
																																							 

Martinengova	8,	811	02	Bratislava	
E-mail:	memo98@memo98.sk	
www.memo98.sk	|	www.infovolby.sk	
Kontaktné	osoby:	I.	Godársky,	R.	Kužel,	M.	Mračka,	
 

Prezentácia politických predstaviteľov a subjektov pred voľbami do NR SR 
(13.2. – 28.2.2016) 

 
Vydané 1. marca 2016 

 
MEMO 98 sa dlhodobo venuje zobrazovaniu politických subjektov a ich predstaviteľov v 

médiách na Slovensku ako aj v zahraničí. Toto je druhá správa analyzujúca prezentáciu 
subjektov kandidujúcich vo voľbách do NR SR 2016. Mediálny monitoring bol realizovaný 
vďaka podpore Nadácie otvorenej spoločnosti. 
  

Správa prináša analýzu mediálnej prezentácie všetkých kandidujúcich strán a koalícií (23) 
a zároveň aj niektorých iných politických subjektov (prezident SR, vláda SR). Monitoring bol 
zameraný na hlavné spravodajské relácie celoplošne vysielajúcich televízií RTVS, TV Markíza 
TV JOJ a TA3 v období 13.2. - 28.2., čiže počas prvých 16 dní obdobia pred voľbami, kedy 
médiá mohli vysielať politickú reklamu. Prvá správa, ktorá bola uverejnená dňa 25. februára, sa 
nachádza na: http://www.memo98.sk/index.php?base=data/spravy/2016/1456405742.txt 

  
Sledovanými kritériami bol priestor, ktorý médiá venovali subjektom a kandidátom a spôsob 

(pozitívny/neutrálny/negatívny), akým boli subjekty a kandidáti prezentovaní. 
 

• Monitorované televízie sprostredkovali voličom počas kampane rozmanité 
informácie o kandidujúcich subjektoch. Zatiaľ čo RTVS a TV Markíza informovali 
vo svojom spravodajstve o všetkých 23 subjektoch, TA3 o 11 a TV JOJ o 8. 

• Diskusné relácie prispeli k lepšej informovanosti voličov, pričom zvolené formáty 
boli väčšinou aj divácky atraktívne a umožňovali priamu interakciu medzi aktérmi.  

• Vo všetkých televíziách dominovali informácie o vláde. Najväčší podiel (až 65,1%) 
jej venovala TV Joj a najmenší (30,7%) TV Markíza. 

• Na rozdiel od minulých volieb až tri televízie priniesli o vláde viac pozitívnych ako 
negatívnych informácií, pričom jediná TV Markíza informovala o vláde skôr 
negatívne. 

• S výnimkou TA3 bol spomedzi strán najprezentovanejší vládny SMER-SD, pričom 
bol prezentovaný predovšetkým neutrálne. 

 
Témy a kauzy kampane 

 
Do centra pozornosti médií sa v ostatnom období vrátila téma utečencov, ktorá bola 

aktuálne prezentovaná predovšetkým z perspektívy jej dopadov na fungovanie Európskej únie 
a Schengenského priestoru. V súhrne všetkých televízií získala táto oblasť najväčší priestor spolu 



s volebnými témami (voľby všeobecne, ich organizácia, či prehľad volebných diskusií). Každá 
z týchto dvoch oblastí získala súhrnne viac ako 100 minút priestoru. V mediálnom diskurze 
taktiež doznievali niektoré významné vnútropolitické udalosti, ako štrajky učiteľov a 
zdravotných sestier, či politická kauza spojená s účtovníctvom firmy I. Matoviča z roku 2008. 

  
Z pohľadu štruktúry spravodajských relácií vyplýva, že správy týkajúce sa zahraničných 

vecí (išlo tu hlavne o EU záležitosti so zameraním sa na utečeneckú situáciu, aktuálny vývoj 
v EU napríklad aj v súvislosti s Brexitom) patrili k najsledovanejším až v troch televíziách – v 
RTVS (31,5 % podiel celkového priestoru), TA3 (28%) a tiež v TV JOJ (19,6%). V TV Markíza 
boli zahraničné témy treťou najprezentovanejšou oblasťou (15,3%), pričom Markíza venovala 
najvýznamnejší podiel svojho spravodajstva oblasti politiky - 19%, (v tejto oblasti dominovali 
predovšetkým témy súvisiace s voľbami). Táto oblasť bola významne zastúpená aj v RTVS 
(18%) a TA3 (17,6%). Oblasť hospodárstva získala vo všetkých televíziách podiel medzi 10% 
a 13% priestoru. Témam súvisiacim s kriminalitou, nešťastiam a pod. venovali najväčší priestor 
TV JOJ (18,3%) a TV Markíza (17,3%). 

 
Vláda  

 
Rovnako ako aj v obdobiach posledných dvoch kampaní pred voľbami do NR SR (v 

rokoch 2010 a 2012), získala prezentácia vlády dominantný priestor v hlavných správach 
všetkých monitorovaných médií aj v súčasnej predvolebnej kampani.  Monitorované médiá sa 
však výrazne odlišovali v pomere priestoru, ktorý venovali prezentácií vlády.1  

 
V období 13.2. - 28.2. jednoznačne najviac priestoru získala vláda v TV JOJ – 65,1%, 

pričom v období 20.2. - 28.2. to bolo až 75,2%. V prezentácií vlády je vidieť nárast jej celkového 
podielu s približujúcim sa termínom volieb – tento nárast bol špecifický iba pre TV JOJ.  TA3 
v období 13.2. - 28.2. taktiež venovala vláde výrazný priestor – 49,1%. V RTVS vláda dostala 
39,5%, a v TV Markíza 30,7% priestoru, pričom u oboch televízií pomer priestoru venovaného 
vláde v poslednom týždni taktiež mierne stúpol.  

 
V prípade TV Markíza a RTVS vidíme istú konzistentnosť v prezentácii vlády v priebehu 

ostatných volených kampaní pred parlamentnými voľbami. Súčasné výsledky sú porovnateľné 
s predchádzajúcimi obdobiami - TV Markíza mala podiel vlády v kampaniach v rokoch 2010 
a 2012 na úrovni 29% a 31%, u RTVS (predtým STV) to bolo 42% a 41% v rokoch 2010 a 2012. 
Naopak v prípade TA3 a TV JOJ porovnania s predchádzajúcimi kampaňami naznačujú trend 
výrazne vyšších podieloch vlády vo volebných rokoch vlády Smeru-SD (TV JOJ 45 % a TA3  
40% v roku 2010 a 58% a 53% v prvom týždni kampane roku 2016), a omnoho nižších 
podieloch vlády v roku 2012, keď vládla koaličná vláda pravice (iba 25 % na TV JOJ a 26% na 
TA3).        

 

																																																													
1	 Ide tu o porovnanie priestoru, ktorý dostala vláda, s priestorom venovaným iným politickým subjektom – 

nejde tu o celkový čas, ale o percentuálny podiel, keďže existujú podstatné rozdiely v dĺžke hlavných 
spravodajských relácií a teda aj v celkovom objeme času, ktorý konkrétne politické subjekty v jednotlivých 
televíziách dostali. 



Pokiaľ ide o spôsob, akým bol vláda prezentovaná, zatiaľ čo vo všetkých televíziách 
prevažoval objem neutrálnych informácii, predsa len sa televízie výrazne odlišovali v pomere 
pozitívne a negatívne ladených informácii, pričom obraz vlády bol až v troch televíziách skôr 
pozitívny. Toto platilo najmä v prípade TA3, u ktorej bol pomer pozitívnych správ najväčší, 
pričom niektoré príspevky o vládnych predstaviteľoch pôsobili jednostranne a chýbala im 
názorová pluralita. Táto televízia bola voči vláde s približujúcim sa dátumom volieb čoraz viac 
pozitívne naladená a napríklad počas obdobia 20.2. - 28.2 na TA3 odzneli o vláde už takmer iba 
neutrálne a pozitívne správy.  

 
Hoci v menšej miere, ale aj v spravodajstve TV JOJ a RTVS prevažovali pozitívne 

informácie, aj keď u RTVS bol tento rozdiel v prospech pozitívnych informácii iba veľmi 
mierny. V prípade obidvoch televízií  tu ide o posun v porovnaní s prvým týždňom 
monitorovaného obdobia (6.2. – 12.2.), kedy prezentovali obraz vlády mierne negatívne 
(kriticky). TV Markíza bola teda jedinou monitorovanou televíziou, ktorá vo svojom 
spravodajstve ponúkla viac negatívne ladených správ v pomere ku pozitívnym súhrnne počas 
celého obdobia monitoringu. S výnimkou TV Markíza je teda v prípade ostatných televízií 
namieste otázka, či stále vykonávajú dostatočnú kontrolu nad výkonnou mocou, čo by mala byť 
jedna z hlavných funkcií fungovania médií. Kým v prípade TV JOJ a TA3 môže byť toto 
dôsledkom vplyvu súkromných vlastníkov a ich prípadných prepojení na vládnu moc, v prípade 
verejnoprávnej RTVS, ktorá celkovo prezentovala pomerne formálne vyvážený obraz vlády, to 
môže byť skôr dôsledkom akéhosi opatrnejšieho prístupu, ktorý ide na úkor sebavedomejšieho 
a poctivejšieho prístupu ku kontrole politickej moci. 

         
Kandidujúce subjekty 

 
Občania mali možnosť získať v spravodajských reláciách aspoň minimálne množstvo 

informácií o všetkých kandidujúcich subjektoch, pričom predovšetkým RTVS a TV Markíza 
svojim divákom pomerne vyvážene predstavili široké spektrum kandidujúcich politických 
subjektov, keď každá z nich vo svojich hlavných večerných spravodajských reláciách venovala 
súhrnne aspoň istý priestor každému z 23 kandidujúcich subjektov.  
 

RTVS v období 13.2. - 28.2  venovala aspoň 1 minútu súhrnného priestoru v hlavných 
správach 22 politickým stranám (menej ako 1 minútu získala iba Kotleba - Ľudová strana Naše 
Slovensko) a ponúkla podobne veľký priestor väčšine kandidujúcich subjektov so  zámerom 
nestranne ich voličom predstaviť. Tu je zreteľný posun v porovnaní s podobným obdobím v roku 
2012, kedy priestor aspoň 30 sekúnd dostalo len 7 subjektov. Najviac priestoru (9%) získala 
strana SMER-SD, druhou v poradí bola strana Sieť, ktorá mala priestor na úrovni 5%. Podobne 
ako ostatné subjekty, aj tieto dve strany boli prezentované v RTVS prevažne neutrálne, avšak 
objem negatívnych informácií, ktoré sa týkali týchto strán, bol v porovnaní s pozitívnymi 
informáciami väčší.  

 
TV Markíza, podobne ako RTVS, vo svojich  hlavných spravodajských reláciách cielene 

predstavovala kandidujúce subjekty, čo sa odrazilo v skutočnosti, že 15 z nich získalo súhrnný 
priestor viac ako 2 minúty. Najviac priestoru dostala vládnuca strana - 10%, nasledovaná stranou 
Sieť (6,7%). Prekvapivo pomerne výraznejší priestor (5,4%) získala strana Odvaha – Veľká 
národná a proruská koalícia, avšak obraz tejto strany bol skôr negatívny. To súviselo hlavne so 



správou v prvom týždni kampane o tom, že strana na kandidačnú listinu nominovala niekoľko 
kandidátiek bez ich vedomia. Väčšina strán bola v Markíze prezentovaná prevažne neutrálnym 
spôsobom, ale objem pozitívnych a negatívnych informácií tu bol výrazne väčší v porovnaní 
s RTVS. 

 
TA3 ani TV JOJ zvolili iný prístup, ktorý zjavne neobsahoval ašpiráciu prezentovať 

všetky kandidujúce subjekty. Priestor pre informácie o kandidujúcich subjektov bol 
v spravodajstve týchto televízií výrazne zúžený aj vzhľadom na to, že obe televízie venovali 
pozornosť predovšetkým prezentácií aktivít vlády (viď predošlú časť venovanú vláde). TA3 sa 
spravodajsky zamerala hlavne na niektoré strany, ktoré mali podľa prieskumov najväčšiu 
pravdepodobnosť byť zvolené do NR SR. Podobne veľký priestor, aspoň 6%, získalo v hlavnej 
spravodajskej relácií tejto televízie 5 strán  - SMER-SD, Most-Híd, SaS, KDH a OĽANO-Nova.  
Sieť získala 3,6%, a SNS, rovnako ako aj Sme rodina – Boris Kollár, získala 2,3% priestoru. 
Celkovo 10 strán získalo v  spravodajstve TA3 priestor aspoň 1 minútu. TV JOJ venovala takýto 
priestor (súhrnne aspoň 1 minútu) stranám Smer-SD (8,7%), OĽANO-Nova (5,1%), Most-Híd 
(3,6%) a stranám Sieť, KDH, SDKÚ-DS a Sme rodina – Boris Kollár, ktoré získali menej ako 
3% priestoru.  
 
Diskusie  
 

V správach k ostatným parlamentným voľbám sme vyjadrili názor, že divácky 
najpríťažlivejší formát predvolebných diskusných relácii zahŕňa interaktívnu a dynamickú 
diskusiu s účasťou viacerých kandidátov moderovanú skúseným novinárom a nezviazanú príliš 
úzkostlivým dodržiavaním pravidiel o identickom čase. Pričom práve dialóg medzi samotnými 
kandidátmi umožňuje voličom azda najlepšie porovnať a posúdiť ich silnejšie a slabšie stránky.  

 
Od pomerne formalistických predvolebných diskusii, ktorých sme boli svedkami v 

predchádzajúcich kampaniach hlavne vo verejnoprávnych médiách, nastal od roku 2012 
pozitívny posun hlavne uvoľnením pravidiel umožňujúcim priamejšiu interakciu a konfrontáciu 
medzi diskutujúcimi a menšiu zviazanosť stanoveným časom. Počas aktuálnej kampane 
predstavili televízie pomerne zaujímavé diskusné formáty, ktoré komplexne zhodnotíme v rámci 
aktualizácie tejto správy, kde doplníme ostávajúce tri dni predvolebnej kampane, v rámci ktorých 
sú ešte naplánované záverečné diskusie.  

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Táto správa bola vytvorená vďaka podpore Nadácie otvorenej spoločnosti.  
 


