• News
  • Media Monitoring
  • Elections
  • Disinformation
  • Quality journalism
  • Minorities
  • Consultancy
  • Regulations
  • Newsletters
  • Blog
  •  
  • About Us
  •  
memo98

Prezentácia kandidátov na post prezidenta SR v elektronických médiách v období pred prvým a druhým kolom volieb

04.06.1999
 
News


Prezentácia kandidátov na post prezidenta SR v elektronických médiách v období pred prvým a druhým kolom volieb

Uverejnené 4. júna 1999

Všeobecné poznámky ku kampani

V období pred prvým kolom volieb mali v monitorovaných médiách všeobecne viac priestoru kandidáti s výraznejšími šancami na úspech vo voľbách. Boli to R. Schuster, V. Mečiar, J. Slota, M. Vášáryová a M. Kováč. Zaujímavosťou je, že pomerne významný priestor mal v spravodajstve médií M. Kováč, avšak médiá o ňom výrazne informovali najmä v súvislosti s jeho rozhodnutím vzdať sa kandidatúry.

Prezentácia kandidátov bola prevažne neutrálna, ale vyskytli sa aj pozitívne správy o všetkých kandidátoch a niekoľko negatívnych správ sa týkalo V. Mečiara a J. Slotu.

V období po skončení prvého kola prezidentských volieb venovali monitorované médiá okrem kandidátov druhého kola istý priestor aj neúspešným kandidátom v prvom kole, ktorí prezentovali svoju podporu R. Schusterovi a V. Mečiarovi a hodnotili svoje pôsobenie vo voľbách.

Pred druhým kolom volieb prezidenta informovali médiá o dvoch kandidátoch pomerne pravidelne a správy o kandidátoch a voľbách sa objavovali takmer denne, najmä v spravodajstve televízií.

Informácie súvisiace s prezidentskými voľbami zahŕňali hodnotenie postupu kandidátov do druhého kola, prieskumy verejnej mienky, predpoklady o  presune hlasov nezvolených kandidátov, vyjadrenia zástupcov politických strán o podpore kandidátom a odzneli motivujúce výzvy predstaviteľov koaličných strán k účasti občanov vo voľbách aj v súvislosti s obavou z možného víťazstva opozičného kandidáta.

V médiách sa prevažne objavovali pozitívne vyjadrenia o kandidátoch, najmä o R. Schusterovi a  menej bolo informácií konfrontačného charakteru, ktoré by smerovali k diskreditácii alebo kritike kandidátov.

Pozitívnym prvkom tohto obdobia bola motivačná a informačná kampaň, ktorú médiá pripravili ku druhému kolu volieb.

STV – pred prvým kolom volieb

Rovnako ako v predchádzajúcom období (február – apríl), aj v čase pred prvým kolom prezidentských volieb bol priestor, ktorý venovalo spravodajstvo STV prezentácii kandidátov, pomerne malý.

Aspoň minimálny priestor mali v spravodajstve všetci kandidáti, pričom najviac priestoru mal M. Kováč, ktorý bol výrazne medializovaný aj v súvislosti s jeho rozhodnutím vzdať sa kandidatúry. Kandidáti boli prezentovaní vo veľmi neutrálnom duchu a o žiadnom kandidátovi, okrem M. Kováča, neprezentovalo spravodajstvo STV iné ako neutrálne informácie.

STV – pred druhým kolom volieb

Pozitívnou zmenou pred druhým kolom bol výraznejší rozsah informácií venovaný voľbám. Na rozdiel od predchádzajúceho obdobia bol počet informácii o kampani a kandidátoch významnejší.

Informácie, ktoré v tomto období v spravodajstve STV odzneli, sa dajú charakterizovať ako vyvážené pre oboch kandidátov a celkový priebeh kampane bol vedený v rovine neutrálnych informácií.

Priestor venovaný obom kandidátom bol vzácne vyrovnaný, avšak pozitívnejšie prezentovaný bol R. Schuster. Niekoľko pozitívnych zmienok o R. Schusterovi odznelo najmä z úst predstaviteľov koalície, ktorí mu vyjadrovali podporu a motivovali občanov k volebnej účasti.

Veľmi dobre sa dá hodnotiť informačný seriál, určený pre voličov, ktorý jednoduchou a zrozumiteľnou formou informoval o okolnostiach priebehu volieb. Realizáciou tohto seriálu prispela STV k zvýšenej informovanosti voličov o procese volieb.

Dňa 27. 5. 1999 v období volebného moratória, odvysielala STV po skončení hlavnej spravodajskej relácie vystúpenie predsedu vlády M. Dzurindu, ktoré nemalo iba charakter apelu a výzvy na účasť voličov vo voľbách, ale aj povahu diskreditácie jedného z kandidátov. Takáto negatívna prezentácia bola síce nepriama, no napriek tomu zrejmá. Uvedená skutočnosť sa vymyká z charakteru korektného priebehu volieb, keďže v čase 48 hodín pred začatím volieb je zakázané vo vysielaní zverejňovať alebo vysielať informácie o kandidátoch v ich prospech alebo neprospech.

TV Markíza – pred prvým kolom volieb

V období pred prvým kolom volieb venovala TV Markíza vo svojej hlavnej spravodajskej relácii aspoň minimálny priestor všetkým kandidátom. Najviac spravodajského priestoru mali R. Schuster a V. Mečiar a občianski kandidáti M. Kováč a M. Vášáryová. Informácie o kandidátoch boli prevažne neutrálne. Najpozitívnejšie prezentovaný kandidát bol R. Schuster. Obraz V. Mečiara bol neutrálny aj negatívny a niekoľko negatívnych zmienok sa týkalo J. Slotu a M. Kováča.

Počas prvého kola volebnej kampane odvysielala TV Markíza vo svojej hlavnej spravodajskej relácii TV Noviny niekoľko príspevkov, v ktorých bol kandidát na prezidenta R. Schuster zobrazený v pozitívnom svetle.

Dňa 2. 5. 1999 uviedla TV Markíza príspevok, v ktorom bol R. Schuster zobrazený ako venuje finančné prostriedky, pôvodne určené na prezidentskú kampaň, detskému domovu a nemocnici. Pri tejto príležitosti bol R. Schuster zobrazený v pozitívnom svetle, čo vyplývalo zo samotnej podstaty takéhoto altruistického aktu. Udalosť mala propagačný a reklamný charakter, keďže R. Schuster mal možnosť vyjadriť svoje sociálne cítenie a v príspevku odzneli i vyjadrenia osôb, ktorých sa finančná pomoc týkala. Príspevok mal dĺžku 1min. 50 sek.

3. 5.1999 – V príspevku o Benátskej noci v Košiciach bol pozitívne prezentovaný R. Schuster v roli primátora Košíc. Pozitívny charakter správy bol vytvorený kladnými reakciami návštevníkov tejto udalosti a v príspevku dostal priestor aj R. Schuster, ktorého pozitívne vyjadrenia na adresu ľudí – voličov mali charakter propagandy. Príspevok trval 1 minútu 22 sekúnd.

Dňa 6. 5. 1999 bol vo vysielaní hlavnej spravodajskej relácie TV Noviny odvysielaný príspevok z Martinskej nemocnice, ktorá ako dar získala nové monitorovacie zariadenie pre diagnostiku detského plodu – fetálny pulzný oxymeter. V tomto príspevku bol zobrazený kandidát na prezidenta R. Schuster a hoci bol iba “v obraze” a nehovoril priamo na mikrofón, z kontextu správy vyplývalo, že darcom tohto užitočného prístroja je práve on. V príspevku vystupovali zástupcovia nemocnice, ktorí vysoko pozitívne hodnotili dôležitosť tohto daru pre nemocnicu a pacientov, čo umocnilo dojem z humánneho aktu R. Schustera.

Domnievame sa, že v uvedených prípadoch došlo k výraznému preferovaniu jedného kandidáta a to ako výberom správ, tak aj spôsobom jeho prezentácie, ktorá vykazovala skôr znaky volebnej kampane v zmysle § 15 ods. 1 zákona č.46/99 Z.z. ako nestranného spravodajstva.

TV Markíza – pred druhým kolom volieb

Rovnako ako v predchádzajúcom období, aj v období pred druhým kolom volieb informovalo spravodajstvo TV Markíza o prebiehajúcej kampani obsažne a takmer denne prinášalo správy o prezidentských kandidátoch.

Priestor venovaný kandidátom bol v spravodajstve TV Markíza pomerne výrazný. Kandidát R. Schuster mal 9 min. 6 sek. a V. Mečiar 6 min. 47 sek. Na rozdiel od obdobia volebnej kampane pred prvým kolom prezidentských volieb, v čase kampane pred druhým kolom volieb bola prezentácia kandidáta R. Schustera vecnejšia. TV Markíza v tomto období prezentovala informácie o oboch kandidátoch, avšak v prospech kandidatúry R. Schustera vystupovali predstavitelia vládnych strán, ktorí vyjadrovali tomuto kandidátovi jednoznačnú podporu a odznelo aj niekoľko negatívne ladených informácií o V. Mečiarovi, najmä v súvislosti s jeho údajným nepriaznivým pôsobením v čele bývalej vlády.

VTV – pred prvým kolom volieb

V období pred prvým kolom volieb informovalo spravodajstvo VTV o kandidátoch a voľbách pravidelne. Priestor venovaný prezentácií kandidátov bol výraznejší ako v STV a menší ako v TV Markíza, avšak  téma volieb bola frekventovanou súčasťou spravodajstva vo VTV.

Priestor, ktorý VTV venovala prezentácii jednotlivých kandidátov bol, vyvážený, keďže takmer u všetkých kandidátov mal tento priestor porovnateľný rozsah. Výnimku tvorila iba prezentácia J. Slotu, ktorý mal v spravodajstve VTV najviac priestoru a týkalo sa ho niekoľko negatívnych zmienok. Obraz ostatných kandidátov bol neutrálny.

VTV – pred druhým kolom volieb

Spravodajstvo VTV pokračovalo aj pred druhým kolom volieb v trende pravidelného a obsažného informovania o kandidátoch.

Podobne ako v ostatných médiách aj v spravodajstve VTV sa vyskytli pozitívne podporné vyjadrenia o  R. Schusterovi, avšak celkový priebeh kampane bol korektný a VTV prezentovala informácie o oboch prezidentských kandidátoch. Väčšina informácií, ktoré o kandidátoch odzneli mala neutrálny a informatívny charakter.

SRo – pred prvým kolom volieb

Kampaň venovaná prezidentským voľbám v SRo a Rádiu Twist bola odlišná ako v ostatných elektronických médiách. Táto odlišnosť sa v období pred prvým kolom prezidentských volieb prejavila v minimálnom priestore, ktorý rádiá v spravodajstve venovali priamej prezentácii kandidátov. Jediní dvaja kandidáti, ktorí získali v spravodajstve SRo významnejší priestor, boli J. Slota a M. Kováč. V prípade M. Kováča išlo najmä o informácie týkajúce sa jeho vzdania sa kandidatúry, teda tento priestor už nezískal ako kandidát a J. Slota bol prezentovaný nielen ako kandidát, ale aj ako člen parlamentu. Dá sa povedať že spravodajstvo SRo akoby zámerne kandidátov neprezentovalo priamo (nehovorili priamo na mikrofón), ale venovalo sa informovaniu o kampani v rovine všeobecných informácií.

SRo – pred druhým kolom volieb

Pred druhým kolom prezidentských volieb mali v spravodajstve SRo priestor obaja kandidáti. R. Schuster získal 2 min. 14 sek. a V. Mečiar 1 min. 52 sek. Prezentácia oboch kandidátov bola neutrálna a vecná.

Rádio Twist – pred prvým kolom volieb

Podobne ako v SRo aj v spravodajskej relácii Rádia Twist boli pred prvým kolom volieb priamo prezentovaní iba niektorí kandidáti. Boli to M. Vášáryová, V. Mečiar a J. Slota. Prezentácia všetkých kandidátov bola v podstate neutrálna, iba o V. Mečiarovi odznelo okrem pozitívnych a neutrálnych zmienok aj niekoľko negatívnych. Hoci priestor na priamu prezentáciu nedostali v spravodajskom vysielaní všetci kandidáti, Rádio Twist informovalo o kampani a o kandidátoch priebežne v rovine všeobecných informácií.

Rádio Twist – pred druhým kolom volieb

Pred druhým kolom prezidentských volieb mal v spravodajskom vysielaní R. Schuster 47 sek. a V. Mečiar 33 sek. Hoci Rádio Twist v tomto období neprezentovalo prezidentských kandidátov priamo (najmä v porovnaní s priestorom, ktorý mali kandidáti v ostatných médiách), poslucháči tohto rádia mali možnosť dozvedieť sa o kandidátoch a voľbách aj prostredníctvom iných osôb. Prezentácia oboch kandidátov bola pozitívna a neutrálna.


Celkový časový priestor zahŕňa všetky vystúpenia osôb kandidujúcich na post prezidenta v spravodajstve, teda i príspevky, v ktorých neboli tieto osobnosti zobrazené v súvislosti s voľbou prezidenta.

Priložené grafy znázorňujú priestor, ktorý získali jednotliví kandidáti v monitorovaných médiách a spôsob, akým jednotlivé médiá kandidátov vykresľujú.

Grafy zobrazujú celkový čas, ktorý mali kandidáti v médiách, pričom tento časový priestor vyjadruje, kedy:

- osoba hovorila na kameru alebo na mikrofón, čím sa priamo prezentovala

- o kandidátovi hovoril zástupca média, čo v rozhlasových médiách znamená, že kandidát bol citovaný redaktorom, v televíznych médiách bol kandidát v zábere a tento materiál bol komentovaný redaktorom

- o osobe kandidujúcej na prezidenta sa vyjadroval iný subjekt, napríklad politik alebo občania.

Počet zmienok vyjadruje koľkokrát bolo meno kandidáta v spravodajstve iba spomenuté. Hodnota zmienky je určená témou alebo súvislosťou, s akou je prezidentský kandidát spájaný. To, či je kandidát kritizovaný a jeho meno je spomenuté v súvislosti s neúspechom alebo naopak úspechom, určuje, či ide o pozitívnu alebo negatívnu zmienku. Neutrálna zmienka vyjadruje, že informácie o kandidátoch mali vecný charakter a neboli podané expresívne.


MEMO 98 je nezávislá a nadstranícka organizácia, ktorá monitoruje vysielanie významných elektronických médií s celoštátnou pôsobnosťou. MEMO 98 realizuje ďalšie projekty súvisiace s právami občanov na získavanie vyvážených a neskreslených informácií. Realizáciou týchto projektov sa chce MEMO 98 aktívne podieľať na procese vytvárania korektného a demokratického mediálneho priestoru na Slovensku.

Výsledky nášho monitoringu sú prístupné na internetovej stránke MEMO 98 na adrese: http://www.memo98.sk

MEMO 98 je čiastočne financované z grantu od Pro MEDIA Slovakia, programu pomoci médiám, ktorý riadi IREX a financuje USAID.

 
Download

 

 

 

 

Subscribe to our newsletter

Stay in touch with our latest news

Subscribe

  • News
  • Media Monitoring
  • Elections
  • Disinformation
  • Quality journalism
  • Minorities
  • Consultancy
  • Regulations
  • Blog

© 1998-2023 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591