28.09.2001
Media Monitoring
Grafy:
STV
TV Markíza
Uverejnené 28. septembra 2001.
Táto správa obsahuje výsledky monitoringu prezentácie politického subjektu ANO v hlavných spravodajských reláciách TV Markíza a STV v období od 22. apríla do 21. septembra 2001. V rámci monitoringu hlavných spravodajských relácií sme sledovali priestor, ktorý bol venovaný tejto a iným politickým stranám, vláde a ich jednotlivým predstaviteľom, ako aj spôsob, akým boli subjekty zobrazené.
MEMO 98 už v minulosti poukázalo na zodpovednosť, ktorú majú elektronické médiá v súvislosti so šírením vyvážených informácií určených širokej verejnosti, najmä v hlavných spravodajských reláciách. V slobodných demokratických krajinách sa na pôsobenie tohto typu médií vo všeobecnosti používajú iné kritériá ako pre tlač, a keďže frekvencie na využívanie elektronických médií môže s použitím vhodnej techniky teoreticky využívať každý, väčšina štátov si vytvorila licenčné podmienky so snahou zabezpečiť korektné a spravodlivé prevádzkovanie týchto zdrojov. Prevádzkovatelia a majitelia jednotlivých staníc tak na seba preberajú určitú zodpovednosť za vysielanie médií, vyplývajúcu aj zo skutočnosti, že vysielacie frekvencie sú pokladané za verejný majetok slúžiaci potrebám verejnosti.
Aj vzhľadom na skutočnosť, že na spoluvytváraní novej politickej strany ANO sa výrazne podieľajú donedávna zamestnanci najvplyvnejšej slovenskej televízie, ako aj jej spolumajiteľ, sa MEMO 98 rozhodlo nadviazať na správu sledujúcu prvý mesiac existencie tohto subjektu. Výsledky tejto správy analyzujú päť mesiacov mediálnej prezentácie ANO. A to jednak v TV Markíza a pre účely komparatívnej analýzy aj vo verejnoprávnej STV. Za počiatočný deň monitoringu sme zvolili deň prvej verejnej prezentáciu prípravného výboru strany ANO, teda 22. apríla 2001.
Prezentácia politického subjektu ANO v jednotlivých televíziách (priestor a spôsob)
Vstupom nového subjektu na slovenskú politickú scénu sa spektrum relevantných politických strán, ktorým médiá venovali pozornosť, rozšírilo na 15.
Z porovnania oboch televízií vyplýva, že prezentácia ANO bola z kvantitatívneho ako aj, a to predovšetkým, z kvalitatívneho hľadiska naklonená v prospech tohto subjektu v TV Markíza. Čo sa týka kvantitatívnej stránky, v sledovanom období bolo ANO venovaných 6,4% vysielacieho času v hlavnej spravodajskej relácii, v porovnaní s 1,3% v STV, teda takmer päťnásobok. Z politických strán bola ANO v TV Markíza treťou najzobrazovanejšou, keď väčší priestor bol venovaný iba SDĽ (8%) a HZDS (7,2%), na druhej strane v STV bola ANO až deviatou najzobrazovanejšou politickou stranou.
Takisto je veľmi zaujímavým porovnanie prezentácie strany ANO so stranou SMER, keďže obe sú parlamentnými subjektmi s účasťou jediného ich zástupcu v súčasnej NR SR. Z tohto porovnania vyplýva, že TV Markíza priniesla viac informácií o ANO, takmer trojnásobne (6,4% oproti 2,4%), v STV išlo o opačný, aj keď nie natoľko výrazný, pomer (1,3% – 2,1%).
Výsledky monitorovaného obdobia však naznačujú pomerne významne odchýlky práve z hľadiska spôsobu informovania o novej politickej strane ANO. Zo sledovaných subjektov boli spoločne v oboch televíziách iba dva zobrazené iným spôsobom ako prevažne neutrálno-negatívnym. V STV išlo o ANO a KDH, v súvislosti s nimi bol zaznamenaný vyvážený charakter informovania, po dve pozitívne a negatívne zmienky pre každý zo spomenutých subjektov. V TV Markíza bola takouto politickou stranou iba jediná – ANO. Avšak práve v informovaní o politickej strane ANO v TV Markíza sa dá hovoriť o skutočnej pozitívnej prezentácii subjektu. Pri ostatných štrnástich subjektoch spoločne sme zaznamenali celkovo 20 pozitívnych zmienok oproti 187 negatívnym. Naopak prezentácia strany ANO bola z tohto pohľadu najmenej vyvážená a orientovaná na pozitívne vykreslenie nového politického subjektu (13 pozitívnych zmienok oproti 2 negatívnym). V tejto súvislosti je nevyhnutné spomenúť, že vo vysielaní TV Markíza sa v sledovanom období objavilo aj viacero príspevkov, v ktorých bola zrejmá absencia niektorých základných zásad žurnalistickej etiky, a ktoré svojím charakterom niesli znaky mediálnych efektov. A aj vzhľadom na blížiaci sa čas volieb a silu elektronických médií pri formovaní, či ovplyvňovaní politických stanovísk voličov, je potreba odlíšiť nekorektné príspevky o to zreteľnejšia a naliehavejšia.
Išlo o tieto typy mediálnych efektov v príspevkoch informujúcich o novej politickej strane ANO:
Za ďalší významný faktor vypovedajúci o štýle informovania médií o relevantných politických záležitostich možno považovať postoj médií ku konkrétnym straníckym predstaviteľom. Odzrkadľuje sa v ňom vnímanie jednotlivých strán, teda to, či pri prezentácii subjektu prevláda skôr tendencia stotožnenia subjektu s lídrom, či naopak snaha o čo najvernejšie zachytenie názorovej pestrosti jednotlivých politických strán. Údaje v týchto kategóriách zachytávajú nasledujúce tabuľky (zahŕňajú iba výsledky desiatich najvýznamnejších politických strán – priestor je rozdelený iba medzi ne, dôsledkom sú iné percentuálne vyjadrenia v porovnaní s grafmi).
TV Markíza
Počet predstaviteľov | |||||
0:20:04 | M. Dzurinda | 0:42:07 | |||
0:49:46 | J. Migaš | 0:12:46 | |||
0:35:19 | B. Bugár | 0:13:09 | |||
0:28:48 | P. Hamžík | 0:15:13 | |||
0:28:36 | P. Hrušovský | 0:07:23 | |||
0:09:51 | Ľ. Kaník | 0:03:05 | |||
0:44:49 | V. Mečiar | 0:08:39 | |||
0:36:58 | A. Malíková | 0:12:58 | |||
0:39:41 | P. Rusko | 0:13:40 | |||
0:15:07 | R. Fico | 0:08:58 | |||
5:08:59 | 100,00% |
STV
Líder | ||||
M. Dzurinda | ||||
J. Migaš | ||||
B. Bugár | ||||
P. Hamžík | ||||
P. Hrušovský | ||||
Ľ. Kaník | ||||
V. Mečiar | ||||
A. Malíková | ||||
P. Rusko | ||||
R. Fico | ||||
Z pohľadu priestoru venovaného lídrom strán vyplýva ako v TV Markíza, tak aj v STV jednoznačná dominancia predsedu SDKÚ a vlády M. Dzurindu, ktorý vystupoval v oboch pozíciách a jeho porovnanie s ostatnými lídrami zastupujúcich vždy iba konkrétnu stranu nie je preto dostatočne možné. Pri porovnaní s ostatnými čelnými predstaviteľmi je prezentácia P. Ruska ako lídra strany ANO diametrálne odlišná v závislosti od média. V TV Markíza bol v sledovanom období druhým najprezentovanrjším lídrom po P. Hamžíkovi z SOP, naopak v STV bol v rovnakom období druhým najmenej prezentovaným vrcholným činiteľom.
Nemenej významným javom pri zobrazovaní činnosti politických strán je aj prezentácia postojov inými členmi strany. Z porovnania počtu predstaviteľov strán vyjadrujúcich sa V TV Markíza k aktuálnym celospoločenským otázkam vyplýva snaha o predstavenie ANO ako odborného tímu so schopnosťou náležite reagovať v akejkoľvek oblasti. Počtom členov, ktorí sa vyjadrili, či boli spomenutí pri rôznych aktualitách, sa ANO v TV Markíza dostalo na úroveň najsilnejších koaličných strán SDK (SDKÚ) a SDĽ. Na druhej strane SMER, ako strana zastúpená v NR SR rovnako jedným poslancom, predstavila svoje stanoviská iba prostredníctvom šiestich zástupcov. Pre porovnanie na STV reprezentovali ANO štyri a SMER podobne ako v TV Markíza šiesti zástupcovia.
MEMO 98 plánuje v súvislosti s parlamentnými voľbami v roku 2002 rozšírenie monitoringu v už sledovaných elektronických médiách o publicistické relácie a zároveň aj o nové elektronické a tlačené médiá.
Správu aj súvisiace grafy (2) nájdete na našej internetovej stránke: www.memo98.sk.
Vytvorenie tejto správy bolo podporené National Endowment of Democracy.
© 1998-2024 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591