04.09.2002
Elections
Grafy:
STV
TV Markíza
TA3
JOJ
Slovenský rozhlas
Rádio Twist
Rádio Expres
Rádio Okey
4. septembra 2002
Toto je v poradí druhá správa, ktorá reflektuje predvolebné obdobie v médiách a pri hodnotení ktorej MEMO 98, v spolupráci s nezávislým poradným výborom, postupovalo v súlade s kritériami zhrnutými v Morálnom kódexe správania sa médií v predvolebnom období. Obdobie monitoringu zahŕňa posledné tri týždne pred začiatkom oficiálnej volebnej kampane, konkrétne od 1. do 20. augusta 2002. Predmetom monitoringu boli hlavné spravodajské relácie vybraných celoplošných elektronických médií – STV, TV Markíza, TA3, TV Joj, Slovenský rozhlas, Rádio Expres, Rádio Okey a Rádio Twist (vo všetkých rozhlasových médiách boli monitorované poludňajšie a večerné relácie). Sledovanými kategóriami boli:
Všetky médiá, ktoré svojim podpisom podporili spomínaný dokument, tak zároveň aj pochopili hlavný zámer autorov projektu – výzvu na dialóg o novinárskej etike a samoregulácii. Podľa nášho názoru profesionalitu spravodajstva jednotlivých médií posudzujú predovšetkým samotní diváci či poslucháči, čo sa zákonite premietne aj v sledovanosti, príp. počúvanosti daných médií. O to viac oceňujeme ochotu väčšiny uvedených médií, ktoré sa popri dodržiavaní svojich interných zásad a pravidiel nebránia ani spätnej väzbe vo forme názoru nezávislého poradného výboru. Plne však akceptujeme aj rozhodnutie tých médií, ktoré sa rozhodli nepodpísať projekt morálneho kódexu.
Televízie (STV, TV Markíza, TA 3, TV Joj)
Z nášho porovnania vyplýva, že prezentácia vlády a politických strán sa u jednotlivých televízií líši predovšetkým z hľadiska priestoru venovaného týmto subjektom. Dá sa povedať, že televízie aj v predvolebnom období zachovávajú štýl komunikácie, ktorý bol pre ne v oslovovaní divákov typický v predchádzajúcich mesiacoch. Tento spôsob je charakterizovaný predovšetkým niektorými základnými črtami – vstup súkromnej televízie TV Joj v marci tohto roku bol a doteraz stále je spojený s orientáciou na regionálne spravodajstvo, keď neustále prevláda odľahčená prezentácia informácií. Na druhej strane iná súkromná televízia TA 3 si od svojho vzniku udržuje formát spravodajskej televízie so zjavným dôrazom na aktuálne politické dianie. Najdlhšie pôsobiaca súkromná stanica TV Markíza si dlhodobo zachováva spravodajstvo s pomerne významným zastúpením politických príspevkov. Jej vysielanie je od apríla roku 2001 stále viac konfrontované so skutočnosťou, že jej bývalý majiteľ a súčasný spolumajiteľ vstúpil do politiky ako líder novovzniknutej Aliancie nového občana, pričom možnosť vzájomnej previazanosti sa dostáva do pozornosti s blížiacim sa termínom parlamentných volieb.
Pri porovnaní priestoru venovaného politicky relevantným udalostiam počas sledovaných troch týždňov môžeme konštatovať, že vo všetkých televíziách dominovali informácie o predstaviteľoch vlády. Medzi jednotlivými stanicami však existovali dosť významné rozdiely v zastúpení vlády. Najväčší priestor získala vláda v STV, kde im patrila viac ako polovica politicky relevantných príspevkov (presne 55,5%), čo je najviac za celé predvolebné obdobie. Menej to bolo v TV Markíza (40,7%), a takmer rovnako v oboch zvyšných televíziách – v TA 3 31,4% a v TV Joj 31,2%. Zaujímavým sa v tejto súvislosti javí porovnanie tohto priestoru s priestorom, ktorý jednotlivé televízie venovali vláde v poslednom sledovanom období (máj – júl 2002), predovšetkým vzhľadom na fakt, že okrem TA 3 prišlo vo všetkých k zvýšeniu podielu vlády (priestor venovaný vláde bol: STV – 46,3%, TV Markíza – 33,7%, TA 3 – 33% a TV Joj – 25,4%). Znamená to, že v troch televíziách sme v priebehu mesiaca zaznamenali 6 až 9% nárast informácií o vláde, čo pravdepodobne súvisí s úbytkom informácií o jednotlivých politických stranách, keďže s blížiacim sa začiatkom oficiálnej volebnej kampane sa médiá snažia minimalizovať možnosť vysielať v rozpore s platnou legislatívou. Zákon č. 308/2000 Z.z. o vysielaní a retransmisii totiž zakazuje politickú reklamu, ktorej výklad v spomínanom zákone je problematický a tak médiá radšej volia cestu neinformovania, či iba obmedzeného informovania o akciách politických strán, aby sa vyhli prípadným sankciám.
Hoci väčšina informácií o vláde mala neutrálny charakter, vláda SR bola najnegatívnejšie prezentovaným subjektom, keď na jej adresu odznelo v sledovanom období 239 negatívnych zmienok, najviac v TV Markíza (32) a najmenej v TV Joj (6).
Pokiaľ ide o samotné politické strany, najprezentovanejším subjektom bolo vo všetkých televíziách HZDS-ĽS (najviac v TV Joj – 18,6% a najmenej v TV Markíza – 12,1%). Informácie o tomto subjekte boli predovšetkým neutrálne a negatívne, pričom najviac kritických zmienok odznelo na TV Markíza (7). STV a TA 3 zobrazili HZDS výlučne v neutrálnom duchu.
Z ostatných strán mali významné zastúpenie ešte Smer (najviac v TA 3 – 13,3% a najmenej v TV Joj – 3,5%) s prevažne neutrálnou prezentáciou (okrem TV Markíza, kde prevládali negatívne zmienky), ANO (9% v TA 3 a 1,9% v STV), kde išlo o vyváženú, príp. mierne pozitívnu prezentáciu (v TV Markíza a v TA 3), KDH (7,9% v TV Markíza a 1,6% v STV) s vyváženým zobrazením vo všetkých televíziách, SDKÚ (7,1% v TV Markíza a 0,5% v STV) s vyrovnanou prezentáciou vo všetkých médiách s výnimkou TV Markíza, kde jednoznačne prevládali informácie pozitívneho charakteru. Zobrazenie SDKÚ sa v sledovanom období diametrálne odlišovalo od trendu, ktorý bol v TV Markíza v tejto súvislosti zaznamenaný v takmer všetkých predchádzajúcich mesiacoch, keď najpozitívnejšie zobrazovanou stranou bola dlhodobo Aliancia nového občana (v tomto období bola ANO druhou najpozitívnejšie prezentovanou stranou).
Z hľadiska kvalitatívnej analýzy bola STV médiom s najnižším podielom informácií s pozitívnou alebo negatívnou konotáciou (takmer výlučne neutrálne zmienky), naopak televíziou s najvýraznejším zastúpením takýchto referencií bola TV Markíza.
Kandidujúce politické zoskupenia mali rozdielne zastúpenie v jednotlivých televíziách – najviac ich dostalo priestor v spravodajskej TA3 (17), naopak najmenej vo verejnoprávnej STV a rovnako aj v TV Markíza (po 14). Ani v jednej televízii nezaznela jediná zmienka na adresu 7 strán: Béčko-Revolučná robotnícka strana, Ľudová strana, Nezávislá občianska strana nezamestnaných a poškodených, ROMA, ROSA, Strana za demokratické práva občanov a Žena a rodina.
Rádiá (Slovenský rozhlas, Rádio Expres, Rádio Okey a Rádio Twist)
Pokiaľ ide o rádiá, táto správa po prvýkrát zahŕňa aj výsledky monitoringu Rádia Expres a Rádia Okey, ktoré rozšírili skupinu monitorovaných médií v súvislosti s projektom Morálneho kódexu správania sa médií. Z tohto dôvodu nie je preto zatiaľ možné urobiť komparáciu s predchádzajúcim monitorovaným obdobím.
Podobne ako pri televíziách, aj v oblasti rozhlasových staníc je už dlhodobejšie signifikantnou skutočnosť, že vláda SR je prezentovaná na najväčšom priestore, takmer na polovici spravodajského priestoru (v posledných obdobiach tomu tak bolo v Slovenskom rozhlase, ako aj v Rádiu Twist). Tento fakt zostal zachovaný aj v období do 1. do 20. augusta 2002, pričom podobná forma prezentácie bola zaznamenaná aj u Rádia Expres a Okey. Priestor, ktorý vláde poskytli jednotlivé rádia, bol pritom veľmi podobný – na najväčšom priestore bola zobrazená vláda v rádiách Expres a Twist (53,6%, resp. 53,5%), na najmenšom v Rádiu Okey (44,9%).
Väčšina informácií o vláde mala podobne ako v televíziách neutrálny charakter, pokiaľ ide o kvalitu prezentovaných informácií, odlišovali sa Rádio Expres s Rádiom Twist na jednej a Slovenský rozhlas s Rádiom Okey na druhej strane. Zatiaľ čo prvá dvojica informovala o vláde vyvážene (pomer pozitívnych a negatívnych referencií o vláde bol takmer úplne rovnaký), v druhej dvojici rádií jednoznačne prevažovali zmienky negatívneho charakteru (v Slovenskom rozhlase bol počet negatívnych zmienok na adresu vlády najvýraznejší zo všetkých médií – 89).
Prezentácia kandidujúcich politických strán a hnutí sa v porovnaní s televíznymi médiami vyznačovala mierne odlišným zobrazením, najprezentovanejším subjektom bolo ale rovnako HZDS-ĽS (s výnimkou Rádia Okey, kde bolo až piatym spomedzi politických strán). Najväčší priestor získalo v Rádiu Twist (12,9%) a najmenší v Rádiu Okey (6%). Pokiaľ ide o kvalitatívnu stránku týchto informácií, zobrazenie tohto subjektu bolo vo všetkých rádiách neutrálne a pritom prevažovali kritické referencie nad pozitívnymi.
Ďalšími významne prezentovanými politickými stranami boli predovšetkým KDH (najviac v Rádiu Okey – 7,1% a najmenej v Slovenskom rozhlase – 4,4%), pričom išlo o vyrovnaný obraz, SDĽ s SOP a SDSS (najviac v Rádiu Expres – 7,6% a najmenej v Rádiu Okey – 1,7%) s vyváženým zobrazením (okrem Slovenského rozhlasu, kde prevažovali negatívne zmienky), SNS (najviac v Rádiu Okey – 9,7% a najmenej v Rádiu Expres – 1,4%), pričom výrazne prevažovali kritické informácie v Rádiu Okey a v Slovenskom rozhlase.
Aj rádiá zatiaľ pristúpili odlišne k poskytnutiu priestoru kandidujúcim subjektom - najviac ich dostalo priestor vo verejnoprávnom Slovenskom rozhlase (17), naopak najmenej v Rádiu Expres (13). Ani v jednom z rádií nebola zaznamenaná ani jediná zmienka na adresu 9 strán: Béčko-Revolučná robotnícka strana, Ľavicový blok, Ľudová strana, Nezávislá občianska strana nezamestnaných a poškodených, ROSA, Slovenská národná jednota, Strana za demokratické práva občanov, Strana zelených na Slovensku a Žena a rodina.
Projekt Morálneho kódexu správania sa médií počas volebnej kampane zatiaľ podporili:
Médiá: STV, TV Markíza, TA3, Rádio Twist, Rádio Expres, Rádio Okey, Národná obroda a Nový čas
Politické strany: HZDS, Smer, ANO, SMK, SDKÚ, HZD, KDH, SNS, PSNS, SDL a SDA
Správu aj súvisiace grafy nájdete na našich internetových stránkach: www.memo98.sk a www.infovolby.sk
Vytvorenie tejto správy bolo podporené National Endowment of Democracy, Freedom House a British Embassy.
© 1998-2024 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591