14.05.2004
Media Monitoring
Uverejnené 14. mája 2004
Táto správa prináša výsledky mediálnej prezentácie vlády SR, politických subjektov a prezidenta SR v celoplošných elektronických médiách – STV, TV Markíza, TA3, TV Joj, Slovenský rozhlas, Rádio Twist, Rádio Expres a Rádio Okey za obdobie posledných troch mesiacov (1.2.2004 – 30.4.2004). Monitoring zahŕňal hlavné spravodajské relácie (v rozhlasových médiách boli monitorované večerné relácie a v prípade TA3 to bol spravodajský blok vysielaný o 20. hodine).
Sledovanými kategóriami boli priestor venovaný sledovaným subjektom a zároveň spôsob, akým boli tieto subjekty a ich jednotliví členovia zobrazovaní.
Táto správa nadväzuje na predchádzajúce správy (ostatná bola vo forme tlačového vyhlásenia vydaná 5.3.2004), ktoré reflektujú prezentáciu politických subjektov a ich predstaviteľov vo vysielaní celoplošných elektronických médií.
Politické subjekty
Takmer všetky z ôsmich sledovaných médií venovali najväčší priestor opozičnej ĽS-HZDS – najviac v TV Joj (11,1%). Výnimkou bolo Rádio Twist, ktoré v porovnaní s HZDS poskytlo mierne väčší priestor vládnej SDKÚ (6,5% oproti 6,2%). Tieto výsledky sú predovšetkým odrazom prezidentskej kampane prebiehajúcej v danom období, v ktorej líder a zároveň kandidát hnutia V. Mečiar vyvolával mnohé reakcie. Takisto výrazne rezonovala aj téma referenda za predčasné voľby, ktoré otvárali dohady okolo účasti hnutia vo vláde po prípadných predčasných voľbách.
Druhou najprezentovanejšou stranou bola v šiestich médiách koaličná SDKÚ (ako už bolo spomenuté v Rádiu Twist išlo o politickú stranu s najväčším pokrytím), pričom najvýraznejší podiel jej venovala TV Joj – 8,3%. V Slovenskom rozhlase bol druhou najzobrazovanejšou stranou SMER.
Pokiaľ ide o tón vysielaných informácií, ĽS-HZDS bola zároveň najnegatívnejšie zobrazeným subjektom (celkovo 148 negatívnych zmienok), pričom však aj vládna SDKÚ zaznamenala v tomto období pomerne výraznú mediálnu kritiku vo forme 115 negatívnych zmienok. Pokiaľ ide o jednotlivé médiá, ĽS-HZDS bola najkritickejšie prezentovaná v štyroch z nich (TV Markíza, TV Joj, Rádio Expres a Rádio Okey), obe verejnoprávne médiá priniesli porovnateľný podiel negatívnych informácií aj o SDKÚ (STV) a o SNS (Sro). V analyzovaných reláciách dvoch zvyšných médií (TA3 a Rádio Twist) odznelo najviac kritiky na adresu SDKÚ.
Kritika opozičnej ĽS-HZDS bola takmer výlučne sústredená na osobu jej prezidentského kandidáta V. Mečiara a jeho pôsobenie v minulosti, pričom intenzita bola v podstate priamo úmerná blížiacemu sa volebnému dňu prvého kola prezidentských volieb a ešte umocnená konfrontačnejšou kampaňou pred kolom druhým. Naopak kritické vyjadrenia voči vládnej SDKÚ boli prevažne výrazom ukončenia kauzy „skupinka“ zo strany Generálnej prokuratúry (GP), ktorá v priebehu marca skončila s ňou spojené vyšetrovanie a „skupinku“ označila za neexistujucu. Vzhľadom na jej dôsledky (odvolanie riaditeľa NBÚ, výmena na poste ministra obrany, odchod časti poslancov z SDKÚ a založenie novej politickej strany) vyvolal takýto záver GP mnohé negatívne postoje predovšetkým voči premiérovi Dzurindu, ktorý kauzu otvoril.
Politickí predstavitelia
Prezentácia politických činiteľov sa v sledovanom období troch mesiacov čiastočne odlišovala od predchádzajúcich monitorovaných časových úsekov. Dôvodom bol hlavne prebiehajúci súboj o prezidentský úrad, v ktorom figurovali aj politici súčasne pôsobiaci na viacerých postoch – predovšetkým súčasný prezident R. Schuster, predseda ĽS-HZDS V. Mečiar, ale i predseda mimoparlamentného HZD I. Gašparovič. Práve to do určitej miery spôsobilo, že prezident R. Schuster bol tentokrát najkritizovanejším politikom a zmenil tak dlhodobejšie pretrvávajucu „dominanciu“ premiéra Dzurindu. Na adresu súčasného prezidenta odznelo celkovo 147 negatívnych zmienok, predovšetkým v súvislosti so spôsobom akým využíval možnosti oficiálneho úradu na vedenie predvolebnej kampane.
Premiér M. Dzurinda bol druhým najnegatívnejšie zobrazeným oficiálnym predstaviteľom (118 kritických zmienok) a tretím predseda ĽS-HZDS a prezidentský ašpirant V. Mečiar (111), pričom dôvody tejto kritiky boli spomenuté vyššie.
Pokiaľ ide o priestor, ktorý jednotlivé médiá venovali politikom najvýraznejší bol poskytnutý predsedovi výkonnej zložky moci, premiérovi M. Dzurindovi. Celkovo mu všetky médiá poskytli 2:41.59 hod, pričom najvýraznejší priestor vo vysielaní Sro – 32 min. 35 sek. Premiérovi venovali s výnimou Rádia Expres (viac získal R. Schuster) najviac priestoru všetky monitorované médiá. Celkovo druhým najzobrazovanejším politikom bol, aj z dôvodu vlastnej kampane, prezident R. Schuster (1:51.38 hod.) a tretím minister hospodárstva P. Rusko, ktorý bol výrazne medializovaný v súvislosti s investíciou koncernu KIA – Hyundai na Slovensku. Aj títo predstavitelia získali najväčší priestor v Slovenskom rozhlase.
Prezentácia vlády
Tak ako aj v predošlých sledovaných obdobiach, informácie o aktivitách vlády SR dlhodobo veľmi výrazne prevládajú pri prezentovaní politických správ. Tento trend je viditeľný ako v televíziách (asi 50 % politicky relevantných informácií venovaných vláde), tak aj v rozhlase, kde je tento spôsob dokonca ešte markantnejší (na úrovni 60 – 65 %). Tento stav, keď médiá získavajú gro informácií v podobe štandardných výstupov (tlačové konferencie, vyhlásenia apod.) oficiálnych miest sa v podstate nijako nemení už dlhšiu dobu, skôr by sa dalo hovoriť o jeho upevňovaní. Za posledné tri mesiace odvysielalo o vláde najväčší podiel informácií Rádio Expres (64,3%), a najmenej TV Joj (37,6%). Aj verejnoprávne médiá priniesli o vláde viac ako 50 % zo všetkých informácií o politických subjektoch (STV – 50,7 %, SRo – 60,7%, pričom v oboch ide o úroveň porovnateľnú s minulými obdobiami). Pokiaľ ide o tón informácií o vláde, takmer z 90% išlo o neutrálne zmienky. Najviac kritických zmienok na adresu vlády odznelo vo vysielaní oboch verejnoprávnych médií – v Slovenskom rozhlase 114 a v STV 100, najmenej v Rádiu Expres (39). SRo bol zároveň médiom, ktoré prinieslo o vláde najviac pozitívnych zmienok (50).
Mediálne efekty
Aj v tomto období sme zaznamenali určité príspevky (tzv. mediálne efekty), ktoré považujeme za nekorektné v dôsledku popretia či nedôsledného dodržania profesionálnych a etických zásad novinárskej praxe:
Vkladanie komentára, porušenie princípu vecnosti
Princíp vyváženosti
Vytvorenie tejto správy bolo podporené National Endowment of Democracy.
© 1998-2024 MEMO 98, Štefana Králika 1/A, 841 08 Bratislava, Slovakia, memo98@memo98.sk, +421 903 581 591