 could	 be	 given	 to	 introducing	 legislation	 regulating	 transparency	 of	 media	
ownership,	 with	 a	 view	 to	 ensuring	 public	 access	 to	 detailed	 information	 regarding	 the	
involvement	of	individuals	and	of	legal	entities	in	the	ownership	structures	of	the	media	and	
on	the	nature	and	extent	of	their	respective	involvement.	Transparency	of	media	ownership	is	
not	 only	 important	 for	 the	 authorities	 in	 charge	 of	 implementing	 regulations	 concerning	
media	pluralism	so	they	can	take	informed	decisions,	but	also	for	the	public	to	make	its	own	
analysis	of	the	information,	ideas	and	opinions	expressed	by	the	media.	
	
Consideration	 could	 be	 given	 to	 reviewing	 the	 legislation	 so	 as	 to	 prevent	 any	 direct	 or	
indirect	cross-ownership	 in	 the	broadcast	media.	No	single	owner	may	own	shares	 in	other	
companies,	including	through	a	third	party.	
	



 30 

Consideration	 could	 be	 given	 to	 strengthening	 protection	 of	 media	 against	 inflammatory	
speech	 that	 breaches	 the	 law.	 At	 the	 same	 time,	 if	 applied,	 restrictions	 to	 the	 freedom	 of	
expression	should	not	be	disproportional	in	scope	and	should	not	be	arbitrary	and	politically	
motivated	to	limit	the	expression	of	alternative	positions.	
	
	
7.2.	 To	the	Media	and	Civil	society	
	
Media	 reporting	 should	 be	 balanced	 and	 factual,	 including	 coverage	 of	 the	 activities	 of	 the	
authorities.	The	media	should	be	consistent	in	separating	the	activities	of	incumbent	powers	
from	 the	 activities	 they	 pursue	 as	 the	 representatives	 of	 political	 parties	 running	 in	 the	
election.	 No	 privileged	 treatment	 should	 be	 given	 to	 state	 authorities	 by	 the	media	 during	
election	campaigns.	Media	should	be	able	to	criticize	activities	or	inaction	by	the	authorities	
and	other	official	bodies	whose	activities	are	financed	from	the	public	money,	to	 investigate	
corruption	 and	 other	 wrongdoings	 and	 they	 should	 not	 face	 any	 pressure	 in	 the	 form	 of	
retaliation.11	
	
The	 media	 should	 refuse	 all	 open	 or	 furtive	 expressions	 of	 intolerance	 and	 will	 consider	
thoughtfully	 if	 publication	 of	 such	 expressions	 is	 not	 conducive	 to	 defamation	 and	 ridicule	
based	 on	 sex,	 race,	 colour,	 language,	 faith	 and	 religion,	 affiliation	 with	 national	 or	 ethnic	
minority	or	ethnic	group,	social	difference,	political	or	other	opinion.	
	
Media	 should	 continue	 and	 strengthen	 their	 mechanisms	 of	 self-regulation,	 including	
adopting	internal	Code	of	Ethics.	In	addition,	self-regulatory	bodies	such	as	the	Press	Council	
could	consider	reinforcing	professional	standards	and	media	 literacy	 through	more	 training	
programmes	for	journalists.	
	
Media	monitoring	activities	should	become	strong	and	on-going	process,	both	in	quantitative	
and	qualitative	mode,	 to	provide	 a	 feedback	 to	 the	 sector,	 and	 to	 foster	media	professional	
and	ethical	standards.		
	
The	media	 should	 avoid	 broadcasting	 a	message	based	on	unverified	 information,	 rumours	
and	with	an	intention	to	arouse	a	scandal	or	for	propaganda	purposes.	If	it	decides	that	such	a	
message	is	somehow	important,	despite	the	fact	that	it	can’t	be	verified,	it	should	broadcast	it	
with	a	warning	saying	that	the	message	is	not	verified.	An	important	criterion	is	to	separate	
facts	from	comments	that	shouldn’t	be	part	of	the	news-providing	section	of	a	newscast.	
	

                                                
11	 Consideration	 could	 be	 given	 to	 better	 selection	 of	 information	 with	 the	 goal	 of	 featuring	 in	 the	

primetime	news	programme	only	events	of	importance	for	the	socio-political	context,	i.e.	events	that	are	
newsworthy	 for	 the	 station’s	 target	 group.	 In	 reporting	 on	 economic	 and	 development	 projects	 for	
which	the	government	 is	responsible	and	in	which	the	government	participates	only	 in	a	 formal	sense	
(opening	of	sections	of	highway,	factories,	bridges…),	focus	should	be	placed	on	the	significance	of	these	
projects	 for	 the	 community,	 putting	 citizens,	 engineers,	 farmers	 and	 so	 on	 into	 the	 foreground.A	
stronger	analytical	approach	should	be	ensured.	The	views	of	independent	relevant	people	should	also	
be	offered.	



 31 

The	media	 should	 follow	professional	 standards	as	well	 reporting	 techniques	and	methods.	
They	should	ensure	that	every	piece	of	news	contains	only	facts	corresponding	to	reality	and	
whose	 veracity	will	 be	 verified	by	 independent	 sources	 quoted	 therein.	 Journalists,	 editors,	
producers	 and	 proprietors	 should	 spare	 no	 effort	 to	 make	 the	 distributed	 information	
correspond	with	truth	and	conscience.	The	facts	should	be	mediated	without	any	distortions	
and	in	their	respective	contexts.	If	a	flawed	message	is	published	it	should	be	followed	by	an	
immediate	apology.	
	
On	 contrary,	 media	 should	 avoid	 adjusting	 data	 and	 facts	 in	 a	 manner	 that	 would	 distort	
reality	and	in	determining	the	order	of	 importance	of	the	individual	pieces	of	 information	it	
should	 impartially	 and	 objectively	 provide,	 distinguishing	 between	 relevant	 and	 irrelevant	
information.	 Likewise,	 they	 should	 not	 manipulate	 picture	 or	 sound	 so	 that	 the	 choice	 of	
words	 or	 other	 means	 of	 expression,	 change	 in	 tone,	 shift	 of	 stress	 or	 editing	 will	 not	
deliberately	displace	the	meaning	or	value	of	the	message.	
	
Consideration	could	be	given	to	creating	new	platforms	for	discussion,	trainings,	studies	and	
self-reflection	 on	 the	 media,	 including	 in	 the	 regions,	 to	 enhance	 the	 current	 level	 of	
journalistic	profession.	This	would	help	managers,	 journalists	and	students	to	 increase	their	
professional	 capacity	 and	would	 also	 improve	 the	 current	 level	 of	media	 literacy.	Access	 to	
various	educational	resources,	such	as	books,	databases,	methodology,	research	magazines,	as	
well	 as	 a	 chance	 to	 exchange	 experience	 through	 international	 media	 networks	 and	
journalistic	 associations	 would	 also	 help	 in	 achieving	 these	 efforts.	 It	 is	 also	 important	 to	
strengthen	legal	awareness	of	journalists,	including	use	of	legal	protection	mechanisms.		
	
	
7.3.	 To	the	International	donors:	
	
Continue	 supporting	 regular	 training	 programmes	 and	 schemes	 in	 complex	 media-related	
areas,	 including	 programming,	 news	 coverage,	 business	 planning,	 new	 technologies	 for	
Myanmar	journalists	&	media	outlets.		
	
Given	the	overall	 lack	of	high-quality	reporting,	consideration	should	be	given	to	supporting	
activities	 aimed	 at	 raising	 professional	 standards,	 including	 adherence	 to	 internationally	
recognized	 ethical	 codes	 and	 standards	 for	 balanced	 and	 objective	 reporting	 and	 news	
presentation.		
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	



 32 

ANNEX	 LIST	OF	PARTIES	REGISTERED	FOR	THE	2015	GENERAL	ELECTIONS	
	
	
Akha	National	Development	Party		
All	Nationals'	Democracy		
Arakan	National	Party		
Arakan	Patriot	Party		
Asho	Chin	National	Party		
	
Bamar	People`s	Party		
	
Confederate	Farmers	Party	
	
Daingnet	National	Development	Party	
Danu	National	Democracy	Party		
Danu	National	Organization	Party		
Dawei	Nationalities	Party		
Democracy	and	Human	Rights	Party		
Democratic	Party	For	a	New	Society		
Democracy	Party	For	Myanmar	New	Society		
	
Eastern	Shan	State	Development	Democratic	Party		
Ethnic	National	Development	Party		
	
Federal	Union	Party		
	
Guiding	Star	Party	
	
Chin	Democracy	League	
Chin	Progressive	Party		
	
Inn	National	Development	Party		
Inn	National	League	Party	
	
Kachin	Democratic	Party		
Kachin	National	Congress	for	Democracy	
Kachin	State	Democracy	Party	
Ka	Man	National	Development	Party	
Karen	National	Party		
Kayah	Unity	Democracy	Party		
Kayin	Democratic	Party		
Kayin	State	Democracy	and	Development	Party	
Kaying	Unity	Democracy	Party		
Kha	Me	National	Development	Party	
KhumiNational	Party		
	



 33 

League	Chin	National	Democratic	Party	
Lhaovo	National	Unity	and	Development	Party		
Lisu	National	Development	Party		
	
Modern	People	Party		
Mon	National	Party		
Mro	National	Democracy	Party	
Mro	Nationality	Party		
Myanmar	Farmer’s	Development	Party		
Myanmar	National	Congress		
	
National	Democratic	Force		
National	Democratic	Party	for	Development		
National	Development	Party		
National	Development	and	Peace	Party		
National	League	for	Democracy	
National	Political	Alliance	
National	Prosperity	Party		
National	Unity	Congress	Party		
Negotiation,	Stability	and	Peace	Party	
New	Era	Union	Party		
New	National	Democracy	Party	
New	Society	Party		
	
Party	Kayah	State		
Peace	for	Diversity	Party		
People	Democracy	Party		
People`s	Party	of	Myanmar	Farmers	And	Workers		
Phlone-Sqaw	Democratic	Party		
Public	Contribute	Students	Democracy	Party	
	
Shan	Nationalities	League	for	Democracy	
Shan-ni&	Northern	Shan	ethnics	solidarity	party	
Shan	State	Kokang	Democratic	Party	
	
Tai-Leng	Nationalities	Development	Party		
	
Union	Democratic	Party		
Union	Farmer	Force	Party		
Union	Pa.O	National	Organization		
Union	Solidarity	and	Development	Party		
Unity	and	Democracy	Party	of	Kachin	State	
	
Wa	Democratic	Party		
Women	Party	(Mon)		
WunThar	Nu	Democratic	Party		



 34 

Zomi	Congress	for	Democracy		
Zo	National	Region	Development		
	
88	Generation	Democracy	Party		
	
	
	
	
	
	
	
	


