• News
  • Media Monitoring
  • Elections
  • Disinformation
  • Quality journalism
  • Minorities
  • Consultancy
  • Regulations
  • Newsletters
  • Blog
  •  
  • About Us
  •  
memo98

Prezentácia kandidátov na post prezidenta SR vo vybraných tlačených médiách

16.04.1999
 
News


Uverejnené 16. apríla 1999
Počas marca uskutočnilo MEMO 98  monitoring vybraných tlačených médií a bude v tomto monitoringu pokračovať až do konania volieb. Monitoring týchto médií je zameraný na sledovanie informácií o kandidátoch na post prezidenta SR a na spôsob, akým sú kandidáti v médiách prezentovaní. O  výsledkoch monitoringu budeme pravidelne informovať formou správ alebo tlačových konferencií.

Monitoring zahŕňa tlačené médiá: Nový čas, Pravda, Práca, Slovenská republika a SME. Celkové výsledky monitoringu poznačil fakt, že jednotliví kandidáti zverejnili svoju kandidatúru v rozdielnom časovom období, ako aj spôsob, akým jednotlivé médiá pokrývali tému prezidentských volieb.

  • V marci v tlačených médiách najviac priestoru J. Slotovi
  • Najkritizovanejšími boli J. Slota a V. Mečiar
Významnejší priestor získali stranícki kandidáti v porovnaní s občianskymi v príspevkoch, ktoré neboli tematicky zamerané na prezidentské voľby, kde vystupovali ako zástupcovia svojich strán, primátori, členovia parlamentu atď. Prejavilo sa to najmä pri prezentácii V. Mečiara a J. Slotu, ktorí získali veľa priestoru  v období kedy neoznámili svoj záujem kandidovať.

Najväčší priestor mal v tlačených médiách J. Slota. Tento priestor získal najmä v súvislosti so svojím kontroverzným vystúpením v Kysuckom Novom Meste, ktoré rezonovalo v slovenských médiách asi týždeň. Keďže boli ohlasy na toto vystúpenie kritické, obraz J. Slotu bol v monitorovaných denníkoch prevažne negatívny. Až od druhej polovice marca, kedy J. Slota oznámil svoj záujem kandidovať, venovali monitorované denníky priestor správam o jeho prezidentských ambíciách, teda väčšinu priestoru získal J. Slota ešte v čase, kedy nebol známy ako prezidentský kandidát.

Na rozdiel od februára, kedy sme zaznamenali mohutnú mediálnu prezentáciu M. Vášáryovej v tlačených i elektronických médiách, nebola jej prezentácia v marci v  porovnaní s ostatnými kandidátmi výraznejšia.

Podobný obraz prezidentských kandidátov prezentovali denníky Nový čas, Pravda a SME. V týchto denníkoch získal najväčší priestor J. Slota najmä v súvislosti s jeho výrokmi na mítingu v Kysuckom Novom Meste. Veľa správ venovali tieto denníky aj prezentácii V. Mečiara v súvislosti s kúpou domu v Trenčianskych Tepliciach, ale V. Mečiar bol negatívne prezentovaný aj ako predseda minulej vlády a HZDS. Obraz oboch opozičných politikov bol výrazne negatívny. Tretím najprezentovanejším politikom bol ďalší stranícky kandidát na prezidenta R. Schuster. Okrem spomenutých straníckych kandidátov získali významnejší priestor ešte M. Kováč a M. Vášáryová, ktorí boli na rozdiel od straníckych kandidátov prezentovaní neutrálne a pozitívne.

Najvýraznejší rozdiel pri prezentácii kandidátov v Práci  v porovnaní s ostatnými denníkmi bol v pomerne veľkom priestore, venovanom prezentácii I. Mjartana, ktorý získal 33,9% z priestoru. Obraz I. Mjartana v Práci bol prevažne neutrálny. V tomto denníku, rovnako ako i v Novom čase, Pravde a SME mali výrazný priestor J. Slota a V. Mečiar, pričom ich obraz bol negatívny. Na menšom priestore boli prezentovaní R. Schuster, M. Vášáryová a M. Kováč.

Prezentácia prezidentských kandidátov v denníku Slovenská republika bola odlišná ako v ostatných monitorovaných denníkoch, čo je pochopiteľné vzhľadom na proopozičnú orientáciu Slovenskej republiky. Najprezentovanejším politikom bol V. Mečiar. Hoci denník Slovenská republika na rozdiel od ostatných denníkov takmer neinformoval o kúpe domu V. Mečiarom v Trenčianskych Tepliciach, prinášal denne správy o podpore priaznivcov HZDS svojmu predsedovi. Výrazne prezentovanými kandidátmi na prezidenta boli M. Kováč, R. Schuster a M. Vášáryová. Obraz týchto kandidátov bol negatívny.

Celkový plocha zahŕňa prezentáciu osôb kandidujúcich na post prezidenta v denníkoch, teda i priestor , kde neboli tieto osobnosti zobrazené v súvislosti s voľbou prezidenta.

Počet zmienok vyjadruje, koľkokrát bolo meno kandidáta iba spomenuté. Hodnota zmienky je určená témou alebo súvislosťou, s akou je prezidentský kandidát spájaný. To, či je kandidát kritizovaný a jeho meno je spomenuté v súvislosti s neúspechom alebo naopak úspechom, určuje, či ide o pozitívnu alebo negatívnu zmienku. Neutrálna zmienka vyjadruje, že informácie o kandidátoch mali vecný charakter a neboli podané expresívne.

MEMO 98 je nezávislá a nadstranícka organizácia, ktorá monitoruje vysielanie významných elektronických médií s celoštátnou pôsobnosťou. MEMO 98 realizuje ďalšie projekty súvisiace s právami občanov na získavanie vyvážených a neskreslených informácií. Realizáciou týchto projektov sa chce MEMO 98 aktívne podieľať na procese vytvárania korektného a demokratického mediálneho priestoru na Slovensku.

Výsledky nášho monitoringu sú prístupné na internetovej stránke MEMO 98 na adrese: http://www.memo98.sk


MEMO 98 je čiastočne financované z grantu od Pro MEDIA Slovakia, programu pomoci médiám, ktorý riadi IREX a financuje USAID.

 
Download

 

 

 

 

Subscribe to our newsletter

Stay in touch with our latest news

Subscribe

  • News
  • Media Monitoring
  • Elections
  • Disinformation
  • Quality journalism
  • Minorities
  • Consultancy
  • Regulations
  • Blog

© 1998-2023 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591