[Volebné fauly 9] Prezidentská "nekampaň" štátnych funkcionárov - rok od absurdného rozhodnutia. Obraciame sa opäť na prokuratúru

Foto: Facebook K. Šaška

Sága prezidentskej "nekampane" štátnych funkcionárov za HLAS-sd (M. Šutaj Eštok, B. Ondruš a K. Šaško) nie je ani po 18 mesiacoch uzavretá. Prešiel rok odkedy poznáme rozhodnutie Okresného úradu Bratislava o zastavení konania voči ministrovi vnútra (24.9.). Prokuratúra sa kvôli tomuto rozhodnutiu obrátila už na správny súd. Čo sa deje v 2 ďalších volebných podnetoch MEMO 98, odkedy Úrad koncom roka 2024 aj tieto konania zastavil?

#Prečo podnet na prokuratúru?

Pred rokom (24.9.) nám bolo sprístupené rozhodnutie Okresného úradu Bratislava o našom podnete z apríla 2024 voči ministrovi M. Šutaj Eštokovi. Okresný úrad (OÚ BA) týmto rozhodnutím konanie voči ministrovi vnútra zastavil, keďže podľa OÚ BA konanie ministra nie je priestupkom.

Od daného momentu uplynul viac ako rok a naše 3 volebné podnety nie sú stále definitívne uzavreté - ani po 18 mesiacoch od nášho podania (5.4.2024).

Naše podnety sa týkali zákazu kampane tretích strán (nekandidátov) - zákon je úplne jednoznačný - zakazuje ju a porušenie zákazu "odmeňuje" sankciou v rozpätí od 300 do 30 000 EUR (pre fyzické osoby).

Rozhodnutia síce vo všetkých prípadoch štátnych funkcionárov, predstaviteľov strany HLAS-SD, ministra vnútra Šutaj Eštoka a vtedajších štátnych tajomníkov Ondruša a Šaška - už boli vyslovené - podľa nás však v príkrom rozpore s faktami, zákonom a akoukoľvek elementárnou logikou.

Preto využívame dostupné právne prostriedky - aby bolo učinené zadosť nielen litere, ale aj duchu zákona a predovšetkým spravodlivosti. V tomto prípade sa obraciame na Generálnu prokuratúru v súvislosti s zastavením konania voči Kamilovi Šaškovi (viď časť Štátni tajomníci Branislav Ondruš a Kamil Šaško).

#Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok

Rozhodnutie v prospech ministra vnútra z pera Okresného úradu (teda podriadených ministra) sme považovali - spoločne s partnermi z Nadácie Zastavme korupciu a Transparency International Slovensko, ktorí vo finále prezidentskej kampane v apríli 2024 taktiež podali samostatné podnety - za natoľko argumentačne absurdné, že sme sa spoločne v októbri 2024 obrátili na prokuratúru, aby preskúmala zákonnosť rozhodnutia OÚ BA.

Prečo sme toto rozhodnutie považovali Okresného úradu za absurdné?

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok počas prezidentskej kampane 2024 zverejnil 9 typov volebných statusov, ktoré sponzoroval celkovo 38x (predmetom nášho podnetu boli 4 statusy pred druhým kolom volieb, sponzorované celkovo 23x):

  • Išlo o platené príspevky, teda volebnú kampaň - Nešlo iba o vyjadrenie vlastného názoru, ale aj o snahu dostať ho k čo najväčšiemu počtu užívateľov sociálnych sietí Facebook a Instagram - dosah všetkých jeho príspevkov bol na úrovni 1,239-1,465 milióna zobrazení (pre príspevky, ktoré boli predmetom nášho podnetu to bolo na úrovni 819-980 tisíc zobrazení).

  • Matúš Šutaj Eštok za svojich 38 sponzorovaných príspevkov zaplatil celkovo cca 1950-3100 EUR (za príspevky, ktoré boli predmetom nášho podnetu to bolo medzi 1250-1900 EUR - Meta Ads Library, katalóg reklám uverejnených na Facebooku a Instagramu, uvádza len rozmedzie súm). Podľa výkladového stanoviska samotného Ministerstva vnútra SR k parl. voľbám 2023 (teda pri v zásade identických pravidlách ako počas prezidentských volieb 2024) "...bezplatné statusy na sociálnej sieti sa za volebnú kampaň nepovažujú. Avšak status zverejnený za odplatu (sponzorovaný príspevok) je volebnou kampaňou."

  • Kampaň tretích strán (nekandidátov) je u nás zakázaná - Zákon o volebnej kampani (č. 181/2014 Z.z., § 2) od júla 2019 takúto kampaň zakazuje - a to na základe novely prijatej počas vlády Petra Pellegriniho (č. 208/2019 Z.z.). Porušenie tohto zákazu zákon je priestupkom a zákon o volebnej kampani (§ 20) za takýto priestupok predvída pokutu od 300 do 30 tisíc EUR (pre fyzické osoby).

  • Okresný úrad však porušenie nevidel a konanie voči ministrovi zastavil (28.8.2024)

Okresná prokuratúra Bratislava I. sa stotožnila s naším pohľadom voči rozhodnutiu OÚ BA o zastavení konania podala protest (17.12.2024) - prokurátorka vo svojom proteste rozhodnutie OÚ považovala za nezákonné a navrhla ho zrušiť.


Ani samotný OÚ (odbor všeobecnej vnútornej správy), ani jeho nadriadený orgán (odbor opravných prostriedkov) však protestu nevyhoveli (17.2.2025). Rovnako sa k následnému odvolaniu prokuratúry (zo 4.3.2025) postavil aj odvolací orgán (takisto v rámci štruktúry Ministerstva vnútra SR - Sekcia verejnej správy, odbor všeobecnej vnútornej správy) - odvolanie zamietol (30.4.2025) a ponechal v platnosti pôvodné rozhodnutie OÚ.

To však našťastie nie je koniec - Okresná prokuratúra Bratislava I. využila aj ďalší inštitút ochrany zákonnosti a podala na Mestský správny súd v Bratislave všeobecnú správnu žalobu (10.6.2025). Podľa našich informácií v prípade odvtedy nenastal posun.

#Štátni tajomníci Branislav Ondruš a Kamil Šaško

V našom volebnom podnete z 5.4.2024, ktorý sme adresovali Štátnej komisii pre voľby a kontrolu financovania politických strán a Ministerstvu vnútra SR sme namietali aj kampaň ďalších 2 štátnych predstaviteľov - Branislava Ondruša (vtedajšieho štátneho tajomníka Ministerstva práce, soc. vecí a rodiny) a Kamila Šaška (vtedajšieho štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva). Išlo, podobne ako v prípade ministra vnútra o nominantov strany HLAS-sd, teda strany kandidujúceho prezidenta Petra Pellegriniho.

  • Branislav Ondruš - zverejnil 3 typy volebných statusov, ktoré sponzoroval celkovo 5x. Dosah jeho príspevkov bol na úrovni 340-400 tisíc zobrazení. Celkovo za ne zaplatil cca 700-999 EUR.

  • Kamil Šaško - zverejnil 6 typov volebných statusov, ktoré sponzoroval celkovo 7x. Dosah jeho príspevkov bol na úrovni 45-59 tisíc zobrazení. Celkovo za ne zaplatil cca 300 EUR.

Hoci v oboch prípadoch išlo o iný objem ako v prípade ministra Šutaj Eštoka, zákon je v zákaze kampane tretích strán úplne jednoznačný - zakazuje ju a pre rozdielný prístup, či intenzitu definuje sankčné rozpätie (od 300 do 30 000 EUR pre fyzické osoby).

#Ako dopadli štátni tajomníci?

Okresný úrad Bratislava obe konania zastavil:

  • Voči B. Ondrušovi dňa 28. novembra 2024

  • Voči K. Šaškovi dňa 5. decembra 2024

Branislav Ondruš

Podobne ako my, aj Nadácia Zastavme korupciu (Nadácia) v apríli 2024 podala podnet voči Branislavovi Ondrušovi pre jeho možné porušenie zákazu kampane tretích strán. Jej podnet (z 15.4.2024) sa začal riešiť skôr, zatiaľ čo náš putoval z Ministerstva vnútra do Zvolena.

Namiesto začatia konania sa však OÚ Zvolen rozhodol postúpiť vec na objasňovanie na Obvodné oddelenie Policajného zboru Detva – prečo a čo sa tam následne dialo sme sa nedozvedeli. Až 22.11.2024 sme sa dozvedeli, že náš podnet bol nakoniec z OÚ Zvolen postúpený na OÚ Bratislava.

Medzitým prebiehalo konanie o podnete Nadácie (nikto z kompetentných na OÚ Bratislava nám informáciu o už prebiehajúcom identockom konaní voči B. Ondrušovi neposkytol), aj rozhodnutie OÚ vo veci sa týkalo iba podnetu Nadácie - keďže v momente, keď sa náš podnet po okľuke cez Zvolen a Detvu vrátil na miesto určenia bolo bez opätovného opakovania procesných úkonov nemožné podnety spojiť (toto bolo vysvetlenie OÚ Bratislava).

Nadácia sa v marci 2025 obrátila na prokuratúru s podnetom ohľadom rozhodnutia OÚ o zastavení konania, keďže ho považovala za nezodpovedajúce realite.

Okresná prokuratúra Bratislava I. aj v tomto prípade voči rozhodnutiu OÚ BA o zastavení konania voči B. Ondrušovi podala protest (13.5.2025) - prokurátorka aj v tomto proteste označila prokurátorka rozhodnutie OÚ za nezákonné a navrhla ho zrušiť.

Nadriadený orgán Okresného úradu Bratislava (jeho odbor opravných prostriedkov) v tomto prípade protestu vyhovel (22.7.2025), rozhodnutie pre procesné vady zrušil a vrátil Okresnému úradu na nové rozhodnutie. Nové rozhodnutie vo veci by malo padnúť v októbri.

Kamil Šaško

Našim zámerom bolo upozorniť na porušenia volebných pravidiel a to predovšetkým ak k nim dochádza konaním štátnych predstaviteľov, zástupcov a reprezentatov vlastných voličov, ale zároveň všetkých občanov - kritéria na výkon ich funkcií sú celkom pochopiteľne vyššie, očakávajúc dodržiavanie nielen písaných, ale aj nepísaných pravidiel. A v tomto prípade sú písané pravidlá úplne jednoznačné.

No rozhodnutie príslušného orgánu (Okresný úrad) podľa nás tieto pravidlá interpretuje naopak, nie v prospech férovej volbenej súťaže, ale v prospech predstaviteľov politickej moci. Preto sme sa rozhodli obrátiť na Generálnu prokuratúru so žiadosťou o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Okresného úradu.

#Je s volebnými podnetmi po 18 mesiacoch koniec?

Ešte nie.

Bohužiaľ, 18 mesiacov od podania našich volebných podnetov (5.4.2024), resp. rok od momentu kedy nám bolo na základe infožiadosti sprístupnené rozhodnutie Okresného úradu Bratislava o zastavení konania voči ministrovi Šutaj Eštokovi (24.9.2024) je súčasná realita nasledovná:

  • Konanie voči ministrovi vnútra Šutaj Eštokovi je na súde - v júni 2025 prokuratúra podala všeobecnú správnu žalobu.

  • Konanie voči europoslancovi Ondrušovi je na začiatku - v júli 2025 na základe protestu prokuratúry vrátil nadriadený orgán (z procesných dôvodov) Okresnému úradu konanie na nové rozhodnutie.

  • Konanie voči ministrovi zdravotníctva Šaškovi bolo zastavené. Obraciame sa preto aj v tomto prípade na prokuratúru - v septembri 2025 MEMO 98 žiada o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Okresného úradu Bratislava o zastavení konania.

#Prístup volebných orgánov

Sme sklamaní nielen liknavosťou správnych orgánov (po 18 mesiacoch nie je ani jedno konanie o našich 3 volebných podnetoch právoplatne ukončené), ignorovaním existujúceho zákonného rámca volebnej kampane, ako aj alibizmom Štátnej komisie pre voľby a kontrolu financovania politických strán (Štátnej komisie).

Volebný zákon (č. 180/2014 Z.z., § 1213) definuje Štátnu komisiu ako nezávislý orgán na kontrolu financovania politických strán a politických hnutí, riadenie volieb a zisťovanie výsledkov volieb.

Na Štátnu komisiu sme sa preto spoločne s partnermi (Nadácia Zastavme korupciu, Transparency International Slovensko) obrátili dvakrát (17. októbra a 3. decembra 2024) so žiadosťou o výkladové metodické stanovisko ku kampani tretích strán.

Štátna komisia sa však našou žiadosťou ani raz meritórne nezaoberala - prvýkrát konštatovala nedostatok kompetencií, druhýkrát k žiadosti na svojom rokovaní ani neprijala uznesenie.

#Čo ďalej?

Doterajší skutkový stav je detailne popísaný v Zborníku (bude zverejnený v najbližších týždňoch), ktorý pripravuje Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Právnicka fakulta, Katedra ústavného práva a správneho práva pod vedením bývalého sudcu Ústavneho súdu SR, prof. Ladislava Orosza - "Právna regulácia volebnej kampane a jej uplatňovanie vo volebnej praxi v Slovenskej republike a vo vybraných štátoch Rady Európy."

Tu sú úvodné odporúčania, ktoré sú súčasťou nášho príspevku v Zborníku:

  1. Kompetencie a vzájomné vzťahy Ministerstva vnútra a Štátnej komisie zrozumiteľne definovať a posilniť postavenie Štátnej komisie tak, aby mohla fungovať inštitucionálne a funkčne nezávislým spôsobom. Súčasťou jej kompetencií by malo byť aj podávanie legálneho výkladu zákona o podmienkach výkonu volebného práva a zákona o volebnej kampani, ktorý by bol záväzný pre všetky orgány verejnej správy zodpovedajúce za voľby, vrátane ministerstva vnútra.

  2. Významne skrátiť lehoty na rozhodovanie príslušných orgánov verejnej moci o správnych deliktoch a priestupkoch vo volebných veciach. Všetky meritórne rozhodnutia Štátnej komisie vo volebných veciach by mali podliehať súdnemu preskúmaniu.

  3. Za účelom riešenia medzier a nedostatkov vo volebných predpisoch by bolo vhodné, aby  sa volebné orgány v dostatočnom predstihu pred ďalšími parlamentnými voľbami zaoberali predchádzajúcimi odporúčaniami pozorovateľských misií, ako aj iných subjektov  zainteresovaných vo voľbách.

  4. Prehodnotiť sankcie za porušenie volebných pravidiel, posilniť ich preventívne (odstrašujúce) pôsobenie.

  5. Umožniť opätovne tretím stranám viesť volebnú kampaň a financovať si ju. V tejto súvislosti by bolo potrebné zrozumiteľne vymedziť právne postavenie tretích strán tak, aby sa zabránilo neprimeranému ovplyvňovaniu priebehu volebných kampaní z ich strany.

  6. Skúsenosti s preskúmavaním volebných podnetov mimovládnych organizácií popisované v príspevku vedú k tomu, aby sa uvažovalo aj o tom, aby sa sťažovateľom poskytli v konaní o o ich podnetoch aspoň minimálne oprávnenia (napr. povinnosť informovať ich o priebehu konania a vydaných rozhodnutiach, oprávnenie poskytnúť vysvetlenia a pod.).

Odporúčania do veľkej miery korešpondujú so zisteniami a odporúčaniami z finálnych hodnotiacich správ pozorovateľských misií OBSE/ODIHR - samotné správy obsahujú okrem setu odporúčaní aj hodnotenia oboch volebných procesov a súvisiacich okolností:

V blízkej dobe takisto zverejníme analýzu rozhodovacieho procesu Štátnej komisie.

#Volebné fauly

Viac sa o našich podnetoch môžete dozvedieť v našich článkoch zo série Volebné fauly (prvý článok vyšiel 14. júna 2024) - predchádzajúce články v linku nižšie:

[Volebné fauly 8, 16. jún 2025]
Prokuratúra v ságe "nekampane" ministra Šutaj Eštoka podáva správnu žalobu