31.05.1999
News
Uverejnené 31. mája 1999
V období po skončení prvého kola prezidentských volieb venovali monitorované médiá okrem krátkeho obdobia hodnotenia výsledkov prvého kola volieb priestor už iba kandidátom druhého kola, R. Schusterovi a V. Mečiarovi.
V období pred druhým kolom informovali monitorované médiá o dvoch kandidátoch pomerne pravidelne a správy o kandidátoch a voľbách sa objavovali takmer denne, najmä v spravodajstve televízií.
Informácie, súvisiace s prezidentskými voľbami, zahŕňali hodnotenie postupu kandidátov do druhého kola, prieskumy verejnej mienky, predpoklady o presune hlasov nezvolených kandidátov, vyjadrenia zástupcov politických strán o podpore kandidátom a odzneli motivujúce výzvy predstaviteľov koaličných strán k účasti občanov vo voľbách aj v súvislosti s obavou z možného víťazstva opozičného kandidáta.
V médiách sa prevažne objavovali pozitívne vyjadrenia o kandidátoch, najmä o R. Schusterovi a menej bolo informácii konfrontačného charakteru, ktoré by smerovali ku diskreditácií alebo kritike kandidátov.
Pozitívnym prvkom tohto obdobia bola motivačná a informačná kampaň, ktorú médiá pripravili ku druhému kolu volieb.
STV
Pozitívnou zmenou v spravodajstve STV bol výraznejší rozsah informácií venovaný voľbám. Na rozdiel od predchádzajúceho obdobia (február – apríl), v ktorom STV informovala o kandidátoch v porovnaní s ostatnými elektronickými médiami minimálne, bol počet informácii o kampani a kandidátoch v májovom spravodajskom vysielaní pomerne významný.
Informácie, ktoré v tomto období v spravodajstve STV odzneli, sa dajú charakterizovať ako vyvážené pre oboch kandidátov a celkový priebeh kampane bol vedený v rovine neutrálnych informácií. Veľmi dobre sa dá hodnotiť aj informačný seriál, určený pre voličov, ktorý jednoduchou a zrozumiteľnou formou informoval o okolnostiach priebehu volieb. Realizáciou tohto seriálu prispela STV ku zvýšenej informovanosti voličov o procese volieb.
Dňa 27.5 1999 v období volebného moratória, odvysielala STV po skončení hlavnej spravodajskej relácie vystúpenie predsedu vlády M. Dzurindu, ktoré nemalo iba charakter apelu a výzvy na účasť voličov vo voľbách, ale aj povahu diskreditácie jedného z kandidátov. Táto negatívna prezentácia bola síce nepriama, no napriek tomu zrejmá. Domnievame sa, že táto skutočnosť sa vymyká z charakteru korektného priebehu volieb, keďže v čase 48 hodín pred začatím voľby je zakázané vo vysielaní zverejňovať alebo vysielať informácie o kandidátoch v ich prospech alebo neprospech.
TV Markíza
Rovnako ako aj v celom predchádzajúcom období informovalo spravodajstvo TV Markíza o prebiehajúcej kampani obsažne a takmer denne prinášalo správy o prezidentských kandidátoch.
Na rozdiel od obdobia volebnej kampane pred prvým kolom prezidentských volieb, kedy sme v spravodajstve zaznamenali niekoľko prípadov jednostranného a účelovo pozitívneho zobrazovania kandidáta R. Schustera, v čase kampane pred druhým kolom prezidentských volieb bola prezentácia kandidáta R. Schustera vecnejšia. TV Markíza v tomto období prezentovala informácie o oboch kandidátoch, avšak v prospech kandidatúry R. Schustera vystupovali predstavitelia vládnych strán, ktorí vyjadrovali tomuto kandidátovi jednoznačnú podporu a odznelo aj niekoľko negatívne ladených informácii o V. Mečiarovi, najmä v súvislosti s jeho údajným nepriaznivým pôsobením v čele bývalej vlády.
VTV
Spravodajstvo VTV pokračovalo aj pred druhým kolom volieb v trende pravidelného a obsažného informovania o kandidátoch.
Podobne ako v TV Markíza sa aj v spravodajstve VTV vyskytli pozitívne podporné vyjadrenia o R. Schusterovi, avšak celkový priebeh kampane bol korektný a VTV prezentovala informácie o oboch prezidentských kandidátoch.
Krátka poznámka o prezentácií kandidátov v období pred začiatkom kampane ( február – apríl)
Elektronické médiá – STV, TV Markíza, VTV, SRo a Twist
Kandidáti, ktorí získali v spravodajstve monitorovaných médií najviac priestoru, boli stranícki kandidáti J. Slota, R. Schuster a V. Mečiar. Vzhľadom na neskoršie ohlásenú kandidatúru J. Slotu, ale najmä V. Mečiara, je ich informačné pokrytie o to výraznejšie. Ďalšími kandidátmi, ktorých elektronické médiá zobrazovali boli M. Vášáryová, M. Kováč a J. Švec. Ostatní kandidáti boli v spravodajstve monitorovaných médií zobrazovaní minimálne.
Najpozitívnejšie zobrazovaním kandidátom bol R. Schuster. Pozitívne zobrazovaní boli aj kandidáti M. Vášáryová, M. Kováč a J. Švec.
Čiastočne negatívny obraz mali v médiách V. Mečiar ale najmä J. Slota. O oboch týchto kandidátoch však odzneli aj pozitívne a neutrálne správy.
Tlačené médiá – Nový čas, Pravda, Práca, Slovenská republika a SME
Podobný obraz o prezidentských kandidátoch počas celého monitorovaného obdobia priniesli denníky Nový čas, Pravda, Práca a SME, ktoré poskytli neutrálny obraz o R. Schusterovi aj občianskych kandidátoch a kritizovanými kandidátmi boli J. Slota a V. Mečiar. Naopak iba pozitívny obraz mal V. Mečiar v denníku Slovenská republika, ktorý kritizoval ostatných kandidátov, pričom neutrálne bol zobrazovaný J. Slota.
MEMO 98 je nezávislá a nadstranícka organizácia, ktorá monitoruje vysielanie významných elektronických médií s celoštátnou pôsobnosťou. MEMO 98 realizuje ďalšie projekty súvisiace s právami občanov na získavanie vyvážených a neskreslených informácií. Realizáciou týchto projektov sa chce MEMO 98 aktívne podieľať na procese vytvárania korektného a demokratického mediálneho priestoru na Slovensku.
Výsledky nášho monitoringu sú prístupné na internetovej stránke MEMO 98 na adrese: http://www.memo98.sk
© 1998-2023 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591