Nedávny článok Vlada Šnídla z Denníka N o málo známom asistentovi poslanca Miroslava Urbana Tomášovi Špačkovi, ktorý sa vyprofiloval na „hviezdu Facebooku“, ma motivoval, aby som sa pozrel, čo sa skrýva za touto facebookovou popularitou. Pozrel som sa na obdobie od 1.1. – 3.3. 2023 a Špaček naozaj dostal najväčší počet interakcií (porovnateľný počet interakcii má iba predseda strany SMER-SD Robert Fico, ktorý je však neporovnateľne známejší politik), ostatní (azda okrem Milana Uhríka, ktorý je Špačkovým straníckym šéfom), už výraznejšie zaostávajú.
Zdroj: CrowdTangle
Ako sa teda Špaček dokázal takto výrazne presadiť? Vlado Šnídl píše, že začal rásť po tom, ako „začal zdieľať najtvrdšiu kremeľskú propagandu“. Rozhodol som sa zistiť, či je za tým aj niečo viac. V prvom rade som sa pozrel, ako to vyzerá so Špačekovou bázou sledovateľov (followerov). Sledoval som obdobie od konca roku 2020, kedy mal čosi menej ako 500 sledovateľov, až po súčasných 37 600. Ako ukazuje časový graf, ešte začiatkom júla 2022 ich mal okolo 2 744 a odvtedy už išla krivka výrazne nahor.
Zdroj: CrowdTangle
Posledný júlový deň zdielal Špaček video bývalého amerického republikánskeho senátora Richarda Blacka s názvom Ukrajina už vraj vojnu prehrala, ktoré mu prinieslo skoro 16 000 interakcii a viac ako 435 000 videní (views).
Zdroj: Facebook
Od augusta 2022 začal Špaček naberať počet sledovateľov. Podobným spôsobom išli hore aj počty interakcii. V tomto smere treba spomenúť, že ide skoro výlučne o videá, ktoré tlačia prokremeľskú propagandu.
Zdroj: Facebook
Za obdobie viac ako jedného roka (od 1.1.2022 do 3.3. 2023) získalo najviac interakcií zdieľanie emotívneho vystúpenia írskeho europoslanca Michaela Wallaca, ktoré Špaček zdielal pod názvom Toto sa muselo ťažko počúvať mnohým pokrytcom v Europarlamente. Wallace v ňom síce priznáva, že ľudia na Ukrajine sú terorizovaní ruskými bombami, ale zároveň obviňuje USA a NATO z bombardovania Afganistanu, Iraku, alebo Izrael z terorizovania Palestíny, prípadne V.Britániu a Francúzsko z dodávania zbraní do Saudskej Arábie, ktorá potom terorizuje Yemen. Video na Špačekovej facebookovej stránke získalo skoro 85 000 interakcií a viac ako 1 600 000 videní. Štyri ďalšie videa publikované od augusta 2022 do marca tohto roku získali každé viac ako 50 000 interakcií. Pre porovnanie som sa pozrel za rovnaké obdobie na stránku Slobodného vysielača, ktorý má približne trojnásobne väčšiu bázu sledovateľov (viac ako 96 000), a ich top video publikované v máji 2022 malo okolo 57 000 interakcií a okolo 1 400 000 videní. Čo je však podstatné, ďalšie publikované videá dosahovali výrazne nižšie čísla. Ako sa teda dá vysvetliť ten rozdiel?
Skúsil som sa pozrieť, či Špačkovi náhodou nepomáha platená reklama. Má síce verifikovaný účet a platí si reklamu, ale ide skôr o nízke platby, niekde na úrovni 100 eur za post, čo mu však tak výrazné interakcie rozhodne neprinieslo. Odpoveď na túto otázku tak priniesla až sieťová analýza, ktorú som realizoval vďaka Gephi, pričom som zisťoval, ktorí aktéri (verejné skupiny, stránky alebo overené profily) spomínajú kľúčové slovo Tomáš Špaček a zároveň generujú najviac interakcii.
Zdroj: CrowdTangle, Gephi, M.Kužel
Graf: Sieťová mapa sledujúca výskyt a šírenie kľúčového slova "Tomáš Špaček" na FB skupinách/FB stránkach/FB overených profiloch (1.1.2022 - 3.3 2023). Veľkosť bubliny ilustruje počet interakcií pre všetky príspevky (posty), v ktorých bolo na danej skupine/stránke/overenom profile použité kľúčové slovo. Bubliny ‘top post’, ‘post’ predstavujú najvirálnejšie príspevky (text, link, foto, video), ktoré boli od aktérov zdieľané ďalej. Veľkosť týchto bublín zodpovedá súčtu interakcií, ktoré tento príspevok získal u každého z aktérov, ktorí ho uverejnili.
Z mapy možno vidieť prepojenosť Tomáša Špačeka s českou dezinfoscénou, konkrétne facebookovými verejnými skupinami, v ktorých sa Špaček v danom období spomína a sú v nich zdieľané jeho posty (videá). Ide predovšetkým o skupiny ako ako CHCEME MÍR. PRYČ Z NATO... (21 648 interakcií), Přátelé Ruska v České republice (14 133 interakcií), Fiala není můj remiér, Pavel není můj prezident (13 800), SČP - stránka českých patriotov (5 035), Spojujeme český národ (3 819), Volím SPD (3 206) atď. Pre porovnanie, na Slovensku to boli najmä skupiny ako NIE EÚ! ÁNO RUSKO! (9 156 interakcií), Ľuboš Blaha / UMLČANÝ (7 788), AntiMatovič-ANTIOČKOVANIE-Nové Voľby!! (4 075) alebo stránky Milan Uhrík - Republika (6 661).
Záverom možno skonštatovať, že Špaček si zdielaním videí s prokremeľskou propagandou (predovšetkým zahraničných aktérov) vybudoval solídnu bázu aj medzi českými dezinformačnými aktérmi, ktorí sa výraznou mierou podieľajú na zvyšovaní interakcií pre tohto ináč málo známeho a doteraz neúspešného politika.
Metodika monitorovania sociálnych médií vznikla aj vďaka podpore Slovenskej agentúry pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu (Slovak Aid).
© 1998-2024 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591