11.02.2020
Elections
Monitorovaniu médií počas volieb sa na Slovensku ako aj v zahraničí venujeme dlhodobo. Naša prvá správa, ktorú sme uverejnili 31. januára, analyzovala obdobie od uverejnenia vyhlásenia volieb do NR SR (5.11.2019) do 26.1.2020 a zameriavala sa na Facebook a Instagram, kde sme sledovali aktívnosť (počet postov) ako aj interaktivitu (celkový počet reakcií, komentárov a zdieľaní) politických strán, ich lídrov a top kandidátov. Facebook a Instagram sme sa rozhodli monitorovať vzhľadom na globálny trend rastúceho vplyvu týchto sociálnych médií počas volieb.
Keďže sme však chceli mať čo najpresnejšie a najaktuálnejšie údaje o tom, z akých zdrojov čerpajú ľudia na Slovensku informácie o domácej politike, objednali sme si u agentúry Focus exkluzívny prieskum, ktorý bol realizovaný v druhej polovici januára 2020.
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že informácie o domácej politike čerpá väčšina obyvateľov najčastejšie z televízie, ktorú uvádza na prvom mieste ako zdroj až 52% respondentov. V rámci nej sú ako konkrétne najčastejšie sledované televízne stanice uvádzané TV Markíza a RTVS. TV Markízu uviedla tretina opýtaných (33%), pre ktorých je televízia prvým najčastejším zdrojom informácií a RTVS 28% opýtaných. TV JOJ uviedla pätina takýchto respondentov (19%) a TA3 ďalších 12% respondentov.
Online médiá na internete (web stránky) ako prvý najčastejší zdroj informácií o domácom politickom dianí uviedlo 17% respondentov. Títo opýtaní najčastejšie sledujú stránku aktuality.sk (27%). Nasledujú stránky sme.sk (10%), topky.sk (9%) a denníkn.sk (7%).
Sociálnu sieť ako prvý najčastejší zdroj informácií o domácom politickom dianí uviedlo 9% respondentov. V rámci sociálnych sietí jednoznačne dominuje Facebook, ktorý uviedla absolútna väčšina respondentov (99%). Čo sa týka YouTube, ako prvý najčastejší zdroj informácii o politickom dianí ho uviedlo iba 1% opýtaných.
Vlastné okolie (známi, priatelia, kolegovia) uviedlo ako najčastejší zdroj o domácej politike 8% respondentov. Rádio je prvým najčastejším zdrojom informácií o domácom politickom dianí pre 7% opýtaných. Najčastejšie je počúvané Rádio Slovensko (RTVS) – uvádza ho 56% respondentov, pre ktorých je rádio prvým najčastejším zdrojom informácií. Nasledujú rádiá Expres (20%) a Vlna (5%). Tlač je prvým najčastejším zdrojom informácií o domácom politickom dianí pre 5% opýtaných. Najčastejšie je pritom medzi nimi čítaný denník Pravda (24%), Nový čas (20%) a SME (16%).
Ak sa pozrieme na zdroje informácií o domácom politickom dianí podľa sociálno-demografických charakteristík, televíziu uvádzajú ako prvý zdroj informácií najmä starší ľudia (až 95% vo vekovej skupine 65+ a 94% vo vekovej skupine 55-64 rokov). Podobne je to aj v prípade čerpania informácií z rádia (84 a 68% v dvoch najstarších vekových skupinách) a tiež v prípade čerpania informácií od známych, priateľov a kolegov (po 55% v týchto vekových skupinách). Na druhej strane online médiá používajú ako informačný zdroj najmä mladší ľudia a stredná generácia (najviac v kategórií 25-34 rokov, kde je to 55%). Čo sa týka sociálnych sietí, najviac (až 65%) ich využívajú ľudia v najmladšej sledovanej vekovej skupine (18-24 rokov), pričom táto skupina tiež najviac používa ako zdroj informácií YouTube (25%).
Ak sa pozrieme na výsledky prieskumu vzhľadom na volebné preferencie daných respondentov, televíziu ako najčastejší zdroj informácií o domácom politickom dianí uvádzajú najmä voliči SMER-SD (94%), SaS (91%) a SNS (90%). Pre porovnanie, najmenej je to u voličov PS/Spolu (77%) a voličov Kotlebovci-ĽSNS (76%). Rádio ako najčastejší zdroj informácií o domácom politickom dianí uvádzajú voliči KDH (77%), SNS (73%) a SMER-SD (70%). Online médiá používajú ako najčastejší zdroj informácií hlavne voliči PS/Spolu (55%), voliči Kotlebovci-ĽSNS (47%) a OĽANO (46%). Čo sa týka sociálnych sietí, najčastejšie ich ako zdroj informácií o domácej politike používajú voliči Kotlebovci-ĽSNS (48%), PS/Spolu (46%) a OĽANO (44%). Keď sa pozrieme na skupinu nerozhodnutých, ako najčastejší zdroj sú uvádzaní známi, priatelia a kolegovia (50%), potom online médiá (42%) a sociálne siete (36%).
Na základe výsledkov prieskumu sme sa preto v kontexte nadchádzajúcich volieb rozhodli zamerať na monitoring celoplošných televízií, online verzií vybraných médií, ako aj hlavných sociálnych médií.
Naša druhá správa analyzuje prezentáciu kandidujúcich strán, hnutí, a ich lídrov v hlavných spravodajských reláciách celoplošne vysielajúcich televízií – RTVS, TV Markíza TV Joj a TA3 – počas troch týždňov kampane od polovice januára (14.1.-3.2.). Správa zároveň prináša analýzu mediálnej prezentácie aj niektorých iných politických subjektov (prezident SR, vláda SR). Sledovanými kritériami bol priestor, ktorý médiá venovali stranám, hnutiam a iným subjektom, ako aj spôsob (pozitívny/neutrálny/negatívny), akým boli prezentované.
HLAVNÉ ZISTENIA
Pokiaľ ide o kandidujúce strany a hnutia, najzobrazovanejšími boli v sumáre vládne SNS (14%) a Smer-SD (13%) – SNS v TA3 a vo verejnoprávnej RTVS, zatiaľ čo Smer-SD v JOJ-ke a v Markíze. Všetky ďalšie strany získali menej ako 5%.
Pokiaľ ide o spôsob, väčšina informácií o kandidujúcich subjektoch bola neutrálna. Zaznamenali sme aj výrazný podiel kritických informácií – negatívnych bolo 55% informácií o strane Kotlebovci-ĽSNS (v JOJ-ke 72%), 27% o SMER-SD, 22% o SNS. Z TOP10 najzobrazovanejších subjektov mala iba SaS väčší podiel pozitívnych ako negatívnych informácií.
V monitorovanom období rezonovali viaceré celospoločenské témy – Vyšetrovanie vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej (dominovala v každej z televízií, súhrnne mala vo všetkých televíziách podiel 14%, najväčší v TV JOJ – 21% a najmenej v TA3 – 9%).
Pokiaľ ide o kampaň a jej jednotlivé aspekty, jednoznačne najvýraznejší priestor v sumáre všetkých televízií bol venovaný samotnému priebehu kampane (kampaň – témy, posolstvá) - 82 minút (7%). Išlo celkovo o druhú najzobrazovanejšiu tému.
Celkovo však bola volebná kampaň výraznejšie prezentovaná iba v spravodajstve TV Markíza, ktorá jej celkovo venovala takmer 70 minút (približne 3,5 minúty denne). Televízia pokryla 8 rôznych aspektov kampane, najviac zo všetkých televízií. Z týchto aspektov bola najzobrazovanejšou (celkovo treťou v jej spravodajstve) kampaň-témy, posolstvá (vyše 31 minút).
V RTVS išlo o 6 predvolebných tém (v súhrnne okolo 39 minút). JOJ-ka a TA3 priniesli informácie o 5 aspektoch spojených s kampaňou (26 a 21 minút v súhrne). Verejnoprávna RTVS a súkromná TV JOJ venovali tiež najviac priestoru téme kampaň-témy, posolstvá (19 a 18 minút) – v JOJ-ke išlo o druhú a v RTVS o tretiu najprezentovanejšiu tému. TA3 venovala kampani súhrnne najmenej času a aj jej najzobrazovanejšia téma (kampaň-témy, posolstvá) bola až šiestou v jej spravodajstve.
Tak ako v minulých sledovaných obdobiach, všetky televízie venovali najväčší priestor vláde - v sumáre monitorovaných televízií to bolo 35%. Najväčší podiel za monitorované obdobie jej venovala RTVS (42%).
V pravidelných politických diskusiách vo verejnoprávnej RTVS a predovšetkým v TA3 dominuje jednoznačne Smer-SD a SNS – v RTVS bola SNS najpozývanejšou stranou (5-krát), zatiaľ čo dlhodobo preferenčne silnejšie PS/Spolu a Za ľudí dokopy 4, v TA3 išlo o pomer 22:4 (13 predstavitelia Smeru-SD a 9 zástupcovia SNS).
RTVS
Priestor a tón pre politické subjekty v spravodajstve – RTVS (14.1. - 3.2.2020)
Priestor a tón pre politické subjekty v spravodajstve – RTVS (14.1. - 3.2.2020)
TV Markíza
Priestor a tón pre politické subjekty v spravodajstve - TV Markíza (15.1. - 3.2.2020)
Priestor a tón pre politické subjekty v spravodajstve - TV Markíza (15.1. - 3.2.2020)
TV Joj
Priestor a tón pre politické subjekty v spravodajstve - TV JOJ (15.1. - 3.2.2020)
Priestor a tón pre politické subjekty v spravodajstve - TV JOJ (15.1. - 3.2.2020)
TA 3
Priestor a tón pre politické subjekty v spravodajstve – TA3 (14.1. - 3.2.2020)
Priestor a tón pre politické subjekty v spravodajstve – TA3 (14.1. - 3.2.2020)
memo-98_prieskum-focus-prva-cast_januar2020
© 1998-2024 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591