02.03.2016
Media Monitoring
10. mája 2003
Táto správa prináša výsledky monitoringu témy "Integrácia SR do Európskej únie" v celoplošne pôsobiacich elektronických médiách - STV, TV Markíza, TA3, TV Joj, Slovenský rozhlas, Rádiá Twist, Expres a Okey za obdobie od 1. do 30. apríla 2003. Predmetom monitoringu boli hlavné spravodajské relácie uvedených médií (v rozhlasových médiách to boli hlavné večerné spravodajské relácie) a sledovanou kategóriou bol celkový priestor, ktorý jednotlivé politické zoskupenia a ich predstavitelia venovali uvedeným okruhom otázok.
MEMO 98 už dlhodobo realizuje kontinuálny monitoring mediálnej prezentácie viacerých tém, ktoré súvisia s integráciou Slovenska do EÚ a NATO. V súvislosti s blížiacim sa termínom referenda o vstupe SR do Európskej únie (16.-17. mája 2003) MEMO 98 realizuje monitoring od 21.januára 2003 (prijatie uznesenia o vyhlásení referenda o vstupe SR do EÚ) v rámci predreferendovej kampane v celoplošných elektronických médiách. Táto správa je už treťou v poradí a zahŕňa analýzu za obdobie posledného mesiaca pred začiatkom oficiálnej kampane.
Naším zámerom bolo taktiež zhodnotiť aj celkovú úroveň predreferendovej kampane vzhľadom na kvalitu poskytovaných informácií, ktoré majú slúžiť občanom pre kvalifikované rozhodovanie počas hlasovania o vstupe do EÚ.
· Počas celého sledovaného obdobia pred začiatkom oficiálnej kampane k referendu výrazne absentovala širšia diskusia o výhodách a nevýhodách integrácie. Hoci téma integrácie do EÚ za sledované obdobie dominovala v spravodajstvách takmer všetkých monitorovaných médií, poskytované informácie mali skôr všeobecný charakter a výrazne tak nezvýšili celkovú informovanosť obyvateľov SR o EÚ.
· Z politických subjektov sa integrácii do EÚ najviac venovala vláda SR, ktorá je aj zodpovedná za realizáciu predreferendovej kampane. Z koaličných strán sa potom k danej téme vo všetkých monitorovaných médiách súhrnne vyjadrovali najviac predstavitelia KDH. Z opozičných strán to bolo predovšetkým HZDS a potom SMER, keď dominovala najmä kritika na adresu podpredsedu vlády Csákyho v súvislosti s problémami a škandálmi spojenými s predreferendovou kampaňou. Z politických predstaviteľov mal najväčší priestor predseda vlády M. Dzurinda (takmer 14 minút), po ňom J. Fígeľ (6 minút a 13 sekúnd) - P. Csáky bol až tretím najzobrazovanejším politikom (6 minút a 12 sekúnd).
· Spomedzi médií venovali téme integrácie do EÚ najvýraznejší priestor v oboch verejnoprávnych médiách - v STV takmer 51 minút a v Sro viac ako 30 minút. Naopak v TV Joj to bolo najmenej - iba 6 minút a 4 sekundy.
Počas celého sledovaného obdobia pred začiatkom oficiálnej kampane k referendu výrazne absentovala širšia diskusia o výhodách a nevýhodách integrácie, čím vláda SR zatiaľ nenaplnila svoj pôvodný zámer o informačnej kampani, ktorá občanom vysvetlí výhody a nevýhody vstupu do EÚ. Napriek tomu, že na Slovensku podporujú integráciu do EÚ všetky parlamentné politické strany a prieskumy verejnej mienky naznačujú aj výraznú podporu obyvateľstva, stále existuje reálne riziko nízkej účasti voličov na referende. Z tohto pohľadu je obmedzenie mediálnej kampane iba na posledné dva týždne oficiálnej kampane pred konaním referenda o vstupe do EÚ značne limitujúce a nevytvára reálny predpoklad na celkové a výrazne zlepšenie informovanosti voličov pri hlasovaní. Je taktiež otázne, či taktika iniciátorov kampane spoliehať sa na momentálnu podporu vstupu spojenú s mobilizačnou kampaňou (v ktorej však absentuje širšia diskusia, ako aj dostatočné množstvo konkrétnych - a nie iba všeobecných - informácií), bude pôsobiť dosť motivačne a privedie potrebný počet voličov k hlasovacím urnám. Niekoľko šotov v televízii, zopár billboardov, škandál okolo europesničky a diskusia o prípadnej demisii vlády počas obdobia, ktoré predchádzalo oficiálnej kampani, môže viesť skôr k pasivite ako k výraznejšej občianskej mobilizácii. Hoci téma integrácie do EÚ za posledný mesiac dominovala v spravodajstvách všetkých celoplošných elektronických médií (okrem Rádií Expres a Okey), poskytované informácie zrejme nemali vplyv na celkovú informovanosť obyvateľov SR o EÚ, čo potvrdil aj prieskum ÚVVM pri Štatistickom úrade SR realizovanom v dňoch od 1. do 10 apríla, podľa ktorého takmer polovica opýtaných nemá dostatok informácií o výhodách a nevýhodách vstupu do EÚ. Skôr ako o výhodách a nevýhodách integrácie do EÚ sa tak v médiách diskutovalo o škandále okolo europesničky alebo o možnom odstúpení vlády v prípade neúspechu referenda. Z jednotlivých médií venovali témam súvisiacim s integráciou do EÚ a referendom najvýraznejší priestor v oboch verejnoprávnych médiách - v STV takmer 51 minút a v Sro viac ako 30 minút. V monitorovaných médiách sme v porovnaní s predchádzajúcim obdobím zaznamenali nárast informácií o daných témach, najviac na STV (takmer o hodinu viac), najmenej na TV Joj (o 6 minút a 20 sekúnd).
Z politických subjektov sa integrácii do EÚ najviac venovala vláda SR, ktorá je aj zodpovedná za realizáciu predreferendovej kampane. Percentuálne najväčší podiel jej venovala TV Joj - 81% (1 minúta 13 sekúnd), potom STV - 75,15% (4 minúty 33 sekúnd) a z rádií Expres - takmer 90 % (1 minúta 19 sekúnd), potom Okey - 85,89 % (2 minúty 20 sekúnd). Z koaličných strán sa potom k danej téme vo všetkých monitorovaných médiách súhrnne vyjadrovali najviac predstavitelia KDH (7 minút 7 sekúnd). Z opozičných strán to bolo predovšetkým HZDS a potom SMER, keď dominovala najmä kritika na adresu podpredsedu vlády Csákyho v súvislosti s problémami a škándálmi spojenými s kampaňou.
Z jednotlivých členov vlády venovali média priestor predovšetkým predsedovi vlády M. Dzurindovi (13 minút 48 sekúnd) a J. Figeľovi (6 minút a 13 sekúnd). Podpredseda vlády P. Csáky, ktorý je zodpovedný za agendu európskej integrácie, bol až tretím najzobrazovanejším politikom (6 minút 12 sekúnd). Z opozičných poslancov to boli predovšetkým M. Beňova (3 minúty 31 sekúnd) a R. Fico (1 minúta 56 sekúnd).
Prezident R.Schuster sa k téme integrácie do EÚ vo všetkých monitorovaných médiách súhrnne vyjadroval na približne rovnakom časovom priestore ako za predchádzajúce obdobie (3 minúty 18 sekúnd).
Správu aj súvisiace grafy (16) nájdete na našej internetovej stránke: www.memo98.sk
Vytvorenie tejto správy bolo podporené National Endowment for Democracy.
© 1998-2024 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591