5 minút
[Volebné fauly, diel 7] OÚ zamietol protest prokurátora. Naďalej ignoruje zákon a kryje vlastného ministra
Podnety z apríla 2024 nie sú uzavreté ani po 10 mesiacoch
Okresný úrad Bratislava (jeho Odbor opravných prostriedkov) odmietol protest prokurátora, ktorý považoval pôvodné rozhodnutie OÚ BA vo veci nekampane ministra Šutaja Eštoka za nezákonné. MEMO 98, NZK a TIS vyzývajú prokuratúru, aby ochránila zákonnosť a odvolala sa.
#OÚ v prípade ministra vnútra naďalej ignoruje zákon.
Tentoraz aj protest prokuratúry.
Mimovládky ju vyzývajú, aby sa odvolala
Okresný úrad Bratislava nerešpektoval protest prokuratúry v prípade ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka, ktorý mal porušiť zákon o volebnej kampani. Napriek tomu, že Okresná prokuratúra Bratislava I označila rozhodnutie úradu o zastavení konania voči ministrovi za nezákonné, úrad sa odmietol riadiť jej upozornením a ponechali v platnosti pôvodné rozhodnutie. Nadácia Zastavme korupciu, Transparency International Slovensko a MEMO 98 preto vyzývajú prokuratúru, aby vo veci podala odvolanie.
„Okresný úrad Bratislava sa rozhodol absolútne ignorovať právnu argumentáciu prokurátora a naďalej kryť ministra vnútra. Ak úrady nerešpektujú právne názory prokuratúry, vytvára sa nebezpečný precedens. Prokuratúra musí ďalej konať a zabezpečiť, aby bolo v tomto prípade urobené spravodlivé a zákonné rozhodnutie,“ hovorí právnik Nadácie Zastavme korupciu Ľubomír Daňko.
Podnet na prešetrenie podozrenia, že minister vnútra porušil zákon o volebnej kampani, podali mimovládne organizácie ešte pred druhým kolom prezidentských volieb. Minister Šutaj Eštok si vtedy platil reklamnú kampaň, v ktorej očierňoval jedného z kandidátov. Platný výklad samotného Ministerstva vnútra považuje platené statusy na sociálnych sieťach za kampaň. A podľa zákona je kampaň tretích strán v prospech alebo neprospech kandidáta zakázaná.
„Minister do platených statusov investoval tisíce eur a mohol tak ovplyvniť až milión voličov. Okresný úrad však napriek jasnému právnemu rámcu vyhlásil, že v jeho konaní nevidí porušenie zákona. Prokuratúra s týmto názorom nesúhlasila, no úrad sa napriek tomu odmietol podriadiť jej právnej argumentácii,“ dodáva Daňko.
Podľa Michala Piška z Transparency International Slovensko takýto prístup úradníkov ohrozuje princípy férovej volebnej súťaže. „Namiesto toho, aby úrad konal nezávisle, jeho prístup skôr pôsobí ako nadpráca v prospech nadriadeného ministra, ktorého rezort má za dodržiavanie volebných pravidiel zodpovedať. Takéto rozhodnutia podkopávajú dôveru občanov v inštitúcie a zvyšujú riziko zneužívania moci vo volebných kampaniach.“
Ivan Godársky z MEMO 98 upozorňuje na širšie dôsledky prípadu: „Tento prípad je dôležitým testom pre Slovensko. Ak dovolíme, aby ktokoľvek, a verejní činitelia obzvlášť, porušovali explicitne jasné pravidlá kampane, otvárame dvere možnej hrubšej a masívnejšej manipulácii volieb v budúcnosti. Preto je nevyhnutné, aby inštitúcie dbali na rešpektovanie zákona, a ak nie, aby Generálna prokuratúra zasiahla a zabezpečila právnu nápravu.“
Mimovládne organizácie vyzývajú prokuratúru aby vo veci podala odvolanie. O tom bude následne rozhodovať Sekcia verejnej správy na Ministerstve vnútra. Teda podriadení samotného ministra, ktorý sa mal priestupku dopustiť.
#DOKUMENTY
Nižšie je možné nájsť doterajšie súvisiace dokumenty, ktoré nadväzovali na náš podnet voči ministrovi Matúšovi Šutajovi Eštkovi pre možné porušenie zákona o volebnej kampani (5.4.2024):
1) Rozhodnutie Okresného úradu Bratislava o konaní voči Matúšovi Šutajovi Eštokovi (28.8.2024)
2) Podnet MEMO 98-NZK-TIS na Generálnu prokuratúru - žiadosť o preskúmanie zákonnosti (11.10.2024)
3) Protest Okresnej prokuratúry Bratislava I voči rozhodnutiu OÚ Bratislava (17.12.2024)
4) Rozhodnutie Odboru opravných prostriedkov OÚ Bratislava (17.2.2025)
Zatiaľ ho nemáme oficiálne k dispozícii.
#INÉ VOLEBNÉ PODNETY
MEMO 98 podalo vo finále prezidentskej kampane (5. apríla 2024) tri podnety pre možné porušenie zákona o volebnej kampani.
Okrem podnetu voči ministrovi vnútra Matúšovi Eštokovi aj voči ďalším dvom predtaviteľom štátu - Branislavovi Ondrušovi (vtedajšiemu štátnemu tajomníkovi Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny) a Kamilovi Šaškovi (vtedajšiemu štátnemu tajomníkovi Ministerstva hospodárstva). O ich výsledku, ako aj stanovisku Štátnej komisie pre voľby, budeme informovať na začiatku marca 2025.
Konanie o všetkých podnetoch je možné sledovať v našich situačných článkoch:
[Volebné fauly, diel 1 (14.6.2024)]:
Orgány zákonnosti mlčia. Prečo?
[Volebné fauly, diel 2 (19.9.2024)]:
Skutok sa nestal. Alebo ako stojí čas v štátnej správe
[Volebné fauly, diel 3 (11.10.2024)]:
Absurdné rozhodnutie OÚ BA vo veci (ne)kampane ministra. Obraciame sa na prokuratúru
[Volebné fauly, diel 4 (17.10.2024)]:
Štátnu komisiu pre voľby žiadame o stanovisko k prezidentskej Meta (ne)kampani ministra
[Volebné fauly, diel 5 (3.12.2024)]:
Štátnu komisiu pre voľby opakovane žiadame o stanovisko - výklad kampane tretích strán
[Volebné fauly, diel 6 (17.12.2024)]
Prokuratúra považuje rozhodnutie OÚ vo veci "nekampane" M. Šutaja Eštoka za nezákonné. Navrhuje ho zrušiť