22.02.2020
Disinformation
Naša prvá správa analyzovala obdobie od uverejnenia vyhlásenia volieb do NR SR (5.11.2019) do 26.1.2020 a zameriavala sa na Facebook a Instagram, kde sme sledovali aktívnosť (počet postov) ako aj interaktivitu (celkový počet reakcií, komentárov a zdieľaní) politických strán, ich lídrov a top kandidátov.
V druhej správe sme sa venovali prezentácií kandidujúcich strán, hnutí, a ich lídrov v hlavných spravodajských a diskusných reláciách celoplošne vysielajúcich televízií – RTVS, TV Markíza TV Joj a TA3 – počas troch týždňov kampane od polovice januára (14.1.-3.2.2020). Správa zároveň priniesla analýzu mediálnej prezentácie aj niektorých iných politických subjektov (prezident SR, vláda SR). Sledovanými kritériami bol priestor, ktorý médiá venovali monitorovaným subjektom, ako aj spôsob (pozitívny/neutrálny/negatívny), akým boli prezentované.
Aktuálna správa analyzuje Facebook v období od 27.1. do 19.2.2020 z pohľadu aktívnosti (počtu postov) ako aj interaktivity (celkový počet reakcií, komentárov a zdieľaní) kandidujúcich politických strán, ich lídrov a top kandidátov. Pripravili sme aj prehľad konkrétnych príspevkov, ktoré zaznamenali v období viac ako troch týždňov tesne pred voľbami najviac interakcií.
V monitorovanom období politické subjekty (strany a hnutia) vyprodukovali 2 270 postov na Facebooku, čo bolo v priemere 95 postov za deň. Pokiaľ ide o sledovaných politikov, bolo to 4 541 príspevkov, v priemere 189 postov za deň.
Najviac príspevkov na Facebooku sme opäť zaznamenali u Mariana Kotlebu (178), za ním nasledovali Jozef Pročko (164) a Miroslav Beblavý (161). Čo sa týka celkového počtu príspevkov, medzi prvých 20 politikov patrili štyria z koalície PS/SPOLU a traja zo strany OĽANO.
Ľuboš Blaha získal opäť najväčší počet interakcií (súčet reakcií, komentárov a zdieľaní) súvisiacich s jeho príspevkami na Facebooku (304 tisíc). Ďalšími v poradí v počte interakcií boli Michal Truban (210 tisíc), Peter Pellegrini (190 tisíc), Miroslav Beblavý (173 tisíc) a Andrej Kiska (153 tisíc).
Medzi politickými subjektami bola najviac aktívna Spolupatričnosť (188 postov). Tretia v poradí bola Strana maďarskej komunity (168), čo poukazuje na výraznú aktivitu Magyar Közösségi Összefogás - Maďarskej komunitnej spolupatričnosti (MKS), na ktorej kandidátke sa obe strany nachádzajú. Pri súčte všetkých troch strán (aj s Maďarským fórom – Magyar Fórum), ktoré spolu vytvorili MKS, išlo dokopy o 421 príspevkov.
OĽANO, ktoré bolo v predchádzajúcom období najaktívnejšie (333 postov), malo v aktuálnom období 167 príspevkov. Pri súčte všetkých štyroch strán (aj s Kresťanskou úniou, stranou NOVA a Zmenou zdola), ktorých predstavitelia sú na kandidátke OĽANO, išlo dokopy o 231 príspevkov.
Strana SPOLU bola tiež aktívna (187) a spolu s postami strany PS mala koalícia PS/SPOLU 221 príspevkov. Viac ako 100 príspevkov mali v tomto období už iba Za ľudí (131), SME rodina (109), KDH (106) a SaS (103).
Čo sa týka interakcií, jednoznačne najviac ich získalo hnutie OĽANO (viac ako 430 tisíc), potom strana SMER-SD (112 tisíc) a hnutie SME rodina (111 tisíc).
Na prvom a druhom mieste v celkovom počte interakcií spomedzi jednotlivých príspevkov politických aktérov boli posty OĽANO. Prvým bolo video z cesty členov hnutia na Cyprus a druhým príspevok venovaný téme mýtneho tendra. Tretím bolo video zverejnené Miroslavom Kollárom, ktoré ale obsahovo priamo nesúviselo s politikou.
Medzi desiatimi konkrétnymi postami, ktoré získali najviac interakcii, boli tri príspevky členov hnutia OĽANO a tri príspevky predstaviteľov strany SMER-SD. Po jednom príspevku zaznamenali aj predstavitelia subjektov PS/SPOLU, SME rodina a Za ľudí. Medzi populárne príspevky súvisiace s voľbami patril aj post prezidentky Zuzany Čaputovej.
Celá správa v pdf m98_volby-facebook
© 1998-2024 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591