19.04.2024
Media Monitoring
News
MEMO 98 sa dlhodobo venuje zobrazovaniu politických subjektov a ich predstaviteľov v médiách na Slovensku ako aj v zahraničí, naposledy počas parlamentných volieb 2023 a nedávnych prezidentských volieb 2024, kedy sme vydali viaceré správy o pokrytí kampaní v spravodajstve televízií, v online médiách, na sociálnych sieťach, ako aj v diskusných formátoch.
Z výsledkov prieskumu agentúry AKO pre TV Joj z marca 2023 vyplýva, že informácie o politike čerpá väčšina obyvateľov najčastejšie z televízie, ktorú uviedlo ako zdroj až 64% respondentov. Online médiá na internete (web stránky) ako zdroj informácií o domácom politickom dianí uviedlo 59,4% respondentov. Až ďalšími zdrojmi sociálne siete (37,5%) a rádio (35,1%).
Podobné výsledky priniesol aj výskum agentúry Focus pre kampaň Chcem tu zostať z apríla 2023 (zameranú na prvovoličov pred parlamentnými voľbami 2023) – podľa jej údajov 43% populácie 18+ považuje spravodajstvo televízie za hlavný informačný zdroj, pre 24% to sú online médiá a pre 16% sú to sociálne siete.
Dominancia online prostredia a televízie vyplýva aj z údajov Digital News Report 2023 (DNR 2023), ktorú vypracoval Reuters Institute Oxfordskej univerzity.
Podľa prieskumu NMS Market Research z marca 2024 sú televízie najdôležitejším zdrojom informácií o prezidentských kandidátoch pre 47% respondentov.
Podľa najnovšieho prieskumu agentúry Focusu pre Globsec v rámci projektu the Eastern Frontier Initiative z apríla 2024 sú televízie najdôležitejším zdrojom informácií pre 62,1% respondentov.
V rámci spomenutého prieskumu NMS Market Research 44% respondentov (druhý najvyšší podiel) uviedlo, že pri rozhodovaní o prezidentských kandidátoch boli dôležité aj TV diskusie. Prieskum tiež zistil, že 6/10 respondentov považuje predvolebné diskusie za dôležité pri rozhodovaní koho voliť. Všetky diskusie a rozhovory uskutočnené počas posledných dvoch kampaní je možné nájsť (linky na ne) na našom informačnom portáli www.infovolby.sk (sekcia Médiá).
Sledovali sme obdobie 16 mesiacov (6 mesiacov po vyhlásení nedôvery vláde Eduarda Hegera v decembri 2022, necelé 4 mesiace volebnej kampane pred parlamentnými voľbami v septembri 2023 a 6 mesiacov po konaní parlamentných volieb do apríla 2024).
Pozreli sme sa na politické diskusie, ktoré sú v ich klasickej podobe z dôvodu povolebného vývoja na politickej scéne v priamom ohrození.
Koalícia SMER-SSD, HLAS-SD a SNS sa totiž 12.apríla 2024 dohodla, že bojkot najpopulárnejšej slovenskej politickej diskusie (Na telo v TV Markíza) bude záväzný pre všetkých jej predstaviteľov. Ide o pokračovanie bojkotu, ktorí strana SMER-SSD vyhlásila voči politickým diskusiám na TV Markíza v auguste 2023 - zrejme ako následok kritickej reflexie činnosti strany v diskusii v máji 2023.
Jana Krescanko Dibáková na neochotu predstaviteľov koalície zúčastňovať sa v ňou moderovanej politickej diskusii TV JOJ (Na hrane) takisto poukazovala dlhodobejšie - obzvlášť od parlamentných volieb 2023. Vyustením tejto situácie (v marci bola zrušená jedna pravidelná relácia, ako aj séria prezidentských debát) bola demisia dlhoročnej rešpektovanej novinárky tesne pred druhým kolom prezidentských volieb (4.4.2024).
Situácii v RTVS - a otvorene deklarovanému tlaku na jej politické ovládnutie - sa venujeme samostatne.
Je teda tlak koalície voči súčasným politickým diskusiám oprávnený, poskytujú čísla dôvod spomínať zaujatosť a neobjektivitu televízií? Alebo ide zo strany koalície o politicky účelové rozhodnutie motivované snahou vyhnúť sa kritickej reflexii vlastnej činnosti?
Celkovo sa v sledovanom období uskutočnilo 166 diskusií (v 161 reláciách), najviac v RTVS (57). V nich mali diváci možnosť vidieť 346 hostí, ktorí reprezentovali 11 politických strán (zastúpené boli aj iné subjekty). Televízie v troch politických reláciách dávali priestor takmer výlučne parlamentným stranám - výnimky, mimo obdobia oficiálnej kampane, boli iba 4 (3x v Na hrane a 1x v Na telo).
Najprezentovanejším politickým subjektom bol v sumáre televízií koaličný HLAS-SD – v diskusiách sa jeho predstavitelia objavili celkovo 65x. Strana bola zároveň najčastejším hosťom v diskusnej relácii TV Markíza (28x), aj v relácii TV JOJ (19x).
Najčastejším hosťom v politickej diskusii verejnoprávnej RTVS (O 5 minút 12) bola premiérska SMER-SSD - v diskusii sa jej predstavitelia objavili 22x.
Neochota diskutovať (podobnú stratégiu sme videli aj od Petra Pellegriniho aj pred prvým kolom prezidentských volieb), je síce zákonne konformná, je však typická skôr pre politikov z quasi-demokratických, až autokratických režimov, kde je volebný proces striktne kontrolovaný a slobodná kritická reflexia spoločenských a politických udalostí takmer neexistuje. Práve dialóg medzi zvolenými zástupcami ľudu a odpovede na reálne, aj kritické otázky umožňuje občanom najlepšie porovnať politikov a političky, posúdiť ich silnejšie a slabšie stránky a predovšetkým kompetenciu spravovať štát vo verejnom záujme. Absencia takejto možnosti vytvára nielen demokratický deficit, pretože dôsledkom je menej a teda horšie informovaný občan, ale je zároveň prejavom netransparentnosti a určitej zbabelosti.
Politické diskusie naďalej dávajú iba obmedzený priestor ženám - z celkových 74 hostí bolo iba 12 žien (podiel ich účasti bol necelých 12%). Ich zastúpenia bolo najvýraznejšie v TV Markíza (14,6%), najmenšie vo verejnoprávnej RTVS (iba 7,8%).
Celá správa aj grafy vo formáte pdf - 3 týždne kampane (15.12.2022 - 14.4.2024)
© 1998-2024 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591