
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Monitoring	of	Russian	TV	channels		
January	&	February	2017	

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

Supported by 
	
	

	
	



2	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

TABLE OF CONTENTS 
 
 

1. Executive Summary…………………………………………………………………..………. 3 
 
 
2. Methodology …………………………………….…………………………….………………….. 3 
 2.1. Quantitative analysis ……………………………………………………………….. 6 

  2.1.1.  List of monitored subjects ………………………..……………………… 7 
  2.1.2.   List of topics and top stories …………..……..………………….…... 9  

2.1.3.   List of geographical coverage .………………..………………….…... 11
 2.2. Qualitative analysis ………………………………………………………………… 12 
 
3. Monitoring Findings …………………………………………………………………………. 12 

 3.1  Monitored subjects …….…………………………………………………………… 12 
 3.2  Monitored subjects………………………..………………………………………… 15 
 3.3  Topics and top stories……………………..……..………………….………….... 14  

   
4.  Conclusion …………………………………………………………………………………………. 16 

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

1. EXECUTIVE SUMMARY 
 

• The news programmes of First Channel, Russia 1 and NTV offered very similar 
editorial content, both in terms of selection of political actors presented as well as 
the tone of their coverage. This suggests lack of editorial independence and editorial 
policy being externally coordinated.  

• Once again, the three main TV channels concentrated their coverage on the 
authorities - president and government. Following the recent US elections, a newly 
elected US president was also prominently featured in their news programmes. 
While Russian president and government were consistently portrayed in a neutral 
or positive way, with practically no negative coverage, the foreign subjects were 
portrayed in a very negative way. The coverage of President Trump was an 
exception from this trend as he was portrayed in a neutral and sometimes even in a 
positive way.  

• RBK offered slightly different picture when it comes to its coverage of political 
actors – it was less propagandistic when compared to the state-controlled TV 
channels.  

• Dozhd also provided significant portion of its coverage to the authorities. However, 
by contrast to the state-controlled TV channels and NTV, its coverage was more 
diverse and included also critical views on the performance of the authorities.  

• Russia Today focused primarily on institutions and affairs outside of Russia, 
presenting them overall in an extremely negative light. This editorial approach does 
not apply to the coverage of Russian authorities which are portrayed positively.  

• Ukraine and fights in Donetsk and Luhansk featured again prominently on almost 
all TV channels, while the Syrian conflict was given much less coverage in 
comparison with the previous monitoring period (September and October 2016) - 
except on Russia Today where it continued to feature prominently.  

 
 

2. METHODOLOGY 
 

The methodology for the media monitoring was developed by MEMO 98 which has carried out 
similar monitoring projects in more than 50 countries in the last 19 years.1  It included 
quantitative analysis of the coverage, which focused on the amount of time allocated to each 
subject, as well as the tone of the coverage in which the relevant political subjects were 
portrayed: positive, neutral or negative. Qualitative analysis assessed the performance of the 
media against specific principles or benchmarks – such as ethical or professional standards – 
that cannot be easily quantified.   

 

                                                
1  For more information, see also www.memo98.sk 



4	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

Given its comprehensive content-oriented approach, it is specially designed to provide in-depth 
feedback on pluralism and diversity in media reporting, including coverage of chosen subjects 
and topics. The main goal was to evaluate if the Russian TV channels provide their viewers with 
objective and balanced information about important international and local issues. As such, the 
outcome of the monitoring is a detailed analysis of the quality of selected channels’ news 
programming. 
 
Based on criteria such as media ownership, coverage, and impact, the following media were 
included into the monitoring: 

 
 
Table 1 | Monitored media 

Media Ownership Programmes monitored 2 Coverage 

 
First Channel 

 

51%  
Russian State 
25%  
National Media 

Group 
24%  
Roman Abramovich 
[reportedly under 
sale] 

Vremya | Voskersnoe Vremya 
Mo-Su (21:00) 

98,8% of Russian population3; 
 
Rebroadcast also by ONT (Belarus),  TV1 
(Armenia), TV Prime (Moldova); First 
Channel - Eurasia (Kazakhstan); First 
Baltic Channel (Lithuania, Latvia, 
Estonia). 
Also broadcasted worldwide via Satellite 
and selected cable networks. 

 
   Russia 1 

 

 
Russian Government Vesti | Vesti Nedely 

Mo-Su (20:00) 

98.5% of Russian population4; 
 
Available internationally as RTR-Planeta 
via Satellite and selected cable networks. 

 
   NTV 

 

Gazprom Media 
Holding 5 

Segodnia | Segodnia: Itogoviy 
Vypusk Mo-Fr, Su (19:00) 

98.3% of Russian Population6. 
 
Also Available Internationally via 
Satellite and selected cable networks as 
NTV-Mir. Also local editions are 
broadcast in US, Canada and Belarus.7 

 
Russia 
Today 
 

ANO TV-Novosti8 
 

News RT  
Mo-Su (23:00) 

RT has a global reach of over 700 million 
people in 100+ countries.9 
 
Available worldwide via Satellite and 
selected cable networks. Programs are 
shared with sister channels RT UK, RT 
USA that are broadcasted via terrestrial 

                                                
2  All broadcast time indicates is UTC+3 (Moscow Time) unless stated otherwise. 
3  http://www.1tv.ru/total/pi=5 
4  http://russia.tv/article/show/article_id/7481/ 

http://www.kommersant.ru/doc/1873630; 
http://www.gazprombank.ru/about/shareholders/Schema31042015.pdf; 
http://www.gazprombank.ru/about/shareholders/spisok_13012015.pdf 

6  http://www.gazprom-media.com/ru/actives/index/area_id/1/id/1 
7  http://www.ntv.ru/kompania/veschanie/ 
8  ‘ANO TV-Novosti’ NGO was established by state-owned news agency Ria Novosti. For 2015 it 

will receive about Euro 300 Mln from the Russian state budget.- 
http://www.fapmc.ru/rospechat/newsandevents/media/2014/09/item42.html 

9  http://rt.com/about-us/  



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

networks in USA and UK. 
 
Programs are also shared on sister 
channels in other languages (Rusiya Al-
Yaum, RT Deutsch, RT Français). 

 
TV 
Dozhd 
 

 
100% 
Natalia Sendeeva & 
Alexandr 
Vinokurov 
 

Daily news show / Mo-
Fr (21:00) 
Zdes I Seichas / Sa-Su 
(21:00) 

Available as pay-per-view via Satellite 
(Russia and Europe), Internet and selected 
cable networks in Russia10  

 
RBK 
 

 
Pragla Limited 
(Cyprus) – 
indirectly 
controlled by 
Onexim (Mikhail 
Prokhorov)11 

Itogi | Itogi Nedeli. 
Mo-Fr, Su (20:00) 

Available in Russia and Europe via 
Satellite and in selected cable networks. 
Technical outreach – 102 mln viewers. 
Monthly viewership 25 mln viewers. 12 

 
 

The monitoring team  observed media coverage of the Russian and international 
political scene in order to: 

• assess whether different local and international entities are granted fair access to the 
media;  

• supply the media, political entities, regulatory organs, citizens, and international 
community with data to measure the objectivity of the monitored media;  

• raise public awareness and encourage journalists, editors and media outlet owners to 
observe standards of balanced reporting; 

• motivate citizens to better understand the role of the media. 
 
In addition, the project was supposed to: 

• enhance the capacity of the civil and academic communities in conducting the 
advanced media researches; 

• put public pressure on journalists, editors and media owners to provide information 
that is more accurate, impartial and fair. 

 
To achieve these objectives, the implementing partners evaluated the media coverage against 
internationally recognized professional standards and principles of journalist ethics, which 
include:  

• Balance 
• Accuracy and Exactness 
• Clarity 
• Matter-of-fact 

                                                
10  http://tvrain.ru/connecting/ 
11  http://www.e-disclosure.ru/portal/files.aspx?id=24832&type=6; 

http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2013/11/13/oneksim-sobiraet-rbk 
12  http://rbctv.rbc.ru/about/static/general_info.shtml 



6	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

• Timely 
• Transparency 
• Relevance 
• Variety  
• Omission of facts 

 
 

The monitoring assessed different types of programmes which were monitored both 
quantitatively and qualitatively. The enclosed results reflect only the quantitative results of the 
monitored news programs.  

 
2.1.	 	 QUANTITATIVE	ANALYSIS	

	
Quantitative	 analysis	 focused	 on	 the	 amount	 of	 time	 allocated	 to	 selected	 political	 and	
other	local	and	international	subjects	and	the	tone	of	the	coverage	in	which	these	subjects	
were	portrayed	–	positive,	neutral	and	negative.	The	monitoring	also	focused	on	thematic	
and	geographical	structure	of	the	news,	evaluating	the	thematic	and	geographical	diversity	
by	measuring	the	actual	time	devoted	to	different	topics	and	focusing	on	the	geographical	
area	from	where	the	news	is	broadcast.	In	addition,	the	monitoring	focused	on	what	were	
the	top	stories	in	the	monitoring	period.			
	
It	 is	 the	behaviour	of	media	outlets	 that	was	being	assessed,	not	the	monitored	subjects.	
Positive	 and	 negative	 ratings	 refer	 to	 whether	 or	 not	 the	 viewer/reader	 was	 offered	 a	
positive	or	negative	impression	of	the	subject	or	topic.	Monitors	gave	an	evaluation	mark	
to	all	subjects,	in	addition	to	time	and	reference,	to	provide	information	on	how	the	subject	
was	 portrayed	 by	 each	 media	 outlet.	 The	 evaluation	 mark	 was	 thus	 attached	 to	 all	
monitored	 subjects	 to	 determine	 whether	 the	 subject	 was	 presented	 in	 a	 positive,	
negative,	or	neutral	light.		
	
The	description	of	the	five-level	evaluation	scale	was	as	follows:		
	
Grade	1	and	2	meant	that	a	certain	monitored	subject	was	presented	in	a	very	positive	or	
positive	light	respectively;	in	both	instances	the	news	coverage	was	favourable.		
	
Grade	3	was	a	“neutral	mark”,	with	the	coverage	being	solely	factual,	without	positive	or	
negative	connotations.		
	
Grades	 4	 or	 5	 meant	 that	 a	 subject	 was	 presented	 in	 a	 negative	 or	 very	 negative	 light	
respectively.	Such	coverage	had	negative	connotations,	accusations	or	one-sided	criticism	
of	a	subject	portrayed	in	an	item	or	story.		
	
It	 was	 important	 for	 monitors	 to	 consider	 the	 actual	 evaluation	 (judgement)	 on	 the	
monitored	subject	and	also	the	context	of	the	story	or	item.			
	



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

2.1.1.	 List	of	monitored	subjects		
	
President	

	 	
	 	

	 	President	Administration	
	 	 	 	 	Prime	minister	
	 	 	 	 	Government	

	 	 	 	 	 	Governor	
	 	 	 	 	 	Local	Government	

	 	 	 	 	Federal	Council	
	 	 	 	 	United	Russia	

	 	 	 	 	 	Communist	Party	
	 	 	 	 	Liberal-Democratic	Party	
	 	 	 	 	A	Just	Russia	Party	
	 	 	 	 	Patriots	of	Russia	
	 	 	 	 	Rodina	Party	

	 	 	 	 	 	Jabloko	
	 	 	 	 	 	Civic	Platform	
	 	 	 	 	 	Party	of	Progress	

	 	 	 	 	Republican	Party	of	Russia	–	People's	Freedom	Party		
	 	 	Other	parties	

	 	 	 	 	 	Opposition	
	 	 	 	 	 	CIS	(without	Moldova	and	Ukraine)	

	 	 	 	Georgia	and	Moldova	
	 	 	 	 	Novorossiya	(New	Russia)	
	 	 	 	 	Other	separatist	territories	and	breakaway	states	in	the	CIS	(Transnistria,	South	Ossetia,	Abkhazia,		

Nagorno-Karabakh)		
OSCE	

	 	 	 	 	 	United	Nations	
	 	 	 	 	Red	cross	

	 	 	 	 	 	International	community	in	Russia	
	 	 	 	Russian	army	

	 	 	 	 	 	Military	volunteers	from	Russia	
	 	 	 	

	 	 	 	 	 	 	Ukrainian	President	
	 	 	 	 	Ukrainian	Prime	Minister	
	 	 	 	 	Ukrainian	Government	
	 	 	 	 	Ukranian	authorities	(Kiev	official)	

	 	 	 	Ukrainian	ruling	coalition	
	 	 	 	 	Ukrainian	parliamentary	opposition	

	 	 	 	Ukrainian	former	authorities	
	 	 	 	 	Ukraininian	former	special	forces	(Berkut)	

	 	 	 	Medvedchuk	(Ukrainskyi	Vybor)	
	 	 	 	Ukrainian	refugees	to	Russia	 		
	 	 	 	Military	volenteers	from	Ukraine	
	 	 	 	Ukrainian	regular	army	 		
	 	 	 	



8	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

Ukrainian	special	military	forces	
	 	 	 	Foreign	military	personnel	 		
	 	 	 	Insurgents	(opolchenci	-	separatists)		
	 	 	 	Novorossiya	 		 		
	 	 	 	Donetsk	People's	Republic	-	Representatives	 		

	 	 	Donetsk	People's	Republic	-	Citizens	 		
	 	 	Luhanks	People's	Republic	-	Representatives	 		
	 	 	Luhanks	People's	Republic	-	Citizens	 		
	 	 	

	 	 	 	 	 	 	Turkey	
	 	 	 	 	 	Turkish	President	

	 	 	 	 	Turkish	Prime	Minister	
	 	 	 	 	Turkish	Government	
	 	 	 	 	Turkish	authorities	(Ankara	official)	

	 	 	 	Turkish	ruling	coalition	
	 	 	 	 	Turkish	parliamentary	opposition	

	 	 	 	Turkish	army	 		 		
	 	 	 	

	 	 	 	 	 	 	Syria	
	 	 	 	 	 	Syrian	President	

	 	 	 	 	Syrian	Prime	Minister	
	 	 	 	 	Syrian	Government	
	 	 	 	 	Syrian	authorities	(Damascus	offical)	

	 	 	 	Syrian	ruling	coalition	
	 	 	 	 	Syrian	opposition	
	 	 	 	 	Syrian	army	 		 		

	 	 	 	Syrian	rebels	 		 		
	 	 	 	

	 	 	 	 	 	 	United	Kindgom	
	 	 	 	 	UK	Prime	Minister	
	 	 	 	 	UK	Government	
	 	 	 	 	UK	authorities	(London	official)	

	 	 	 	UK	Conservative	Party	 		
	 	 	 	UK	Labour	Party	 		
	 	 	 	UK	Liberal	Party	

UK	Independence	Party	 		
	 	 	 	UK	army	 		 		
	 	 	 	

	 	 	 	 	 	 	USA	
	 	 	 	 	 	US	President	
	 	 	 	 	 	US	Vice-president	

	 	 	 	 	US	Government	
	 	 	 	 	US	authorities	(Washington	official)	

	 	 	 	US	Democratic	Party	
	 	 	 	 	US	Republican	Party	
	 	 	 	 	



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

US	army	 		 		
	 	 	 	

	 	 	 	 	 	 	
	 	 	 	 	 	 	European	Union		

	 	 	 	 	
	

Austria 
	 	 	 	 	

	
Belgium 

	 	 	 	 	
	

Bulgaria 
	 	 	 	 	

	
Croatia	

	 	 	 	 	
	

Cyprus	
	 	 	 	 	

	
Czech	Republic	

	 	 	 	
	

Denmark	
	 	 	 	 	

	
Estonia	

	 	 	 	 	
	

Finland	
	 	 	 	 	

	
France	

	 	 	 	 	
	

Germany	
	 	 	 	 	

	
Greece	

	 	 	 	 	
	

Hungary	
	 	 	 	 	

	
Ireland	

	 	 	 	 	
	

Italy	
	 	 	 	 	

	
Latvia	

	 	 	 	 	
	

Lithuania	
	 	 	 	 	

	
Luxemburg	

	 	 	 	 	
	

Malta	
	 	 	 	 	

	
Netherlands	

	 	 	 	 	
	

Poland	
	 	 	 	 	

	
Portugal	

	 	 	 	 	
	

Romania	
	 	 	 	 	

	
Slovakia	

	 	 	 	 	
	

Slovenia	
	 	 	 	 	

	
Spain	

	 	 	 	 	
	

Sweden	
	 	 	 	 	

	
UK	

	 	 	 	 	Shangai	Cooperation	Organization	(China,	Kazakhstan,	Kyrgyzstan,	Russia,	Tajikistan	and	Uzbekistan)	
Eurasian	Economic	Union	(Armenia,	Belarus,	Kazakhstan,	Russia)	

	 	Collective	Security	Treaty	Organization	(Armenia,	Belarus,	Kazakhstan,	Kyrgyzstan	and	Tajikistan)	
	

2.1.2.	 List	of	monitored	topics	
	
Agriculture	

	 	Army/military	
	 	Business,	economy	

	Culture	
	 	Catastrophes,	incidents,	accidents	

Charity	
	 	Crime	
	 	



10	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

Pro-government	civil	society	
	Civil	society	

	 	People	with	disabilities	
	Education	

	 	Environment	
	 	Foreign	affairs	-	Ukraine	political	

Foreign	affairs	-	Ukraine	non-political	
Foreign affairs - conflict in Ukraine 
Foreign affairs - political (other world) 
Foreign affairs - non-political 

	Health care 
	 	Judiciary 
	 	Media 
	 	Minorities 
	 	National (ethnic) minorities 

	Religious minorities 
	Sexual minorities 
	Politics 

	 	Religion (Russian orthodox church) 
Social issues 

	 	Sport 
	 	Others 
	 		

List	of	monitored	top	stories	
	

Crimea 
	 	Battles in Donetsk 
	 	Battles in Luhansk 
	 	Separatists 
	 	Separatists' republics 
	 	MH-317 
	 	Humanitarian aid 
	 	Russian soldiers 
	 	Western soldiers 
	 	Economic sanctions 
	 	Oil prices 
	 	Russian economy 
	 	Eurasion Union 
	 	

EU 
	 	USA 
	 	NATO  
	 	Minsk peace agreements 
	 	Weapons for Ukraine 
	 	Peace negotiations/talks 
	 	



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

International relations  
	 	Victims of the battles 
	 	Refugees 
	 	Russian nationalism/imperialism/patriotism 

	Western plot against Russia 
	 	Chaos in Ukraine 
	 	Fascistic and Bandera-related rhetoric  
	 	Nostalgia for Soviet Union 
	 	Legitimacy of Ukrainian authorities 
	 	World War II 
	 	Maidan 
	 	Russian gas supplies to Ukraine  
	 	Russia's relations with separatists republics 

	Brexit 
	 	Grexit 
	 	US elections 
	 	Karabakh conflict 
	 	Elections in Georgia 
	 	Deployment of NATO troops in Eastern Europe and Baltic States 

Eurovision song contest 2016 
	 	

	

	
 	 	 		

2.2. QUALITATIVE ANALYSIS 
 
Qualitative analysis evaluates the performance of selected media outlets against ethical and 
professional standards, such as balance, accuracy, timely, choice of issues, omission of 
information, advantage of incumbency, positioning of items, inflammatory language that cannot 
be easily quantified. These data are reported separately and integrated in the comments and 
conclusions of the narrative reports. 
 
3. MONITORING FINDINGS 

3.1 Monitored subjects 
 

First Channel 
 
First Channel devoted the single largest portion of its prime-time news coverage to President 
Putin (2 hours 4 minutes). He was portrayed in a neutral or positive way. In contrast with the 
previous period (September/October 2016), the next most covered monitored subject was not a 
Russian institution, but the US President, who received over one hour of airtime and was 
presented mainly in a neutral manner (although with a significant portion of positive as well as 
negative coverage). The next most covered subjects were the government (58 minutes), the 
Russian army (54 minutes) and Prime Minister Medvedev (34 minutes) which were all 
presented in a rather positive light (particularly the Army). The former US President Obama, the 



12	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

Ukrainian President Poroshenko, the European Union and the Ukrainian regular army also 
received significant portions of coverage, but were portrayed negatively.  
 
Russia 1 

 
Russia 1 adopted similar approach to that implemented by the First Channel. It also devoted 
most of its prime-time news coverage to the incumbent Russian Putin (1 hours and 26 minutes) 
followed by the US President who received 1 hour 9 minutes of the coverage. The coverage of 
President Putin was only positive or neutral and President Trump was also presented in a 
positive manner. The next most covered subjects were: the government (40 minutes), the 
Russian army (33 minutes), the governors (27 minutes) and Prime Minister Medvedev (27 
minutes). All these subjects were presented in a neutral or positive light. By contrast, the former 
US President and the Ukrainian President received respectively 11 and 10 minutes of the 
coverage which was mainly negative. 
 
NTV 

 
NTV (controlled by the state-owned company Gazprom Media Holding) similarly as two state-
controlled channels allocated single largest portion of its news airtime to the incumbent Russian 
president, 1 hour 7 minutes, of positive or neutral coverage. The next most covered subject was 
the government that was allocated 55 minutes of the coverage which was neutral and positive. 
The next most covered subject was US President Trump who received 47 minutes. He was 
portrayed in a positive light (he received more with more positive than negative coverage). The 
Russian army was given 40 minutes of airtime and was portrayed similarly as in the previous 
two TV channels - very positively. The EU, USA and former US President (18, 12 and 11 
minutes, respectively) were also presented, in a somewhat negative light. On the other hand, the 
Ukrainian former authorities (16 minutes) were presented in a neutral manner.  
 
 
RBK 
 
The RBK’s news coverage differed to some extent from the three TV channels controlled by the 
state. RBK allocated the bulk of its coverage to US President (1 hour 35 minutes), followed by 
EU (1 hour 11 minutes). The government received 1 hour and 3 minutes of the coverage, 
followed by the Commonwealth of Independent States (CIS, without Moldova and Ukraine) 
allocated 51 minutes of the coverage. President Putin was allocated 41 minutes, followed by 
USA with 34 minutes of the coverage. The US President, EU and CIS were presented in an 
overall neutral manner. However, in contrast with the previous period, the tone of the coverage 
was more diverse. President Putin as well as other Russian institutions was portrayed in a 
neutral and positive manner, with a very small amount of negative (critical) coverage. 
 
 
Dozhd 
 



 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

Dozhd, similarity as state-controlled channel, allocated the largest portion of the coverage to 
President Putin (54 minutes) and US President Trump (30 minutes). They were portrayed in a 
rather neutral manner, overall, however, the tone of the coverage differed compared to state-
controlled TV channels, particularly in allocating rather significant shares of positive or 
negative coverage to different subjects. The next most covered subject was the Party of Progress 
(26 minutes) which was presented in a rather positive manner, followed by the government 
which received 22 minutes and was portrayed in an overall neutral way.   
 
Russia Today (RT) 
 
Russia Today concentrated its coverage on institutions and affairs outside of Russia, presenting 
them overall in a very negative light. However, the US President, who received by far the 
largest single share of news coverage (3 hours 46 minutes), was portrayed in an overall neutral 
manner. The Russian authorities that received over 2 hours of the news coverage also received 
mainly neutral coverage. USA (1 hour and 16 minutes) and EU (1 hour and 11 minutes) were 
presented overwhelmingly negatively, while the Russian Government (56 minutes) was 
portrayed in a positive manner.   
 
 

3.2 Topics and top stories 
 

On First Channel, the most covered topic was Foreign Affairs - Political that was allocated 22 
per cent of news, followed by Foreign Affairs Non-Political, allocated 13 per cent and then 
domestic Politics (9 per cent of coverage). Culture was allocated 7 per cent of the overall news 
coverage.  
 
As for the top (hot) stories, the First Channel focused primarily on an issue of Chaos in 
Ukraine (1 hour and 50 minutes), followed by International relations (1 hour and 39 minutes), 
and Battles in Donetsk (1 hour and 4 minutes), NATO (over 1 hour) and Battles in Luhansk (47 
minutes).  
 
As for the coverage of topics on Russia 1, the most covered topic was Foreign Affairs – 
political (20 per cent of coverage), followed by local Culture (8 per cent), Politics (7.5 per cent) 
and Foreign Affairs Non-Political (7 per cent) and Business and economy (6 per cent).   
 
Top stories presented by Russia 1 featured most prominently Russian economy (1 hour 42 
minutes), followed by Battels in Luhansk (1 hour), International relations (59 minutes), Chaos 
in Ukraine (54 minutes) and NATO (53 minutes). 
 
On NTV, the most covered topic was Foreign Affairs - Political that was allocated 15 per cent 
of the coverage, followed by Foreign Affairs Non-Political, allocated 13 per cent, and then 
domestic Politics (13 per cent of coverage). Business and Economy that is in this channel 
usually covered rather extensively was allocated only 6 per cent of the overall news coverage.  
 



14	 MEMO	98	
 

MEMO	98	
Martinengova	8,	811	02	Bratislava,	Slovakia	|	memo98@memo98.sk	|	www.memo98.sk	

 

As for the top stories, NTV prioritized Battles in Luhansk (56 minutes), NATO (54 minutes), 
Battles in Donetsk (49 minutes), Russian economy (48 minutes) and International relations (42 
minutes).  
 
On RBK, the most covered topic by far was domestic Politics (9 hours 40 minutes), followed by 
Foreign Affairs - political (6 hours 20 minutes). The RBK’s list of top stories included 
International relations (1 hour 38 minutes), Battles in Luhansk (1 hour 33 minutes), NATO (1 
hour 14 minutes) and Battles in Donetsk (56 minutes). 
 
As in the previous period, Dozhd focused on Politics (31 per cent), followed by Foreign Affairs 
- political (10 per cent), Business and economy (8 per cent), and Crime (5 per cent). 
  
Its list of top stories includes Russian nationalism/imperialism/patriotism (57 minutes), Battles 
in Donetsk (56 minutes), EU (39 minutes), International relations (53 minutes) and Russian 
economy (33 minutes), followed by Battles in Luhansk (33 minutes).   
 
RT coverage fully focused on Foreign Affairs. Foreign Affairs -political received 74 per cent of 
overall news coverage while Foreign Affairs – non-political received 19 per cent.  
 
RT’s top stories focused on Daesh (so-called ISIS) that was allocated 3 hours and 17 minutes, 
followed by Anti-western rhetoric (1 hour 33 minutes), Battles in Donetsk (56 minutes), 
Malaysia Airlines flight 317 (1 hour 4 minutes), Battles in Luhansk (53 minutes) and Brexit (51 
minutes).  
 
 

4 CONCLUSION 
 

The three main Russian TV channels provided very similar content in terms of coverage of the 
political actors as well as topics presented, again, like in the previous monitoring periods. 
Almost complete lack of any critical views targeting government and President Putin in 
particular, demonstrates that their primarily goal is to serve as instruments of authorities to 
promote their policies. The same conclusions could be drawn from the monitoring of RT, 
targeting international community. RBK is the only channel available widely that offers slightly 
different editorial content. However, it does not at all offer genuinely critical coverage of 
political developments and authorities.   Russian viewers continued to have only very little 
opportunities to receive objective and balanced portrayal of the political developments through 
national broadcast media.   

 


