20.02.2004
Media Monitoring
Uverejnené 20. februára 2004
O funkciu prezidenta SR sa v aprílových prezidentských voľbách uchádza dvanásť kandidátov. Táto správa reflektuje ich mediálnu prezentáciu v elektronických médiách v čase, kedy ešte neboli zaregistrovaní ako kandidáti.
V súvislosti s témou správy boli monitorované nasledujúce elektronické médiá: STV, TV Markíza, TA3, TV Joj, Slovenský rozhlas, Rádio Twist, Rádio Expres a Rádio Okey. Monitoring bol zameraný na hlavné spravodajské relácie (v rozhlasových médiách boli monitorované večerné relácie a v prípade TA3 to bol spravodajský blok vysielaný o 20. hodine). Sledovanými kategóriami boli priestor venovaný kandidátom, ako aj spôsob, akým boli v médiách zobrazovaní.
Výsledky monitoringu médií
Téma prezidentských volieb a s ňou spojená prezentácia kandidátov bola počas januára prvou alebo druhou najprezentovanejšou vo všetkých médiách, okrem Rádia Expres, kde bola táto téma v poradí štvrtá.
Prvému kolu prezidentských volieb 3. apríla bude predchádzať krátka, 13-denná volebná kampaň, avšak vysoký výskyt informácií o kandidátoch a voľbách v januárovom vysielaní slovenských médií reflektoval výrazný záujem o kandidátov už v čase ich registrácie. Najviac mediálneho priestoru získali R. Schuster a V. Mečiar, dvaja kandidáti ktorí oznámili svoje rozhodnutie uchádzať sa o post hlavy štátu až na poslednú chvíľu.
Všetky médiá venovali spomedzi kandidátov jednoznačne najviac pozornosti súčasnému prezidentovi R. Schusterovi (z monitorovaných televízií najviac TA3 - 17 min. a z rádií najviac Slovenský rozhlas - 15 min. 20 sek.). Súčasný prezident získal v médiách dominantný priestor najmä v súvislosti s viacerými témami, ako napríklad novoročný prejav, dlhodobé špekulácie o jeho kandidatúre a s ňou spojená petičná akcia, ako aj petičná akcia za vypísanie referenda o predčasných voľbách.
Druhým najviac zobrazovaným kandidátom bol predseda ĽS-HZDS V. Mečiar, ktorý získal túto pozíciu v šiestich monitorovaných médiách, s výnimkou Rádia Expres a Rádia Okey (najviac priestoru v TA3 - 9 min. 22 sek. a Slovenskom rozhlase - 6 min. 16 sek). Kým koncom roka 2003 bol po R. Schusterovi druhým najprezentovanejším kandidátom vo väčšine médií líder ostatných výsledkov verejnej mienky, minister zahraničných vecí E. Kukan, v januári bol jeho mediálny priestor takmer o polovicu menší v porovnaní s priestorom, ktorý získal V. Mečiar. E. Kukan získal najviac priestoru v TA3 - 3 min. 49 sek. a v Rádiu Twist - 3 min. 20 sek.
Spomedzi ostatných deviatich kandidátov najmenší priestor získali kandidáti J. Kubík, S. Bernát, J. Šesták a J. Kalman. Mediálna prezentácia ďalších piatich kandidátov - I. Gašparoviča, F. Mikloška, Ľ. Romana, J. Králika a M. Bútoru bola vo všeobecnosti menej výrazná, hoci napríklad v TA3 získali určitý priestor F. Mikloško (3 min. 3 sek.), I Gašparovič (1 min. 42 sek.) a M. Bútora (1 min. 5 sek.) alebo v TV Markíza Ľ. Roman (1 min. 52 sek.).
Pokiaľ ide o kvalitatívnu stránku prezentovaných informácií, o kandidátoch prevládali informácie neutrálneho charakteru. Správy pozitívneho alebo negatívneho charakteru, ktoré médiá odvysielali, sa týkali predovšetkým troch najprezentovanejších kandidátov. Informácie negatívneho charakteru boli viditeľnejšie v televíziách. Pomer pozitívnych a negatívnych zmienok o R. Schusterovi bol prevažne vyvážený. Kým negatívne zmienky o R. Schusterovi odzneli predovšetkým v súvislosti s jeho kritikou vládnych reforiem, väčšina pozitívnych informácií bola prezentovaná predstaviteľmi odborárov a strany Smer. Spomedzi troch najprezentovanejších kandidátov získal najmenej pozitívnych informácií predseda ĽS-HZDS V. Mečiar. Kritické výroky na adresu V. Mečiara odzneli najmä v súvislosti s jeho "tichou podporou vlády", predovšetkým od opozičnej strany Smer a jej predsedu R. Fica. V monitorovaných rádiách bol tretí najprezentovanejší kandidát E. Kukan zobrazený iba v pozitívnom svetle. Informácie pozitívneho charakteru pochádzali predovšetkým od jeho straníckych kolegov.
V prezentácii kandidátov, ktorí zároveň zastávajú štátnu funkciu (R. Schuster a E. Kukan), pribudlo v januári viac informácií o ich kandidatúre v porovnaní s podielom informácií o výkone ich funkcie. Je zrejmé, že štátni funkcionári majú výhodu ľahšieho prístupu do médií, čo sa môže odraziť v ich väčšom mediálnom priestore v porovnaní s ostatnými kandidátmi. Médiá ale majú možnosť obmedziť túto výhodu stanovením istých hraníc pri prezentácii osôb, ktoré popri kandidatúre vykonávajú aj štátne funkcie, a pred vydaním informácií o takýchto kandidátoch posúdiť ich relevantnosť a eliminovať skrytú kampaň.
Vytvorenie tejto správy bolo podporené National Endowment of Democracy a Freedom House.
© 1998-2024 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591