• News
  • Media Monitoring
  • Elections
  • Disinformation
  • Quality journalism
  • Minorities
  • Consultancy
  • Regulations
  • Newsletters
  • Blog
  •  
  • About Us
  •  
memo98

Prezentácia kandidátov na post prezidenta SR vo vybraných médiách počas apríla 1999

11.05.1999
 
News


Uverejnené 11. mája 1999
Od februára uskutočňuje MEMO 98  monitoring vybraných elektronických i tlačených médií, zameraný na sledovanie informácií o kandidátoch na post prezidenta SR a na spôsob, akým sú kandidáti v médiách prezentovaní.

Monitoring zahŕňal hlavné spravodajské relácie STV, TV Markíza, VTV, SRo, Rádia Twist a denníky Nový čas, Pravda, Práca, Slovenská republika a SME.

Celkové výsledky monitoringu poznačil fakt, že jednotliví kandidáti zverejnili svoju kandidatúru v rozdielnom časovom období, ako aj spôsob, akým jednotlivé médiá pokrývajú tému prezidentských volieb.

  • Najviac priestoru pre V. Mečiara
Všeobecné poznámky k monitoringu elektronických médii.

V apríli získal najväčší priestor v monitorovaných elektronických médiách V. Mečiar.

Informácie, ktoré médiá o V. Mečiarovi uviedli boli skôr neutrálne, ale objavilo sa tiež množstvo negatívnych a niekoľko pozitívnych správ. Skutočnosť, že V. Mečiar získal v apríli najviac priestoru by, mohla súvisieť s aktuálnosťou jeho kandidatúry, ktorú deklaroval počiatkom apríla.

Okrem najvýraznejšie prezentovaného V. Mečiara ( získal súhrnne 49 min. 52 sek.) dostali v monitorovaných médiách významný priestor prezidentskí kandidáti R. Schuster (31 min. 6 sek.), J. Slota (28 min. 27 sek.), M. Kováč (10 min 44. sek), M. Vášáryová (10 min. 36 sek.) a J. Švec (7 min. 43 sek.). Skôr sporadicky sa v médiách objavili I. Mjartan ( 3 min. 20 sek.), B. Zala (2 min 56 sek.)J. Lazarčík (2 min. 19 sek.) a J. Demikát (0 min. 35 sek.).

Významný časový priestor získali stranícki kandidáti R. Schuster, J. Slota a čiastočne aj V. Mečiar v príspevkoch, ktoré neboli tematicky zamerané na prezidentské voľby, avšak títo kandidáti v nich vystupovali ako zástupcovia svojich strán, primátori, členovia parlamentu atď. V porovnaní s množstvom priestoru, ktorý mali stranícki kandidáti, bol priestor venovaný prezentácii ostatných kandidátov minimálny.

STV, TV Markíza a VTV

Monitorované televízie poskytli v aprílovom spravodajstve aspoň minimálny priestor všetkým kandidátom na prezidenta, pričom najviac priestoru mal V. Mečiar, R. Schuster a J. Slota.

V STV bola prezentácia kandidátov na post prezidenta rozdielna v porovnaní s marcom. Prejavilo sa to najmä v dĺžke časového priestoru, ktorá bola v porovnaní s marcovým obdobím, kedy STV v spravodajskej relácii o kandidátoch takmer neinformovala, približne o polovicu väčšia. Aj v apríli STV informovala o kandidátoch na menšom priestore ako ostatné monitorované televízie.

Najviac priestoru ( 5 min. 46 sek.) mal v spravodajstve V. Mečiar. Ostatní kandidáti získali aspoň minimálny priestor a okrem množstva neutrálnych správ o všetkých kandidátoch odzneli aj pozitívne a negatívne ladené správy. Traja kandidáti, ktorí mali a j čiastočne negatívny obraz boli V. Mečiar, J. Slota a J. Lazarčík. Najviac pozitívnych správ sa týkalo M. Vášáryovej a R. Schustera.

Časový priestor venovaný prezentácii prezidentských kandidátov v TV Markíza bol v apríli aj v marci zo všetkých sledovaných televízií najväčší. Najprezentovanejšími kandidátmi boli V. Mečiar a R. Schuster avšak významnejší časový priestor ( viac ako 1 min.) dostali aj všetci ostatný okrem J. Demikáta. Jediní kandidáti, ktorí boli zobrazení aj negatívne, boli predsedovia opozičných strán J. Slota a V. Mečiar. Naopak výrazne pozitívne bol prezentovaný iba prezidentský kandidát R. Schuster.

Aj vo VTV mal počas apríla najviac priestoru V. Mečiar. Na rozdiel od ostatných televízii, kde bol druhým najprezentovanejším kandidátom R. Schuster, venovalo VTV významný priestor J. Slotovi a až tretiu priečku z pohľadu dĺžky priestoru obsadil R. Schuster. Dá sa povedať, že priestor venovaný pre ostatných kandidátov nebol v porovnaní s priestorom V. Mečiara a J. Slotu natoľko významný, keďže celkovo bol približne na úrovni časového priestoru J. Slotu. Obraz kandidátov bol vo VTV prevažne neutrálny. Vzhľadom na priestor, venovaný prezentácii kandidátov je možné skonštatovať, že najpozitívnejší obraz mal kandidát SOP R. Schuster. Vo vysielaní Denníka VTV odznelo aj niekoľko negatívnych informácii o J. Slotovi a V. Mečiarovi, avšak väčšina informácii o týchto kandidátoch mala neutrálny charakter a obraz V. Mečiara bol aj pozitívny.

SRo a Twist

Prezentácia kandidátov bola poznamenaná aktom oficiálneho zverejnenia kandidatúry V. Mečiara. V spravodajstve sa dostal na popredné miesto, keď mu súhrnne bolo venovaných najviac spravodajských minút. Dlhodobo významný priestor si v monitorovaných médiách udržiaval R. Schuster.

V SRo, rovnako ako v Rádiu Twist získali významnejší priestor iba šiesti kandidáti. V poradí podľa množstva priestoru to boli: V. Mečiar, R. Schuster, J. Slota, M. Kováč, M. Vášáryová a J. Švec. Správy o kandidátoch boli prevažne neutrálne, jednoznačne pozitívny obraz získal v spravodajstve SRo koaličný kandidát R. Schuster, ktorý bol prezentovaný iba pozitívne a neutrálne. Ostatní kandidáti boli zobrazovaní prevažne neutrálne.

V Rádiu Twist mali najviac priestoru R. Schuster, J. Slota a V. Mečiar. Aspoň minimálny priestor mali v spravodajskom vysielaní ešte J. Švec, M. Vášáryová a M. Kováč. Obraz všetkých kandidátov bol prevažne neutrálny a pozitívny, iba obraz V. Mečiara bol aj negatívny.

Tlačené médiá

Vo všetkých tlačených médiách mal najviac priestoru V. Mečiar ( v porovnaní s priestorom ostatných kandidátov mal minimálne 40 % priestoru). Denníky Nový čas, Práca, Pravda a SME prezentovali negatívny obraz V. Mečiara, naopak denník Slovenská republika, v ktorom mal V. Mečiar 82,5% priestoru, priniesol o ňom výhradne iba pozitívne informácie.

V denníku Nový čas mali okrem najprezentovanejšieho V. Mečiara výraznejší priestor I. Mjartan (19,5%) a J. Slota (10,1%). Kritické informácie sa týkali V. Mečiara a J. Slotu. Obraz ostatných kandidátov bol prevažne neutrálny.

Denník Pravda sa okrem prezentácie V. Mečiara obsiahlejšie venovala R. Schusterovi ( 22%) a J. Slotovi (10%). Obraz V. Mečiara a J. Slotubol negatívny, ostatní kandidáti boli zobrazovaní prevažne neutrálne.

V denníku Práca bol druhým najprezentovanejším kandidátom po V. Mečiarovi J. Slota, ktorého sa týkalo 17% priestoru, venovaného prezentácii kandidátov. Významnejší priestor získali ešte M. Kováč a R. Schuster. Kritizovaní boli V. Mečiar a J.Slota, ostatní kandidáti boli zobrazovaní neutrálne.

V denníku SME získali výraznejší priestor po V. Mečiarovi občianski kandidáti M. Vášáryová (14%), M. Kováč (13%) a stranícki kandidáti J Slota ( 12%) a R. Schuster (10%). Kritické články sa vzťahovali na V. Mečiara, J. Slotu, niekoľko negatívnych správ sa týkalo R. Schustera. Naopak občianskej kandidátky M. Vášáryovej sa týkalo okrem množstva neutrálnych aj niekoľko pozitívnych správ. Obraz ostatných kandidátov bol neutrálny.

Denník Slovenská republika venoval zo všetkých monitorovaných tlačených médii najviac priestoru V. Mečiarovi ( v pomere ku ostatným kandidátom sa V. Mečiara týkalo 82,5% priestoru). Obraz V. Mečiara bol jednoznačne pozitívny. Na ďalších miestach sa z hľadiska množstva priestoru umiestnili R. Schuster ( 6,1%), M. Kováč (4,9%) a M. Vášáryová (3,6%). Títo kandidáti boli zobrazení prevažne negatívne.

Celkový časový priestor zahŕňa všetky vystúpenia osôb kandidujúcich na post prezidenta v spravodajstve, teda i príspevky, v ktorých neboli tieto osobnosti zobrazené v súvislosti s voľbou prezidenta.

Celkový plocha zahŕňa prezentáciu osôb kandidujúcich na post prezidenta v denníkoch, teda i priestor , kde neboli tieto osobnosti zobrazené v súvislosti s voľbou prezidenta.

Priložené grafy znázorňujú priestor, ktorý získali jednotliví kandidáti v monitorovaných médiách a spôsob, akým jednotlivé médiá kandidátov vykresľujú.

Grafy zobrazujú celkový čas, ktorý mali kandidáti v médiách, pričom tento časový priestor vyjadruje, kedy:

  • osoba hovorila na kameru alebo na mikrofón, čím sa priamo prezentovala
  • o kandidátovi hovoril zástupca média, čo v rozhlasových médiách znamená, že kandidát bol citovaný redaktorom, v televíznych médiách bol kandidát v zábere a tento materiál bol komentovaný redaktorom
  • o osobe kandidujúcej na prezidenta sa vyjadroval iný subjekt, napríklad politik alebo občania.
Počet zmienok vyjadruje koľkokrát bolo meno kandidáta iba spomenuté. Hodnota zmienky je určená témou alebo súvislosťou, s akou je prezidentský kandidát spájaný. To, či je kandidát kritizovaný a jeho meno je spomenuté v súvislosti s neúspechom alebo naopak úspechom, určuje, či ide o pozitívnu alebo negatívnu zmienku. Neutrálna zmienka vyjadruje, že informácie o kandidátoch mali vecný charakter a neboli podané expresívne.


MEMO 98 je nezávislá a nadstranícka organizácia, ktorá monitoruje vysielanie významných elektronických médií s celoštátnou pôsobnosťou. MEMO 98 realizuje ďalšie projekty súvisiace s právami občanov na získavanie vyvážených a neskreslených informácií. Realizáciou týchto projektov sa chce MEMO 98 aktívne podieľať na procese vytvárania korektného a demokratického mediálneho priestoru na Slovensku.

Výsledky nášho monitoringu sú prístupné na internetovej stránke MEMO 98 na adrese: http://www.memo98.sk


MEMO 98 je čiastočne financované z grantu od Pro MEDIA Slovakia, programu pomoci médiám, ktorý riadi IREX a financuje USAID.
 
 

 
Download

 

 

 

 

Subscribe to our newsletter

Stay in touch with our latest news

Subscribe

  • News
  • Media Monitoring
  • Elections
  • Disinformation
  • Quality journalism
  • Minorities
  • Consultancy
  • Regulations
  • Blog

© 1998-2023 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591